مردانی که کرامت انسانی را زیر پا کرده‌اند
 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۳۰    ۱۳۹۸/۹/۵ کد خبر: 161084 منبع: پرینت

بار بار به تکرار شنیده‌ام که زن مادر است، زن همسر است، زن خواهر است، زن دختر است، زن ناموس است، زن یک پرستار دلسوز است.
مادر که می‌شود بهشت زیر پای او قرار می‌گیرد.

به‌نکاحِ کسی که در می‌آید، ایمان او را را کامل می‌سازد و مانع دخیل شدن‌اش در گناه‌های کبیره می‌شود. باید از خودگذری کند، گوش به‌ فرمان و سر به زیر باشد، نشستن، برخاستن، نوع پوشش و گشت‌وگذارش را در چهارچوکات فکری جامعه‌ی مردسالا، سنت و فرهنگ حاکم تنظیم نماید.
برای هر کارش باید توضیح بدهد و تاییدی بگیرد.

معیارهای خوبی که برای او تعریف می‌شود بستگی به میزان فرمان‌‌برداری وی از اوامر و خواسته‌های اطرافیان‌اش دارد.
مردان زیادی که نگاه منفی و بد‌بینانه‌ای را نسبت به زنان فعال در سطح اجتماع دارند و بیش‌ترین آزار و اذیت را نیز می‌رسانند.
اما بحث حضور زنان خانواده‌ی خودشان که می‌شود، رگ غیرت افغانی و مسلمانی‌شان می‌پندد و می‌گویند: جامعه خراب است، زنان امنیت ندارند و ضرورت برای معاش و درآمد آنان نداریم، ما کار می‌کنیم و آنان باید در خانه باشند.

یکی نیست که بگوید جامعه‌ی که شما آنرا برای زنان تان ناسالم و وحشت‌ناک می‌بنید خودتان در راس‌اش قرار دارید و این وضعیت را طرز تفکر و نوع رفتار شما به بار آورده است.
زنان دیگر اندیشی که از بند سنت‌ها و فرهنگ ناسالم حاکم سربلند کرده و برای رهایی شان از اسارت تفکر زن ستیزانه تلاش می‌کنند، زنان که تصمیم گرفته‌اند مادر نشوند، یا نمی‌توانند مادر شوند، زنان که خواهر کسی نیستند، زنان که همسر کسی نیستند، زنان آزاده‌ای که نوعیت زندگی شان، مکان زندگی شان و روابط شان را بر اساس آگاهی و خواست خودشان انتخاب کرده‌اند.

جامعه نتوانسته هضم شان نمایند و به آنان نگاه ارزشی و انسانی داشته باشند.
کرامت انسانی شان را زیر پا کرده‌اند و با نیش و کنایه زهرآگین و تهمت و برچسپ‌های حیثیتی همواره در تلاش سرکوپ شان بوده‌اند. روح و روان شان را مچاله کرده‌اند.
اما زنان در برابر دیوارهای ضخیم تفکر زن‌ستیزانه ایستادگی کرده و در بسیار عرصه‌ها توانایی و جسارت و شجاعت شان را ثابت کرده‌اند.
امیدوارم این جسارت و ایستادگی استوارتر و منسجم‌تر از هر زمان دیگری باشد تا جهان پیرامون مان را یکجای بهتری برای زندگی کردن بسازیم.
پ.ن: حساب آنان که باورمند به برابری جنسیتی هستند، نگاه ارزشی و انسانی دارند و همواره برای نهادینه شدند عدالت و انسانیت تلاش کرده و می‌کنند جدا است.

