انتخابات چگونه برگزار شد؟
از نبود لیست های رای دهندگان تا خرابی دستگاه های ثبت و کار نکردن بایومتریک ها تا جلوگیری از ورود خبرنگاران و در برخی مناطق ناظران و جوامع مدنی همه و همه رساننده یک سهل انگاری عمدی در انتخابات این دوره بوده می باشد 
تاریخ انتشار:   ۲۲:۲۱    ۱۳۹۸/۷/۶ کد خبر: 160332 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper) حضور مردم در قیاس با سه دوره قبلی انتخابات ریاست جمهوری ناچیز گزارش شد. شور و هیجانی که در انتخابات های گذشته بوده اینبار مشاهده نشد.
به گفته مسوولان کمیسیون انتخابات 9 میلیون و 600 هزار رای دهنده ثبت نام شده اند. از جمله سه میلیون و سیصد هزار تن زنان بوده اند، یعنی حدود سی درصد رای دهنده ها.
این انتخابات در 29 هزار و 583 محل در 34 ولایت با حضور بیش از 144 هزار ناظر داخلی برگزار شد. بیش از 60 نهاد به شمول 10 نهاد بین المللی اعتبارنامه نظارت از این انتخابات را از کمیسیون به دست آورده اند.
در این انتخابات سیزده تن با یکدیگر به رقابت پرداختند.

بنابر گفته های رییس کمیسیون انتخابات، 4041 مرکز رای دهی در سراسر افغانستان باز بوده است و مراکز بسته 481 مرکز گفته شده است.
ننگ رییس دبیرخانه کمیسیون انتخابات تعداد مراکز رای دهی را 4503 مرکز گفت.
در همین حال نیروهای امنیتی اعلام کردند که 4909 مرکز باز هست و 33 مرکز مواد انتخاباتی به آن نرسیده است.
در حالیکه مسوولان کمیسیون اذعان داشتند که به بیش از دوصد مرکز مواد انتخاباتی نرسید.
در حدود 851 مرکز رابطه آنها با کمیسیون قطع شده و مسوولان کمیسیون تا پایان روز رای گیری هیچگونه اطلاعی از آن مراکز نداشتند.

همچنین شنیده شد که برخی مقام ها در ولسوالی ها مردم را تهیدید کردند که به نامزد موردنظر رای بدهند و برخلاف قانون، عکس اشرف غنی در چندین سایت انتخاباتی نصب بوده است.

در مورد نارسایی ها مردم شکایات زیادی داشتند و حتی ده ها هزار تن از رای دادن محروم شدند و برخی در رسانه ها ادعا کردند که رای آنان که بر اثر نارسایی ها موفق به رای دادن نشدند، به نفع نامزد خاص استعمال می شود بدون اینکه آنان در جریان قرار بگیرند.

بسیاری از جمله برخی از نامزدان، نارسایی های انتخاباتی را عمدی تلقی می کنند.
از نبود لیست های رای دهندگان تا خرابی دستگاه های ثبت و کار نکردن بایومتریک ها تا جلوگیری از ورود خبرنگاران و در برخی مناطق ناظران و جوامع مدنی همه و همه رساننده یک سهل انگاری عمدی در انتخابات این دوره بوده می باشد.

این مشکلات تازه به وجود نیامده بل در انتخابات های گذشته نیز وجود داشته است اما کمیسیون جدید تعهد کرده بود که این مشکلات برطرف شود ولی بیشتر شد. اینجا است که تردید می شود این سهل انگاری ها و مشکلات عمدی باشد.
بخصوص در قسمت ارسال اشتباهی لیست های رای دهندگان که از یک مرکز به دیگر مراکز فرستاده شده بود، مواد انتخاباتی لیست های اشتباهی که افراد بخاطر نبودن لیست از انتخابات محروم شده اند، برای تقلب قابل استفاده است.

در روزهای آینده منتظر ادامه تقلب در شمارش آرا و دستکاری سیستم های مرکزی در دفتر کمیسیون انتخابات باشید.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
انتخابات
تقلب
نظرات بینندگان:

>>>   خبر مهم
غنی باخت
با معلوم شدن نیم آرا غنی فقط دوازده فیصد بدست آورده
مردم تشکر
غنی باخت

>>>   اگر در هر کجای دیگر کمبود مواد و کارمند و دستگاه میتواند توجیح۶ داشته باشد اما در دشت بر چی و خیرخانه و مرکز شهر به هیچ دلیل قابل قبول نیست.
ریاست دارالانشاء باید جواب بدهد.
چرا مواد نرسید
چرا سایت ناوقت آغاز به کار کرد
چرا نام افراد در است نبود
در انتخابات قبلی در هر محل ۶۰۰ نفر ثبت شده بود مگر اینبار ۴۰۰ نفر پس سرنوشت ۳۰۰ نفر دیگر چه شد

>>>   دوست محترم !منطق انسانی ایجاب می نماید تا توقعات ما باید متناسب به شرایط اوضاع و احوالی محیط باشد که ما در ان قراردادریم .
درین وطن ۴۰ سال وحشت بود و ۲۰ سال بربریت تازه ۱۳ سال است که ما حرکت را از صفر شروع کردیم از انجاییکه در بانک ما یک افغانی هم نبود .این بدان معنی است که ما تاریخ یک صد ساله و موسسات بوجود امده در ۷۰تا ۸۰ سال مانرا همه زیر عنوان جهاد تخریب و به خاک یکسان کردیم .و تازه داریم تمرین دموکراسی می نماییم .ما هنوز از شرایط کشور های اروپایی ۵۰ سال عقب ماندیم .بنا دهن خود را باید به اندازه لقمه یی که حاضر در دست ماست باز کنیم .
یکعده یی از بی سوادان تحت نام کارپوه و تحلیل گر و غیره افغانستان را با فرانسه و لندن مقایسه میکنند و انتخابات را مثل اروپا میخواهند . با توجه به شرایط باید خود را افرین بگوییم که لااقل انتخابات را برگزار کردیم و مردم تمرین کردند . نتیجه اش هرچه است محصول رو بنای هیمین شرایط است باید انرا همه یی طرف ها قبول کنند .نه کدام خارجی یی دخالت کرد و نه کدام ناظر کاندید را کسی بیرون کرد تا از شمارش ارا نظارت نکند .
انهایی که این نتایج را به چالش می کشند اجیران بیگانه اند وباید با اوشان بمثابه خایینین ملی معامله شود

>>>   Homaira Omar
بعضی ها فکر میکنند که افغانستان مستعمره نیست پس وزیر خارجه امریکا قبل از انتخابات چرا به اشرف غنی زنگ میزند و هدایت میدهد ؟؟ به امریکا چه که نتیجه انتخابات چه میشود . پس معلوم است که ما یک کشور اشغال شده توسط دزدان دریایی هستیم و هدایت از آنجا صادر میشود .

