صالح: سهم هزاره ها به اندازه بینی هزاره ها است
 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۵۲    ۱۳۹۸/۹/۳ کد خبر: 161045 منبع: پرینت

امرالله صالح در یک بازی استخباراتی به خاطر تعمیق نفاق و شقاق بینی هزاره ها را هدف گرفته است و گفته است که سهم هزاره ها به اندازه بینی هزاره ها است.

امرالله صالح به تمام معنی یک فاحشه سیاسی است، هنگامی که اشرف غنی احمدزی نامبرده را از بغل عبدالله عبدالله در بدل پول در بغل خود گرفت کوچکترین واکنش در مقابل یاران قدیم خود که از جانب ارگی ها صورت گرفت نشان نداد. بطور مثال نامبرده در مقابل اینکه اشرف غنی احمدزی احمد شاه مسعود را قهرمان نمی‌داند و یا اینکه جنرال فهیم برای اشرف غنی احمدزی زن ، زور و زمین پیشنهاد کرده باشد سکوت اختیار کرد و حتی در مقابل تحقر و توهین علنی داوود سلطانزوی مبنی بر تصفیه سکوت اختیار کرد. پس چه شده است که بینی هزاره ها برای امرالله صالح یک مسأله شده است؟ این جاسوس فرومایه و فاحشه سیاسی آن قدر ذهن احمقانه دارد که درک نمی کند که دو سوم نفوس جهان مانند هزاره ها بینی دارند.

این فرومایه که در بین تاجیک ها و حتی در پنجشیر رأی ندارد و رأی تقلبی حتی در مناطق تاجیک نشین ندارد و پول اشرف غنی احمدزی را دزدیده است اکنون به بینی هزاره ها چسپیده است تا اگر بتواند آرام تر در بغل ارگی ها بخوابد بیخبر از اینکه ارگی ها هوشیار تر از صالح هستند آنها که به احمد شاه مسعود و جنرال فهیم رحم نکردند به هیچ وجه به امرالله صالح رحم نمی کنند.

امرالله صالح اگر کوچکترین شرافت می‌داشت تحقیر و توهین به آدرس احمد شاه مسعود و جنرال فهیم را تحمل نمی کرد و به جای چسپیدن به بینی هزاره ها جواب داوود سلطانزوی را می داد.

حسن علی عدالت


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
هزاره
بینی
نظرات بینندگان:

>>>   نجيب بارور خطاب به صالح :
اصل رقیب آنقدر سر و صدا نمی‌کند که مزدورمنشان شان سر و صدا دارند. درد‌آور‌ است که هم‌قطارت را در صف دشمن ببینی. کسانی که زبونانه از صف برآمدند، امروز ترس آن دارند که اگر ببازند، دیگر هیچ چیزی آبروی از دست رفتهٔ شان را باز نمی‌گرداند. این رسم زمانه است، به اندازهٔ تمام مردها، نامرد و به اندازهٔ تمام مبارزین جهان بزدل وجود دارد. این دو مفهوم در موجودیت یکدیگر معنا می‌یابند، اما مزدورها، دهن‌های کرایی و بزدل‌های صف دیروز ما به حد کمال‌اند. این‌ها کم‌ترین کاری را برای این ننگ تاریخی فروگذاشت نکرده‌اند، چنان‌چه شنیدید یکی از آن‌ها در یک مجلس خصوصی گفته بود حتا حاضر است خواهرش را به نکاح اشرف‌غنی درآورد. با تمام این پوچ‌پرانی و تبلیغات بازرگانی دهن‌های کرایی، مطمئن باشید این‌طرف اراده جدی برای مبارزه و مقابله با جعل‌کاران وجود دارد. ما این‌بار یا میمیریم یا حق و عدالت را به کرسی می‌نشانیم.

