نمایشگاه فرهنگی افغانستان در خانه ملیت های مسکو
 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۵۰    ۱۳۹۸/۹/۲ کد خبر: 161021 منبع: پرینت

نمایشگاه فرهنگی افغانستان در خانه ملیت های مسکو به میزبانی مرکز کاری افغان ها!
مورخ ۲۳ نوامبر سال ۲۰۱۹، نمایشگاه با شکوه فرهنگی، به منظور معرفی آثار و داشته های فرهنگی افغانستان در خانه ملیت های مسکو برگزار گردید.
چنانچه روز ۲۳ نوامبر از طرف خانه ملیت های مسکو، بنام روز فرهنگی افغانستان تعیین گردید که مرکز کاری افغان های مقیم فدراتیف روسیه، مسولیت برگزاری این نمایشگاه بزرگ فرهنگی را بر عهده گرفته و مهمانان را با رسم زیبای افغانی، مهمان نوازی و میزبانی نمود.

محترم غلام محمد جلال رییس مرکز کاری افغان ها، شخصیت های فرهنگی و سیاسی، نماینده های خانه ملیت های مسکو، محصلین ارجمند، هنرمندان، اعضاء و کارمندان مرکز کاری افغان ها و فامیل های افغان مقیم روسیه با شور و شوق فراوان در این محفل اشتراک ورزیده بودند.
این برنامه فرهنگی با پخش سرود ملی افغانستان و سرود ملی روسیه رسما افتتاح گردید.

همچنان این محفل با شکوه، شامل نمایشگاه غذاهای خوشمزه افغانی، صنایع دستی وطنی، لباس های اصیل ملیت های مختلف افغانستان و سایر آثار فرهنگی و تاریخی افغانستان بود که برای اشتراک کنندگان و اعضای خانه ملیت های مسکو نمایش داده شد.
بخش دوم شامل موسیقی و کنسرت بود که آواز خوانان محبوب افغان و تعدادی محصلین هنر نمایی نموده و آهنگ های زیبای وطنی و میهنی را به اجرا گذاشتند که مورد تشویق و استقبال گرم حاضرین قرار گرفت.

در بخش دیگر محفل، رقص های ملی و وطنی شامل اتن ملی، رقص هزارگی، قرصک و رقص های قطغن زمین بود که توسط علاقه مندان و محصلین دواطبانه نمایش داده شد.
محترم غلام محمد جلال، رییس مرکز کاری افغان ها و بنیانگذارمرکز مطالعات محور فکر، هدف از برگزاری این چنین نمایشگاه های بزرگ و محافل فرهنگی از آدرس افغان ها را، معرفی فرهنگ غنی و تاریخ ۵۰۰۰ هزار ساله افغانستان عنوان نمود. وی اضافه کرد که با راه اندازی چنین محافل از یک سو دید مثبت از افغانستان شکل می گیرد از سوی دیگر، با برگزاری چنین نمایشگاه ها هویت ملی شکل گرفته و باعث اتحاد و اتفاق اقوام مختلف افغانستان، در داخل و خارج میگردد.

مرکز کاری افغان های مقیم فدراتیف روسیه، دارای کمیته های مختلف است که عبارت از انجمن زنان، انجمن جوانان، کمیته مطبوعات، کمیته فرهنگی، کمیته حقوقی، کمیته مالی و سایر بخش ها میشود که همه ای شان خوشبختانه در برگزاری چنین محافل، تجربه بیست و چند ساله در فدراتیف روسیه دارند و محافل گوناگون را از آدرس افغان ها به مناسبت های مختلف ملی و بین المللی در مسکو برگزار نموده اند.

انجمن کاری زنان افغان، که در چوکات این مرکز فعالیت دوامدار دارد در تهیه لباس های افغان، تهیه غذا های وطنی و صنایح دستی وطنی دست باز دارد که برعلاوه آمادگی به محافل این مرکز، با سایر اتحادیه های افغانی و محصلین نیز، همکاری نزدیک و همه جانبه دارد و خواهد داشت.
مرکز کاری افغان های مقیم فدراتیف، روسیه در سال ۱۹۹۷م توسط محترم غلام محمد جلال تاسیس گردیده است که به مرور زمان و نظر به ضرورت جامعه افغانی مقیم فدراتیف روسیه، کمیته ها و تشکیلاتش وسعت یافت. همچنان رییس مرکز کاری افغان ها به ادامه سلسله فعالیت های اجتماعی و فرهنگی شان در حدود دو سال قبل، مرکز مطالعات محور فکر را به منظور انجام فعالیت های اجتماعی و تحقیقاتی در افغانستان تاسیس نمود. وی جدیدا یک انستیتوت مطالعه مشکلات جهانی را نیز، در مسکو بنیان گذاری نموده است که توسط جوانان و محصلان فعال افغان به فعالیت آغاز نموده است.

این اولین بار است که چنین مراسمی با شکوه فرهنگی، به افتخار نمایش دادن آثار ارزشمند افغانستان، تحت نام روز فرهنگی افغانستان از سوی مرکز کاری افغان های مقیم فدراتیف روسیه، در خانه ملیت های مسکو برگزار گردید است.

‏مرکز مطالعات محور فکر‏


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نمایشگاه فرهنگی
مسکو
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است