آیا به این انتخابات می‌توان دل‌ بست؟
اوضاع و احوال انتخابات امسال به مراتب، بدتر و جنجالی‌تر از دوره‌های پیشین به نظر می‌رسد؛ زیرا این همه جعل و تقلب برای مردم قابل پذیرش نیست و پیامد آن سخن از بروز مشکلاتی جدی در فردای پس از انتخابات دارد 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۰۷    ۱۳۹۸/۷/۶ کد خبر: 160329 منبع: پرینت

متأسفانه وضع انتخابات ریاست جمهوری که امروز آغاز گردید، (البته اگر از دیشب آغاز نشده باشد!) به مراتب بدتر و اسفبارتر از دوره‌های قبل به نظر می‌رسد. آنهم به چند دلیل ساده که در ذیل بدان پرداخته می‌شود:

1) قبل از برگزاری انتخابات، امریکا همه را به شمول اکثر نامزدان مطرح، دل‌مشغول طرح صلح خود کرد. در این میان تنها کسی که برضد صلح سخن راند و به کار کمپاین مشغول شد، آقای غنی بود. او مطمئن بود که صلحی در کار نیست، از این رو با تمام قوت و استفاده از تمام امکانات دولتی به نفع خود کمپاین کرد. در حالی‌که دیگر رقیبانش به صلحی واهی دل بسته بودند و دست روی دست نشسته. سرانجام طرح صلح امریکا در زمانی با یک توییت ترامپ، از بین رفت که دیگر فرصت کافی برای کارزار انتخاباتی برای هیچ‌یک از نامزدان رقیب آقای غنی باقی نمانده بود.

2) آقای غنی از تمام امکانات دولتی به نفع خود در انتخابات سود جست و حتی مقامات دولتی تا آخرین لحظات و در ساعات ممنوعه به نفع وی تبلیغ کردند. نمونه‌اش کمک ده میلیون افغانی شورای امنیت به بازسازی مصلای هرات، که مقامات دولتی از آن در ساعات ممنوعۀ انتخابات به نفع آقای غنی استفاده و تلاش کردند تا مردم را فریفته آن سازند؛ در حالی که مصلای هرات که به تعبیر تاریخ‌نگاران بنایی بی‌نظیر در مشرق‌زمین بوده و توسط سلف آقای غنی (امیر عبدالرحمن خان) تخریب گردیده، با ده‌ها ده میلیون افغانی هم قابل ترمیم و بازسازی نیست.

3) در آخرین لحظات کمیسیون انتخابات از اشتراک‌کنندگان خواست تا به ابراهیم الکوزی، نورالحق علومی، زلمی رسول و شیدا محمد ابدالی رأی ندهند؛ زیرا به گفتۀ این کمیسیون، این افراد از نامزدی انصراف داده و آرای ریخته‌شده به نفع آنان قابل محاسبه نمی‌باشد. این کار کمیسیون انتخابات که خلاف اصول کمیسیون است، از دو جهت به نفع آقای غنی تمام می‌شود: نخست آن‌که به احتمال خیلی زیاد، طرفداران این گروه به لحاظ تباری به آقای غنی رأی بدهند. دو دیگر آن‌که وقتی آرای ریخته‌شده به نفع این گروه از افراد، محاسبه نگردد، چانس آقای غنی که تقلبات گسترده‌یی به نفع وی صورت گرفته، افزایش می‌یابد.

