ثبات و همگرایی خواستار ابطال ۳۰۰ هزار رأی دیگر است
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۴۸    ۱۳۹۸/۸/۱۴ کد خبر: 160792 منبع: پرینت

دسته انتخاباتی ثبات و همگرایی خواستار ابطال بیش از ۳۰۰ هزار رأی دیگر از سوی کمیسیون انتخابات شده است.
به گزارش 8 صبح، نوررحمان اخلاقی، سخنگوی این دسته انتخاباتی، روز دوشنبه، ۱۳ عقرب، در یک نشست خبری اعلام کرد که این آرا شامل ۱۳۷ هزار و ۶۳۰ رأی دیجیتالی می‌شود که قبلاً کمپنی درمالوگ آن را قرنطین کرده بود. به گفته اخلاقی، آرای دیگری که باید باطل شود، شامل ۱۰۲ هزار رأیی است که خارج از زمان رسمی رأی‌دهی استفاده شده است. اخلاقی همچنان افزود که حدود ۷۰ هزار رأی نیز باید در نتیجه تصفیه عکس‌های تکراری رأی‌دهنده‌گان در سرور مرکزی باطل شود. به این ترتیب مجموع آرایی که دسته انتخاباتی ثبات و هم‌گرایی خواستار ابطال آن شده است، به ۳۰۹ هزار و ۶۳۰ رأی می‌رسد.

کمیسیون انتخابات سقف آرای بایومتریک‌شده در انتخابات ششم میزان را یک میلیون و ۹۲۹ هزار و ۳۳۳ رأی اعلام کرده بود. این کمیسیون به دنبال تصفیه این آرا توسط کمپنی درمالوگ، ۸۶ هزار و ۲۲۶ رأی را باطل اعلام کرد. به این ترتیب، یک میلیون و ۸۴۳ هزار و ۱۰۷ رأی دیجیتالی از دید کمیسیون انتخابات معتبر است.

در حالی که کمیسیون انتخابات روند تصفیه آرای دیجیتالی در سرور مرکزی این کمیسیون را پایان یافته اعلام کرده است، دسته ثبات و همگرایی می‌گوید که هنوز این روند تکمیل نشده است. طبق معلومات این دسته انتخاباتی، ۱۳۷ هزار و ۶۳۰ رأی دیجیتالی که کمپنی درمالوگ قبلاً آن را قرنطین کرده بود، فاقد اعتبار است و باید هرچه زودتر از جمع آرای سالم بیرون کشیده شود. کمپنی درمالوگ این شمار رأی دیجیتالی را به این دلیل قرنطین کرده است که در یک محل رأی‌دهی، بر خلاف طرزالعمل، در دو دستگاه بایومتریک ثبت شده بود. طبق طرزالعمل، در هر محل رأی‌دهی تنها استفاده از یک دستگاه بایومتریک مجاز بوده است و در صورت نیاز به دستگاه دومی باید این موضوع توسط کارکنان انتخابات گزارش می‌شد. ثبات و هم‌گرایی می‌گوید که چنین گزارشی تا هنوز در دست نیست و طبق معلومات ناظران آن، در هیچ محل رأی‌دهی هم نیازی به استفاده از دستگاه دومی و یا انتقال کارت حافظه دستگاه اولی به دستگاه دومی وجود نداشته است. به همین دلیل، نوررحمان اخلاقی تأکید کرد که ۱۳۷ هزار و ۶۳۰ رأی قرنطین شده از اعتبار ساقط است و باید باطل شود. به گفته او، کمیسیون انتخابات وعده کرده است که این موضوع را ابتدا بررسی و بعداً تصمیم خود در باره آن را اعلام خواهد کرد.

ثبات و همگرایی هم‌چنان مدعی است که بین ۱۰۲ تا ۱۱۲ هزار رأی دیجیتالی خارج از زمان رسمی رأی‌دهی استفاده شده است. نوررحمان اخلاقی گفت که این رقم در حالی چشمگیر است که کمپنی درمالوگ به دلیل وجود مشکل در سیستم خود قادر به شناسایی کامل آرای این چنینی نبوده است. او افزود که این موضوع با کمیسیون مستقل انتخابات نیز در میان گذاشته شده است و این کمیسیون تا کنون تصمیم خود را درباره ابطال این شمار رأی اعلام نکرده است.

نوررحمان اخلاقی هم‌چنان گفت که آرای دیجیتالی بر اساس معلومات «جی‌پی‌اس» هنوز تفکیک نشده است و این موضوع را باید کمپنی درمالوگ و کمیسیون انتخابات روشن کنند. به گفته او، کمپنی درمالوگ تعهد کرده بود که «جی‌پی‌اس» دستگاه‌های بایومتریک را در روز رأی‌دهی فعال و مطابق آن، انتقال آرای یک محل به محل دیگر را رصد خواهد کرد. اخلاقی افزود که طبق این تعهد باید آرایی که از یک محل به محل دیگر منتقل شده است از طریق «جی‌پی‌اس» شناسایی و باطل شود. کاری که به ادعای اخلاقی تا هنوز نشده است.

