وجود رهبران افغانستان دردی را دوا نمی کند
 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۲۶    ۱۳۹۸/۹/۱۴ کد خبر: 161202 منبع: پرینت

مثلا ثبات و همگرایی به قدرت برسد که چه شود؟ این تیم حکومت را یک شرکت سهامی فکر می کند و تفکری برای دولت سازی ندارد و در این مجموعه هر کس به دنبال آن است که از این کیک سهم خود را بردارد.

با چنین برخوردی بود که در 17 سال گذشته ثروت ملی را تاراج و کمک های میلیاردی جامعه جهانی را حیف و میل کردند و انواع فساد را در جامعه ترویج نمودند. با همین نحوه حکومتداری بود که در افغانستان یک اقتصاد غارتی شکل گرفت و میزان فقر بالای 50 درصد افزایش یافت. داعیه هایی را که این تیم مطرح می کند هیچ ربطی با اهداف واقعی زندگی مردم ندارد. مثلا ایجاد ریاست اجرایی که چه شود؟ ایجاد این ریاست در پنج سال گذشته چقدر به تغییر دسترخوان مردم (البته قهار عابد و مجیب رحیمی مستثنا است) کمک کرد؟

در مقایسه با این تیم، دولت ساز حداقل می داند که ساختن یک دولت مدرن به چه معنا است، نهادهای دولتی چگونه تقویت شود، صلح و جنگ را چگونه مدیریت کنند و وضعیت اقتصادی را چگونه سروسامان دهد. در این تیم هم برخی تفکرهای قومگرایانه خطرناک وجود دارد اما در مقایسه به تیم ثبات و همگرایی روح سیاست هایش کمتر با اهداف واقعی زندگی مردم فاصله دارد. این تیم به تحکیم دولت مدرن می اندیشد اما ثبات و همگرایی به سهم رهبران در قدرت.

به من چه که باقر و باتور در حکومت حضور دارند یا نه. من به این می اندیشم که آیا روزی ما هم در منطقه یک کشور باثبات و باعزت خواهیم داشت یا خیر؟ من به این می اندیشم که آیا میزان فقر در افغانستان کاهش خواهد یافت یا نه؟

وقت موج سواری به نام قوم و تبار گذشته است. آنهایی که هنوز تحت تاثیر تبلیغات افراطیون قومی، انسان های دارای گوشت و خون را فدای قومیت انتزاعی می کنند، زود باشد که پشیمان خواهند شد.

عبدالشهید ثاقب


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
رهبران افغانستان
افراطیون قومی
نظرات بینندگان:

>>>   حکومت وحدت ملی یا مشارکت ملی یا حکومت موقت و امثالهم چیزی جز تضعیف نظام و مردم افغانستان نیست و اگر این دفعه تیکه داران و جاسوسان به چوکی حکومتی برسند جاسوسی را تقویت کرده و نفاق را در حدی وسیع میسازند که مجبور یک نظام همیشه تیمی ، سمتی و ضعیف به دلخواه پاکستان و روسیه و چین و ایران در افغانستان وجود داشته باشد.
عبدالحی بلخی

>>>   شهید جان
موج سواری پا برجاست
کسی بر موج سمت و منطقه و قوم سوار است و کسی بر موج مخالف آن مگر اصل گپ این است که آنجا چندین گروپ با هم می دزدند و طبعن سرمایه متراکم نمیشود و به نحوی در جامعه پخش میشود مگر اینجا تنها غنی ۶ میلیارد را می دزدد و عاروق هم نمی زند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است