>>>   خودت .... وبي کلتور هستي که اين ګفهايي بي ادب ميزني هرکس هم باشي

>>>   سلام به همه خواننده های عزیز . اگر حقیقت حرف های صالح همین باشد جای بسا شرم به این انسان بی ادب بی تربیه است فقط گفته می توانم به مادر بی گناه خود توهین کرده. من به حیث تاجک وپنجشیریاز داشتن انسان لومپن وکثیف مانند صالح ها عذر میخواهم ‌افتخار به قوم زهمت کش هزاره خود مینمایم

>>>   این گپ واقعیت ندارد اگرداشته باشد امراله صالح هیچ گونه بینش سیاسی ندارد بلکه ازخوک سرخم تر است

>>>   در یک مصاحبه تلویزیونی ار امرالله صالح پرسیدند که غذای دلخواه ات چیست؟
او در جواب گفت که منتو را خیلی خوش دارد.
حالا نمیدانم که او از بینی منتو مانند هزاره ها چه بدی دیده است که اًن را خوش ندارد؟

هرچند خود هزاره ها نیز درین زمینه گناه دارند.

زمانی که خداوند انسانها را خلق کرد،به هرکدام شان اعضای بدن شان را توزیع میکرد.
هنگامی که بینی انسانها را توزیع میکرد،هزاره یک بینی را در زیر پای خود پت کرد و به خداوند گفت که به من بینی ندادی.
خداوند که بینا و دانا به همه چیز است،هزاره را گفت،پایت را بلند کو!
هزاره پایش را بلند کرد و در زیر پایش بینی اش پچق شده بود.
خداوند فرمود که منبعد بینی تمام شما هزاره ها پچق خواهد بود.
بنأ همراه خداوند چنه زدن و جنجال کردن و دروغ گفتن،عاقبت خوب ندارد.
خود کرده را بینی منتو مانند نصیب اش میشود.

>>>   میرزاده عشقی زمانی گفته بود:
امروز روز خرخری و خرسواری است
فردا زمان خرکشی و انتقام خر

آن نامردانی که نظیر غین، عبدالله و امرالله مردم مظلوم افغانستان را به گروگان گرفته و خون شان را می مکند، باید بدانند که تاریخ متوقف نمی شود و خائنین دیر یا زود به سزای جنایات خود می رسند.
ای شیادان و بابکاران تاریخ بشریت!

به جهان و تاریخ چهاردههٔ اخیر افغانستان نگاه کنید و اگر مغزی در کله های پوسیدهٔ تان باقی است، از زور مردم، شتاب تاریخ، و انتقام الهی که بدون شک روزی دامنگیر شما خواهد شد، بترسید. بگذارید مردم سرنوشت خود را خود تعیین کنند و طوری که می خواهند زندگی کنند. تقلای شما در راه تحمیل ایدویولوژي ها و شیوه های زندگی بیگانه بر این ملت ناکام بوده و ناکام خواهد بود.

