سرنوشت نکبت بار ارگ نشینان
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۵۱    ۱۳۹۸/۸/۲۷ کد خبر: 160932 منبع: پرینت

ارگ کابل توسط معماران انگلیسی برای نوکرش بنام عبدالرحمن محمدزایی ساخته شد. تهداب ارگ کابل در سال ۱۸۸۰م یعنی ۱۴۰ سال پیش از امروز بعد از تخریب بالا حصار کابل توسط قوای اشغالگر انگلیس گذاشته شد. پیش از آن امرای افغان در بالا حصار بسر می بردند. ارگ کابل نماد اقتدار و عزت عبدالرحمن تلقی می گشت. عبدالرحمن در کتاب خاطراتش نوشت: الی ساختن ارگ من در خیمه ها و خانه های کرایی اتباع خویش بسر می بردم.

قرار اظهار عبدالرحمن وسعت محوطه ارگ برابر است با وسعت شهر کابل دوران عبدالرحمن. دفاتر دولتی و سالون های اجتماع و کنفرانس و باغچه ها شامل محوطه ارگ است. ارگ توسط دیوارهای ضخیم و بلند و خندق محاط گردیده است. عبدالرحمن حدود بیست و چهار هزار اسپ بعلاوه شمار زیاد شتر و فیل را در ارگ نگهداری می کرد. از این حیوانات برای حمل و نقل اسلحه ثقیله تحفه انگلیس بمنظور سرکوبی ساکنین افغانستان استفاده می گشت.

نفر خدمت های زیاد از جمله باغبان و سلمانی در ارگ مشغول خدمت بودند. میرزا، گلکار، فالبین، شطرنج باز، کرم بورد باز، قصه گوها و عرض بیگی در ارگ جابجا گشته بودند. وظیفه عرض بیگی اعلام عرض و شکایت عارض با صدای جر بود. عبدالرحمن کسی بجز خود را در اداره افغانستان خداداده قبول نداشت. از نگاه عبدالرحمن، افغانستان از دو وضعیت خالی بوده نمی توانست. افغانستان می بایست یک کشور مقتدر و مستقل باشد یا باید از صحنه هستی محو گردد. از نگاه عبدالرحمن بقای افغانستان در صورتی ممکن بود که ساکنین این کشور توسط یک امیر میرغضب با بیرحمی تمام سرکوب گردد. وی باور داشت اگر افغانستان در دست یک پادشاه ضعیف قرار گیرد و در مورد ساکنین افغانستان از نرمش کار گرفته شود، نابودی افغانستان حتمی می گردد.

هر امیر یا پادشاهی که بعد از عبدالرحمن وارد ارگ گشتند، ضعیف یا خونخوار، بشکل فضیحت بار اکثر شان از درون از صحنه محو گشتند. این زمامداران افغان یا کشته شدند یا فراری داده شدند. سرنوشت زمامداران افغان که بعد از عبدالرحمن روی کار آمدند ذیلا تعیین گشت:

اول – حبیب الله پسر عبدالرحمن، در کله گوش لغمان بشکل مرموز توسط تفنگچه در سال ۱۹۱۹ کشته شد. گفته می شود که شخص امان الله به تحریک مادر در این قتل دست داشت.
دوم – نصر الله، برادر خورد حبیب الله، بعد از هشت روز حکومت، در سال ۱۹۱۹با زور از قدرت رانده شد.
سوم – امان الله، نواسه عبدالرحمن، بشکل فضیحت بار در سال ۱۹۲۹ از قدرت کنار زده شد و فراری ایتالیا گشت.
چهارم – حبیب الله کلکانی (مشهور به بچه سقو) بعد از نه ماه حکومت در سال ۱۹۲۹ بدستور محمد نادر اعدام گشت. محمد نادر بالای قرآن تعهد نوشت اگر حبیب الله کلکانی تسلیم شود جانش محفوظ است. حبیب الله کلکانی فریب قرآن خوری محمد نادر گشت.
پنجم – محمد نادر که بنام غدار مشهور گشت در سال ۱۹۳۳ توسط عبدالخالق غازی شاگرد مکتب لیسه نجات با سه فایر تفنگچه کشته شد.
ششم – محمد ظاهر شاه در سال ۱۹۷۳ توسط پسر کاکایش محمد داود از قدرت ساقط گشت. محمد داود دوران پادشاهی محمد ظاهر را دوران فساد خواند غافل از آنکه شخص داود در این حکومت در پست های مختلف از جمله صدارت نقش کلیدی داشت.
هفتم – محمد داود در ماه اپریل ۱۹۷۸ بشکل بیرحمانه همراه با اعضای خانواده توسط کودتاچیان حزب دموکراتیک خلق افغانستان نیست و نابود گشتند.
هشتم – نور محمد ترکی در سال ۱۹۷۹ بدستور حفیظ الله امین توسط خلقی های سرسپرده خودش بشکل فضیحت بار از بین برده شد. خلقی ها با گذاشتن بالشت بر دهن نور محمد ترکی وی را خفه کرد و از بین بردند.
نهم – حفیظ الله امین در سال ۱۹۷۹ سه ماه بعد از قتل ترکی در قصر دارالامان بشکل فضیحت بار کشته شد.
دهم – ببرک کارمل در سال ۱۹۸۶ بدستور گورباچوف رهبر شوروی از کار برکنار گشت.
یازدهم – داکتر نجیب بعد از آنکه حمایت روس ها را از دست داد در ماه اپریل ۱۹۹۲ از قدرت کنار رفت. بعد از اشغال کابل بتاریخ ۲۶ سپتمبر ۱۹۹۶، طالبان طی اولین اقدام شان نجیب را از دفتر سازمان ملل متحد، خلاف عرف و اصول سازمان ملل متحد٫، کشیده و بعد از شکنجه های غیر انسانی وی را کشتند. طالبان جسد نجیب را از پایه ترافیک برای تماشای مردم آویزان کردند. طالبان برای توهین و تحقیر جسد وی، دالر امریکایی، کلدار پاکستانی و سگریت را در دهن و بینی نجیب تخته کردند.
دوازدهم – بالاخره ملا محمد عمر مجاهد رهبر طالبان بشکل مرموز در کراچی پاکستان توسط آی اس آی پاکستانی در سال ۲۰۱۳ از بین برده شد.

عبدالحمید


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ارگ
نظرات بینندگان:

>>>   برادرمحترم عبدالحید!
از مجاهدین ، این سرسپردګان و محافظ سر و مال ، ننګ و ناموس مردم بیچاره و فرشته های صلح یاد اوري نکرده اید آیا فراموش تان شد یاخیر؟

>>>   نخیر فراموش نکردم اما آن ها ارزش یاد آوری ندارند ،
عبدالحمید

>>>   نوبت اشرف غنی جاسوس هم میرسد انشالله

>>>   با نظر دهنده اولی کاملأ موافقم. از نجیب تا عمر چند غدار و چپاول گر دیگر هم درین کثافت خانه نشسته بودند. ما نمی خواهیم تشبث کنیم خودتان میتوانید اضافه کنید.
آزاده

>>>   برای پند وعبرت باید به سوالات امتحان کانکور گنجانده شود


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است