>>>   نیلوفر بدخش خراسانی
انتخابات ریاست جمهوری امروز با وجود تقلب ها و تخلف ها و تخطی های تیم حاکم به یقین و اطمنئان که یک برنده دارد و آن برنده اصلی از میان نامزدان نیست بلکه آن برنده اصلی مردم و پاسداران و نگهبانان میهنم هستند که از خون جان شان مایه گذاشتند تا پاسدار مردم سالاری یعنی دموکراسی باشند ...

زمان رقابت های انتخاباتی تمام شد حالا در واقع همه ما برنده این انتخابات هستیم و برای ما مشارکت ، اراده و خواست مردم ما ارزشمند و مهم است من ازین دریچه صفحه مجازی به وطن پرستان واقعی این موفقیت سخت و نفسگیر را در این آزمون بزرگ خجسته باد می گویم ...

>>>   Hamid Rahguzar
به زمين و آسمان هم خود را بزنيد، داكتر غني رييس جمهور است!
در انتخابات در ٢٠١٤/ ٣٤ در صد آرا را گرفته بود، داخل ارگ شد، اكنون كه داخل ارگ است، نيروي در روي زمين وجود ندارد كه او را بيرون كند!!!
وسلام

>>>   Homaira Omar
امریکا خواهان حاکمیت نظام سیاسی جدید در افغانستان است که در آن رئیس جمهور باید چهارمعاون از ملیت های مختلف داشته باشد و نقش و اختیارات رئیس جمهور باید محدود گردد. به این معنی که رئیس جمهور بدون مشوره و توافق نظر معاونین قادر به گرفتن هیچگونه تصمیم نه خواهد بود .
در اصل امریکا خواهان انارشی , ادامه جنگ و دامن زدن به مسائل قومی ایجاد هر چه بیشتر تفرقه میان مردم افغانستان است تا بدینوسیله بتواند بقا و حیات خویش را درکشور ما حفظ کند. باید اضافه کرد که در حکومت آینده با احتمال قوی غنی رئیس جمهور است. عبدالله , گل بی دین و همه جنگ سالار ها دوباره با فیصدی های مختلف بر اریکه قدرت تکیه میزنند پس همان آش است و همان کاسه و یا زوړ ملا زړی تراوي !

>>>   طبق سناریوی جدید امریکا در این قسمت سریال غنی برنده انتخابات است اما با یک تفاوت که اینبار حکومت سه سره تشکیل میشود !

>>>   جنبش روشنایی و نتیجه تخمینی انتخابات :
چرا میگویم که فرهنگ سیاسی ما افغانها ضعیف است ؟ جنبش روشنایی انتخابات را تحریم کرد و از همه خواست تا در این انتخابات غیر شفاف اشتراک نکنند. هزاره ها برعکس وسیعآ رای دادند و با فاصله زیاد نسبت به سایر مناطق کشور، بویژه به عبدالله و بخصوص جاغوری ( به گفته برخی پایگاه جنبش روشنایی) به اشرف غنی رای دادند.
نماینه جنبش در اروپا بطور رادیکال حکم کرد که : "هرکه به غنی و عبدالله رای داده خائن است" !
حالا میدانید که چرا جنبش روشنایی اگر اصالت مردمی خود را حفظ کند باید دست به رفرم چه که دست به تصفیه درصفوف خود بزند. در تمام موارد چند علف هرزه و سمی تمام دشت و کشت را خراب میسازد.
کریم پاکزاد

>>>   در نیمه شبِ کابل؛ داوودزی وفضلی درخانۀ صلاح الدین ربانی

امریکا و ناتو فرآیند انتخابات را از فضا تثبیت و فیلم برداری کرده اند.

طبق اطلاع رسیده به گزارشنامه افغانستان، تیم دولت ساز به رهبری دکترغنی قانع شده است که در انتخابات شکست خورده است. گزارش می گوید که پروسه انتخابات از سوی مراجع بین المللی و دستگاه های ماهواره ای ناتو و امریکا منظم فیلم گیری شده و گنجایش تقلب از سوی گروه غنی تقریباً وجود ندارد.

وارخطایی در تیم دولت ساز بروز کرده و اکنون نوبت به جورآمد های سری رسیده است. حوالی بعد از نیمه شبِ کابل، دکتر فضلی و عمر داوودزی به منزل صلاح الدین ربانی رفته اند. آن ها طرحی را به تیم ثبات و همگرایی پیشنهاد کرده اند:
در طرح داوود زی و دکترفضلی دکترعبدالله رئیس جمهور با دو معاونش پذیرفته شده.

در طرح توضیح شده که حمدالله محب با معاونت امرالله صالح و صادق مدبر به حیث رئیس اجرائیه در حکومت آینده مشارکت کرده می توانند. مولوی قیام الدین کشاف ریس شورای علماء، استاد عطامحمد نور والی بلخ ،عمر داوودزی وزیر امور خارجه، اسدالله خالد وزیر دفاع ملی، دکتر فضلی به حیث رئیس امنیت ملی پیشنهاد شده اند.

همچنان زلمی رسول سفیر افغانستان در سازمان ملل متحد ، و ضیاءالحق امرخیل در جایگاه وزیر معارف درنظرگرفته شده است. کمیته انتخاباتی تیم دولت ساز به این نتیجه رسیده است که در انتخابات شکست خورده و جعل کردن آرا باعث سقوط قهری نظام خواهد شد.

