انتخابات به بن بست رسید
حالا که حدودا بیش از یک میلیون رای دهنده در انتخابات حضور یافته بودند، اگر تمامی واجدین شرایط رای دهی در انتخابات شرکت می کردند باید سال ها منتظر اعلام نتایج می بودیم؟ 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۰۵    ۱۳۹۸/۹/۳ کد خبر: 161034 منبع: پرینت

چرا انتخابات به بن بست رسیده است؟ آیا بدنامی های گذشته انتخاباتی در حال تکرار است؟
عامل اصلی تنش های به میان آمده کمیسیون انتخابات است یا معترضان و دسته های انتخاباتی و یا حکومت؟
با اینهمه قانون اساسی و قانون انتخابات در این مواقع چه احکامی دارد؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)در حالیکه دوازده روز از روند بازشماری آرا در 27 ولایت کشور می گذرد، هنوزهم جنجال ها بر سر چگونگی اعتبار دهی به این آرا پابرجا است.
کمیسیون انتخابات برخلاف قانون و دستورالعمل های این کمیسیون، بازشماری آرایی که نامشخص است و باید ابطال می گردید، آغاز کرد و مخالفت شماری از دسته های انتخاباتی به این روند سبب شد تا هواداران این دسته ها در هفت ولایت نگذارند تا روند بازشماری آرا از سر گرفته شود.
اما کمیسیون انتخابات در راستای بی قانونی شمارش آرای نامشخص به دنبال مداخله حکومت در روند می باشد و در حال زمینه سازی برای مداخله رسمی حکومت در این قضیه است.

"جنجال دسته های انتخاباتی بر سر بازشماری حدود سیصد هزار رای است. پروان، پنجشیر، تخار، جوزجان، بغلان، فاریاب و سرپل هفت ولایتی است که از بهر بسته بودن درب های دفاتر کمیسیون های ولایتی انتخابات ورند بازشماری آرا در آن دفاتر آغاز نشده است.

در حالیکه نزدیک به دوماه از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان می گذرد، اما نه تنها نتایج ابتدایی انتخابات اعلام نشده بل این روند با چالش هایی نیز روبرو بوده است.
از چگونگی انتخابات ریاست جمهوری دو گونه گزارش یکی با دستگاه های شناخت بایومتریک و دیگری با برگه های نتایج به کمیسیون رسیده است.
اطلاعات بایومتریک در حدود 24842 محل و اطلاعات برگه های نتایج در حدود 25566 محل را دربر می گیرد.

پس از روز رای دهی کمیسیون انتخابات شمار رای دهندگان را دو میلیون هفتصد هزار اعلام کرد اما بعدا روشن شد که از این میان تنها یک میلیون نهصد هزار رای بایومتریکی وجود دارد.
اما بعدا کمیسیون آرای بایومتریکی را یک میلیون و هشتصد هزار اعلام کرده است.

شمار محل های رای دهی در ابتدا 29586 محل اعلام شد، اما بنابر اعلام کمیسیون در روز انتخابات 26586 محل باز بوده است.
در این میان دسته های انتخاباتی می پذیرند که در 18850 محل که هفتاد درصد کل محلات را می سازد و در حدود یک میلیون 400 هزار رای را در خود دارد میان آرای بایومتریک و برگه ها تفاوتی وجود ندارد.

آنچه که اکنون کمیسیون بر آن پافشاری دارد بازشماری آرا در 8486 محل رای دهی در کشور است.
دسته های انتخاباتی تنها درباره بازشماری آرا در 3484 محلی که در آنها میان اطلاعات بایومتریک و برگه های نتایج تفاوت هایی وجود دارد همباورند اما در باره 4563 محل دیگر دیدگاه ها یکسان نیست.

شمار آرای بحث برانگیز در حدود سیصد هزار است، خش نخست اینها را 137 هزار رای که اطلاعات در باره آنها یا تنها با حاضر بودن رای دهندگان در محلات خلاصه می شود و یا رای ها ثبت شده و درباره رای دهندگان معلوماتی در دست نیست.
بگونه مثال در 2105 محل چیزی درباره حاضری رای دهندگان ثبت نیست، اما اطلاعات بایومتریک نشان می دهد که در این محلات 115371 تن رای داده اند.