داود

>>>   حسن علی جان عدالت... هم امرالله صالح و هم رهنمودان و رهبران سابق وی هیچ کدام به این کشور دلچسپی نداشته و ندارند. افغانستان را عده ای از هزاره های ایرانی صفت تا پشتونهای نشنلست و متعصب و تاجیک های تجزیه طلب که اب را نادیده موزه از پا میکشند به پرتگاه نیستی کشانده اند. شما هیچگاهی از امکانات وسیعی که دولت ببرک کارمل و نجیب برای تان فراهم کرده بود یادی نمیکنید و حتی در بسیاری از مقالات تان برای انکه سیاف و گلبدین و دگر وحدتی های تانرا خشنود بسازید اندوره و ان شخصیت ها را به باد انتقاد گرفته اید. شما هر باریکه ششم جدی و دگر روز های که ح.د. خ.ا. از ان تجلیل به عمل میاورد قلم بدست گرفته و سفسطه گویی کرده ومیکنید و به این هم اکتفا نکرده به شخصیت میر امان الله خان و بدون انکه بیاندیشید حمله برده و میبرید و در این راه شما تنها نیستید بلکه یک عده ای جوانا تازه کار نیز که چند کتابی را در عرصه ای حقوق و امور بین اللملی مرور کرده اند با شما هم اواز اند . شما بیشترین ازادی را در زمان نجیب الله شهید داشتید . به شما اجازه داده شد در روز های محرم نه تنها از بلند گو های تکیه خانه های تان صدای گریه وزاری تانرا به خاطر شهادت امام حسین به گوش همه یرسانید به شما اجازه داده شد که در روی جاده و سوار به موتر های باربری با بیرق های سیاه در شهر کابل ازادانه به سینه زدن و زنجیر زدن بیردازید این مشت نمونه خروار بود. اصل عصبانیت شما توهین به بینی هزاره ها از طرف امرالله صالح میباشد و شما هم با یک جمله ای
تبعیضی دشنامهای فراوان را نثار او کرده اید.
عدالت اغا جان دگر ان فرهنگ عالی سیاسی چند دهه ای که نه تنها حزب دموکراتیک خلق افغانستان بلکه افراد پر توان سیاسی دگر در کشور مروج ساخته و دشمنان سیاسی خود را از طریق نشر مقالات علمی در همه ای شوون زندگی در جریده ای پرچم و یا دگر جراید و هفته نامه هاویا در تظاهرات ضد دولتی سالهل ی قبل و یا در بیانات و صحبت های پارلمانی در زمان ظاهر خان به باد انتقاد میگرفتند هیچگاهی به تو هین و تحقیر ملیت دگری زبان نمیگشودند. برای انها مردم و فرهنگ مردمی و دفاع از مردم وجیبه
بزرگ برای شان یود. شما به مثابه یک قلم بدست باید همیشه از همان اخلاق خلاق سیاسی اندوره برای نسل جوان بنویسید تا انها بدانند که افغانستان چه فرزندان صادق و دلسوز و پر مطالعه با اخلاق سیاسی داشت که دگر چنین افراد را به مشکل در شرایطیکه معامله گران و وطنفروشان اصلی
بر اریکه ای قدرت تکیه زده اند میتوان سراغ کرد زیرا جوانا ن اندوره به جز که در راه سیاست قدم میگذاشتند اولین درس برای شان احترام به حقوق دگران و وحدت ملی داده میشد . بهترین اثار را مطالعه میکردند و از هر نوع روحیه ای تبعیضی و سمتی مبری بودند.
امروز دگر ان دوران طلایی سیاسی گذشت و از افرادی چون صالح و سلطانزوی و غیره که شب و روز بخاطر مشت دالری به تاریخ ملیت و فرهنگ کشور اهانت میکنند و در فکر چور و چیاول دارایی عامه اند و تمام ثروتهای طبیعی ما را به دشمنان ما فروخته و میفروشند که این درس را پاکستانی ها برای شان داده بود نه به کشور سنگ زمرد در پنجشیر و نه چوب در جنوبی
گذاشتند همه را از روز اول به پاکستان فروختند انتظار انسانیت را نباید داشت. پنج بنز ضد مرمی جدید
سیاه رنگ تا لحظات اخر حکومت داکتر نجیب در وزارت خارجه موجود بود
چه شد اینها که امروز میبینید نه تنها فاحشه های سیاسی بلکه وطنفروشان نمبر اول در کشور هستند
هیچ فرد ی حق توهین به رنگ و پوست و لهجه و زبان و دین و فرهنگ کسی دگری ندارد و از امرالله صالح و افراد او انتظار اخلاق سیاسی را نباید داشته باشیم
و من الله توفیق
جوانشیر

>>>   خطاب به آقای ناصالح، صرف نظر از مسایل سیاسی تان که مانند زن تن فروش همبستر کی و چی وقت می‌شوید. من به این که شما با غنی میروید و یا با عبدالله کاری ندارم، ولی ملت و مردم با شعور و وطن دوست اعم از تاجک و پشتون و ازبک و غیره اقوام هیچ گاهی این حق را به تو امثال خاین تو نمیدهند تا در باره بینی و رنگ و قیافه ای کسی حرف بزنی. من منحیث یک تاجک بخاطر بی ادبی تو گستاخ از اقوام دیگر این سرزمین خصوصأ هزاره معذرت میخواهم. اگر فکر میکنی با این نفاق انداختن ها به جایی میرسی خواب دیدی، مردم دیگر فریب تو افراد مثل تو را نمیخورند مگر اینکه نوکران فروخته شده ای مثل تو. اگر فکر کردی که میتوانی در پهلوی غنی به آرزو های نا تمامت برسی بیدار شو که صبح شده است. غنی و عبدالله و محقق و دوستم و سایر خایینین آنقدر خودخواه و جا طلبند که از تو نه به خاطر لیاقت و درایتی که از آن محروم هستی بل بخاطر رفتن به سکوی قدرت استفاده می‌کنند. بعد از هر همبستر شدن مرد و زن تیکه پارچه ای ظرورت است تا کثافت هر دو را تمیز کند و تو و خالد و دانش و امثال شما به غنی حیثیت همان پارچه و یا به اصطلاح خودمانی (صافی) را دارید. همانگونه که غنی و عبدالله نزد دولت های خارجی همین حیثیت را دارند.