Razaq Mamoon

>>>   محمد اکرام اندیشمند
۸ دقیقه ·
در انتخابات دیروز 4905 مرکز رای دهی وجود داشت که مردم در 34 ولایت در این مراکز رای دادند.
تعداد رای دهندگان در 2597 مرکز به 1 ملیون و 51 هزار و 998 تخمین شده است.
این ارقام تخمینی را کمیسیون انتخابات چند ساعت پس از پایان انتخابات دیروز توسط تیلفون و بر اساس گزاراشات مسئولین محلات، مراکز و ریاست های ولایتی بدست آورده است.
ارقام تخمینی 2308 مرکز دیگر امروز توسط کمیسیون انتخابات منتشر می شود.
در زیر شمار رای دهندگانِ یک ملیون و 51 هزار و 998 نفر را از تعداد مراکز رای در ولایات مختلف قابل مشاهده است:
بدخشان از ۱۷مرکز۶۰۲۸ رأی
بغلان از ۸۶مرکز۱۳۶۹۶رأی
بلخ از ۱۰۰مرکز۵۳۳۳۴رأی
بامیان از ۲۰۲مرکز۷۰۹۳۹رأی
دایکندی از ۲۴۶مرکز۶۹۸۷۰رأی
فاریاب از ۳۰مرکز۸۷۷۱رأی
غور از ۳۵مرکز۱۵۵۶رأی
هلمند از ۶۸مرکز۱۸۶۴۱رأی
هرات از ۱۲۸مرکز۵۷۳۵۸رأی
جوزجان از ۲۵مرکز۱۸۲۱۵رأی
کابل از ۵۱۶مرکز۴۴۰۸۰۸رأی
کاپیسا از ۲۵مرکز۱۰۱۴۰رأی
خوست از ۱۵۴مرکز۵۰۵۴۹رأی
لغمان از ۴۶مرکز۱۳۷۳۶رأی
لوگر از ۱۰مرکز۲۷۸۴رأی
میدان وردک از ۶۳مرکز۶۷۴۷رأی
کندهار از ۳۰۹مرکز۲۲۸۱۳رأی
نیمروز از ۱۱مرکز۳۷۰۵رأی
نورستان از ۱۴مرکز۷۷۳۶رأی
پکتیکا از ۲۶مرکز ۳۰۶۸رأی
پکتیا از ۴۷مرکز۱۱۸۲۱رأی
پنجشیر از ۹۶مرکز۱۰۱۴۴رأی
پروان از ۳۷مرکز۱۴۲۰۸رأی
سمنگان از ۱۹مرکز۱۵۳۳۹رأی
سرپل از ۳۳مرکز۱۶۳۹۵رأی
تخار از ۴۱مرکز۱۴۴۶۶رأی
ارزگان از ۴مرکز۴۳۶رأی
زابل از ۶مرکز۴۹۰رأی
کنرها از ۱۱۰مرکز۳۹۸۹۸رأی

>>>   این روز برای من تجربه‌ی‌ جالبی بود. انتخاباتی ‌که سرنوشت جمهوریت، مردم‌سالاری ودولت‌سازی را رقم می‌زد. انتخاباتی‌ که فقط همین سه هفته پیش از اهمیت افتاده بود و زیر شعاع مذاکرات صلح سوخته بود. انتخاباتی ‌که امریکا به آن دلبستگی خاصی نداشت و توجه زیاد اتحادیه‌ی اروپا باخود داشت. انتخاباتی ‌که اجماع منطقه‌ای را با خود نداشت. انتخاباتی ‌که روسیه و ایران را امیدوار به نزدیکی به طالبان، هند، چین و آسیای میانه را مشوش و اسلام‌آباد را حیران ساخت.

باوجود این همه تهدیدهای کلان انتخابات با تلفات کم راه‌اندازی شد. این خبر برای همه باورنکردنی بود. شهروندان فعال این روز را دستاورد، دولت آن‌را پیروزی، نیروهای امنیتی آن‌را سرفرازی خود می‌دانند. اما واقعیت این ‌است که این روز متعلق به همه بوده و در تاریخ معاصر افغانستان ماندگار شد.

این روز برای طالبان دو پیام به بار آورد. نخست این‌که مردم به طالبانیزم «نه» گفتن را به قیمت جان خود دریغ نکردند. مردم به جمهوریت شهروندی رای دادند و به امارت طالبانی پشت کردند. این پیام واضح ایدئولوژی طالبانیسم را در ذهن مردم مردود ساخت. پیام دوم این روز به طالبان «گپ‌زدن» بود. بیایید با هم گپ بزنیم. شما حالا با دولتی مواجه هستید که مشروعیتش را از انتخابات بدست آورده ‌است. حالا شما با این‌کار بر مشروعیت خود نیز بیافزایید و مذاکره کنید و از این‌راه استعداد حضور در این نظام را به نمایش گذارید. شما می‌توانید با امریکا، روسیه، چین و ایران صحبت کنید اما فراموش نکنید که بازیگر اصلی که شما باید همرایش مذاکره کنید دولت افغانستان است که در نتیجه‌ی انتخابات حق نمایندگی مذاکره با شما را دارد.

>>>   دوت عزیز که از رفتن داوودزی وفضلی در نیمه شب خبر رسانی کرده باید برایش گفت این خصلت عوام فریبان و قدرت طلبان است وقتیکه بدانند باخت کرده اند و دیگر چاره یی برای شان دیگر نمانده دست به پای و بدامان اشخاص و افراد میشوند تا از قدرت و چوکی بکلی دور نشوند و یک پوست سیر هم برایشان جای بگیرند تا از ان طریق در بد نام کردن جانب مقبل خود استفاده کنند عمر داوودزی و فضل فضلی این دو تن از مشاوران غنی که خیلی مکار و ضمنا معامله گر هستند و هدف شان ازین رفتن بخانه صلاح الدین خان دست داشتن در قدرت حکومت اینده هم بخود شان وهم به همه تیم یی های شان است هرکس به اینها چوکی و قدرت بخشد تعملق و چاپلوسی انرا میکنند چنین اشخاص ضعیف النفس نام بد و منفور را به حرف های انها دقت و یا ارج گذاشته شود و همچنان ضیاالحق امرخیل خاین و امثال ان .

