اعتمادسازی و شفافیت را وانمود می کنند
تنها نگرانی، که جهانیان، کمسیون انتخابات و دسته‌ی دولت‌ساز از اعلان نتایح زودهنگام به نفع آقای غنی دارند، بحرانی‌شدن وضعیت باریختن مردم و همسویان دسته‌های انتخاباتی دیگر به خیابان‌ها است 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۲۳    ۱۳۹۸/۹/۲ کد خبر: 161027 منبع: پرینت

در کش‌مکش انتخاباتِ کشور ما جهانیان و آمریکاییان خوب می‌دانند که برنده‌ی انتخابات کیست و کدام نامزد رای و پشت‌وانه‌ی مردمی بیشتر دارد. با موجودیت دست‌گاه‌های انگشت‌نگاری همه در آیینه‌ی روشن آن دستگاه‌ها دیده اند که کی رییس‌جمهور منتخب کشور ما در این دور انتخابات است. آنان این را هم نکو می‌دانند که کدام دسته‌ی انتخاباتی در انتخابات این دور به گونه‌ی سازمان‌یافته تخلف و تقلب کرده است و پول‌های گزاف ملت و بازرگانان را خلاف اصول انتخاباتی مصرف کرده است. آنان خوب وقوف دارند که اگر از برنده‌ی واقعی انتخابات حمایت کنند، انتحابات به بحران نمی‌رود و آقای غنی، نامزد ریاست‌جمهوری دسته‌ی دولت‌ساز نه رای لازم دارند که از لحاظ حقوقی و مشروعیت، نتیجه‌ی انتخابات را به چالش بکشند، نه توانایی خلق بحران را دارند چون بی‌ریشه و بی‌پشت‌وانه‌ی مردمی اند.

اروپاییان و آمریکاییان این را نیز می‌دانند که انتخابات زمانی به بحران می‌رود که آنان مستقیم و یا در پشت صحنه از آقای غنی و دسته‌ی دولت‌ساز حمایت کنند. آقای غنی نیز خوب می‌داند که در انتخابات ششم میزان رای لازم نیاورده است و در رده‌‌های دوم یا سوم نامزدان پیش‌تاز انتخاباتی می‌آید. بنابر این پس از آشکارشدن تقلبات ملیونی و گسترده‌ی این دسته و مسدودشدن تمام راه‌ها و ترفندها، حالا تمام تلاش آقای غنی و دسته‌ی انتخاباتی او این است که انتخابات را به دور دوم بکشانند. در این صورت با فرارسیدن فصل سرما شرایط برای برگزاری دور دوم انتخابات مساعد و مناسب نخواهد بود. اینجا است که آقای غنی باید دست کم شش تا هشت ماه دیگر در ارگ بماند و این مدت‌، زمان بسنده‌ و مناسبی‌ست برای انجام‌کارهای ناتمام و تصفیه‌کاری‌های نافرجام در نهادهای دولتی. زمان کافی برای اِعمال فشار و پیش‌کش‌کردن استعفانامه‌ها؛ فرصت مناسب برای ترورهای زنجیره‌ای و به انزوای سیاسی‌کشانیدن نخبه‌گان و رقیبان سیاسی خویش.

آقای غنی هم در این فرصتِ غنیمت، تمام ادارات و کرسی‌های کلیدی را از وجود افراد مربوط به اقوام دیگر پاک می‌کند و هم طرح‌های بیشتر و بهتری برای برنده‌شدن دور دوم انتخابات را می‌ریزد.
در این میان آمریکاییان، پاکستانی‌ها و انگلیس‌ها دو راه و امیدواری برای بیرون‌رفت از این بحران دارند.

یکی حمایت قاطع از آقای غنی و منتج‌کردن انتخابات به سود او و اگر این گزینه خطرش بیشتر بود و اصل برنامه و استراتژی را به مخاطره می‌انداخت، شاید از گزینه‌ی ایجاد و تقویت بحران کار بگیرند تا به این طریق بتوانند پای تشکیل حکومت موقت را در میان بکشند و از اینجا است که تلاش خواهند کرد که با تقویت بحران راه را برای قبولیت و روی کار آمدن حکومت موقت هموار کنند.

اگر از زاویه‌ی دیگر به روند پسا انتخابات ششم میزان نگاه کنیم، می‌بینیم اعلان نتایج انتخابات عامدانه باربار پس‌ انداخته می‌شود تا یا مردم را از روند جنجالی اعلان نتیجه‌ی انتخابات خسته کنند یا در این فرصت به تطبیق برنامه‌های دیگری چون عزل و نصب، پاک‌سازی ادارات دولتی، ساختن و تقویت نیروهای اربکی برای زیر فشار قراردادن رقیبان سیاسی و توازن قوا از لحاظ پشت‌وانه‌های قومی بپردازند.

روند تدریجی حمایت یوناما و سفارت‌های برخی از کشورهای قدرت‌مند نیز حکایت‌گر همین است. تنها نگرانیی، که جهانیان، کمسیون انتخابات و دسته‌ی دولت‌ساز از اعلان نتایح زودهنگام به نفع آقای غنی دارند، بحرانی‌شدن وضعیت باریختن مردم و همسویان دسته‌های انتخاباتی دیگر به خیابان‌ها است و به همین دلیل است که همه دست به هم داده اند تا اعتمادسازی کرده وانمود کنند که روند انتخابات شفاف بوده. یکی از عوامل تأخیر اعلان نتایج نیز با توجه به همین ملحوظات و فروکش‌کردن احساسات مردم است.

باور بامیک


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
اعتمادسازی
شفافیت
نظرات بینندگان:

>>>   Sami Darayi
حقیقت این است که کمیسیون خیال میکند مردم بیعقل اند و باطل شدن آرای ۱۱۹۰ محل مردم را مجاب می کند. درحالیکه ۲۴۲۷ محل که رای شان در قرنطین بود، هیچ کدام محلات واقعی نبوده، بل خیالی اند.
لطفن به ریش مردم نخندید و به شعور مردم توهین نکنید!
۲۰۱۴ گذشت دگه و مردم ما فقط برای قربانی دادن و گذشت کردن خلق نشده اند!

>>>   Farhad Maihanpor
عبدالله مهارت شگفت انگیزی در ساختن ایتلاف ها و بسیج بستر های سیاسی بر حول خودش را دارد. اما متأسفانه او دو بار ثابت کرد که توانایی استفاده از فرصت های که خودش ایجاد می‌کند را ندارد.
در انتخابات این دور، چهار حزب مقتدر سیاسی که همچنان بستر سیاسی چهار قوم‌ بزرگ و دو مذهب اصلی ‌افغانستان پنداشته می‌شوند را با اضافه دها چهره تاثیر‌گذار سیاسی، قومی، مذهبی در کنار عبدالله قرار دارند.
این فرصت استثنایی است و کمترین سیاست‌مدار و رهبری در‌ گذشته این اقبال را داشته است. اما، بسیج پایان کار نیست، آغاز کار است و پدید آوردن‌ یک‌ فرصت است. اگر عبدالله از این فرصت نتوانست استفاده کند، خودش بر خود نامرده جنازه کند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است