افغانستان امروزی به رهبران ملت ساز ضرورت دارند تا به هژداران سفاک و جاه طلب، ولی شما همه بجز از آقای نبیل رهبران نفاق افگنی بیش نیستید. آیا تا حالا کسی به تو گفته که چرا فلان عیب را داری؟ شرم باد که حیثیت و شرافت نداری و اگر میداشتی هیچ گاهی چنین حرف زشت را در شرایطی که وطن در قهقراه است نمیگفتی یا اینکه باز هم دلتنگ جنگ های داخلی سال‌های نود شده ای که به نام قوم و مذهب از هیچ جنایتی بالای مردم بی دفاع دریغ نه کردید. احمق ملت هوشیار شده اند دیگر فریب و محقق و دوستم و بی دین را نمیخورند.

>>>   بی شک امرالله صالح راست گفته است
بی خبر

>>>   فرو مایگی ازین بیشتر نمیشود که امرالله به چوکی معاونیت تا هنوز نه نشسته به بینی هزاره ها چسپیده . این ادمک از همین حالا وسیله قرار گرفته مورد سو استفاده قرار دارد آخر این خیز ها را تاریخ ثابت خواهد کرد .

>>>   میگویند که مورچه وقت گم شدن که فرا رسد بال میکشد(

>>>   بار ها گفته ام و باز میگویم که یاد تان باشد اشرف غنی دیر یا زود در کون امرالله صالح چوب را زده و نامش را کشمش میگزارد. و با این امرالله گک صالح دیگر آینده سیاسی نخواهد داشت و مجبور خواهد شد که به دامن سی آی ا پناه ببرد.

>>>   محمد اکرام اندیشمند
این دیگه چه سیاست و سیاست مداری است؟
اول اینکه، ناسزا گویی و نفرت پراگنی و سخن سخیف و دور از ادب و اخلاق در برابر هم و برای یکدیگر گفتن، حتی در آیین و سیاست شیطان لعین هم مطلوب و مجاز نیست.
دوم اینکه، شما اهل سیاست این جامعه و این کشور که اینگونه بروی هم می پرید و تابع هیچ قید و بند اخلاقی و انسانی نیستید، یکبار به درماندگی و بیچارگی این کشور و این دولتی که دولت مدارانش هستید نگاه کنید. یک دولت درمانده که با آب و نان امریکا و خارجی زنده است و بدون آن می میرد و چه مردن مفتضح و مضحک!
شرم و حیا هم چیز خوبی است اگر به آن توجه کنید.

>>>   محمد نسيم جعفری
بینی یا جهان‌بینی؟
_____
اینکه فضل‌احمد معنوی یا یکی دیگر از اعضای تیم ثبات و همگرایی به بینی هزاره‌ها اهانت کرده یا اینکه صالح با جعل و دروغ، در پی استفاده‌جویی انتخاباتی است، فرقی نمی‌کند؛ زیرا این اهانت از جانب هرکسی باشد، محکوم است و باید پاسخگو باشد.

امروزه، دیگر آن دوران تاریک گذشته است که هزاره‌ها، بینی کوچک و چشم‌های بادامی‌شان را تحقیر به‌حساب بیاورند؛ بلکه از نظر زیبایی‌شناختی به آن، افتخار می‌کنند، ضمن آنکه مهم بینی نیست، بلکه جهان‌بینی است، هزاره‌ها دارای جهان‌بینی بسیار روشن و عالی است که در نتیجه‌ی آن، در ابعاد مختلف علمی، ورزشی، فرهنگی و هنری برای کشور افتخارات بزرگی کسب کرده‌اند.

برعکس، هستند کسانیکه بینی‌شان بزرگ، اما جهان‌بینی‌شان بسیار کوچک است که غیر از خودشان کسی دیگر را نمی‌بینند و تا گلو در لجن‌زار جهالت و تاریکی غرق هستند.