>>>   تحليل جنگ تبليغاتي دو تيم انتخاباتي
تيم ثبات و همگرايي چهار پيام متقاعد كننده براي اطمينان هوادارانش دارد.
١- بيشتر رهبران قومي با ماست و لذا راي ما بالاست.
٢- حاميان خارجي از رقيب ما ناراضي هستند و اين بار از او حمايت نمي كنند.
٣- نگاه طالبان و امريكايي ها به رقيب ما نگاه منفي است و او را تنها نيروي كارشكن صلح مي دانند. او نمي تواند شريك خوبي براي فرداي سياست و پروسه صلح باشد.
٤- سيستم بايومتريك و فراواني ناظران، جلو دستبرد در آراي انتخابات را مي گيرد.
اين چهار پيام، هواداران تيم ثبات و همگرايي را مطمئن ساخته كه اين تيم پيروز است.
در تيم دولت ساز اما پيام روشن و اطمينان بخش براي هوادارانش ديده نمي شود و در حال حاضر در جنگ تبليغاتي، اين تيم در موضع ضعف قرار دارد.

نكته: شخصا به هر دو بي باورم و به هيچكدام راي نداده ام. گذشته حكومتداري آقاي غني و گذشته و آينده و متحدان آقاي عبدالله، دليل اين بي باوري و عدم صلاحيت آنان است.
شجاع محسنی

>>>   Kawa Shafaq
خب، بالاخره اگر از اصلِ انتخابات پشتیبانی می کنیم، مردم به یکی از کاندید ها باید رای بدهند. غنی یا عبدالله یا کس دیگر. هیچ کدام چهره ی مطلوب نیست اما امکان دیگری هم فعلن وجود ندارد. مهم همین برگزاری انتخابات است که باید تداوم داشته باشد تا نظام انتخاباتی در ذهنیت نسل بعدی جا بیفتد و کودتاچی بار نیایند.
با همه بدبختی هایی که با غنی و عبدالله گریبانگیر مردم است، برگزاری انتخابات، در درازمدت، یگانه پدیده ی مثبت به نظر می رسد. برگزاری انتخابات، نمایانگر مخالفت مردم با اسلام گرایان و حاکمیت شریعت اسلامی است. و این خود گامی به جلو می تواند باشد و قابل پشتیبانی است.

>>>   Ameen Mateen-Bagramian
اعلامیه گروهی از فرهنگیان و روشنفکران باشنده اروپا، امریکا، کانادا و روسیه:
در پیوند با کارزار تقلبات گسترده و سازمانیافته در انتخابات از سوی تیم اشرف غنی احمدزی
به گونه یی که هم میهنان گرامی آگاهی دارند و بنا به اطلاعات و پیک های رسیده از داخل کشور، تیم تقلب کار اشرف غنی احمدزی آغاز به دستبرد گسترده به آرای پاک هم میهنان ما زده، می کوشد یک بار دیگر با توسل به تقلب، خدعه و نیرنگ برای پنج سال دیگر حکمروایی ننگین خود را ادامه بدهد. روشن است مردم ما دیگر نمی توانند نقض آشکار موازین دموکراسی و قوانین نافذه کشور و پامال شدن حقوق مدنی را تحمل کنند. دیگر کارد به استخوان مردم رسیده و کاسه صبر و شکیبایی شان لبریز شده است. اگر به موقع جلو تقلبات این باند تبهکار گرفته نشود، توفان خشم توده های خشمگین برپا شده و این گونه کشور در آستانه بحران بسیار خطرناک، وخیم و خانمان سوزی قرار خواهد گرفت.
ما نگرانی شدید خود را از این اقدام ضد ملی و قانون شکنانه تیم اشرف غنی احمدزی ابراز و مراتب انزجار و تنفر عمیق خود را از این اقدام بزهکارانه اظهار می داریم.
ما به این تیم تقلب کار هشدار می دهیم که اگر هر چه سریع تر دست از فتنه انگیزی بر ندارد، دامنه اعتراضات مدنی خود را پهن تر ساخته، دست به برگزاری گردهمایی ها و سازماندهی راهپیمایی ها خواهیم یازید و اعلامیه هایی به همه مجامع جهانی از جمله سازمان ملل گسیل خواهیم داشت.
دردمندانه در هژده سال گذشته فرهنگ سخیف تقلب و دستبرد زدن به آرای مردم نهادینه شده و به یک سنت و هنجار ناپسند و ناروا و زشت مبدل گردیده است. بایسته است تا این میراث شوم حامد کرزی را به زباله دانی تاریخ بیندازیم و به اشرف غنی اجازه نمی دهیم این میراث نکبت بار را به نسل های آینده انتقال بدهد.
ما از همه نیروهای روشنفکر، فرهنگیان، شیفتگان دموکراسی و مردم سالاری و هوادار امنیت، ثبات و توسعه پایدار در کشور و در سر تا سر جهان می خواهیم تا در برابر توطیه ها و دسایس شوم تیم تقلب کار اشرف غنی خاموش ننشسته، در همه جا فریاد دادخواهی و اعتراضات مدنی خود را بلند نمایند.

>>>   اگر شما بجاي نور مي بوديد؟

استاد عطامحمد نور فراز و نشيب های فراوان را در عرصه‌ای سياست تجربه كرده است.
استاد از اوان جوانی برای دفاع از خاکش به سنگر رفت و بارها مجروح شد و هم اکنون نیز ١٨ چره و مرمي در بدن دارد.
او در ١٩ سال گذشته نیز از چهره هاي درشت و تاثير گذار در كشور بوده است.
استاد عطامحمد نور در هيچ يك از انحرافات پس از سال ٢٠٠١ دخيل نبوده است.

با وجود كه والي ولايت بلخ بود، محكم و استوار در كنار رهبر شهيد ايستاد و هرگز ائتلافي و حزبي بر ضد جمعيت اسلامي نساخت.

در انتخابات ٢٠٠٤ از محمد يونس قانوني حمايت كرد، در انتخابات ٢٠٠٩ و ٢٠١٤ از جان و مالش مايه گذاشت و از عبدالله حمایت کرد. او در این دو انتخابات نزدیک چهل ميليون دالر هزينه كرده بود.
تاثير‌گذاری شان در گرفتن سهم ٥٠ در صد عمده و بارز بود، اما نه تنها داكتر عبدالله در دو و نیم سال نتوانست یا نخواست منظوري ابقای استاد در سمت ولایت بلخ را بگيرد، حتا نتوانست يك مامور بس شش را به او مقرر كند.
آخرين باري كه داكتر عبدالله از استاد خواست، به كابل بيايد، به استاد اعلام کرد كه استاد! ریيس جمهور غنی در نظر دارد شما را بركنار كند؛ از من چه توقع دارید؟ استاد در پاسخ گفت که
من توان دفاع از خود را دارم. داكتر عبدالله تكرار مي كند كه سفير امريكا نیز در این موضوع از تصمیم غنی حمایت می‌کند. به قول عبدالله، سفیز امریکا گفته است: "نو گونر عطا"
استاد در واکنش با گفته عبدالله عصباني شده می‌گوید که نام سفارت امريكا نگير، من از كسي نمي ترسم!
بعد ها سفير امريكا مستقيم به استاد مي گويد كه ما هرگز چنين حرف را نزده ايم!