102 هزار رای دیگر هم در زمان های متفاوت با زمان رای دهی انتخابات ششم میزان که از 7 صبح تا 5 عصر بود، ثبت بایومتریک شده است، تنها در روز انتخابات 68851 رای در ساعات خارج از زمان اصل رای دهی ثبت است.
23791 رای یک روز پیش از انتخابات و 8762 رای هم یک روز پس از انتخابات را نشان می دهد.
کمیسیون این مشکلات را برخاسته از تنظیم نادرست زمان و ساعت دستگاه های بایومتریک می داند.

سومین اختلاف میان کمیسیون انتخابات و دسته های انتخاباتی روی 724 دستگاه شناخت بایومتریک یا کارت حافظه این دستگاه ها است، اگر حدود ثبت در هر دستگاه را 70 حساب کنیم در حدود 50 هزار رای می شود اما کمیسیون انتخابات تاکید دارد که برگه کاغذی این نتایج در کمیسیون وجود دارد.

اما اگر بخشی هم از این آرای بحث برانگیز باطل شود امکان بازشماری سراسری آرا به میان می آید.
در حال حاضر دسته های انتخاباتی معترض از شرکت در روند بازشماری آرا خودداری کرده اند و در بخش هایی از کشور هم کسانی مانع این روند شده اند."

در هرحال، سرنوشت 10212 رای خارج از زمان رای دهی چه خواهد شد و موضوع 2423 محل بدون اطلاعات بایومتریک بکجا خواهد رسید؟

حالا که حدودا بیش از یک میلیون رای دهنده در انتخابات حضور یافته بودند، اگر تمامی واجدین شرایط رای دهی در انتخابات شرکت می کردند باید سال ها منتظر اعلام نتایج می بودیم؟

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
انتخابات
بن بست
نظرات بینندگان:

>>>   رئیس کمیسیون انتخابات و رئیس شکایات هردو فاقد ظرفیت و توانایی های لازم برای مدیریت همچو یک پروسه بزرگ هستند.
رئیس دارالانشاء فاقد کمترین فهم و ابتکار در بخش اجرایی و مدیریت زمان و پرسنل است.
انتخاب رئیس دارالانشاء از جانب یک کاندید صد فیصد غلط است.

>>>   نجیب بارور
اصل رقیب آنقدر سر و صدا نمی‌کند که مزدورمنشان شان سر و صدا دارند. درد‌آور‌ است که هم‌قطارت را در صف دشمن ببینی. کسانی که زبونانه از صف برآمدند، امروز ترس آن دارند که اگر ببازند، دیگر هیچ چیزی آبروی از دست رفتهٔ شان را باز نمی‌گرداند. این رسم زمانه است، به اندازهٔ تمام مردها، نامرد و به اندازهٔ تمام مبارزین جهان بزدل وجود دارد. این دو مفهوم در موجودیت یکدیگر معنا می‌یابند، اما مزدورها، دهن‌های کرایی و بزدل‌های صف دیروز ما به حد کمال‌اند. این‌ها کم‌ترین کاری را برای این ننگ تاریخی فروگذاشت نکرده‌اند، چنان‌چه شنیدید یکی از آن‌ها در یک مجلس خصوصی گفته بود حتا حاضر است خواهرش را به نکاح اشرف‌غنی درآورد. با تمام این پوچ‌پرانی و تبلیغات بازرگانی دهن‌های کرایی، مطمئن باشید این‌طرف اراده جدی برای مبارزه و مقابله با جعل‌کاران وجود دارد. ما این‌بار یا میمیریم یا حق و عدالت را به کرسی می‌نشانیم.

>>>   گاو غنی!
یک نفر در پنجشیر که مربوط تیم دولت‌ساز و به نفع این تیم فعالیت می‌کرد، بعد از اینکه متوجه شد، کسی حتا حاضر نیست در آن ولایت پول بگیرد و برای غنی رای بدهد، رفته و از پول کمپاین گاو خریده. حالا آن گاو را مردم محل بنام «گاو غنی» می‌شناسند و معروف شده است😜.
#سید_عبدالله_سیار

>>>   Hamid Rahguzar
معترضين در برابر باز شماري آرا در ولايات، مشاورين رياست اجرائيه و اقارب آنها هستند.

رياست احراييه و حواريون آن به خاطر امتياز طلبي مي خواهند يك روند ملي را به چالش بكشند.
اما شخص داكتر عبدالله به درستي مي داند كه وضعيت ٢٠١٤ تكرار نمي شود، و به چند دليل:

اول اينكه نسل جوان از داكتر عبدالله نا اميد شده اند و هرگز به صداي او لبيك نمي گويند، به جز چهار نفر مزدبگير رياست اجرائيه!
دوم، اينكه محوريت فعلي، محوريت ٢٠١٤ نيست كه موج بزرگ ايجاد كند. اين حالت را عملا در خيمه لوي جرگه ديديم.