4) بر اساس لیستی که کمیسیون انتخابات ارائه کرده، 445 مرکز رأی‌دهی از 18 ولایت کشور به دلایل به اصطلاح امنیتی مسدود است. نکتۀ جالب توجه این لیست در آن است که از مجموع 445 مرکز تنها 41 مرکز مربوط به ولایت‌های وردک، فراه و کندهار است و ۴۰۴ مرکز مربوط به لایت‌هایی است که بیش‌ترین رأی آن در دور قبلی از آن دکتور عبدالله بوده است. به عنوان مثال از ولایت بلخ 131 مرکز و از غور 55 مرکز و از فاریاب 44 مرکز و از هرات 33 مرکز و از بادغیس 31 مرکز مسدود است. به همین گونه بقیۀ مراکز از ولایت‌های بدخشان، تخار، سرپل، جوزجان، بغلان، پروان و کاپیسا مسدود می‌باشد. این در حالی است که از هلمند که مرکز طالبان است و یا خوست و پکتیا و پکتیکا و امثالهم هیچ مرکزی مسدود نیست. ناگفته پیداست که در پس این مسأله، توطئه‌یی وجود دارد و هدف آن مشخص است که چه‌کسی از آن انتفاع می‌گیرد.

5) افزون بر این به نظر می‌رسد که تیم حاکم تنها به این ترفندها اکتفا نکرده و راه‌های دیگری را نیز برای تقلب آماده ساخته است که از جمله می‌توان به قطع برق مناطقی از شمال کشور و هرات و قطع ارتباطات مخابراتی در این ولایت مهم و پرنفوس اشاره کرد. امری که یا مردم را از رفتن به پای صندوق‌های رأی دل‌زده می‌کند و یا دستگاه‌های بایومتریک را به نفع تیم آقای غنی به چرخش در می‌آورد.

6) نکتۀ جالب توجه دیگر آن است که در این یکی دو روز آقای غنی از کمک‌های امریکا به افغانستان انتقاد کرد و آن را بی‌فایده خواند در حالی‌که آقای عبدالله از آن حمایت کرد. ظاهر قضیه، این مسأله را به نفع آقای عبدالله نشان می‌دهد؛ اما پشت پرده، احتمال دارد که امریکا برای اهداف خاصی که در افغانستان دارد، برای به قدرت رسیدن دوبارۀ آقای غنی برنامه داشته باشد و در عین حال خودش را در قضایای به اصطلاح داخلی افغانستان، بی‌طرف جلوه دهد و وانمود کند که اگر قرار بود امریکا از کسی جانبداری می‌کرد، آن عبدالله بود نه غنی، که اولی با صدور اعلامیه‌یی از کمک‌های امریکا تشکر کرد در حالی که دومی در ظاهر امر، در تقابل امریکا قرار گرفت.

با این بیان این تمام قضیه نیست و اوضاع و احوال انتخابات امسال به مراتب، بدتر و جنجالی‌تر از دوره‌های پیشین به نظر می‌رسد؛ زیرا این همه جعل و تقلب برای مردم قابل پذیرش نیست و پیامد آن سخن از بروز مشکلاتی جدی در فردای پس از انتخابات دارد. بعید به نظر می‌رسد که تیم‌های انتخاباتی دیگر، به ویژه تیم ثبات و همگرایی، این بار هم خاموش بنشینند و از همه چیز به نفع رقیب بگذرند. به ویژه که در این دور آقای عبدالله، حمایت نیروهایی را با خود دارد که احتمالاً اجازه نخواهند داد که او به آسانی از کنار این همه قضیه بگذرد. در چنین حالتی آن‌چه متصور است، آیندۀ مبهم و ناروشن انتخاباتی است که مردم صادق و کم‌توقع این سرزمین برای ادای دین ملی و با قبول تمام چالش‌ها به پای صندوق‌های رأی می‌روند، بدان امید تا آیندۀ روشنی را برای خود و فرزندان خود رقم بزنند. لعنت خدا بر کسانی باد که در برابر این مردم دست به خیانت می‌زنند! اما باید بدانند که دروغ و فریب و جنایت همیشه کارگر نیست.

سید مسعود حسینی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
انتخابات
تقلب
نظرات بینندگان:

>>>   Ahmad Ehsan Sarwariyar
جناب استاد را درود !
اولا که این تحلیل را قبلا انجام می دادید موثرتر بود. در ثانی شما بصورت ناخواسته برای نفر اول تیم متقلب در واقعی کمپاین میکنید.
و سوم اینکه خیلی هم در پروسه ی ملی که هیچ چاره دیگر در حال حاضر نیست منفی گرا نباشید!
و حرف آخر اینکه لطف نموده پست تان را بردارید تا بیشتر از این کمپاین نشود !