>>>   Hasan Ali Adalat
مگر بینی هزاره ها برای امرالله صالح و یا تحقیر هزاره ها توسط تیم عبدالله عبدالله با ارزش تر از موضوع احمدشا مسعود ، جنرال فهیم و گوییش داوود سلطانزوی بوده است ؟

بر فرض اینکه امرالله صالح سند دارد که یکی از نزدیکان عبدالله عبدالله بالای بینی هزاره ها تاخته است ، آیا افشای پیش از سند این موضوع چه اهمیتی برای امرالله صالح داشت ، واضح است که افشای این موضوع برای فتنه انگیزی و تعمیق تفرقه افکنی صورت گرفته است ورنه در چنین یک وضعیت حساس اول باید نامبرده اسناد خود را نشر می کرد و بعداً در مورد بینی هزاره ها سخن پردازی میکرد به فکر بسیاری از زیبا شناسان بینی ظاهر شاهی امرالله صالح هیچ برتری بر بینی هزاره ها ندارد بلکه بسیاری از انسان ها از راه جراحی زیبایی بینی بزرگ را به بینی کوچک تبدیل می کنند .
اکنون عده ای از پیشمرگه های ارگ ، وابستگان و دلبستگان کود ۹۱ و سپاه بدنام مرتضوی و صالح در صدد توجیه پست های فیسبوکی امرالله صالح برآمده اند و ایشان را راوی یک گفتاری که تا هنوز دیده نشده است میدانند و بالای مردم می تازند که امرالله صالح دست به افشا زده است باید مردم ساکت بمانند و عکس العمل نشان ندهند ، مگر این‌ها بیخبر اند که امرالله صالح در مورد احمدشا مسعود ، جنرال فهیم و گوییش داوود سلطانزوی سکوت اختیار کرد پس اکنون چه شده است که به هزاره ها بیشتر از یاران قدیم خود دلسوز شده است و موضوع بینی را پیش از نشر ویدیویی بینی به نشر رسانیده است .
امرالله صالح سند داشته باشد و یا نداشته باشد پست های فیسبوکی ایشان نژاد باورانه و برای تفتین و تفرقه صورت گرفته است به همان اندازه فرومایه است که اگر این موضوع گوینده اصلی داشته باشد و بینی گوینده اصلی آن هم شاید مانند امرالله صالح بینی ظاهر شاهی باشد .

>>>   فکر نکنم که دراین موقع اساس چنین گپ را بگوید

>>>   امرالله صالح این خربی دم ارگ نشینان ، کوشش میکند بااستعمال چنین حرف های مزدورانه نهایت وفاداری خویش را برای شان نشان دهد، بی خبرازاینکه یک روزپالانش را به پشتش گذاشته ویک بوچی کنجاره نیزبالایش بارکرده بطرف دفتر اش رهنمائی مکندتا درآنجا پلان های بعدی خرشدن خویش را سازماندهی نماید.

>>>   بخدا بینی محقق از بینی کج صالح زیبا تر مناسب تر و کاملن مناسب صورت اش است

>>>   Salam Reshad Khurasani
صالح خواست یک مانور استخباراتی بزند و در میان تیم حریف دشمنی را دامن بزند اما این تیرش به خودش برگشت من بار ها گفته ام که صالح همه چیز را از روی حدث و گمان های استخباراتی تحلیل می کند و به معقوله های سیاسی چندان آشنا نیست .

>>>   Gheyasi
یوناما و امرالله صالح؛ کانون منافقت و توطئه...
در عصری که افغانستان بیش از هر زمانی به یکپارچگی و وحدت نیاز دارد، اظهارات و نوشته های منافقانه تعدادی از دفاتر خارجی و مزدورهای معلوم الحال‌شان زخم بر پیکر زخمی این جامعه ایجاد میکند. اکنون امرالله صالح بخاطر اینکه خوش‌خدمتی کرده باشد و شکستِ طرحی را که از طریق یوناما بخاطر ایجاد تضادهای قومی ساخته شده بود، جبران کند، خود مسوولیت طرح کاشتن تخم تفرقه را روی دست گرفته و عمداً نفرت‌پراکنی را آغاز کرده است.
او یک ترجمان انگلیسی در زمان جنگ‌ها بود و هیچ قوم و سمتی از او حمایت نمی‌کند. او یک مزدور و وابسته اجنبی‌ها است و بیش از این منفور شده نمی‌تواند. نوشته هایی را که او به نماینده‌گی از تیم دولت ساز نشر می‌کند، تعصب آلود و مانع مرهم گذاری به این کشور زخمی می‌شود.
بنده‌های دالر هرگز به فکر سلامت کشور و جامعه نبوده اند.