فاطمه روشنیان


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مرد
زن
نظرات بینندگان:

>>>   حرفی که از پیش مانند مهر آماده است وفورا آنرا استعمال میکنند اینست:
( آنقدر حق که اسلام به زنان داده هیچ دین دیگر نداده )
اما حقیقتش اینست که آنقدر ظلم که مسلمانان برزنان میکنند هیچ کس دیگر درجهان نمیکند نمونه اش اینکه یکی از وکلای مجلس میگوید : من تحقیقت میکنم که پیانمبرچگون اضافه عر از چهار زن داشت ؟ مقصدش ازین حرفش اینست تا یک را گنجشکک یافت شودتامن هم بتوانم بیشتزاز چهاز زن که فعلا دارم داشته باشم ،
یا اینکه یک جنگ سالار درتخار دخترش رابا سگ جنگی تباد له میکند یلا دیگری در ارزگان بینی زنش رابا چاقو قطع میکند یا مانند شینواری ها زن خودرا به فروش میگذارند
بدترازینها چی است؟؟

>>>   این جامعه بیسواد و شهوانیست و متاسفانه فرهنگ آن هم آمیخته با عقایدی است که بزودی تغییر نمیکند پس زنان کار سختی پیش رو دارند و باید یا ریسک نرم کردن بعضی مردان را امتحان کنند ، یا به ظرفیت سازی خود اولویت دهند و یا هم که همگام با شرایط بسوزند و بسازند.
از آنجایی که جامعه در شرف بازسازی و تحول است، ظرفیت سازی ضرور است تا فرصتهای بهتری را بوجود آورد و نقش زن را نیز تغییر داد که خوشبختانه هزینه ها تا جایی نتیجه داده و روحیه نسبی بوجود آمده.
اراده مشخص و عزم راسخ میتواند حتی مشکلات اقتصادی ، اجتماعی و پیشرفت را نسبتاً هموار سازد.
سید امیرعلی فاطمی

>>>   دوست عزیز نمیدانم درکجای معادله قرار دارید میتوانید بگوید زنی سی سال قبل افغانستان ازین مواصفاتی که برشمردید برخوردار بود ویا جامعه ای تکنوکرات های بی دین زن را در مقام اصلیش ابقا نموده است ؟با اندک تامل میشود دریافت که دران زمان زن حیثیت واقعی وجایگاه اصلیش را داشت ومتصف به همه ای ان صفات حسنه اما امروزه زن را متاع بی ارزش ووسیله خوش گذرانی واله وابزار تبلیغاتی ساخته اند وازان در مودلینگ واعلانات تجارتی استفاده مینمایند ودر ارگ ودوایر دولتی هم برای عیش وچشم چرانی وسایر وسایل رذیله بکار میگیرند نویسنده ای مضمون درست فرموده اند که واقعا زن را از منزلت عالی به زیر کشیده اند اما نه سلف صالح بلکه این اعمال نادرست را خلف مغرض وبی خاصیت بکار بسته اند
ولایت خان از کاپیسا

>>>   در جواب نظر دهنده اول: کسانی که این اعمال را مرتکب می شوند حساب شان از اسلام جداست و مسلمان نیستند. به گفته شاعر:
اسلام به ذات خود ندارد عیبی
هر ععیبی که هست در مسلمانی ماست.

>>>   برادر گلم انکس که خودت انرا وکیل در پارالمان خواندید که گفته من تحقیق روی ان دارم که مردان مانند پیغمبر اسلام بیشتر از چهار زن گرفته ان شخص یکنفر دیگر است که زمان اشغال شوروی در کشور ما این شخص ریس یک نهاد کمک رسانی به تابلیت های تقویتی در پشاور به کمک مالی امریکا کار میکرد این شخص شهوت پرست عوام فریب دختران را با همین فرض زبان بازی داده تا حال هفت زن کرده و از جمله سه تای انرا طلاق داده و دیگرچهار زنی که در اختیار دارد پس از مدتی یکی پی دیگر طلاق میدهد و بجایش زن دیگری با فریب میگیرد همین خاین شهوت پرست زن طلاق بی غیرت همه کار اش مخالف دستورات اسلامی و عملش یک عمل شیطانی است مانند شفیع عیار و کاکا حامد دیگران میخواهند با این جوک بازی هایشان اسلام را در ذهنیت مردمان بد جلو دهند و خود شان از همین طریق پول بدست اورند این ها خاینین جنایتکار فساد پیشگان هستند نه اشخاص خوب و صالح و با دانش از دین اسلام.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است