اختلاف بر سر آغاز روند بازشماری بخشی از آرا
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۵۵    ۱۳۹۸/۸/۱۴ کد خبر: 160793 منبع: پرینت

کمیسیون انتخابات اعلام کرد روند بازشماری بخشی از آرای انتخابات ریاست جمهوری (سه‌شنبه، ۱۴ عقرب/آبان) آغاز خواهد شد.
این روند قرار بود زودتر آغاز شود اما به دلیل آنچه مشکلات فنی گفته شد به فردا به تاخیر افتاد.

در مورد آغاز این روند میان دو تیم پیشتاز انتخاباتی این کشور اختلاف وجود دارد.
به گزارش بی بی سی، تیم انتخاباتی ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله، رییس اجرایی با برگزاری یک نشست خبری خواهان تاخیر در این روند تا تصفیه کامل آرا شد.
نور رحمان اخلاقی از اعضای این تیم گفت قبل از آغاز بازشماری باید میزان آرای معتبر دقیقا مشخص شود و به اساس محاسبه آنها از آنچه کمیسیون انتخابات اعلام کرده حدود ۳۰۰ هزار رای باید باطل و از روند شمارش آرا خارج شود.

کمیسیون انتخابات به تازگی اعلام کرد که "آرای معتبر" در انتخابات ریاست جمهوری این کشور یک میلیون و هشتصد و چهل و سه هزار رای است.
اما تیم انتخاباتی دولت ساز به رهبری محمد اشرف غنی، رییس جمهوری کنونی افغانستان تاکید دارد که تاخیر در روند بازشماری آرا برای آنها قابل قبول نیست.
عبدالقادر هوتخیل، ناظر تیم انتخاباتی دولت ساز در کمیسیون انتخابات به بی‌بی‌سی می‌گوید تاخیر در روند بازشماری آرا برای تیم‌های انتخاباتی و مردم افغانستان پذیرفتنی نیست.

تیم ثبات و همگرایی می‌گوید که بیش از ۱۳۷ هزار رای قرنطین‌شده بدون اطلاع به تیم‌های انتخاباتی وارد این محاسبه کمیسیون انتخابات شده که اطلاعات رای دهندگان آن "باطل، ناشناخته و مبهم" است.
آقای اخلاقی، ناظر تیم آقای عبدالله همچنین مدعی است که بیش از صد هزار رای دیگر که خارج از زمان برگزاری انتخابات (هفت صبح تا پنج بعد از ظهر ششم میزان) ثبت شده نیز در محاسبه نهایی کمیسیون مشمول است که باید باطل شود.
تیم ثبات و همگرایی همچنین می‌گوید اگر آرای تکراری به اساس عکس‌های مشابه در دستگاه‌های بایومتریک به اساس معیار جهانی (پنجاه درصد مشابهت) باطل شود رقم آرای باطل شده این مورد از ۴۷ هزار (با معیار ۶۵ درصد مشابهت) به بیش از صد هزار رای خواهد رسید.
اعضای این تیم همچنین خواهان روشن شدن سرنوشت آرای ثبت شده در دستگاه‌های بایومتریک گم شده، تثبیت آرای محلات رای دهی انتقال یافته و تعیین سقف آرای هر صندوق رای دهی هستند.

کمیسیون انتخابات به طور مشخص به انتقادهای تیم ثبات و همگرایی واکنشی نشان نداده اما گفته همه آمادگی‌ها برای آغاز روند بازشماری آرا سر از فردا گرفته شده است.

قرار است پس از بازشماری بخشی از آرای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، نتیجه ابتدایی انتخابات به تاریخ ۲۳ عقرب اعلام شود. نتایجی که به اساس تقویم انتخاباتی باید به تاریخ ۲۷ میزان اعلام می‌شد اما به تاخیر افتاد.
نتیجه نهایی نیز قرار بود بعد از رسیدگی به شکایات در ۱۶ عقرب اعلام شود که اکنون به تاخیر افتاده اما تاریخ جدید آن اعلام نشده است.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
شمارش آرا
انتخابات
نظرات بینندگان:

>>>   این وقت ضایع کردن است توسط تیم بی ثبات و خمگرایی بس.برنده معلوم است و اینها در پی بهانه میگردند،کمیسون انتخابات باید از صلاحیت خود استفاده کند و مشت بردهن بهانه جویان بکوبد و نتایج را اعلام بدارد.

>>>   کمیسیون کم کم رخ اصلی اش را نشان میدهد.
اگر به طرف تقلب غلتیدند سرنوشت شان سرنوشت قذافی است.
چوب ها آماده شده و تراشیده شده تا کمتر آزار ببینند

>>>   اقای اخلاقی حرف درست زده باید یا ۳۰۰ رای اطال گردد ویا اینکه کمیسون انتخابات مستند به قناعت تیم ثبات و همگرایی بپردازد در غیر ان واضح است که کمیسون انتخابات زیر تاثیر تیم دولت ساز غنی قرار دارد و هر انچه تیم غنی بخواهد کمیسون انتخابات به ان عمل میکند بخصوص اقای ننگ ریس دارالانشا که جدا از نظر کاندیدان بطور خاص از جانب اشرف غنی درین پست تعین و مقرر گردیده و رابطه اش با ارگ کاملا ثابت است و در شکستاندن قفل دروازه دهلیز هم بدستور ننگ عملی گردیده بود .

>>>   شاید با آغاز جنگ ایران و آمریکا افغانستان هم پروژه تجزیه اش کلید بخورد.
غنی و کرزی دو مامور برای یک دستور هستند.

>>>   پشتونیزم دوباره در تلاش شبانه روزی برای دزدی آرای مردم است خدا مردم ما را از شر خاینها خصوص اشرفغنی نجات دهد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است