>>>   Hakimi
امرالله خان در ۲۰۱۳ در نوشته‌ای برای بخش پشتوی بی بی سی، به قوم شریف هزاره اتهام جاسوسی وارد کرد.
در آن زمان، آقای محقق اعتراض کرد و از امرالله خواست که معذرت بخواهد.
در توطیه‌ی علیه مولانا عبدالله، تیم دولت‌ساز نیز خواست به تفرقه‌ی قومی متوسل شود و سرور جوادی رییس دفتر سرور دانش نیز بسیار یک اصطلاح زشت و خطرناکی (هزاره پست بد مذهب) را عنوان کرد که مصداق بارز نژادپرستی و توسل به نفرت قومی بود.
اما معلوم شد که نه مولانا عبدالله مرتکب اهانت مذهبی و قومی به کسی شده و نه هم آن کس از قوم شریف هزاره بود.
اکنون واکنش جدی و آگاهانه‌ی شهروندان به ویژه آگاهان عزیز هزاره به این نیرنگ تازه، هرچند توطیه‌ی تیم تقلب و تفرقه را نقش بر آب کرده، اما واقعا برای اهداف سیاسی توسل به این حربه‌ها بسیار جای تاسف و خجالت دارد.

>>>   شاید امرالله صالح این گپ را زده باشد و یا هم نه، ولی میخواهم توجه تانرا به چند نقطه ذیل معطوف بدارم:
1. نوشتن این جناب تحت نام عدالت!!؟ جای بسا شرم است که کلمات مانند فاحشه و ... را استفاده نماید.
2. احمد شاه مسعود هیچگاه نه قهرمان بود و نه هم هست بدون از کسانیکه از نام آن جناب ثروتاندوختند.
3. مارشال بیسواد بیچاره و دزد هم نه چندان آدم بود که سرش حساب کرد.
4. در اخیر! بینی هزاره هم چندان متاع نیست.

>>>   اشرار بی فرهنگ همین قدر فهم و درک دارند.از کسیکه دوران بچه بی ریشی اش را شبانه در کمیته های اشرار سپری کرده باشد ،گِله نکنید.این ها که قدر ناموس خود را نمی دانند ،چه رسد به اینکه
( قدر بینی مقبول هزاره ها که لطف و رحمت آفربدگار است)،برسند
بابه لاله کابلی

>>>   اقای عدالت تبصره های هزاره ها در این مورد زشت تر دور از اخلاق تر و لچک تر از حرفهای امرالله صالح است شما بیش از همه به قوموی تان اخلا ق و تمکین سخن گفتن و را یاد بدهید . این هزاره های شما بد اخلاق تر از امرالله صالح اند. این مثل مشهور در مورد شما هزاره ها خوب صدق میکند:
میگویند که اگر هزاره را روی دادی بوی دامادی میاید .

>>>   به تیتر آخری
مثل مشهور شما تنها در مورد هزاره نیست این مثل بلکه در مورد تمام کسانی مثل تو که اگر زیاد رو داده شود و توقعش زیاد شود صدق میکند
اگر ( ) روی دادی از دهنش بوی دامادی می آید.
سمیر از فاکولته ادبیات

>>>   اول خو امرالله صالح این گپ را نگفته اگر گفته باشد من از طرف او از مردم شریف و با عزت هزاره نازنین خود معذرت می خواهم ، تا باشد داغ نفاق اندازی در دل تک تک اوغان های شروفساد تا ابد باقی بماند و به این مراد شوم خود هرگز نرسند
ما تاجک ها همه برادران هزاره ی خود را دوست داریم و خواهیم داشت ،
اگر در باغ کشور همه را به گل تشبیه کنم گل سرخ و بیخار و عنبرینش مردم هزاره این وطن است
شاه ولی از چاریکار


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است