به کدام سیره پیامبر در عصر حاضر بیشتر نیازمندیم؟
جامعه اسلامی بیش از هر چیز نیاز به رحمت الهی دارد که این رحمت الهی در گرو رحم کردن و نرم خو بودن مومنین با یکدیگر است. بنابراین به رسم پیامبر ما گشوده دل و گشاده رو باشیم 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۴۶    ۱۳۹۸/۸/۴ کد خبر: 160681 منبع: پرینت

چنین روزی سالگرد رحلت ختم رسل حضرت محمد مصطفی (ص) است؛ روزی که پیامبر اسلام امتش را ترک کرد. امروز سالگرد شهادت فرزند مرتضی (ع) و نواده معصوم رسول الله (ص) حضرت امام حسن مجتبی (ع) است. امامی که شبیه پیامبر نشانه رحمت خدا بر روی زمین بود، در چنین یومی از ایام خدا وداع گرفت.

نبی مکرم اسلام (ص) رفت تا انسان خاکی از وجود ایشان که بنابر روایت قرآن کریم: «و ما ارسلناک الارحمة للعالمین» است، بی بهره شود. پیامبر (ص) تا آنجا که ممکن بود اسلام را با رحمت و زبان و اخلاق حسنه در میان بدترین و بدوی ترین مردمان گسترش داد و آن هنگام که بر او باران سنگ بستند یا خاکستر و... فرو ریختند، زبان به نفرین نگشود و از باب مقابل بر نیامد، بلکه به دیدار این دشمنانش در وقت بیماری رفت و این گونه با مهر، بر مسلمانانی که با عشق و تمام وجود به دین اسلام پیوسته بودند، روز به روز افزوده شد.

در سيره پيامبر رحمت نقل شده تا آنجا كه ممکن بود سائل را رد نمي کرد، حتي روزي زني فرزند خود را نزد پيامبر فرستاد و گفت به حضرت بگو پيراهن خود را به ما لطف نمايد. فرزندش خدمت حضرت رسيد و تقاضاي پيراهن نمود. پيامبر رحمت هم پيراهن خود را به او داد. آيه نازل شد «ولا تبسطها کل البسط» هر چه داري در راه خدا انفاق مکن.

در حق اسرا و بردگان فوق العاده سفارش مي فرمود: حتي با زن اسير ازدواج کرد همين که شنيد زني را در جبهه اسير کرده اند و بعد از اسارت او را از کنار جنازه همسرش عبور داده اند تا دل آن زن را بسوزانند به شدت ناراحت شد و به اين عمل شديداً اعتراض نمود. هنگامي که سوار بر مركب بود اجازه نمي داد کسي همراه او راه برود بلکه او را سوار مي کرد. در غم و شادي همراه مردم بود لذا به تشيع جنازه آنها مي رفت و در دورترين نقطه شهر مدينه به عيادت مريض مي رفت.

با کدام سیره رحمت للعالمین در عصر حاضر نیازمندیم؟
حضرت علي (ع) فرمود: «هر گاه کسي از برادران ديني را سه روز نمي ديد سراغ او را مي گرفت و اگر در سفر بود برايش دعا مي کرد و اگر بيمار بود به عيادتش مي رفت.» همواره مي فرمود هر که رحم نکند به او رحم نمي شود: «من لا يرحم وَلا يرحَم»

به پيامبر (ص) عرض کردند درباره مشرکين نفرين کن فرمود، نه من براي لعنت نيامدم بلکه براي رحمت فرستاده شده ام. گاهي بعضي از ياران عرض مي کردندکه به دشمنان نفرين کند اما حضرت نه تنها نفرين نمي کرد بلکه در حق آنها دعا مي کرد و مي فرمود خداوندا اين مردم را هدايت فرما. لذا فرمود «ارحموا من في الارض يرحمکم من في السما» به انسانهاي روي زمين رحم کنيد تا به آنها که درآسمان هستند به شما رحم کنند.

خداوند متعال نيز به پيامبر اعظم (ص) فرمود: «فبما رحمه من الله لنت لهم و لو کنت فظاً غليظ القلب لانفضوا من حولک فاعف عنهم و استغفرلهم» در پرتو رحمت خدا با خلق خدا نرم و مهربان شدي و اگر سخت دل بودي مردم از گرد تو متفرق مي شدند، پس چون امت بدکنند از آنان در گذر و از خدا بر آنها طلب آمرزش کن.

در چنین روزی که مسلمانان جهان از ابتدا تاکنون عزادار رحلت حضرت محمد (ص) بوده اند، بهشتیان برای قدوم مبارک گلریزان کرده اند و حضور سرور بهشتیان را گرامی می‌دارند، شاید بزرگ ترین درس از رسول الله، همین رحمت باشد؛ درسی که باید به هر مناسبی از رسول الله نزدیک شدیم، تکرار کنیم و فراموش نکنیم، جامعه اسلامی بیش از هر چیز نیاز به رحمت الهی دارد که این رحمت الهی در گرو رحم کردن و نرم خو بودن مومنین با یکدیگر است. بنابراین به رسم پیامبر ما گشوده دل و گشاده رو باشیم.

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
رحلت
پیامبر
نظرات بینندگان:

>>>   بسیار زیبا وبجا .
امت رسول گرامی نیاز برحمت الهی دارند وبا مهربانی و لطف عمل و کلام میتوان به آن دست یافت .
تشکر قلم تان قوی باد .

>>>   تشکر نویسنده محترم


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است