حق‌الله را بخشودی، حق‌العبد چه می‌شود؟
چرا خون‌بهای هزاران انسان این سرزمین، ارزان‌ فروخته می‌شود‌؛ به پشیزی نمی‌ارزد و معامله می‌شود؟ چرا جان دو آمریکایی ارزشمند‌تر از جان هزاران انسان به‌خاک‌خفته‌ی ما است؟ 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۳۵    ۱۳۹۸/۸/۲۲ کد خبر: 160875 منبع: پرینت

برخی‌ها بسیار می‌کوشند متفاوت از دیگران بنویسند تا این‌که تفاوت‌ها را ببینند و به عمق فاجعه‌ی انسانی بیندیشند.
سخن در باره‌ی اهمیت یا مهم‌بودن انس حقانی و دو زندانی دیگر آزادشده‌ی اخیر نیست، سخن در باب بی‌اهمیتی و بی‌ارزشی خون ما است. این‌که انس حقانی و دوتن دیگر جای‌گاه و پای‌گاه سیاسی_نظامی و حیثیت و اهمیت رهبری برای طالبان و کشورهای دخیل در جنگ کشور ما دارد یا ندارد، بماند سر جایش و بحث جداگانه‌یی نیاز دارد؛ اما این‌که چرا خون‌بهای هزاران انسان این سرزمین، از شهروندان بی‌گناه ما گرفته تا نیروهای امنیتی کشور ما ارزان‌ فروخته می‌شود‌؛ به پشیزی نمی‌ارزد و معامله می‌شود، دغدغه‌ و درد اصلی ما است. سخن بر سر اهمیت و ارجحیت خون‌بها و برابریِ نابرابر خون‌بهای دو آمریکایی با خون‌بهای هزاران انسان به‌خاک‌خفته‌ی این سرزمین است.

به قول حافظ «ببین تفاوت ره از کجاست تا به کجا». سخن بر سر فراتری و فروتری‌ است؛
سخن بر سر تفاوت ارزش انسانی‌ است؛
سخن بر سر تساوی حقوق بشری و عدالت انتقالی‌است؛
سخن بر سر عدالت و بی‌عدالتی‌ است؛ سخن بر سر درد ناشی از بی‌عدالتی‌ است.

ما روبات نیستیم؛
مادرد داریم و از این بی‌دادگری و کم‌زنی اثرپذیر و متأثر شدیم. ما نمی‌خواهیم سخن ما بر سخن دیگران بچربد بل می‌خواهیم حقیقت دردآلود خود را فریاد بکشیم و دادخواهی کنیم. انتقاد و اعتراض ما برای اصلاح، احترام و ارج‌گذاری است. اعتراض و انتقاد ما برای تأمین عدالت است.
درد ما، این است که چرا جان دو آمریکایی ارزش‌مند‌تر از جان هزاران انسان به‌خاک‌خفته‌ی ما است؟
درد ما، درد انسانی، عاطفی، اخلاقی و حقوقی‌ست. برای ما چه فرق می‌کند که کشورهای منطقه و همسایه و دخیل در منازعات کشور ما می‌توانند ده‌ها و سدها حقانی و همانندان آنها را در چانته داشته باشند، دارند و می‌توانند بسازند که این دیدگاه نیز در جای خود مشکل خود را دارد. مردم در پشت تابوها و چهره‌های بنام و مطرح جمع می‌شوند و قوت و انگیزه‌ی جنگی و روانی می‌گیرند. سیاهی لشکر نادان در پشت برنامه و طرح نمی‌ایستند. تمام گوسپندان و بزان رمه‌ از پشت تکه می‌روند و اگر تکه نباشد، هرکدام به راه خود شان می‌روند. انس حقانی و همانندان‌‌ رهاشده‌اش اگر توانایی بسیج‌کردن و رهبری را نداشته باشند، بدون شک که زمینه و ظرفیت بسیج‌شدن در پشت آنان بالفعل و بالقوه وجود دارد. به تعبیر دیگری اگر فرض کنیم آنان مهم و بزرگ نیستند، اما خردمندانه این را باید بپذیریم که آنان را مهم و بزرگ ساخته اند و این یک امر بدیهی و دور از انکار است.