نيروي اصلي و متحركي كه به خيابان بيرون مي شوند، تعداد شان در خيمه لوي جرگه انگشت شمار بود.
نسل ميان سال در جاده بيرون نمي شود!

سوم اينكه تيم دولت ساز نسبت به انتخابات ٢٠١٤، يك تيم ملي، همه شمول و متخصص ست!
ديگر اينكه تبارز نسل جوان كه در واقع همان گذار نسلي است، در زمان حاكميت داكتر غني به صورت واضح ديده مي شود.

موضوع ديگر كه خيلي مهم است، داكتر عبدالله و تيم اش در محاسبات جهاني و منطقه اي شامل نيست!

>>>   انتخابات به بن بست نرسیده اراده ای ملت وخواست مردم ویگانه ارمان مردمی که امنیت وارامش است به مشکل برخورده انتخابات انطوری که برنامه ریزی شده به پیش میرود همانطوری که یکی از نویسندگان چندی قبل نوشته بودکه انتخابات نیست بلکه انتی خاکباد است وبه تعبیر ادبیش انتصابات میباشد شما از کسانی که ظرف بیست سال اخیرو قبل تر ازان در زمان حمله ای روسهاودوران مجاهدین بیش از دوملیون افغان را به قتل رسانیده اند ودوبرابر این تعداد را اواره وبی خانمان ساخته اند وعساکری را که محاکم خودشان جنایت کار جنگی فیصله نموده ومجازات نموده نه تنها انها را مورد عفو قرار دادند وزیری خودشان که نمیخواست این لکه ای ننگ عفوجنایت کارجنگی توسط ریس جمهورش را درصف نیروهایش بپذیرداز کار برکنار کردند وسبکدوش ساختنددیگر امیدی از انتخابات ازاد ومنصفانه ودموکراسی وانسانیت وحقوق بشر نداشته باشید بهتر است بگویم انتخابات به بازیچه واستهزا ومسخره گرفته شده واین نهاد ازاده به بازی گرفته شده وکم رنگ گردیده وبکلی رنگ باخته است ان کمپنی المانی که دستگاه بایمتریک را اجاره داده یا از ابتدا عضومهم دستگاه های استخباراتی بوده وازان طریق امده ویا استخبارات اورا مجبورنموده تا به نفع انهاعمل نماید واین کدیگک ارگ هم که مجبور به تقلب گردیده ویا خودرا به کرسی غلامی ارگ چسپانیده همه به اساس یک پلان وبرنامه ای از قبل تعیین شده میباشد اگر جهان ازاد وملت عزیز سیستم تقلبات را کشف وخنثی نمودند ویا عملا در انتخابات اشتراک نکردندوانهای هم که به پای صندوقهای رای رفتند به قوه های قهریه نه گفتندبلا خره چاره ای جز قرمان ترامپ وجانسون ندارندباید هرکه را انها انگشت بگذارند قبول نموده برایش امنا وسلمنا بگویند درین میان تکلیف عبدالله وسایر کاندید های ریاست ارگ چه میشود؟اینها نیز همه جزءی برنامه وشامل همین پروگرام هستند واز قبل نتیجه را میدانند وامده اند ویا اورده شده اند تا تمثیل دموکراسی نمایند وبه چشم ملت خاک بزنند برفرض انتخابات هم ازاد باشد وبرنده ای انتخابات هم از طریق ارای پاک به ارگ برود ان شخص نماینده ومنتخب یک ونیم درصد ملت است زیرا تعداد واقعی اشتراک کنندگان بیش از سه درصد نیست وازین جمله نیز یک ونیم در صدش به دیگران رای داده باقی می ماند ریش ارگ با یک ونیم در صد رای به قصورگلخانه ودلکشا!!! میرود کسی پهلوی اب کول واستاده وکثیف استاد بوداز ملا پرسید ملا صاحب با این اب وضو میشود ویاخیر؟ملا جواب دادنخیر اب مردار وحرام است ووضو به اب پاک باید کرد شوال کننده دست واستین برزدوشروع کرد به وضو گرفتن به این اب کثیف وبه ملا گفت دیدید که وضو شدبعد پرسید ملا صاحب با این وضو نماز میشود ویاخیر؟ملا جواب دادنخیر وضو باید با اب پاک صورت بگیرد سوال کننده پتوی خودرا انداخت وشروع کرد به خواندن نماز وبه ملا گفت دیدی که چطور نماز ادا شد!!!
درنتیجه من مرده وشما زنده دیگر به عبدالله ودوستم ومحقق و... فریب نخورید که اینها امکانات زیاد را میگیرند ودر نهایت به برنامه های اشغالگران انصراف مینمایند واز تبتدا میدانند اگر دوصد درصد رای هم بگیرند انها را ارباب ها به ارگ راه نمیدهند ازین رو به لبخند های ارباب ودلار های کره بند اکتفا مینمایند.
معلم محمد داود از لیسه ای صمیم سانچارک

