عطا و خطر کش شاه وزیر
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۳۷    ۱۳۹۸/۹/۱۴ کد خبر: 161199 منبع: پرینت

استاد عطا را در افغانستان بعنوان یک فرد متمول و فوق ثروتمند می‌شناسند تا یک سیاستگر و سیاست پیشه.

زندگی پر زرق و برق، دکور فوق العاده و متفاوت مهمانسراها، مدلِ لباس، ساعت و انگشتر قیمتی او شهره و زبانزد است. یکی از مهمانان خارجی او حکایت کرده است که وقتی مهمان استاد عطا بودیم ظروف نان خوری او بنظرم خیلی جالب و متفاوت بود بخصوص قاشق‌های نان خوری اش که به گمان غالب و قریب به واقعیت دسته هایشان از عاج فیل ساخته شده بود.

بسیاری ها جدال استاد را در چند مورد و مرحله با اشرف غنی برسر حساب دهی او از ثروتش می‌دانستند تا آنچه که استاد دفاع از ارزش‌ها و عدالت و حقوق مردم می خواند. استاد در نظام جدیدِ پسا طالبان هرچه تلاش و تقلی کرد به اهرم و هسته قدرت راه نیافت و از مسند یک ولایت بالاتر نرفت. چندین تن از همرزمان او در نظام کنونی تا معاونیت ریاست جمهوری و پست‌های بلند حکومتی (وزارت دفاع، داخله، ریاست امنیت ملی و ...) رسیدند اما او در حال حاضر سیر نزولی زندگی سیاسی اش را در پیش گرفته و در جاده باریک و پرخم و پیچ سیاست، قهقرا راه می رود و جز چند لقب اعزازی، واهی و تشریفاتی مانند امپراطور شمال، فرزند دانای بلخ، پادشاه ساز و رییس اجرایی جمعیت اسلامی افغانستان که جمعی از جوانان در رسانه های اجتماعی برایش تعریف و تراش کردند هیچ وجهه و عظمت و جایگاه سیاسی ندارد. تیم انتخاباتی را که استاد عطا یک پایه مستحکم آن بود راه بجایی نبرد و در نطفه سقط شد.

استاد عطا بارها با غرور و افتخار و منت گذاری تاکید می‌کرد که در پیروزی داکتر عبدالله و سهیم ساختن او در پنجاه درصد حکومت وحدت ملی نقش بیچون و چرا داشت اما اینک ثابت شد که در نبود او نیز داکتر عبدالله می‌تواند همچنان عبدالله باشد و حتی در این دور وزنه قومی بر محور او بیشتر و سنگین تر از دور گذشته است. رهبران جنبش و وحدت و رهبر اسماعلیان را در حلقه انتخاباتی ثبات و همگرایی، نی پول استاد عطا آورده و نی زور او.

موضع گیری‌های اخیر سیاسی او و تاختن به نزدیکترین دوستان هم حزبی اش نشان می‌دهد که متاسفانه به یک مهره زده شده در بیرون تخته شطرنج سیاست مبدل شده و عقده حقارت گلویش را سخت می‌فشارد. او در حال حاضر دارد هم مردم را از دست می‌دهد و هم یاران و هم پیمانان سیاسی اش را.

در بازی شطرنج گاهی موقع و وضعیتی برابر می‌شود که مهره اسب، شاه و وزیر حریف را همزمان کش می‌دهد؛ استاد عطا در شرایط کنونی در چنین و ضعیتی قرار گرفته و نجاتش از این وضعیت محال نیست اما دشوار به نظر می‌رسد.

حفیظ الله مصداق


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عطا
عبدالله
ریاست
نظرات بینندگان:

>>>   استاد عطارا بیشتر مردم بحیث دزد گمرکات حیرتان می شناسند تا یک آدم بی پشت وروی ومعامله گر ومجاهل،

>>>   فهمیده نشدکه چرا به معلم رسم؍استاد خطاب میشود.

>>>   مالم مد عطا چور هم یک ایلایی برآمد ، چی شد وزیرت ، چی شد حرکت نارنجی وگلاب ات ، چی شد پنج نفر ارگ نشین بی ریشه و فاسدت مالم عطا چور ، مرگ به تو معامله گر بهتر است . مالم مد عطا

>>>   عطا محمد نور ابسکه شایق چوکی و مقام و زر و زور است و تمام فکر و هوش اش درین راستا فرو رفته و غرق شده دوستان و یاران قدیمی را حتا که خود را با حرف های گذشته اش فراموش کرده و همین خود خواهی و جا طلبی وی سبب گردیده که امروز همه را از دست داده و خود را را نه تنها که نزد هم پیمانان قبلی اش بل نزد همه مردم خوار و حقیر کرده و از ترس مردم در خواست امنیتش را از کسی که تا دیروز انرا بی ریشه و بدون پشتوانه مردمی و تقلبکار و خاین میگفت امروز تقاضای امنیت اش را از همان بی ریشه کرده و تعداد 150افسر و سرباز را انهم خلاف قانون غنی منظور کرده با مصارف پول هنگفتی از خزانه خالی برای معاش و امتیازات از پول ملت فقیر جفا دیگریست در حق ملت که بخار پیوستن عطا به تیم غنی چنین چیزی منظور گردیده است صرف بخاطر نفع شخصی دو جانب غنی احمدزی و عطامحمد نور به ملت چیزی که رسیده ضرر پول است و بس.

