جدی شدن جدال میان شفافیت و تقلب!
 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۵۱    ۱۳۹۸/۷/۲۱ کد خبر: 160518 منبع: پرینت

پیدا است که جدال میان تقلب و شفافیت جدی‌تر شده است. تیم ثبات و همگرایی از وارد کردن ریزالت‌شیت‌های کاغذی در سرور مرکزی، بوی تقلب سیستماتیک را شنیده است. درحالیکه اگر معیار تنها آرای بایومتریک شده است، دیگر چه نیازی به وارد کردن ریزالت‌شیت‌های کاغذی حاوی صدها هزار رای تقلبی در سرور مرکزی است. کندی کار انتقال اطلاعات دستگاه‌های بایومتریک به سرور مرکزی از یکسو و تمرکز بر ثبت ریزالت‌شیت‌های کاغذی در آن توسط دارالانشای کمیسیون انتخابات از سوی دیگر، نگرانی از نوعی تبانی میان دارالانشای کمیسیون انتخابات با ارگ را دامن زده است.

دیروز تیم ثبات و همگرایی با اظهار نگرانی از شیوه کار دارالانشای کمیسیون انتخابات و عدم پایبندی آن به اصول و توافقنامه‌های موجود که تنها آرای بایومتریک شده را معتبر می‌شمارد؛ خواستار توقف این رویه شد. اما به نظر می‌رسد که در مقابل، تیم دولت‌ساز از این رویه پشتیبانی کرده و خواهان اعتباردهی به آرای بایومتریک نشده، می‌باشد. این تیم، استدلال می‌کند که در روز انتخابات در بسیاری از موارد، افرادی که نام شان در فهرست رای‌دهندگان بوده اما به دلیل خرابی دستگاه‌های بایومتریک، بدون ثبت بایومتریک رای داده‌اند. جالب اما این است که این مشکل در تمام مراکز رای‌دهی ولایات جنوب و شرق، بویژه ولسوالی‌های ناامن وجود داشته است!

با این حال به نظر می‌رسد که جدال میان تقلب و شفافیت نسبت به هر زمان دیگر جدی‌تر شده است. قاعده بازی در انتخابات ریاست جمهوری بر اعتبار تنها آرای بایومتریک شده، بنا شده بود اما اکنون به نظر می‌رسد که تیم دولت‌ساز و دارالانشای کمیسیون انتخابات در حال عدول از این قاعده بازی هستند. اگر اعتبار آرای بایومتریک شده، شکسته شود، آنگاه دروازه هرگونه جعل و تقلب گشوده خواهد شد و صدها هزار رای جعلی اعتبار خواهد یافت.

مسوولیت خطیر تیم‌های انتخاباتی بویژه تیم انتخاباتی ثبات و همگرایی که بیشترین آرای شفاف را بدست آورده است، حساس نگهداشتن افکار عمومی در برابر تقلب از یکسو و همراه‌سازی جامعه مدنی و جامعه جهانی با خود در کارزار مبارزه با تقلب از سوی دیگر است.

محمد امین جوادی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
شفافیت
تقلب
نظرات بینندگان:

>>>   تقلب بار کج باشد
به منزل کی رسد ای دوست

>>>   کسیکه خود در نتیجه تقلب و خیانت های انتخاباتی در راس قدرت رسیده باشد چگونه زمینه یک انتخابات شفاف و بدون تقلب و بدون خیانت را مهیا خواهد کرد؟
غنی کوچی هیچگاهی نمیخواست کمیسیون های سالم انتخاباتی را ایجاد کند و هیچ زمانی نمیخواهد انتخابات بدون تقلب و بدون خیانت عملی گردد، چون در آنصورت نه خودش خواهد بود ونه هم این مخکش های احمقش.

>>>   خلاصه حرف های طرفداران تابوت ساز آنست که اگر رای ها بیومتریک هم ندارند باید حساب شوند۰ چرا، چون ممکن است شخص خودش قبلن در جریان ثبت نام بیومتریک شده باشد ولی در موقع رای دادن ماشین بیومتریک کار نداده باشد ویا معلومات یافت نشده باشد؛ یعنی که تقلب باید قبول شود و رای بدون کارگیری بیومتریک در روز انتخابات هم باید حساب شود۰
پس در آنصورت چرا این همه دستگاه های بیومتریک را خریدند و در محل های رای گیری ارسال کردند؟ پس چرا کمسیون ها و ستاد های انتخاباتی قبل از روز انتخات باهم توافق کردند که تنها رای بایومتریک شده باید مدار اعتبار باشد؟
بلی، در نظام های دموکراتیک رای حق مسلم یک شهروند است، ولی از سلامت و پاک بودن رای باید مطمئن بود۰ درین انتخابات موارد که استثنایی هستند و امکان تقلب در آن هستند همه در توافق قبلی نمی گنجند و همه باید باطل شوند، کار ندادن دستگاه بیومتریک استثنائی بوده اند نه کلی و در تمام مراکز۰ آن موارد استثنایی نمیتوانند قاعده کلی برای تمام اصل شوند و مشروعیت به درج نتایج تمام رای های کاغذی بدهند۰ بناعن معیار مشروعیت و پاکی رای ها تنها مکمل بودن تمام مراحل بیومتریک رای ها است و بدون مکمل بودن تمام مراحل بیومتریک آن رای باطل است۰
خجالت بکشید بی وجدان های خائن که به هر وسیله که شده کوشش تقلب را میکنید۰

>>>   بجز دوره بی ثبات ۳یا۴ ساله حکومت طالبان، بیشتر ۲۵ سال، همین اکثریت قاطع بنام جهادگران ، رهبران ، نماینده گان ، شریکان و ... نیز خانه جنگی ، نفاق افکنی ، ثروت اندوزی و خلاصه دزدی کردند و حالا هم به هر چیزی ،از طالب گرفته تا تکرار خانه جنگی و نفاق ... و غیره، متوصل هستند و مردم بیسواد و ضعیف ما را معامله میکنند. پس تا کی ما حساسیت جغرافیایی و مشکلات موجود را درک نکنیم و گپهای وارداتی پشتون/غیرپشتون ، امریکا/منطقه ، دولت مرموز ، فدرالی/مرکزی و دیگر گپهای مشکل آفرین و حداقل تکراری شما را تبلیغ نماییم؟
آمریکا در ماههای اخیر چین منحیث قدرت اقتصادی حاکم را خپ و همراه کرده و روسیه را دودل ساخته، ما مردم رو به هلاکت افغانستان کی باشیم که بجای قدردانی از هدیه آزادی بیان و جمهوریت نسبی، به گپ منزوی شده های اقتصاد جهانی و سایر دیکتاتورهای منطقوی، احساساتی شویم و نظام نسبی داخلی خود را بر سر خود ویران تر کنیم؟
خانزادی کیلانی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است