چرا جناح‌ها از رویارویی با «غنی» پرهیز می‌کنند؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۴۴    ۱۳۹۸/۸/۲۰ کد خبر: 160851 منبع: پرینت

نشریه آمریکایی مهمترین عوامل تحکیم دولت «اشرف غنی» را حمایت نظامی دایمی آمریکا و ادامه کمک‌های خارجی از دولت افغانستان دانست که مانع مقابله جناح‌های سیاسی و قومی با وی می‌شود.
به گزارش تسنیم، با وجود گذشت حدود یک ماه و نیم از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان هنوز نتایج ابتدایی اعلام نشده و نگرانی‌هایی وجود دارد که اعلام نتایج منجر به ناآرامی، خشونت و یا کشاندن کشور به سمت بحران شود.

نشریه آمریکایی «وار آن راکس» در این باره نوشت: دولت افغانستان که متهم به فساد است به دلیل حمایت‌های آمریکا و کمک‌های خارجی به جای پرداختن به کارکرد مثبت تلاش‌هایش را متمرکز حذف بازیگران سنتی کرده اما با این حال نیز نتوانسته بر افغانستان کنترل داشته باشد.

این نشریه با اشاره به تلاش اپوزیسیون دولت برای ایجاد دولت موقت مهمترین عامل تحکیم کنترل دولت غنی و نیز عامل بازدارنده رویارویی جناح‌های سیاسی و قومی با دولت را حمایت دائم نظامی آمریکا و کمک‌های مالی بین‌المللی دانست.

در ادامه این گزارش آمده که غنی و مشاروانش در طی این سال‌ها کارکردهای دولت را به قیمت به حاشیه کشیدن بازیگران سنتی که پس از سقوط طالبان ثروت و قدرت را در پست‌های دولتی جمع کرده بودند، در اولویت قرار داده است.

گزارش می‌افزاید که برخی از ارزشمندترین منابع افغانستان شامل اقتصاد غیرقانونی مواد مخدر، مواد معدنی گرانبها است و بیشتر نقاط مرزی کشور تحت تأثیر ذینفعان سنتی قرار دارد.
وار آن راکس می‌افزاید که ثبات دولت و اقتصاد افغانستان بیش از حد به کمک‌های بین‌المللی و نیروهای آمریکایی متکی است.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
غنی
جناح ها
نظرات بینندگان:

>>>   اگر غنی با تقلب دوباره ابقا شود پیش از دوباره حاکم شدنش چندین ولایت سقوط خواهد کرد و چندین ولایت هم اعلان خود مختاری خواهد کرد و آنگاه غنی بر چیز آن دیگر طبله بزند.

>>>   چیزیکه اعیان است چه حاجت به بیان است
دی شیخ با چراغ همی گشت گرد شهر
که از دیو دد ملولم انسانم ارزوست
گفتند یافت می نشود ، گفت انکه یافت می نشود انم ارزوست

>>>   یماماتو نماینده‌ی ویژه‌ی سرمنشی ملل متحد در امور افغانستان بر خلاف اصول بی طرفی و به طور رسمی از اشرف غنی حمایت می کند، یماماتو، به همین بسنده نکرده و غیر مستقیم خواهان اخراج " مولانا عبدالله" از کمیسیون شده است، جامعه مدنی و مردم افغانستان باید خواهان اخراج "یماماتو" شوند!
کریمی

>>>   اقای امیری!
امریکابنابرلابیگری پاکستان دردفاع از پشتونها قراردارد.هرکه مربی دارد٫مربا میخورد.
عاقل

>>>   آمریکایی ها هم بعد از بیش از ۱۵ سال، تمام معلومات و فرصتهای افغانستان را میدانند و غنی هم از اول حکومت خود طلب چک سفید از آمریکا را جواب کرد و با فشار زیاد مالیاتی و روز بروز مردم و دولت را آماده مقاومت های اقتصادی کرده و میکند.
امریکا حتی اگر ۳۰٪ قدرت را به طالبان دهد باز هم نمایندگی خود را به غنی میدهد و از تمام جوانب افغانستان ضمانت اجرایی خود را خواهد گرفت.
غضنفر خلمی

>>>   هر کدو‌ ایزک و دزد همرایی غنی روبرو شده نمیتواند

>>>   یوناما بیطرفی خود را از دست داده.
وظیفه مشاورین یوناما مشورت است نه جاسوسی و احوال برای.
در برابر دفتر یونان باید تظاهرات ضد هزاری به پا کرد تا سرمنشا ملل متحد از خواب بیدار شود وجلو پارتی بازی های غنی و دختر خان کروخیل و باقی دلالان حرفوی را بگیرد.

>>>   غنی اگر خود را دوباره ریس جمهور بخواند بی گمان کشور به بحران میرود !

>>>   بزرگترین کدو ایزک و دزد خود غنی کوچی است، بدون تقلب خیانت و حمایت سی آی ای غنی کوچی و تیم مخکش هایش کدو هم نیستند و مثل موش دوباره به امریکا فرار میکنند۰

>>>   امریکا سگ های دیسانتی نیکتاهی پوش را دور میکند و سگ های ریشدار لنگی پوش را برای غلامی استخدام میکند. مهم نیست، قوم سگ غلام صفت همیشه آماده است، چه غلامی پاکستان باشد و چه غلامی امریکا.

>>>   من شکر اوغان نیستم چون پشتون نیستم. این نام اوغان یا افغان به زور و به ریا توسط حاکم های گذشته اوغان بالای همه شهروندان کشورم تحمیل شده در حالیکه اکثریت ما مرمان این کشور اوغان یا افغان نیستیم.
ما به برادری و براری در کشور خود باور داریم و برادران اوغان یا پشتون خود را دوست داریم ولی هیچگاهی به زورگویان و تمامیتخواهان که در بین این اوغان ها وجود دارند تسلیم نمیشویم. با آنها حساب ما جدا است.
نام این کشور را با همکاری انگلیس و رنجیت سنگ هندی تغییر دادید ولی هویت اصلی شهروندان این کشور را که غیر اوغان است به زور و چال به اوغان تغییر داده نمیتوانید.
بس است، واقعیت را قبول کنید. برادری و وحدت به زور نمیشود، و نمیشود مردم را به زور یکسان سازی کنید و نام این یکسان سازی جبری و نادرست را وحدت ملی بگذاری.
وحدت ملی چنین نیست.

>>>   این کشور فدای اوغان سازی اوغان بازی و خیانت و خودخواهی اوغان ها شده است.
لعنت به اقوام و قبایل تان.
وقتیکه فایده تان باشد همه یک ملت هستیم و وحدت ملی باید حفظ شود ولی باز وقتی در جهت دیگر فایده تان باشد باز اقوام و قبایل داریم.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است