>>>   هرکه دزد است خداوند در دنیا و آخرت ذلیلش بکند.

>>>   آخر خود کشی میکند

>>>   اشرف غنی درس انسان شناسی را خوانده و درست درک کرده عطامحمد نور خیلی به شان و دب دبه و خود نشان دادن به یک صاحب قدرت مورد توجه علاقه خاص دارد به همین اساس اشرف غنی خلاف قانون به تزیید یکصدو پنجاه افسر دیگر در لشکر دروازه ان طی فرمان خلافش اقدام بخواست عطا کرده و انرا به همین دم دمه تحت تاثیر خودش اورده و از ان سویی استفاده در مقابل حریفانش کرده و عطامحمد نور با رفتن اش بزیر بار غنی همه دوستان و طرفداران اش را از دست داده دیگر ان عطانور سابق با قدرت پشتوانه مردمی نیست با درک همین مطلب و ترس از مردم خواهش اذدیاد ا۵۰ تن را جهت امنیت اش از غنی نموده که با حکم غیر قانونی همین تعداد افسر با تمام مصارفات شان از قبیل معاش و امتیازات شان از خزانه ملت حکم صادر کرده است که با اندکترین مخالفت از امر غنی و یا دور شدن غنی از ارگ این تشکیل خلاف قانونی ملغا خواهد گردید و عطانور یکه و تنها در میدان خواهد ماند نه دیگر یار و رفیقی خواهد داشت و نه قدرت مردمی که بنام انها صاحب جاه و جلال و سرمایه سر شار در زمان صمت ولایتش بخود ذخیره کرده است .

>>>   استاد عطا اگر ايتلاف بنيان گذاشته خود را حفظ ميكرد و خود را كانديد نموده و جنرال دوستم و جنرال محقق را معاونين خود تعيين ميكرد امروز رييس جمهور بود. ولي اشتباه كرد و رفت با اتمر يكجا شد در حاليكه اتمر يك راي هم از خودش ندارد.
شما ببينيد احدي را كه همه راي افرادش به اشرف غني بوده و در هيچ يك از همايش هاي عبدالله فعالانه سخنراني جدي نكرده و به مفت خود رييس إجرائي داكتر عبدالله شده ، ايا استاد عطا نميتوانست اين مقام را از عبدالله تقاضا كند و از وي كه هم حزبي اش و يار روز هاي سخت شان است حمايت نماييد؟
استاد عطا به واقعيت سياست مدار نيست. هم از حزب خود حمايت نكرد و هم علبه ان استاد و اين باعث شد محبوبيت عطا ضرب صفر شود.
نسبت به استاد عطا، احمد مسعود با هوش تر و سياستمدار تر است كه با يك موضع گيري قاطع و مصاحبه انگليسي خود توانست توافقات مخفيانه زلمي خليلزاد و طالبان را به بن بست كشانده و پاي زلمي خليلزاد را به پنجشير نزد خود بكشاند و اين باعث شد كه طالبان او را به حيث رييس جمهور افغانستان بعد از صلح به خليلزاد پيشنهاد كنند.
سياست باريكي هاي زياد دارد با احساسات و پرخاشگري نميتوان سياستمدار خوب بود.
سلطان سنجر

>>>   بخدا ما مردم بی غرض بی دفاع و غیر سیاسی افغانستان نفهمیدیم که آیا این سیاسیون به راستی پشیبانی از حق و حقوق مردم مینمایند و یا از سرمایه ها و قدرت شخصی خویش .
اما اینرا میدانیم از روز که استاد عطاء بر علاوه اینکه عبد الله و همتیم هایش را رها کرد بلکه تقریبآ حمایت از اشرف غنی مینماید .
بنابر آن ما مردم 90 فیصد بی باور شدیم چرا که نه تنها عطاء بلکه صالح صاحب تا چند روز پیش میگفت که اشرف غنی خائن و فاشیست است اما حالا ببین بخاطر مفعت و برنده شدن غنی حتی سر بینی مردم تبصره مینماید .
پس امید ما مردم تاجک 90 فیصد از رهبران خلاص است صرف رهبران براداران ازبک و هزاره تا جای از حقوق مردم خود حقیقتآ دفاع مینماید اما ما تاجک ها سنف و نیشخند شدیم .
حبیب گلباری
پروان

>>>   مصداق! ایا عبدالله همان پشک نیست که شما انرا پلنګ می پندارید؟

>>>   معامله گران چون آقای عطا کم نیستند .
فیض الله فیاض

>>>   در قبال استاد عطا محمد نور فقط می گوییم: انا لله و انا الیه راجعون.
موصوف دو هفته پیش از دایر شدن انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در قلب همه ما مرد. ما اطلاع حاصل کردیم که حتی خانمش با پیوستنش به جناح غنی ناراضی خود را ابراز کرد و به داکتر عبدالله عبدالله رای داد.
این است که استاد عطا مجبور شد از شرم مزار را ترک کند و در کابل سکونت برگزیند.
روحش شاد و یادش فراموش شدنی باد.
به بازماندگانش صبر جمیل و دشمنانش اتم ملی می خواهیم.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است