میان وزارت خارجه و ارگ کی حق بجانب است؟
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۵۷    ۱۳۹۸/۷/۱۴ کد خبر: 160418 منبع: پرینت

سخنگوی وزارت خارجه، می‌گوید: «صلح از اولویت‌ها است، صلح نیاز مردم افغانستان است و ما باید یک روزی به صلج برسیم. طبیعتأ از تلاش هر کشور استقبال می‌کنیم. امیدوار هستیم پاکستانی‌ها بخاطر کشانیدن طالبان به میز مذاکره این بار با دولت افغانستان رو راست و عملی کار بکند.»

مگرسخنی منطقی تر از این در مورد صلح از یک مقام حکومتی میتوان انتظار داشت؟ مخالفت ارگ با این گفته بخاطر این نیست که باید در این مورد باید با ارگ مشوره میشد. اگر چنین میبود سخنگوی غنی اینگونه حرف نمیزد.
: «میزبانی از یک گروهی که هنوز هم دست به خشونت می‌زند، خلاف تمام اصول و روابط میان کشورها است و توقع ما همین است که از گروه‌هایی که هنوز هراس‌افگن هستند و برای صلح تعهد ندارند به گونه‌یی میزبانی نشود که با تأسف در جنگ افغانستان از یک موقف صحبت بکنند.»

حتی یکبار هم شنیده اید که ارگ به قطر اعتراض کند که چرا از یک گروه هراس افگن میزبانی میکند؟ آیا با وجود اینکه غنی تمام تلاش خود را بکار گرفت تا روند صلح ناکام شود اعتراض نمود که امریکا نباید با طالبان گفتگو کند؟ این موضع ارگ نشانه مخالفت به تسریع روند صلح است. هرعقیده و کینه ای که از پاکستان داشته باشیم، آیا عقل سلیم نمیپذیرد که کشوری که از همه بیشتر روی طالبان نفوذ دارد و میتواند از این نفوذ برای استقرار یک صلح واقعی که بهبود روابط افغانستان و پاکستان بخشی مهمی از آن خواهد بود، رو راست" عمل کند، همین پاکستان است؟ "

کریم پاکزاد


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
وزارتخارجه
ارگ
نظرات بینندگان:

>>>   بلکل درست فرمودید فقط وفقط صلح در گروه پاکستان است با ید با پاکستان کنار آمد ومداکره کرد که به نفع هردو کشور میباشد

>>>   اصلا سخن سر این است : ما صلح که در دهه هفتاد از طریق مجاهدین به افغانستان امد و از راه پاکستان امد تجربه کردیم انسان این وطن چه که حیوان ان نیز توبه میکند که خداوند باز ما را دچار چنین صلحی نسازد . در قاموس ما افغانها یک لغتی بنام غیرت هم است اگر محترم وزیر خارجه یک ذره یی هم غیرت میداشت باید به احترام پدرش با قاتل ان چنین پالیسی را اختیار نمی کرد . موقف اغای غنی با توجه به تجربه تاریخی ستودنی است .

>>>   اصل گپ این جا است که چند وزارت خانه سهم ریاست اجراییه خار چشم فاشیست های ارگ است.

>>>   به جز از فیسبوک چلونک های ارگ دیگر تمام مردم افغانستان میدانند که اظهار نظر سخن گوی وزارت خارجه منطقی و مشمول بر وظایف این وزارت است ولی بلی گویان غنی که یکی به نام لطیف هم به ان اضافه شده مردم را مثل خود فریب خورده فکر کرده ولی در اشتباه اند افرادی مثل مرتضوی امرالله ناصالح الماس قاچاقبر دانش بی زبان لطیف و چند تای دیگر هم اند که خود را فروخته اند بخاطر چوکی چند روزه میدانید وقتی در اذهان مردم خاین ثبت شدید شما دیگر در سیاست مرده اید نمونه مثال معلم عطا است .پس هنوز برای افرادی مثل لطیف وقت است ورنه دیر خواهد شد .
افغان

>>>   ٢ واقعيت طالبان را ضعيف ساخت. اول مرگ ملا عمر بود كه بعد از ٢ سال خبرش رسيد اي واقعه ثابت ساخت كه طالبان اوغان نستند يا حداقل اختيار رهبرانشان دست پشتونها نست. دوم ظهور داعش بود كه ثابت ساخت كه طالبان بر خلاف ادعاي خود براي قلمرو اسلام نمجنگند . طبق روايات، اسلام سرزمين پهناوري است كه از شمال هند تا شمال افريقا وسعت دارد و زعامت آن به دست عربهاست . طالبان تنها براي اختلاف افكني و شاه مهره افرادي مثل غني و امثالشان است

>>>   صلحي كه طالبان طلب دارند به واقع سهم خواهي از دولت هست يك چنين صلحي طالبان را نسبت به ديگه مردم برتري مدهد و آنها نسبت به مردم تافته جدا بافته قرار مدهد . طالبا اگر صلح مخواهند بايد قانون كشور را قبول كنند تا اگر خواستند بر عليه مردم جنايتي انجام دادند مجازات شوند!

>>>   گاهی غنی را ملامت میکنند که طالبان را برادرا میگوید و حال که میخواهد با یک موقف خوب دولت در مسایل صلح با طالب ها بحث کند ، باز این دلقک های سیاسی میگویند غنی صلح نمی خواهد. خدا شما مبلغین دربار دزدان را انصاف بدهد.