جنجال بلخ پيش آمد، استاد مردانه ايستادگي كرد تا اينكه والي، فرمانده امنيه، دو وزير، چند سفير و چند معاون سفير مقرر كردند.

مهمتر از همه اينكه: فرمان تعديل قانون اساسي و تغيير نظام را از رييس جمهور غني گرفتند كه داكتر صاحب عبدالله مانع تطبيق آن شد.

در آخرين مورد فرمانده امنيه بلخ را وزير داخله كه سهم داكتر عبدالله است، بركنار كرد.
داكتر غني و مشاور شوراي امنيت در باكو بسر مي برند، اما وزير كه سهم ریاست اجرائيه بود، بالاي خانه استاد كه بلخ است، لشكر كشي كردند.

پس، به اين حساب و صدها مورد ديگر چطور توقع اين را داريد كه استاد از داكتر عبدالله بار سوم حمایت کند؟

دو پسر استاد كار شخصي می‌کنند و دختر شان مامور بست شش است. او همانند ديگران فرزندانش را در وزارت خارجه مقرر نكرده است.

دقت کنید، تفاوت ره از كجاست تا به كجا؟

استاد عطا محمد نور سالم وحدت را در ونكورور جنرال كنسل مقرر کرد اما داكتر صاحب عبدالله خسربره خود را در اوتاوا جنرال كنسل مقرر کرد.

عبدالله، عبدالستار مراد وزير اقتصاد را بركنار کرد و بجايش خواهر زاده خود را مقرر کرد، اما استاد بجاي وزارت اقتصاد، وزارت ضد حوادث را مي گرفت و وزير آن را يك شخص دانشمند از ولايت كاپيسا نجیب آقای فهیم را مقرر کرد.

نقد خیلی ساده است، اما برای یک‌ لحظه کوشش کنید خود را در جای استاد قرار دهید و بعد قضاوت کنید.
صادقانه پاسخ بدهید، اگر شما‌ بجای استاد عطامحمد نور می‌بودید، بازهم از عبدالله حمایت می‌کردید؟

Hamid Rahguzar

>>>   خالده رشید
نشست خبری داکتر عبدالله عبدالله؛ رهبر ثبات و همگرایی امروز قبل از ظهر برگزار خواهد شد.
منابع می‌گویند که وی امروز با حضور رهبران و حامیان ثبات و همگرایی، در یک نشست خبری در باره انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۸ با مردم صحبت می‌کند.
منابع در دسته‌ی انتخاباتی ثبات و همگرایی می‌گویند که داکتر عبدالله عبدالله در این نشست با در نظرداشت آرای این جریان و حمایت‌های گسترده اعلان پیروزی می‌کند و از مردم افغانستان تشکر می‌نماید.

>>>   گزارش نامه افغانستان
اسدالله شریفی: حاضرم خواهرم را به نکاح اشرف غنی در آورم!

این چنین انحطاط و سقوط معنوی و مدنی علنی در میان مافیای نخبه گان سیاسی پیشینه نداشته است.

اشاره: شاید برای برخی از کاربران، نشر این خبر ( دقیق و قابل اعتماد)، شوک آور، غیرواقعی یا مغرضانه درنظر آید. این خبر کاملاً عینی وواقع شده است. هرگاه نیاز باشد، شواهد عینی در دسترس است.

اسدالله شریف نماینده مردم بلخ در دوره شانزده هم مجلس نماینده گان در جریان تکاپو های انتخاباتی به نفع اشرف غنیدر ملاء عام اظهار داشته که حاضر است خواهرش را به نکاح اشرف غنی در آورد. این سخنان را در یکی از محلات رأی دهی برزبان رانده و علناً مردم را به حمایت از دکترغنی فراخوان داده است.

در خبر آمده است که وی در مزار شریف قبل از رفتن به صحنه کمپاین همراه با چند تن دیگر از رفقایش چندین بوتل شراب را نوشیده و در مسیر مزار - خلم با توقف چند بارۀ موتر، دم به دم چرس هم زده بود. ویدیوی رقص و طناری وی در یک بالکن هنوز هم دست به دست می شود.

درخبرآمده است که شریفی پس از آن که یکی از باشندگان محل، وی را به خاطر حمایت از اشرف غنی مورد ملامتی قرار داد، با احساساتی مضاعف فریاد کشید که وی به خاطر ناکامی عبدالله عبدالله حتی حاضر است خواهرش را به نکاح‌ شرعی اشرف غنی در آورد. وی گفته است حتی عطا محمد نور در آخرین دیدارش با اشرف غنی بابت حمایت از عبدالله در انتخابات قبلی از غنی معذرت خواسته است.

وی عبدالله را شخص خود‌ خواه و فاقد برنامه‌ خواند.

>>>   Nadir Saikal
آقاي غني بايد بصورت مردانه وار از شكست خود به مردم افغانستان و جهانيان خبر بدهد!
با وجود اينكه منابع مهم خبري جهان در امريكا و اروپا و باقي شبكه هاي اجتماعي در داخل و خارج افغانستان از پيروزي داكتر عبدالله عبدالله در انتخابات رياست جمهوري امسال نويد ميدهند و قرار بود كه در ضرف ٤٨ ساعت بعد از انتخابات اسم برنده اعلان ميشد، اما به تاسف كميسيون مستقل انتخابات بيست روز ديگر آنرا بتعويق انداخت .بدون شك اگر آقاي غني برنده ميبود، اعلان انتخابات را براي لحظه اي بتعويق نمي انداختند و اما اكنون كه برنده داكتر عبدالله است از طرف يك حلقه فاشيستي خاص صد ها بهانه تراشيده ميشود و سنگ هاي سياسي در برابر تصميم و اراده مردم أفغانستان انداخته شده تا از يك طريق غير مشروع آقاي غني را برنده اعلان بدارند. بايد برحالا گفت كه اينبار راي مردم افغانستان از طريق سر شماري گوسفند هاي ضياالحق امرخيل صورت نميگيرد بلكه از طريق دستگاه مدرن بايومتيريك ميباشد كه بصورت حساس و دقيق ميباشد. البته بهترين گزينه براي آقاي غني همان خواهد بود كه بصورت مردانه وار در برابر مردم افغانستان قرار گيرد و از شكست خود و تيّم اش إقرار نمايد و نگذارد كه كشور ما براي مدتي زيادي بطرف بي سرنوشتي، فساد و بي ساماني سوق داده شود.

