رای‌ زنی شماری از نامزدان همزمان با اعتراض‌ ها
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۴۶    ۱۳۹۸/۹/۱۴ کد خبر: 161186 منبع: پرینت

به گزارش طلوع، شماری از نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری و چهره‌های سیاسی کشور روز چهارشنبه 13 قوس در خانه ی محمد کریم خلیلی رییس شورای صلح و عضو دسته ی انتخاباتی «ثبات و همگرایی» در کابل پشت درهای بسته درباره ی چالش‌های انتخاباتی و روند صلح رای‌ زنی کردند.

در تصویرهایی که به طلوع‌نیوز رسیده دیده می‌شود که عبدالله، حکمتیار، نبیل، نامزدان انتخابات ریاست‌ جمهوری و محقق، ربانی، خلیلی و احدی، از اعضای دسته ی انتخاباتی ثبات و همگرایی و عنایت بابر فرهمند معاون نخست دسته ی انتخاباتی ثبات و همگرایی در این نشست حضور دارند.

فریدون خوزون سخنگوی دسته ی انتخاباتی ثبات و همگرایی در اینباره گفت: «چهره‌های سیاسی در این‌جا بخاطر پیداکردن راه حل به بحران انتخاباتی آمده‌اند تا برای شفافیت انتخابات بعضی اقدام‌ هایی داشته باشند.»

این نامزدان و سیاسیون در حالی این نشست را برگزار کرده‌اند که اعتراض‌های هواداران دسته ی انتخاباتی ثبات و همگرایی نسبت به عدم ابطال 300 هزار رای جنجالی از چند روز بدینسو ادامه دارند. هواداران این دسته ی انتخاباتی روز چهارشنبه در ولایت‌های پروان، پنجشیر، جوزجان و غور تظاهرات کردند و خواستار ابطال 300 هزار رای شدند آرایی‌ که ثبات و همگرایی ادعا می‌کند که بی بایومتریک و تقلبی هستند اما از سوی کمیسیون انتخابات شامل بازشماری و تفتیش آرا شده‌اند.

معترضان، از کمیسیون انتخابات می‌خواهند که بی‌درنگ این آرا را باطل اعلام کند و سپس نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری را بربنیاد آرای بایومتریک شده اعلام کند. انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان که نزدیک به دو و نیم ماه پیش برگزار شد هنوز نتایج نخستین آن اعلام نشده‌است. کمیسیون انتخابات ادعا می‌کند که جنجال‌های دسته‌های انتخاباتی باعث کندی روند کارها در این نهاد شده‌است اما یافته‌های یک ارزیابی بنیاد انتخابات شفاف افغانستان نشان می‌دهند که مشکل انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان فنی نه بلکه سیاسی است.

نعیم ایوب‌زاده رییس این بنیاد گفت: «شدیدا نگران هستیم از وضعیت، از کارکرد شرکای انتخاباتی به ویژه کمیسیون انتخابات.» میررحمان رحمانی رییس مجلس نمایندگان گفت: «نه حکومت موقت جای دارد، نه حکومت مشارکتی فقط یگانه حکومتی خواهد آمد که او برنده ی انتخابات باشد.»

نمایندگان مجلس تصمیم دارند گفتمانی را ازبهر میانجیگری میان نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری و کمیسیون انتخابات برگزار کنند به گفته ی این نمایندگان راه حلی برای چالش‌های پیش آمده پیدا شود.

کد (7)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
انتخابات
نامزدان
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است