سخنگوی ثبات و همگرایی از جانب دیگر از کمیسیون انتخابات خواست که توضیح بدهد چرا ۷۰۰ کارت حافظه و دستگاه بایومتریک مفقود شده است. او همچنان بر زیر پیگرد قرار دادن کسانی تأکید کرد که این شمار کارت حافظه و دستگاه بایومتریک از دست آن‌ها خارج شده است.

این سخنگوی ثبات و هم‌گرایی همچنان گفت که مسأله تصفیه‌ی آرای دیجیتالی با رویت عکس رأی‌دهنده‌گان با مشکلات فنی همراه بوده است. یکی از مشکلات به گفته نوررحمان اخلاقی، تعیین وجه شبه ۶۵ درصد بین یک عکس و دو یا چند عکس دیگر است. او گفت که به کمیسیون انتخابات پیشنهاد کرده است که این معیار را تا سطح ۵۰ درصد در نظر بگیرد، زیرا به گفته او، این یک معیار جهانی برای تشخیص عکس‌های مشابه است. نوررحمان اخلاقی تأکید کرد در صورتی که این معیار از ۶۵ به ۵۰ درصد تغییر کند، در آن صورت حدود ۷۰ هزار رأی دیگر نیز به دلیل تکرار و کاپی از روی عکس دیگر باطل خواهد شد.

با این حال، کمیسیون انتخابات می‌گوید که این مطالبات را زیر بررسی دارد و پس از تکمیل معلومات خود درباره آن تصمیم اتخاذ خواهد کرد. عبدالعزیز ابراهیمی از سخنگویان کمیسیون انتخابات به روزنامه ۸صبح به ویژه در باره ۱۳۷ هزار و ۶۳۰ رأی قرنطین شده گفت که این موضوع برای خود این کمیسیون نیز تا هنوز مبهم است و آن‌ها خواستار وضاحت از سوی کمپنی درمالوگ شده‌اند. ابراهیمی تأکید کرد که پس از تکمیل بررسی‌ها در این زمینه، تصمیم کمیسیون انتخابات درباره سرنوشت این شمار رأی اعلام خواهد کرد.

با توجه به این مشکلات، ثبات و همگرایی خواستار تعویق روند بازشماری آرا در محلات رأی‌دهی از سوی کمیسیون انتخابات شده است. قرار بود این روند روز گذشته آغاز شود. نوررحمان اخلاقی می‌گوید که پیش از شروع بازشماری آرای محلات مشکوک، نیاز است تا روند تصفیه آرای دیجیتالی تکمیل شود، در غیر آن صورت کار بازشماری آرا به دور دوم کشیده خواهد شد. اما عبدالعزیز ابراهیمی از سخنگویان کمیسیون انتخابات در این باره گفت که قرار است تیم‌های فنی این کمیسیون برای بازشماری آرا امروز سه‌شنبه به ولایات فرستاده شود. کار استخدام و آموزش کارکنان این بخش قبلاً توسط کمیسیون مستقل انتخابات تکمیل شده است. ابراهیمی تصریح کرد که زمان شروع رسمی بازشماری بعداً مشخص خواهد شد. هنوز رقم دقیق محلات و مراکزی که نیاز به بازشماری آرا دارد، مشخص نیست.

تا زمان اعلام نتیجه ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری تنها نُه روز باقی مانده است. با توجه به مشکلاتی که در روند تصفیه آرای دیجیتالی و همین‌طور بازشماری آرا مشاهده می‌شود، به نظر می‌رسد که کمیسیون مستقل انتخابات قادر به اعلام نتیجه ابتدایی در ۲۳ عقرب نخواهد بود؛ هرچند این کمیسیون پیش‌تر گفته بود که تمام تلاش خود را به خرج می‌دهد تا این بار تقویم انتخابات نقض نشود و در زمان مقرر نتیجه ابتدایی انتخابات را اعلام کند.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ثبات وهمگرایی
انتخابات
نظرات بینندگان:

>>>   یا نتیجه شفاف یا تجزیه
یکی و خلاص

>>>   رسوا ترین انتخابات در جهان باز مربوط به این کشور ما شد در پیوند به این خبر هنوز بی آبرویی های جدید باز هم از سوی پشتونیزم در راه است.

>>>   اصلا را برای معلوم نکردن نتایج انتخابات صاف می سازند وهمین ع وغ را می خواهند برای چند مدت دیگر در این دولت به عیش و نوش باشند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است