>>>   Bari Zia
از ٣٠ ميليون شهروند افغانستان كه ممكن حد اقل ٢٠ ميليونش واجد شرايط رأى دهى باشند تنها ٢١٩٦٠٠٠ نفر رأى خود را به داخل صندوق هاى رأى دهى انداخته اند، فرض و قرار را بر اين بگذاريم، حتى اگر به همين تعداد صد در صد همه يك كانديد مشخص را انتخاب كرده باشند، آيا با اين رقم رئيس جمهورى كه فردا روى كار مى آيد از نظر قانونى دولت آن مشروعيت خواهد داشت؟
اين مسخره گى نيست، در چنين وضعيتى كه اكثريت مردم افغانستان زير خط فقر زندگى مى كنند اين همه مصارف هنگفت و دست گدايى براى چه؟
ض، بهارى

>>>   باز انتخابات وباز دست غنی بدامن حمدالله خان وامرخیلی یکی
بابای گوسفندان ودیگری بابای کمپیوتر اوغانی

>>>   اندکی صبر، کار بدی نیست!!
اگر قرار باشد هر یک از کاندیدان محترم ریاست جمهوری کنفرانس مطبوعاتی را با خبرنگاران عزیزمان ترتیب بدهند و خود را پیشتاز انتخابات بنامند پس لطفا بگویند کار کمسیون مستقل انتخابات چیست؟؟
نتایج کلی آراء تا کنون جمع آوری نشده و هر لحظه فیصدی آراء در حال دگرگون شدن است بناء لطف نموده از متانت و بردباری کار بگیرید و آغازگر تنش بین مردم مان نشوید!!
نتایج بدست آمده ثبات آماری ندارد و هر لحظه در حال تغییر است اما اگر قرار باشد با تکیه براین آمار هر یک از طرفین خود را پیروز میدان بدانند و سپس با تغییر آراء یکدیگر را متهم به تقلب و دست برد به بانک آراء بدانند سرآغاز آشوبی را به راه خواهند انداخت و فرجام خوبی را در پی نخواهد داشت..
لطفا با اذهان مردم تان این کار را نکنید و به انتخاب مردم تان احترام بگذارید..
یقینا این خواست هر شخص این سرزمین است..
با مهر ..
سپیده سخی ..

>>>   بسم الله محمدی برای نخستین بار فاش کرده است که من تمام وزارت دفاع را برخلاف قانون ومقررات در انتخابات گذشته به خدمت این آدم گذاشتم؛ قطعات اردوی ملی برایش به حد کافی تقلب کردند؛ هیلی کوپترها در خدمتش قرار گرفته بود. اکثر جاها منسوبین اردوی ملی با کمپاینران اشرف غنی درگیر شدند؛ حتی در ساحاتی که نفوذ غنی بیشتر بود، مواد انتخاباتی را انتقال ندادیم؛ «ناظرین آنها را در طیاره نماندیم». تمام امکانات وزارت دفاع مخصوصا هیلی کوپترها در خدمت دکتر عبدالله بودند.
« ولی این نامرد وقتی که کونش به چوکی چسپید اولین بار مرا تخریب کرد.»
منبع: گزارش نامه افغانستان

>>>   Mena Wardak
عبدالله کسی است که در سال 2001 در جلسه بن جرمنی نظریه داد که باید ریس جمعور یک پشتون باشد و بر ضد استاد ربانی کودتا کرد. مگر باید ریس جمعور افغانستان یک پشتون باشد
از گفته های عبدالله در سال 2001 در جلسه بن هر تاجک که به عبدالله قندهاری رای می‌دهد به ملت خود جفا می‌کند . عبدالله سه بار با تاجک ها خیانت کرد

>>>   اگر عبدالله قندهاری تمام جمعیت ها را از قدرت بر کنار نمی کرد امروز همه شان در پشت او استاده میشدند. اماعبدالله چنان مغرور بود که یک بار هم به کمک جمعیت نشتافت

>>>   Khaliq Karimi
از تقریبا 20 ملیون واجد شرایط رای، یک ملیون وبه قولی فقط دوملیون نفر شرکت نموده اند وانتخابات مهندسی شده به نفع یکی ازدوحلقه حافظ منافع امپریالیست ها،حالا یا ع" ویا "غ" از سوی مردم وتوده های رنج کشیده افغانستان با بی توجهی وتحریم مواجه گردیده است. شاید مردم افغانستان در طول این 18 سال حاکمیت حلقه های وابسته وعملکردخاینانه اینها وباداران خارجی شان به این نقطه مشترک رسیده باشند که هیچ یکی ازاین حلقات وابسته که حیات شان به تداوم اشغال خارجی، وجود تروریسم، اقتصاد جنگی، موادمخدر وغصب زمین،تقسیم بندی مردم گرسنه وفلاکت زده به سمت ،قوم وتبار،گره خورده است نه قابل اصلاح اند ونه تغییر. شاید مردم افغانستان به این نتیجه رسیده باشندکه دزدان،دروغ گویان، غاصبان وانحصار طلبان، مافیاهای ثروت وسرمایه، ازهر قومی وتباری که باشند باهم وجه مشترکی دارند واز یک طبقه واحد اند.