>>>   ریاست جمهوری بر حق است
معین سیاسی صحبت نموده که مذاکره امربکا با طالبان در پاکستان به خاطر رهایی دو استاد امریکایی است
توجه شود که اثیران بنام طالبان است اما کاری پاکستان است با پاکستان اثیر و نګهداری میشود در خاک پاکستان است
توجه ارکانهای امنیتی جدی باشند که اثیر را در افغانستان داخل نکنند که جای اصلی نګهداشت شان مشخص ګردد
غنی دقیق است که صلح باعزت و دوامدار از موضع متحد و موافق و قوی میتواند نتیجه داسته باشد
وزا رت خارجه در مخاصمت منافع ملی عمل می نماید

>>>   وزارت خارجه:
از کوشش های پاکستان در راستای آوردن صلح به افغانستان حمایت می کنیم.
ریاست جمهوری:
نظر وزارت خارجه نظر شخصی خود شان است، دولت افغانستان دادن پروتوکول دیپلوماتیک و استقبال رسمی از طالبان در پاکستان را محکوم کرده و خواستار عدم تکرار همچو حرکات زننده است

>>>   صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری، می‌گوید که رئیس‌جمهور غنی، میرویس ناب، سفیر پیشین افغانستان در ترکمنستان را به عنوان معین همکاری‌های اقتصادی و سرپرست دفتر سخنگوی وزارت امور خارجه، تعین کرده است.
صدیقی می‌افزاید که صبغت احمدی، سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه به‌دلیل اظهار نظرهای "غیرمسئولانه" اخیراش در رابطه به سفر هیئت طالبان به پاکستان از وظیفه سبکدوش شده است.

>>>   اشرف كوچي واقعا ملامت است . همه چيز را خراب خراب كرد نه امنيت ماند نه اقتصاد ماند و نه كار وبار . كشور را تباه كرد. جيب بي بي گل را پر كرد و چيغسك زد مثل زنهاي لچر كه هنوز جيبش پر نشده پنج سال ديگر هم وقت كار دارد تا پر شود.

>>>   صلح را كسي ميخواهد كه از غرب بخاطر دزدي و چور نيامده است، صلح را مردم مناطق و ولاياتي ميخواهند كه بيشتر از شصت فيصد نفوذ افغانستان در آن زنده گي ميكنند و در تسلط طالبان شب و روز خود را بسختي و مشقت ميگذرانند، طبعاً غني ، رولا ، و دختر و پسرش ، و يا رقاصه هاي كفن كش مانند آريانا سعيد و ديگرانش به صلح نياز ندارند، چون با آمدن صلح منابع عائيداتي و منافع تبليغ مسحيت و فحشاء شان از بين ميرود.
اميدوارم كه بزودي صلح بر قرار شود كه افغانستان براي افغانها تعلق گيرد و خدا كند كه راه فرار متقاعدين و دزدان غربي و مفسد بند شده و با جمله دزدان داخلي يكجا در محكمه حق مجازات شوند.

>>>   كل فساد در چون اشرف كوچي است

>>>   غ یک ادم مکاره و فریب کار است یاد دارد چی گونه فلم بازی کند ارگ وانمود میکند با طالب مخالف است درحالی کی دو روی یک سیکه است بلند ترین رای را مناطیق تحت تصلت طالبان بود اری به نفع غ پس یکی است

>>>   غنی از این وضعیت استفاده منفی کرد و یک کارمند پایان رتبه را که وظیفه خودرا انجام میداد از کار بر کنار کرد.
موقف وزارت خارجه سالها موقف رسمی حکومت بود و است.
موقف فعلی غنی تا رسیدن به قدرت است بعد از اشغال قدرت اولین سفرش به پاکستان است.
این ....به هر بهانه یی تا جک ستیزی میکند و فارس ویرانگری

>>>   صلح که غنی میخواهد آن صلح باید تامین گردد یعنی زندانی ها تروریستان بنام او غان باید بدون قید و شرط رها گردند مانند رهایی ۱۱ تروریست خطرناک توسط غنی از بگرام ِ هدف غنی فاشیست و اوغان و متعصب پست دخترفروش صلح نیست هدف این است که نزد طالب موقف بگیرد تا در بقای حکومت قوم پرستش کمک کند . اگر این اقدام از طرف کسی دیگر شود غلط است اما از طرف غنی فاشیست کل مرغ شود خیر.

>>>   تازه داکتر عبدالله فهمیده که ۵۰٪ در حکومت حق داشته اگر چنین موقف گیری از شروع نظام فاشیستی و قوم پرستی غنی سفاک انجام میداد شاهد کشتار ۸۰ هزار هموطن خود نمیبودیم . هنوز هم وقت است باید به دهن غنی و فاشیستان خایین طالب پرست سفاک کوبید . وزرارت خارجه یگانه مرجع ابراز نظر در مورد رابطه خارجی کشور است اینکه مربوط کی میشود او راهمه میدانند اگر وزارت داخله هم از شروع حکومت مزخرف غنی خبیث چنین اقدام مینمود امروز در وزارت داخله پاکستانی ها پشتون بنام اوغان مقرر نمیشدند و نظام را تا این حد ضعیف نمیساختند . نزد غنی هرکه اوغانی صحبت کرد او حق است .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است