>>>   Ebrahim Nawini
هنوز سرفلمه ...
میبینیم که به اکثریت رای دهنده های حوزه های مشخص، نوبت رای دادن نمیرسه ،نام ویا عکس شان به کتاب ثبت نیست ،کتاب های ثبت نام عوضی به دگه سایت رفته ،سیستم خراب شده،به هرسایت چهارصد نفر رای داده میتونه ووووو
ازتجربه درس داریم و خیر میطلبیم

>>>   Melody Mandagar
درود جناب استاد
بلی متأسفانه با وجود همه نکاتی که جناب شما ذکر کردید کسانی هستند که امروز به آقای غنی رأی دهند
مردم ما هنوز به آن سواد و شعور سیاسی نرسیده اند
و به راهکارهای امنیتی،اقتصادی،سیاسی هیچ نامزد توجه نکرده
واز این پنج سال تجربه سیاسی آقای غنی به حیث عالی ترین مظهر قدرت در افغانستان هیچگونه فجایع که در اثر بی کفایتی ایشان به وقوع پیوست را ندیده اند
و ملاک شان قومیت و‌ در مقابل سرنوشت سیاسی شان‌را به چند افغانی میفروشند
و اما در ولایتی مثل هرات که افراد روشن فکر و تحصیل کرده زیاد دارد میبینید که زمینه تقلب را چگونه فراهم ساخته اند
و متأسفانه این وضعیت ادامه دارد
حتی به انتخابات های بعدی تا زمانی که مردم افغانستان چشم هایشان را بشویند و طرز دید وفکر شان را تغییر دهند.

>>>   سید عیسی حسینی گلرانی
واقعا نه جناب استاد عزیزالقدر درحوزه وسایتیکه من رای دادم نسبت انتخابات های گذشته اشتراک مردم یک درصدهم نبود وخودم حیران ماندم محلیکه حتی درانتخابات پارلمانی چندی پیش صف اندر صف بود حالا اصلا قابل مقایسه نبود
وبه نظرم انتخابات امروزی یک تمثیل بود وهست وبیشتر جنجالهارا بعدازین شاهد خواهیم بود

>>>   Haqani Adalatkhah
در برخی ولایات متاسفانه از دیشب به نفع تیم ارگ شروع شده بوده است. کسی که بر اساس تقلب به قدرت رسیده باشد و آدم های با تجربه ای تقلب را با خود داشته باشد و دیگر امکانات هم در دسترس اش باشد غیر ممکن است که تقلب نکند وقتی بداند که خیلی از مردم هم از آنها بیزار هستند و به آنها رای نمی دهند، طبعا تقلب می کنند!

>>>   اقای حسینی در مورد دست برد جعل و تقلب رای به نفع تیم اشرف غنی از مدت ها است که بالایش کار کرده اند انها قبل از قبل میدانستند که اشرف غنی در انتخابات پیشرو ده فیصد رای را هم ندارد و صد در صد ناکام است و داکتر عبدالله از طریق رای پاک مردم برنده انتخابات است حال هم اگر کمیسون انتخابات از انجام تخطی ها و تقلب های کمپاینی و روز انتخابات چشم پوشی کند و حق را بحق دار ندهد یقین داشته باشید که اینبار مردم دیگر گذشت نمیکنند حق خود را گرفتنی هستند و صد در صد مییرند ولو که در دهان شیر هم باشد با پاره کردن دهان ان حق خود شانرا میگیرند و میگیرند مردم منتظر نتیجه انتخابات هستند که کمیسون انتخابات انرا رسما اعلان کند اگر حق به حق دار نرسید و درغلی صورت گرفت شما باز خواهید دید که چه قسم مردم با خیانت کاران و اعمال ننگین شان بر خورد کردند که حتی در حال تصورش هم در ذهن فکر انسان خطور نخواهد کرد.