>>>   جلوی کودتای انتخاباتی غنی را باید گرفت
به تعویق اندازی اعلام نتایج انتخابات به دستور غنی احمدزی توسط کمیسیون انتخابات برای تحقق توطئه و کودتای انتخاباتی و کمایی فرصت بیشتر تقلب گسترده و سازمان یافته گروه ناکام تابوت ساز است.
گروه پیشتاز به همکاری همه نامزدان مستقل نباید وقت و فرصت بیشتر به غنی احمدزی بدهند که این توطئه و کودتای انتخاباتی تحقق پذیرد.
گروه پیشتاز و همه نامزدان مستقل در افشای تقلب کمیسیون مشترک جمع آوری اسناد تقلب را ایجاد به مراجع مسئول داخلی و خارجی و بخصوص،سازمان ملل اسناد را ارائه نمایند.
تدابیر لازم امنیتی نیز برای همه نامزدان مستقل بادر نظرداشت وضعیت کودتایی اتخاذ گردد.
تجربه تاریخی نشان داده که حاکمیت سران غلزیی همیشه با خون آتش پایان یافته است.
محمد اسلم سلیم

>>>   Rasouly Jafar
آمریکائیان از افغانستان به کل نامید است! دیگر، رسمیات را هم کنار گذاشته اند. صریح می گویند افغانستان درست شدنی نیست. بیش از هرکس دیگر ترامپ بی پرده چنین حرف های گفته است و می گوید. دیروز مقاله ی در نیویورک تایمز نشر شد که سراسر یأس و نا امیدی بود. نویسنده انتخابات 2004 تا 2019 را چنین مقایسه کرد:
میزان مشارکت در 2004 84%
میزان مشارکت در 2009 39%
میزان مشارکت در 2014 35%
(میزان مشارکت در 2019 حدود 20%)

نویسنده نوشته بود دیپمات های آمریکایی در دیدار های خصوصی اظهار نگرانی می کنند اما در عمل از کابل همچنان حمایت می کنند.
دلیل زوال دموکراسی را فساد، تقلب، وعده های دروغین، نا امنی و عدم اثرگذاری مثبت بر زندگی رای دهندگان دانسته بود.

>>>   در ولسوالی اندر ولایت غزنی جمعا ۲۱ رای استعمال شده است، ۲۰‌رای دکتر غنی و ۱ رای حکمتیار!
اما در‌ همین روز مدیر امنیت ملی و ۹ سرباز پولیس موظف در ولسوالی جراحت برداشته و یک تانک نیز توسط دشمن تخریب شده است!
عارف رحمانی

>>>   داستان پر آب دیده انتخاکباد از قلم
محمد محقق:
لیست رای دهندگان مسجد قمر بن هاشم به بدخشان رفته و یک لیست از رای دهندگان ولایت بدخشان به مسجد قمر بن هاشم در غرب کابل آمده است و این نمی تواند تصادفی باشد و به عمد خواستن هم رای بدخشانی را خراب کنند و هم رای مردم غرب کابل را.
به اساس آمار دار الانشای کمیسیون که بی بی سی نشر کرده است از معجزه های کمیسیون انتخابات این است که سطح مشارکت در شهر ۵ ملیون نفری کابل پاینتر از ۲۰ فیصد است اما سطح مشارکت در ولایت های چون پکتیا، ننگرهار، قندهار و خوست بالاتر از ۵۰ درصد.
به اساس خواب های بابای تقلب رای سه ولایات(ننگر هار، قندهار و پکتیا) باید به انداز کل آرای ۲۰ ولایت کشور محاسبه شود.
اگر در این ملک جلو اشتهای سیری نا پذیر تقلب، خیانت و جنایات عده ی که به هیچ اصلی باور ندارند را نگیریم، تا ابد همه در دنائت، جهل و خیانت و فتنه خون و انتقام خواهم سوخت. الله متعال آنهایکه با سیاه کاری همه پروسه های ملی را به گند می کشند را رو سیاه دنیا و آخرت نماید.
نوت:
فیفا در گزارش توضیح داده است که ولایت های قندهار، ننگرهار، کابل، غزنی و دو ولسوالی در بامیان در روز انتخابات با حوادث امنیتی مواجه بوده اند، اما سطح مشارکتی که آمار کمیسیون نشان میدهد چنین نشان میدهد که نتنها مشکلات امنیتی نبوده است که سطح مشارکت در ننگرهار، قندهار، پکتیا و خوست نسبت به مرکز کشور کابل بالاتر بوده است.

>>>   هرگاه یک حکومت و یا یک شخص و یا جریان فکری و سیاسی نتواند خود را ملّی و مدرن ساخته و با دموکراسی و قوانین حقوق بشر جهان منطبق سازد، حتی اگر وابستگی خارجی نیز نداشته باشد، خودبخود تبدیل به عمله و آلت دست فرصت طلبان سودجوی داخلی و خارجی و یا بیگانه گشته و منافع آنان را تاًمین می کند.

>>>   Abdul Rahman Mojadadi
انتخابات به روایت علم ریاضی
انتخابات افغانستان یک ((تابع سه متحوله)) است، که هر کدام از این متحولها نقش مهم و بارزی در تعیین زعامت آینده ی افغانستان دارند.
((متحول اول)) آرای پاک و شفاف مردم ماست که با شور و شوق و وطن دوستی به پای صندوق های رأی رفته و به شخص مورد نظر شان رأی می دهند.
((متحول دوم)) آرای تقلبی و کثیفی است که خاینان و متقلبان به صندوق ها می ریزند، تا بدین وسیله به اهداف شوم شان برسند. بدون تردید، این نوع آراء هم می تواند بسیار سرنوشت ساز باشد.
((متحول سوم)) دخالت غیر مستقیم و دست بازی های امریکاست، که در پشت پرده انجام می دهد. تا شخص مورد نظرش را به قدرت برساند.
از ترکیب سه متحول تأثیر گذار فوق، سرنوشت انتخابات روشن گردیده و رییس جمهور آینده ی کشور تعیین می شود.

>>>   Hasan Ali Adalat
چرا پست ریاست اجرایی برای عطا محمد نور خوب و برای دیگران بد است ؟

همه میدانند که علت از هم پاشی تیم حنیف اتمر پافشاری عطا محمد نور بالای پست ریاست اجرایی و اعلام آن پست برای عطا محمد نور قبل از برگزاری کمپین انتخاباتی بود که حنیف اتمر به آن تن نداد و تیم از هم پاشید ، اکنون عطا محمد نور پست اجرای را غیر قابل تحمل می داند و به نمایندگی از مردم افغانستان در پست فیسبوکی جدید خود چنین نوشته است : ( ميدانم تحمل شكست خيلي سخت است، چون در چهل سال مبارزه گاهي من هم تكرارا شكست را ديده ام.
با رنگ و چهره هاى افكنده از غم مي گويند ما پيروز هستيم. عجب!
لطفا براي بار چهارم در پنج سال بعد به انتخابات آمادگي گرفته و بخت خود را بيازماييد.

