نکاحنامه ها و اسناد ازدواج را جدی بگیرید
در افغانستان تجاوز جنسی جرم محسوب نمیشود و هیچ قاضی چنین شکایاتی را نمیشنود، خصوصا اگر شکایتی علیه قدرتمندان صورت بگیرد، قاضی ها و یا پولیس ها بیشتر زنانی که مورد تجاوز قرار گرفته را مسوول می دانند 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۴۸    ۱۳۹۸/۹/۵ کد خبر: 161074 منبع: پرینت

اشرف غنی میگوید برای محوخشونت علیه زنان باید فرهنگ ملی در قبال زنان تغییر کند، ولی اشرف غنی نمیگوید چگونه میتوان این فرهنگ را تغییر داد.

در حدود۲۰ سال گذشته هردو رییس جمهور برای محو خشونت علیه بانوان کاری انجام نداده اند و خشونت نه تنها علیه بانوان بلکه دختران خورد سال همچنان ادامه دارد.
زورمندان دختران خورد سال را نیمه های شب به زور از خانه شان و از فامیل جدا نموده به زور به فرزندان خود نکاح می کنند و یا به دختران تجاوز نموده فرار می کنند، هیچ مقامی پاسخگوی این همه جنایات نیست.

این نکاح ها در مساجد توسط ملا های بیسواد یا کم سواد صورت میگرد. از قانون مدنی که سن دختیر را ختم ۱۶ سال تعیین کرده، خبری نیست، روزانه ده ها دختر ۸ تا ۱۳ ساله به زور و بدون اجاره دختر به نکاح مردان جوان یا کلان سن در آورده می شوند. در خلیی از این نکاح ها در مساجد یا خانه های ملا ها صورت می گیرد که اصلا نکاح نامه ندارند یا فقط روی یک کاغد معمولی چند کلمه نوشته شده حتی سن دختر و پسر معلوم نیست و حق مهریه دختران درنظر گرفته نمیشود.
در تمام این نکاح نامه و یا دیگر اسناد ازدواج، حق طلاق فقط به مردان داده می شود و بانوان هیچ حقی در مورد طلاق ندارند.

بنده چندین سال است این مورد را تحقیق می کنم، فقط از والدین دختران عاجرانه خواهش می کنم نزد ملایی بروند که در نکاح نامه حق ازدواج به دختر و پسر داده شود، نه تنها به پسر! والدین لطفا به مساجدی بروند که در نکاح نامه با نوشتن چند مورد حقوق زنان مشخص شود، از لحاظ مهریه و یا طلاق، شرایطی را که برای حقوق زنان می باشد، در نمونه ای یک نکاح نامه خدمت والدین نوشتم.
این چند شرط سال ها مورد بحث کارشناسان بوده تا اینکه در نکاح نامه نوشته شود، ولی خیلی از مساجد حاضر به نوشتن این شرایط در نکاح نامه نیستنپد.

در افغانستان تجاوز جنسی جرم محسوب نمیشود و هیچ قاضی چنین شکایاتی را نمیشنود، خصوصا اگر شکایتی علیه قدرتمندان صورت بگیرد، قاضی ها و یا پولیس ها بیشتر زنانی که مورد تجاوز قرار گرفته را مسوول می دانند و آنان را زنان و یا دختران (هر جایی تصور می کنند)! برای این مشکل باید در تمام شفاخانه ها بخش هایی به خصوصی برای تجاوز زنان و یا دختران و با حضور دکتران زن وجود داشته باشد تا زنانیکه مورد تجاوز قرار گرفته اند را معاینه نموده و نتیجه آنرا در جاهای ویژه نگهداری نمایند و صدای مظلومانه آنها را بشنوند و متجاوزان نخست بازداشت و مورد بازجویی قرار بگیرند.

محمود منجم زاده


نکاحنامه ها و اسناد ازدواج

این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نکاحنامه
ازدواج
نظرات بینندگان:

>>>   حیدر قاسمی
منجم زاده بزرگوار! تلاش های دایمی شما در اصلاح امور اجتماعی و رسیدگی به خانواده های مهاجر و پناهنده قابل قدر است. خداوند شما را برای این مردم نگهدارد. در پناه حق باشید

>>>   این عبارت توهین آمیز است و بد بینی مردم را نسبت به عالمان دینی فراهم می کند.
فروغی

>>>   اگر چنین شود در قدم اول زن های وزرا و قدرتمندان که خود در کابل مصروف و زن ها با یک درجن اولاد در خارج مجردانه زندگی میکنند درخواست طلاق میدهند.

>>>   این را همه میداند که زور گوی هم شما هستید و زورمندی هم شما میکنید وصیغه بیست چهار ساعته هم شما میکند ولی نکاح خط های همه درست و به شرایت اسلام برابر است واینکه غنی کدام بدی کرده وگفته که در مورد بانوان باید قانون تغییر کند او خود برای فامیل خود تغییر داده است و دیگران این اجازه را برایش نمیدهد.

>>>   محترم منجم زاده موافق تانم ، حقيقتا نقد بجاست ، موفق باشيد !
كابلي از نيوزيلند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است