>>>   تقلب این قوم فاشیست از بدوی تاریخ تا امروز همین است که می بینید
انتخابات نمونه زنده از اکثریت خواهی این قوم فاشیست است
می خواهند با تقلب خود را اکثریت و برنده بسازد

>>>   اکثریت بودن شان هم مثل برنده شدن انتخابات هاست
صد کرسی به دست اوغان است اما اگر یک کرسی به دست تاجک باشد داد شان بلند میشود

>>>   مردم قبلا فریب سادگی خارجی ها را می خورند اما این خارج رفته ها از خارج آموخته اند که چگونه دروغ بگویند و چگونه مردم را فریب بدهند

تمام سیاست مداران خارجی دروغگو تقلب کار و فریبکار اند

آنچه می بینید نتیجه همین غرب آموخته هاست که یادگرفته اند شیوه ای دروغ گفتن و فریب دادن مردم را

انتخابات هم امروز نمونه ای از دروغگویی غربی و فاسدان ارگ است فکرمیکنند مردم نمیدانند و آنها با کمال و تمام صادق اند و راستگو

با تقلب های سازمان یافته خودرا برنده میدان حساب می کنند و بیشرمانه از یک عده هم میخواهند که بیایید با ما که برنده هستیم همکاری کنید
مردم میدانند تو کوچی دیگر خودرامعرفی کردی و مردم تو را خوب شناخته اند

>>>   این روز برای من تجربه‌ی‌ جالبی بود. انتخاباتی ‌که سرنوشت جمهوریت، مردم‌سالاری ودولت‌سازی را رقم می‌زد. انتخاباتی‌ که فقط همین سه هفته پیش از اهمیت افتاده بود و زیر شعاع مذاکرات صلح سوخته بود. انتخاباتی ‌که امریکا به آن دلبستگی خاصی نداشت و توجه زیاد اتحادیه‌ی اروپا باخود داشت. انتخاباتی ‌که اجماع منطقه‌ای را با خود نداشت. انتخاباتی ‌که روسیه و ایران را امیدوار به نزدیکی به طالبان، هند، چین و آسیای میانه را مشوش و اسلام‌آباد را حیران ساخت.

باوجود این همه تهدیدهای کلان انتخابات با تلفات کم راه‌اندازی شد. این خبر برای همه باورنکردنی بود. شهروندان فعال این روز را دستاورد، دولت آن‌را پیروزی، نیروهای امنیتی آن‌را سرفرازی خود می‌دانند. اما واقعیت این ‌است که این روز متعلق به همه بوده و در تاریخ معاصر افغانستان ماندگار شد.

این روز برای طالبان دو پیام به بار آورد. نخست این‌که مردم به طالبانیزم «نه» گفتن را به قیمت جان خود دریغ نکردند. مردم به جمهوریت شهروندی رای دادند و به امارت طالبانی پشت کردند. این پیام واضح ایدئولوژی طالبانیسم را در ذهن مردم مردود ساخت. پیام دوم این روز به طالبان «گپ‌زدن» بود. بیایید با هم گپ بزنیم. شما حالا با دولتی مواجه هستید که مشروعیتش را از انتخابات بدست آورده ‌است. حالا شما با این‌کار بر مشروعیت خود نیز بیافزایید و مذاکره کنید و از این‌راه استعداد حضور در این نظام را به نمایش گذارید. شما می‌توانید با امریکا، روسیه، چین و ایران صحبت کنید اما فراموش نکنید که بازیگر اصلی که شما باید همرایش مذاکره کنید دولت افغانستان است که در نتیجه‌ی انتخابات حق نمایندگی مذاکره با شما را دارد.

