آیا دور جدید حکومتداری غنی، کلیک خورد؟
آزاد سازی سه طالب بزرگترین ریسک آقای غنی در حیات سیاسی‌اش خواهد بود. ریسکی که اگر بر مبنای پیش‌بینی‌های آقای غنی پیش برود، دوره‌ی پنج‌ساله‌ی جدیدی را برایش رقم خواهد زد 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۵۲    ۱۳۹۸/۸/۲۲ کد خبر: 160877 منبع: پرینت

اگر آزاد سازی سه طالب خبر چندان مهمی برای مردم نباشد، شک ندارم که بزرگترین ریسک آقای غنی در حیات سیاسی‌اش (تا اکنون) خواهد بود. ریسکی که اگر بر مبنای پیش‌بینی‌های آقای غنی پیش برود، دوره‌ی پنج‌ساله‌ی جدیدی را برایش رقم خواهد زد.

سکوت انتخاباتیِ آقای غنی با اعلان پذیرش پیشنهاد آمریکا زمانی شکسته می‌شود که آقای صالح بعنوان معاون اول تیم دولت ساز در حکومت آینده (نه در حکومت فعلی) در این چنین نشست رسمی، آن‌هم از آدرس حکومت، حضور دارد. شاید اولین امضای رسمی آقای غنی باشد که از آدرس حکومت مشترک (وحدت ملی) صورت نمی‌گیرد.

آقای غنی زمانی خود را بعنوان رییس جمهور «منتخب» معرفی می‌کند که شمارش مجدد آرا آغاز گردیده و آقای مولانا عبدالله درگیر پرونده‌سازی‌ (شگرد آشنا) زیر فشار یوناما شده است، شاید قرار گرفتن در چنین موقعیتی باعث می‌گردد، تا مدتی، سکوت پیشه‌کردن‌ مولانا عبدالله منطقی به نظر برسد.

اگر وضعیت را از عینک آقای غنی ببینیم، این آزاد سازیِ مشروط، مصداق یک تیر به دو نشان زدن است: ۱_ از طرفی کسب رضایت آمریکا در بدل کسب رضایت متقابل غنی (بهترین بسته‌ی پیشنهادی آقای غنی چیزی جز تداوم ریاست جمهوری به نظر نمی‌رسد) ۲_ کسب مشروعیت حضور در گفتگو با طالبان در قالبِ رسمی حکومت جمهوری اسلامی افغانستان. این آزاد سازی مشروط، می‌تواند قبول پیش‌شرط طالبان باشد برای قبولاندن پیش‌شرط حکومت (حضور رسمی حکومت در مذاکرات بین‌الافغانی).
آقای جان بس این رفتار آقای غنی را شجاعانه اعلان نموده و شخص پرامت از این پذیرش استقبال نموده است.

اگر این پیش‌بینی‌ها، بر همین محور ادامه پیدا کند، تجربه بار نشان می‌دهد که آقای غنی سیاست‌مداری نکته‌سنج و دوراندیشی است که خوب می‌داند چگونه وارد معامله شود، چگونه از نقطه‌ ضعف دیگران استفاده کند و دست بالایی (یا حداقل برابر) را در معامله داشته باشد. طرح وی تا اکنون بعنوان بهترین طرح برای آمریکایی‌ها بوده، مگر اینکه داکتر عبدالله طرح بهتر و پخته‌تری را در معامله پیشنهاد نماید که نظر به گذشته‌ی سیاسی وی، چنین چیزی بعید به نظر می‌رسد.

مساله‌ی دیگر امّا تعریف جایگاهی سیاسی داکتر عبد الله در جغرافیای قدرت است: ۱_ جایگاه وی بعنوان نماینده قوم مشخص (تاجیک) به آقای صالح سپرده خواهد شد؟ ۲_ یا برای بقای وضعیت کنونی‌اش، به دنبال دست و پا کردنِ تعریف جدیدی در ساختار سیاسی کشور می‌گردد ۳_ یا شاید هم پرونده‌ی سیاسی داکتر عبد الله در حال بسته شدن باشد!

رسول عبدی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
غنی
طالب
آمریکا
نظرات بینندگان:

>>>   با تظاهرات سراسری این توطئه را خنثی خواهیم کرد.

>>>   نگران نباشید غنی به مرور تمام داعش و القاعده را هم در فرآیند صلح داخل خواهد کرد اما مشکل اینجا است این جنایتکاران هیچ اعتقادی به صلح ندارند و پس از این که خرش از پل گذشت دوباره شروع به انتحار و انفجار و اختطاف و تحمیل افراطیت و تکفیر میکنند و روزگار ملت را سیاه خواهند کرد امیدوارم خداوند بحق این عید با عظمت میلاد نبی اکرم صلی الله علیه و آله و سلم شر این جنایتکاران را از مردم ما بردارد و به خودشان بازگرداند و امت اسلام را از وجود نحسشان خلاص سازد.

>>>   شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد که سران حکومت وحدت ملی انتخابات این کشور را به سمت بحران برده‌اند بنابراین سران دولت استفعا دهند و انتخابات نیز مجدد برگزار شود.

>>>   از هر نگاه که درین ازاد سازی سه فرد ترورست جاسوس کهنه کار ای اس ای پاکستان انهم با امدن ریس ای اس ای و معاون وزارت خارجه پاکستان نوع خیانت ملی است و پا گذاشتن روی شهدای ملکی ونظامی کشور و سیاه رویی به ارگ نشینان و وابستگان نزدیک به ان از جانب دیگر غنی یک فاشیست کاملا عیار و با اثبات عوام فریب دروغگوی است و گذشتن از خط سرخ اش است که بار بار انرا یاد کرده بود ارزش چوکی و مقام با چنین بد نامی و روسیاهی و سر خمی اصلا زیبنده یک انسان شجاع و با غیرت و با ایمان نیست که چنین کار خاینانه صورت گرفته است و اینرا هم بدانند و بفهمند که امسال سال ۲۰۱۴ نیست که در برابر هر تقلب و رای جعلی مردم خاموش بمانند و به درخواست امریکا تمکین کنند و فکر میشود که امریکا هم با درک این مطلب امریکا کدام تظمین برای کامیابی غنی در انتخابات هم نداده غنی در اخرین عمر سیاسی اش بخاطر از دست ندادن قدرت به هر خیانت دست میزند اما جز بد نامی بیشتر دیگر چیزی را بدست اورده نمیتواند .

>>>   این سران را باید با تظاهرات میلیونی از این مسند پایین کشید و روانه زندان کرد.
ببینید بولیوی را
ببینید عراق را
یا چندی پیش
مصر و سودان و لیبیا و یمن و امثالهم را

غنی برای ماندن هنوز دو پیشکش دیگر هم دارد که به طالب تهفه بدهد

بی بی گل
و مریم
و برای طالب های قندهاری اش
طارق جان


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است