>>>   محمد نسيم جعفری
بینی یا جهان‌بینی؟
_____
اینکه فضل‌احمد معنوی یا یکی دیگر از اعضای تیم ثبات و همگرایی به بینی هزاره‌ها اهانت کرده یا اینکه صالح با جعل و دروغ، در پی استفاده‌جویی انتخاباتی است، فرقی نمی‌کند؛ زیرا این اهانت از جانب هرکسی باشد، محکوم است و باید پاسخگو باشد.

امروزه، دیگر آن دوران تاریک گذشته است که هزاره‌ها، بینی کوچک و چشم‌های بادامی‌شان را تحقیر به‌حساب بیاورند؛ بلکه از نظر زیبایی‌شناختی به آن، افتخار می‌کنند، ضمن آنکه مهم بینی نیست، بلکه جهان‌بینی است، هزاره‌ها دارای جهان‌بینی بسیار روشن و عالی است که در نتیجه‌ی آن، در ابعاد مختلف علمی، ورزشی، فرهنگی و هنری برای کشور افتخارات بزرگی کسب کرده‌اند.

برعکس، هستند کسانیکه بینی‌شان بزرگ، اما جهان‌بینی‌شان بسیار کوچک است که غیر از خودشان کسی دیگر را نمی‌بینند و تا گلو در لجن‌زار جهالت و تاریکی غرق هستند.

>>>   Haroun Mir
قبل از انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۴ میلادی، روایت از گذار سیاسی به نسل جدید وجود داشت، که اما بدبختانه حکومت جبری وحدت ملی مانع آن قرار گرفت.
ولی یکی از دست آورد های انتخابات کنونی، گذار سیاسی از تیکه داران قومی به رهبران که دارای یک دیدگاه و برنامه سیاسی در محور مردم سالاری، دولت سازی، و بخصوص انکشاف اقتصادی می‌باشند، می باشد.
اما طبعا آنهای که در آستانه از دست دادن امتیازات مالی خود قرار دارند، و دیگر متکی به اقتصاد مافیایی و باجگیری از مردم مظلوم این کشور بوده نمی توانند، بدون شک آخرین کو‌شش های خود را انجام می دهند تا کشور و‌ملت را با خود به پرتگاه نابودی سوق بدهند.
این ها به نام ثبات در پی بی ثباتی و‌بنام همگرایی در فکر تجزیه کشور هستند.
این ائتلاف نه بخاطر ارزش ها مشترک بلکه به منظور حفظ امتیازات نا مشروع شان ایجاد گردیده است.
نسل آگاه امروز، خود، توانمندی تحلیل ‌و قضاوت از وضعیت را دارد.

>>>   aie
وزير صاحب، قواى مسلح موتر شخصى شما نيست، بلكه متشكل از فرزندان اين مردم اند. هر سرباز مغز دارد. مغز ان پر از آگاهى و جهان بينى و حب وطن و مردم است. احتياط كن در حكومت اينده روانه پلچرخى نشويد!

>>>   بلی! انتخابات به بنبست رسیده! زیرا موفق یکی ولی کاندیدان زیاد اند و همه موفق شده نمیتواند! غنی برنده واضح است! انوقتها از بین رفته که به شرارت دست دراز کرد!

>>>   Ariaie
محور مباحث و تصاميم در اخرين جلسه تيم دولت ساز چه بوده است.
محور بحث هاى اين جلسه در خصوص اعلان نتائج انتخابات،مديريت سالم ان و جلوگيرى از تظاهرات تيم هاى رقيب و أعمال فشار توسط متحدين بين المللى بالاى تيم هاى رقيب و ذهنيت دهى به انها بوده است.