>>>   تیم حساب ورکو او حساب واخلو
بدانید که اگر مردم مظلوم زورشان به شما نرسید
فردای قیامت که خداوند ج زورش به شما خواهد رسید

>>>   چندروز پیشتر جنرال جوزف دانفورد در جلسه‌ای که با حضور معاون ارشد اقتصادی آمریکا گفت: براساس گفته های جان بس، سفیر آمریکا در افغانستان که از من خواست در جلسه ای خصوصی اشتراک کنم به واقعیتی تلخ رسیدیم و آن این بود که بخش اعظمی از هزینه هایی که به شمول درخواست مالی از سوی دولت غنی می رسد سندسازی جعلی است وچه بسا که میلیون ها دالر توسط غنی و مشاورین ودولتی ها به یغما رفته است.

وی با ارائه بخشی از این اسناد که توسط اداره توسعه بین‌المللی آمریکا افشاگری شده است به نحوه سوء استفاده از دالرها و پول خيرات جامعه بين المللي ومیلون ها افغانی که از راه مالیات و صادرات اندوخته شده وبا اسنادی جعلی نیمی از آن به نام های مجهول وناشناس در بانک های سوییس وکانادا به صورت سرمایه سپرده شده است که حتی نمی توان این پول های به تاراج رفته که نزدیک به پنجاه میلیارد دالر است از بانکها بازپس گرفت وبه دنبال راه حلی هستند تا بوسیله و حکم اداره خزانه داری آمریکا عودت شود که بعید به نظرمی آید.
اما اشرف غنی بعد از باخبر شدن از این رسوایی برای فرار روبه جلو ناگهان در رسانه دست به افشاگری زد وگفت: اداره توسعه بین‌المللی آمریکا یکی از بی کفایت‌ ترین نهادهای کمک کننده است.او گفت از هر دلار پولی که این نهاد در افغانستان مصرف کرده اضافه‌تر از ده سنت به مردم افغانستان نمی‌رسد ودر پنج سال گذشته این نهاد حتی یک گزارش در مورد فعالیت‌هایش به او نداده است.

آقای جان بس هم اعلام کرد: "ما از اینکه غنی کار عالی اداره توسعه بین‌المللی آمریکا و جزئیات مشارکت پایدار ما برای بهبود زندگی افغان‌ها در سراسر افغانستان را نادیده گرفته است، مایوس شده‌ایم. وبدتر اینکه پس از این حرف غنی تمامی کمک ها قطع و دالرهایی که در خزانه دولت بود بلوکه شد واین بدترین وضعیت برای مردم افغانستان است

>>>   هرگاه یک حکومت و یا یک شخص و یا جریان فکری و سیاسی نتواند خود را ملّی و مدرن ساخته و با دموکراسی و قوانین حقوق بشر جهان منطبق سازد، حتی اگر وابستگی خارجی نیز نداشته باشد، خودبخود تبدیل به عمله و آلت دست فرصت طلبان سودجوی داخلی و خارجی و یا بیگانه گشته و منافع آنان را تاًمین می کند.

>>>   مامردم افغانستان محکوم به غم وغصه وشکنجه ونابودی هستیم نمی دانم که به کدام دعا و نفرین چنین بیچاره ودرمانده شده ایم و این را یک پیرمرد70ساله دارد براتان می گوید که با آمدن این و آن قرار نیست این کشور آباد شود و به قول شاعر, هرکه آمد عمارتی نوساخت.
افسوس که ما مردم هیچ گاه از تاریخ یاد نگرفتیم وهمچنان بر طبل جهل و نادانی می کوببم؛ زمانی کسانی را دشمن خود فرض می کنیم و می گوییم که بله برادر هر چه است زیر سر دشمنان است بخدا که دشمن ما جهل ونادانی ماست ونه آمریگا ونه پاکستان ونه ایران هیچکدام نخواهند توانست برما سلطه شوند اگر متحد باشیم وعاری شویم از جهل وتعصبات قومی؛ تعصبات قومی ما را و کشور ما را به نابودی ونیستی می کشاند
هر کی رهبر شد ما چک چک کدیم
بی صــــداو با صدا چک چک کدیم
ســــگزی آمد همرهی ایزار خود
خــشتکش دیدیم ما چک چک کدیم


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است