ما در پی قوت استدلال و تمایز و تفاوت نگاه و دیدگاه و کشف جوانب دیگر قضیه نیستیم. ما داریم ضجه می‌کشیم و واژگان ما دردمند است. نوشته‌ی ناقص ما بوی درد و احساس می‌دهد گرچند گاه‌گاهی شاید پای هوشیاری و منطق سخن ما بلنگد. این درد باید لمس کرد، دید و کشید. ممکن را آن را از دور تماشا کرد و به داوری نشست. ما توان این درد و بی‌عدالتی را بسیار دیده ایم و چشیده ایم و در دامان این درد جان‌کاه بزرگ شده ایم. برای ما این درد جنبه‌ی تحلیلی و مضمونی ندارد؛ جنبه‌ی حق‌خواهی و دادخواهی دارد. ما در سر خیال بی‌خیالی‌ها و بی‌مروتی‌ها داریم. ما تاوان داده ایم و هنوز زنجیره و پیامد این تاوان جریان دارد. ما بی‌خانمان، یتیم، معلول، معیوب و ویران شده ایم. درد ما فراتر از فراموشی و بی‌اعتنایی‌ست. درد ما قربانی‌شدن عدالت در پای مصلحت و معامله است. غوغای ما مجادله‌یی‌ست برای انصاف و برای پاداش درخورِ قربانی و ویرانی ما. این جنایت جان‌کاه و پر از درد و آه است. این درد را نمی‌توان از ساحل امن دید و حس کرد؛ این درد را ممکن نیست از برج عاج درک کرد.

باور بامیک


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
استادان آمریکایی
طالبان
حقانی
نظرات بینندگان:

>>>   امروز در کشور ما حق الله و حق العبد همه اش حق اشرف غنی است. اشرف غنی بر خداوند حکومت دارد و بر مردم حکومت دارد هر کاری دلش بخواهد حکم می کند و انجام می دهد.

>>>   تمام ملت افغانستان در این تخته شطرنج حیثیت پیاده را دارند که به خاطر نجات شاه شفتر و ترشیده و گندیده بابا غنی فراری باید قربانی شوند تا این شاه بگیل و فاحشه پرور کشت و مات نشود.

ملت آگاه پیش از اینکه در معامله های پشت پرده کشته و زخمی و معلول و معیوب شوید به میدان فروشگاه بریزید و این فاحشه خانه فحشا پرور یعنی ارگ را محاصره کنید و این آدم معامله گر را که با خون این ملت معامله میکند تا در قدرت بماند مجبور به فرار کنید در غیر آن پنج سال دیگر یا شاهد خون و آتش خواهید بود یا خود قربانی این معامله های ذلیلانه و وقیحانه تیم فاشیستی تابوت ساز.
انتخاب با شماست
یکی و خلاص

>>>   پا بند امری حق چون نه ای از وفا ملاف
با خالقت چه کردی که با خلق او کنی؟؟؟
کشور در اختیار یک عده از خدا بی خبران قرار گرفته است که به هیچ منطقی رعیت نیستند. تا زمانی که مردم خود تصمیمی نگیرند، اوضاع بهتر از این نخواهد شد.

>>>   چوب سوخت براي سوختن است، كابل نشينان براي عسكري كردن روس و امريكا هميشه آماده بوده اند و خون ايشان حق بهايي نداشته است بلكه عزت قهرماني دارد ، بطور مثال مسعود گور سوخته مزاري نجس و نجيب گاو !
سياف مفعول ، گلي ملعون و گلم جم مرتد مگر كم كشتند ؟
برو بابا مه كتت نيستم تو كه از شهر و مه از ده ستم
جان برو بابا مه كتيت نيستم
كابلي از نيوزيلند