نتيجه انتخابات؛ با انكه محور اصلي بحث را چگونگى اعلان نتايج انتخابات تشكيل ميداد اما در مجموع در اين خصوص چند دستگى جدي در نظريات و تيورى ها بنظر ميرسيد . گروهى به اعلان برنده شدن تيم از سوى كميسيون تاكيد مينمودند و پيش زمينه هاى عديده يي را براى بستر سازى ان پيشكش نمودند كه به انها بعدا پرداخته خواهد شد ولى عده يي ديگر محافظه كار پيامد اعلان برنده شدن را ناگوار و غير قابل پذیرش به تیم رقیب دانسته و تاکید به ابطال یک قسمت از ارای غیر بایومیتریک که انتخابات را به دور دوم بکشاند نمودند و دلیل شان هم بر مسند اینکه تا دو فصل دیگر امکان برگزاری دور دوم انتخابات نیست و تا انزمان در جهت فروپاشی تیم رقیب کار می‌کنیم و در دور دوم با جذب بخش اعظم از تیم رقیب پیروز قطعی خواهیم شد.

پیش زمینه های اعلان نتایج انتخابات؛ با آنکه پیش زمینه های عدیده ی مطرح شده است اما به نگاشتن چند موردیکه روی آنها توافق صورت گرفته است بسنده می گردد.
۱: به کمیسیون هدایت داده شود تا نتایج را در یکی از روز هایکه نهایت وضعیت جوی ناگوار پیش بینی می‌شود اعلان نمایند تا تیم رقیب توانایی مزاحمت چشمگیر را نداشته باشد.
۲: از طریق چینل ما با یوناما فعالتر دست بکار شویم و ذهنیت شان را نسبت به تیم رقیب مکدر سازیم و به آنها خبر دهید که تیم رقیب با استفاده از نفوذ شان در ارگان های دفاعی و امنیتی و موجودیت افراد مسلح غیر مسول دست به کودتای نظامی میزنند، این کار هم دوستان بین‌المللی را مجبور به همکاری ما میسازد و هم تیم رقیب را منفعل میسازد و پس از رسیدن به قدرت می‌توانیم صفوف ارگان‌های متذکره را هم تصفیه نماییم .
۳: با نشر و پخش این اخبار که گویا تیم رقیب به خشونت متوصل میگردد از نیروهای حمایت قاطع تقاضای کمک نموده و بر فراز شهر های بزرگ طیاره های اردو و همکاران ما را به پرواز در میاریم، این کار در گذشته هم نتیجه مطلوب داشته و رقیب جرات ایجاد بحران را دست می‌دهد.

۴: یکی از مشکل اساسی ما جمع شدن همه اقوام و رهبران سنتی به محور تیم رقیب است، با هر وسیله ممکن باید در بین شان فاصله ایجاد گردد، یک گروه وظیفه بگیرد تا از مسله قومیت و تفاوت ها و کشمکش های مذهبی و غیره را در اذهان عام از طرق مختلف برجسته سازد این خود می‌تواند تاجیکان را نسبت به داکتر عبدالله که درانی است بی اعتبار سازد هم اعتماد هزاره ها را از او بکاهد و پشتون بودن او را مورد سوال قرار دهید تا پشتون ها از او فاصله گیرند.

۵: فهرست ی از قطعات اردو، امنیت و پولیس که تحت فرمان بدون قید و شرط ما اند را ترتیب نموده و از ایشان جهت سرکوب هر نوع گردهمایی استفاده شود.
رو بردارى از داكتر صاحب ذكى

>>>   Haroun Mir
قبل از انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۴ میلادی، روایت از گذار سیاسی به نسل جدید وجود داشت، که اما بدبختانه حکومت جبری وحدت ملی مانع آن قرار گرفت.
ولی یکی از دست آورد های انتخابات کنونی، گذار سیاسی از تیکه داران قومی به رهبران که دارای یک دیدگاه و برنامه سیاسی در محور مردم سالاری، دولت سازی، و بخصوص انکشاف اقتصادی می‌باشند، می باشد.
اما طبعا آنهای که در آستانه از دست دادن امتیازات مالی خود قرار دارند، و دیگر متکی به اقتصاد مافیایی و باجگیری از مردم مظلوم این کشور بوده نمی توانند، بدون شک آخرین کو‌شش های خود را انجام می دهند تا کشور و‌ملت را با خود به پرتگاه نابودی سوق بدهند.
این ها به نام ثبات در پی بی ثباتی و‌بنام همگرایی در فکر تجزیه کشور هستند.
این ائتلاف نه بخاطر ارزش ها مشترک بلکه به منظور حفظ امتیازات نا مشروع شان ایجاد گردیده است.
نسل آگاه امروز، خود، توانمندی تحلیل ‌و قضاوت از وضعیت را دارد.

