کدهای احتیاط در بودجۀ زمینه‌ساز حیف‌ و میل پول ملت
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۲۲    ۱۳۹۸/۸/۱۵ کد خبر: 160808 منبع: پرینت

در بودجۀ سال گذشته یک میلیارد و هفتصد و بیست میلیون افغانی پول بیشتر از تخصیص در کد ۹۱به این کد افزود شده است.
سند‌هایی که از کمیسیون مالی و بودجه مجلس نمایندگان به طلوع‌نیوز رسیده‌ نشان میدهد که در این سال از کد ۹۱ که هزینه‌های آن از صلاحیت رییس‌ جمهور است در بخش‌های گوناگون استفاده شده است.
درهمین حال شماری از نمایندگان مردم در مجلس موجودیت کدهای احتیاط را در بودجۀ ملی زمینه برای حیف و میل پول‌های مردم میدانند.
کدهای ۹۱ و ۹۲ دو منبع پولی بزرگ احتیاطی در سند بودجه است که مصرف از این کدها به صلاحیت رییس‌ جمهور است.

سندهای کمیسیون مالی و بودجه مجلس نشان می دهد که در سال گذشته به غیر از تخصیص یک میلیارد و سیصد میلیون افغانی در کد ۹۱ تا پایان سال بیش از یک میلیارد و هفتصد میلیون دیگر نیز در این کد افزود شده است و در کد ۹۱ به غیر از تخصیص اصلی یک میلیارد و پنجصد میلیون افغانی بیش از دو صد میلیون افغانی دیگر بی تأیید مجلس افزود شده است.

منورشاه بهادری، عضو مجلس نمایندگان گفت: «مشکلات در این بخش زیاد است هرسال پول‌ها در این کدها به بخش‌های دیگر مصرف میشود و حسابدهی هم در این بخش بسیار روشن نیست.»
جاوید صافی، عضو مجلس نمایندگان گفت: «حکومت باید جوابگو باشد که پول‌ها را از این کدها در کجا هزینه کرده است.»

از سویی هم معاون پیشین اداره عالی بررسی می‌گوید که مشکلات در تغییر و تبدیل مبلغ‌ها در کدهای احتیاط همواره وجود داشته و این کار خلاف اصول مالی که سبب مصارف نا روشنی در چارچوب بودجه میشود.
سید محمد حسنی، معاون پیشین اداره عالی بررسی گفت:« کدها در بودجه پول‌های مشخص دارند اما اینها پول‌های کدها را از یکی به دیگر انتقال میدهند که این کارمشکلات را به وجود میاورد.»

سرپرست وزارت مالیه در یک نشست مجلس سنا هرچند درباره قطعیه سال گذشته چیزی نگفت اما میگوید که امسال هزینه‌های کدهای احتیاط کاهش یافته است. همایون قیومی، سرپرست وزارت مالیه گفت: «امسال ما در کد نود و یک مقدار پول‌ها را بسیار کم ساختیم.»

وجود کدهای احتیاط در بودجه و آنهم با مصارف بی رویه و بی حساب دهی هرسال دردسرهایی را در شفافیت مصارف حکومت بوجود میاورد.
از این میان کد ۹۱ و ۹۲ برای رویارویی با حالت‌های اضطرار کار گرفته میشود.
اما شماری از نمایندگان مردم در مجلس می‌گویند که هرسال بیشترین پول‌ها از این کدها در بخش‌های اپراتیفی و حقوق فوق العاده افراد و اشخاص هزینه میشود.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کد
بودجه
نظرات بینندگان:

>>>   ادارات استخباراتی و امنیتی افغانستان،هرچقدر که دل شان شد،ازین کود ها مصرف میکنند و هیچ کس توان پرس و پال از آنها را نیز ندارد .
زیرا آنها میگویند که این یک مسئله امنیتی است و ما نمیتوانیم برای شما افشا کنیم که این پول ها به کدام جاسوس ها داده شده است و یا در چه راه ها ،غرض تأمین امنیت در کشور و یا تخریب دستگاه های استخباراتی کشور های همسایه که برضد دولت ما عمل میکنند،به مصرف رسیده است.
نه مجلس نمایندگان توان این کار را دارند و نه وزارت مالیه و نه هم ارگان های عدلی و قضایی.

>>>   افغان‌ها ، بهترین‌های تاجیک هارا میکشند !
جرمش فقط فهم و دانشش و تاجیک بودن و پنجشیری بودنش بود!
پروفيسور عزيز احمد پنجشيرى استاد دانشگاه کابل و یکی از چهره های شناخته شده آکادمیک در اوغانستان ( خراسان ) امروز صبح , در مسیر بغلان از سوی سیه دلان وحشی و قتاع الطریقان افغان( طالبان ) برادران کرزی و احمدزی به شهادت رسید


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است