>>>   یک کسی که خودش جنایتکار باشد،تو نباید گپ ها و گفته های او را در باره دیگر جنایتکاران باور کنی.
آیا فکر میکنی که آنچه دولت در باره حقانی میگوید درست است؟
دولت اعلان کرد که حمله به جنبش روشنایی از طرف داعش بود.
داعش را به جنبش روشنایی چه؟
دولت خودش این حملات انتحاری را انجام داد،بخاطری که مردم دست از مظاهرات بردارد.
اگر دولت افغانستان و پاکستان و جامعه جهانی،خواهان امنیت در افغانستان هستند،چرا در هژده سال گذشته به مصرف دو و یا سیصد میلیون دالر،یک دیوار امنیتی میان پاکستان ودافعانستان نساختند،بعوض این که صد ها هزار نفر کشته و زخمی شوند و بیش از یک تریلیون دلار مصرف شود؟
چرا جامعه جهانی و امریکا تا بحال ملیارد ها دلار برای مبارزه علیه مواد مخدره در افغانستان مصرف کردند و در عوض کاهش کشت مواد مخدره،کشت آن چند برابر شد؟
اینها همه فساد های دولت افغانستان و جامعه جهانی در افغانستان است.
همین طوری که درین طرف جنگ فساد وجود دارد،در آن طرف جنگ نیز فساد دارد و در آندطرف نیز دست های خارجی بازی میکند و مردم را به کشتن میفرستند.
پس با رها کردن حقانی و یا بندی بودن او،هیچ تفاوتی در جبهات جنگ نمی آید.
ماشین جوجه کشی در هردو جبهه جنگ فعال است و دولت بی سرباز نمی ماند و جامعه جهانی بی پول.و طالبان نیز بی طالب نمی مانند و ده ها هزار مسجد و مدر سه برای سرباز گیری دارند.
مصارفی را که پاکستان و دیگر کشور های همسایه برای طالبان میکنند،نظر به توان کشور های همسایه کمتر از مصارف جامعه جهانی برای دولت افغانستان است.
حتی روی موضوع جنگ افغانستان بین رییس جمهور امریکا از یک طرف و پنتاگون و کنگرس امریکا از طرف دیگر مخالفت وجود دارد.
ترامپ خواهان خروج نیروهایش است،تا پول مصرف سالانه این جنگ را در بخش های دیگر و نظر به سلیقه خود مصرف کند،اما پنتاگون و کنگره امریکا میخواهم که به همین منوال جنگ ادامه پیدا کند و به همین منوال از مصارف این جنگ خورد و برد کنند.
هر سال مسؤلین کنگره امریکا در جلسات استماعی،مثلی که مجلس نمایندگان افغانستان وزرا را میخواهند،آنها نیز مسؤلین پنتاگون را غرض استماع موضوع جنگ افغانستان میخواهند و آنها گزارش میدهند و ومسؤلین پارلمان نیز یگان اتکه و پتکه میکنند که چرا جنگ به خوبی پیش نمیرود و چرا موفقعیت نداریم و غیره و در آخر مسؤلین کمیسیون های پارلمان حق خوددرا از مصارف جنگ میگیرند و تا جلسه استماع بعدی چپ مینشینند.
حالا سال آینده انتخابات امریکا پیشرو است.دونالد ترامپ برای پیروزی درین انتخابات به دست آورد ها نیاز دارد.
مثلی که هیلری کلینتن داستان ملالی یوسف زی را پیدا کرد و برای پاکستان سالانه چند ملیارد دلار به بهانه مبارزه علیه طالبان پاکستانی کمک کرد و یک مقدار کم این پول در جیب رهبران پاکستان افتید و باقی پول را هیلری کلینتن در جیب خود کرد و در آخر نیر بارک اوباما برای این که یک دست آورد برای خودش نشان دهد،قصه کشتن بن لادن را بوجود آورد.
حالا ترامپ نیز برای پیروزی در انتخابات،شاید رهایی زندانیان امریکایی را برای خود یک پیروزی محاسبه کند و اگر زورش به پنتاگون و کنگره امریکا برسد،شاید سال آینده مذاکرات صلح به یک نتیجه برسد و قوای خود را از افغانستان بیرون کند و این یک پیروزی دیگر برای انتخابات در امریکا برایش خواهد بود.
اما من فکر میکنم که همانطوری که بارک اوباما قبل از انتخابات برای مردم خروج سربازان خویش را از عراق اعلان کرد،اما به تعداد چندین هزار سرباز امریکایی هنوز هم در عراق موجود است.دونالد ترامپ نیز یک مقدار سربازان خویش را از افغانستان بیروت میکند و یک مقدار آن باقی میماند و خروج آن را به بعد از انتخابات وعده میدهد.
در مورد پروسه صلح و نوعیت دولت آینده افغانستان،هنوز معلوم نیست که چه قسم یک دولتی بمیان خواهد آمد.
شاید در نهایت مثل دولت عراق که یک دولت اعتلافی از رهبران سنی ودشیعه و کرد ها است.در افغانستان نیز یک دولت اعتلافی طالبان و دولت که در بر گیرنده تمام ملیت ها و اقوام باشد،تشکیل خواهد شد.

>>>   در مجموع خاندان حقانی از جمله جاسوسان سر سپرده و غلام حلق بگوش ای اس ای پاکستان است که از سالیان متمادی در خدمت ای اس ای و نظامیان پاکستان در انجام جنایت در کشور ما افغانستان قرار دارد این درست است که خیلیلزاد نماینده امریکا تقاضای رهایی انس حقانی و چند تن دیگری از ترورستان وابسته به پاکستان را در بدل رهایی دو تن از استادان پوهنتون امریکایی در کابل را کرده بود ولی اشرف غنی سر مخالفت نشان داده بود و وقتیکه ریس ای اس ای و معاون وزارت خارجه پاکستان بکابل امد و با اشرف غنی دیداری داشتند بفردای انروز اشرف غنی سر تمام گفته های گذشته وسر خط سرخ اش خط کشید با یکباره گی اعلان رهایی انس حقانی و مامایش و بمب ساز ماهر شبکه حقانی را اعلان کرد که اکثریت مردم را سخت شوک داد و بد نامی و خجالت زده و روسیاهی را برای ریس ارگ و صف کشال دو طرف ان حین خنرانی غنی را همراهی کرده بودند.

>>>   درینجا حقرا کس نمیشناسد نه حق الله ونه حق العبد ونه کدام حق دیگر حق وحقوق ومرزهای حق را برای ما خارجی ها تعیین مینمایند وعین وغین وکرزی وحکمتیار و...همه ممثلین خارجی ها درین ویران سرا هستند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است