براى گرفتن رياست اجراييه، ديگر ملت حوصله برآمدن به خيابان ها را ندارند. )
باور کنید که جا دارد مردم افغانستان به آقای مرتضوی درود بفرستند .

>>>   پیام عطامحمد نور رییس شورای اجرایی جمیعت اسلامی افغانستان :

ميدانم تحمل شكست خيلي سخت است، چون در چهل سال مبارزه گاهي من هم تكرارا شكست را ديده ام.
با رنگ و چهره هاى افكنده از غم مي گويند ما پيروز هستيم. عجب!
لطفا براي بار چهارم در پنج سال بعد به انتخابات آمادگي گرفته و بخت خود را بيازماييد.

براى گرفتن رياست اجراييه، ديگر ملت حوصله برآمدن به خيابان ها را ندارند.

>>>   امرالله صالح به محقق:

"خدا گر پرده بردارد ز روی کار آدمها :

جناب استاد محقق : چند تا دلیلی که به برداشت شما من پایگاه اجتماعی قوی ندارم عبارتند از :

من مانند شما لقب تقلبی استادی ندارم. من مانند شما تلویزیونی که مصارف آنتن هایش را یک سازمان استخباراتی و معاش مامورین اش را سازمان استخباراتی دیگر بدهد ندارم. من قبل از گرفتن تصمیم های سیاسی به سه کشور همسایه سفر نمی کنم. من پیمان هایم را با متحدین ام در سفارت خانه ها و مهمانخانه های استخباراتی در کشور های همسایه نه بلکه در شهر کابل می بندم. از ذکر ملاقات های تاریک با خارجی های شرقی و غربی بخاطر چانه زنی بر سرنوشت کشورم پرهیز و شرم میکنم برخلاف شما که آنرا معیار اساس و معیار بلی و نخیر در انتخاب تان قرار میدهید.

در محفل یاد بود از شهید عبدالعلی مزاری در شهر کابل که من به دعوت شما اشتراک کرده بودم بانویی از سرزمین اسیر در انزوا، مظلومیت، فقر و طبیعت خشن یعنی مناطق مرکزی کشورم که شما ادعای نماینده گی آنرا دارید شعری را به خوانش گرفت که اشکم را جاری ساخت. او گفت : آی مزاری …. ای بابای زحمت کشان و ریسمان بدوشان برخیز که آرمانت را معامله کردند. اگر من جای شما بودم در آن مجلس آب میشدم. من مانند شما قصر چهار منزله در کابل و مزار شریف ندارم و اگر چیزی هم دارم حاضرم آنرا به ملت و حوزه سیاسی و فکری ام حساب دهم.

من بخاطر آرمانی که دارم به صورت مدنی و قانون مند آن مبارزه میکنم و زد و بند مخفی با کسی ندارم. این معاون شما بود که با اسناد جاسوسی با ( آی اس آی ) دستگیر شد و اگر سیاست تضرع و دستبوسی شما به ارگ نمی بود او باید زندانی میشد.
جناب محترم یادتان رفته وقتی من راجع به سیاست جمهوری اسلامی ایران مقاله یی نوشتم شما در مجلس به من گفتید : او برادر با کسیکه آب و نان و خرچی ما را میدهد چه غرض داری. شما بر من تهمت بسته اید که من تنها تهمت بستن را یاد دارم. حالا اگر این حرف ها نیز تهمت است پس ستره محکمه از خانه هردوی ما زیاد دور نیست. من اگر پایگاهی دارم یا ندارم اعتقادم به آرمانها ، ارزشها و حقوق انسانها در موقف گیری های علنی و حریم خصوصی ام یکی است. من پابند اخلاق اسلامی و وطنی خود استم و نمیخواهم ازین بشتر اصلیت تان را با مردم شریک سازم چون اگر سیال باشی باید از شرم آب شوی، اما شرم کجا...و شما کجا.

خدا ملت افغانستان را در حفظ خود داشته باشد.
نجوا نایاب

>>>   پیوسته از طرف دولت افغانستان دروع هایی منتشر میشود که با واقعیت روز همخوانی ندارد از جمله این که میگویند ایران طرفدار طالبان است خیر این طور نیست ایران اتفاقا عاشق شمشیر آغشته به خون طالبان است و مذاکره با طالبان یک استراتژی نرم برای نابودی خاموش این گروه است ایران هم الآن کم از کم صدها نفوذی در انواع شاخه های طالبها دارد و به موقع ضربه های کاری به انها وارد خواهد ساخت اما اکتون اولویت نابودی داعش در افغانستان خواهد بود.
احمدرضا شاهمرادی

>>>   طبق برخی اطلاعات محرمانه از شمارش آرا حکایت دارد از ایکه داکتر عبدالله با فاصله زیاد پیشتاز و نفر اول است.
حمیدزهی

>>>   اگر گلو هايتانرا پاره کنيد ، اگر قلمهايتانرا خالي کنيد ، همه داد و بيداد تان عبث است .
وکل جا الحق و زهق الباطل ان الباطل کان زهوقا
اينراهم به صدق دل يقين کنيد که اين وطن از افغان بود ، از افغان است و از افغان خواهد بود زیرا که قوم افغان نه راه وطن فروشی هزاره های ایران پرست را می خواهد وقرار نیست زیر پرچم کشور خیالی خراسان بزرگ سینه بزند ونه به آمریکا دل خوش دارد...شما تاجیک وهزاره واقوام دیگر باید به زیر بیرق قوم پشتون در بیایید .ان شاءالله
زور شما غلامان خاين با پشتيبانهٔ ۵۰ ملک جهان ديگر ختم شده ، امروز وار ، وار افغانست .امروز روز پشتون های قهرمان است

>>>   خراسان بزرگ خیالی نیست عین حقیقت است دروغی که خیالی است پشتوتستان و اوغانستان هست


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است