>>>   منابعي:
از يك ماه بديسو رابطه ميان صلاح الدين رباني و داكتر عبدالله به سردي گرداييده است، به همين دليل آقاي رباني در انقره بسر مي برد.

>>>   مذاکرات میان افغانی در چین بار دیگر به تعویق افتید.
طالبان مذاکره با ۲۸ نفری را که دولت افغانستان معرفی کرده است، رد کردند. طالبان گفته اند که این افراد وزیران و مسولان حکومتی هستند.

>>>   هشدار** احتمال فتنه و جنگ خیابانی در افعانستان بسیار بالا رفته است اگر توجه داشته باشید امریکا در طی سالهای اخیر برای کشورهای اسلامی پلان های بسیار مرموز کشتار آشوب اغتشاش کودتا جنگ خیابانی و..
تدارک دیده است در سالهای اخیر این موارد را در ترکیه سوریه عراق لبنان لیبی مصر یمن دیده بودیم حتی متاسفانه ایران که تا حدود بسیاری از این پلان های شوم ایمن بود هفته گزشته آشوبگران صدها میلیارد دالر به این کشور آسیب وارد کرده اند و تعدادی از مردم بی گناه را کشتند محاسبات امنیتی نشان میدهد اتفاقات کشورها سلسله وار و مانند دومینو به هم ارتباط دارد و لیدر این کودتاچیان همه با سرویس های mi6 و موساد ارتباط دارند بناءا کشور ما هم با توجه به حضور امریکا و محصور واقع شدن بین کشورهایی که تنوع قومیتی مشابه دارند ایمن از پروسه تخریب و آشوب نخواهد بود خصوص این که بارها مشاهده شده متاسفانه در سالهای اخیر مخصوصا دوره اشرفغنی افغانستان به بهشت تروربست ها و افراطیان فراری مبدل گشته است اوضاع کشور همانند قبل نیست و یک آتش زیر خاکستر در جریان است مزدوران یهود به اندک بهانه مانند اختلاف در قضیه ریاست جمهوری کافی است تا کشور را به بحران عمیق خانه جنگی مبدل سازد بنابراین درهمچونین شرابط خوب است مغز متعفن دوم عقل خود را بکارگیرد و محترمانه دست از جعل و تقلب بردارد و اوضاع را به سمت جنگ داخلی پیش نبرد در غیر این صورت عواقب شوم ان مستقیما به خود اشرفلنی و تیم فاشیستش برخواهد گشت اگر غنی براین باور است که ترامپ او را یاری خواهد نمود در اشتباه محض است امرکا اتفاقا هیچ برایش موصوع امنیت افغانستان کوچکترین اهمیتی ندارد و همانطور که میدانید او یک شخص تاجر است که از طرفی مشغول مسئله داخلی امریکا و استیضاح خودش میباشد.

>>>   برنده معلوم است هم جامعه جهانی میداند هم مردم که داکتر عبدالله برنده است پس بیایید و برایش تبریکی داده در کنارش بیستید تا وطن اباد شود با تقلب هیچ کاری نمیشود

>>>   از غنی کوچی توقع انتخابات پاک و سالم را نداشته باشید. کسیکه بر اساس تقلب خیانت و به مداخله خارجی بقدرت رسیده باشد هیچگاهی زمینه انتخابات بدون خیانت بدون تقلب و بدون مداخله خارجی را برای ملت فراهم نمیکند، چون در آنصورت نه خودش خواهد بود و نه آنهائیکه غنی آنها را میخواهد خواهد بودند.

>>>   هزاره نور چشم ما است و متمدن ترین گروه قومی در کشور ما میباشند۰
هزاره و بقیه کل خوب هستند بجز اوغان که انسان شدنی نیست؛ ناصالح گک هم حال تازه اوغان توپ شده و از این خاطر یگان گ۰۰ خوری ها میکند۰

>>>   Rahmatollah Rezaie
ادبیات «فارسی» خانم نورستانی:
اگر 27 میس کردیم، مشکل تخنیکی درملوک بود. یک دفعه سرتیفیکیت‌شان اکسپایر شده بود؛ یک دفعه دیتای‌شان سلو انتقال می‌شد. تقریبا 14 روز ما را درملوک میس کرد...


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است