به والی‌ها دستور داده شده برای یک تیم کار کنند
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۱۲    ۱۳۹۸/۷/۵ کد خبر: 160311 منبع: پرینت

یک روز مانده به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، نگرانی‌ها از آن‌چه که زمینه‌سازی برای تقلب به نفع تیم مشخصی گفته می‌شود، افزایش یافته‌اند.
به گزارش طلوع، بنیاد انتخابات شفاف افغانستان (تیفا) در یک نشست خبری، یافته‌هایش را دربارۀ تخطی‌ها در دوران پیکارهای انتخاباتی، عدم ارایۀ گزارش دربارۀ مصارف در پیکارهای انتخاباتی از سوی نامزدان و مداخله‌های مسؤولان دولتی در انتخابات ارایه کرد.

نعیم ایوب‌زاده، رییس تیفا گفت که بربنیاد یافته‌های آنان، به شماری از والی‌ها دستور داده شده که برای تیم مشخصی در انتخابات کار کنند و حتی برای آنان گفته شده‌است که چه مقدار رأی را برای نامزد مشخص جمع کنند.

آقای ایوب‌زاده در این باره افزود: «در اکثریت ولایت‌ها متأسفانه والی‌ها برای شان هدایت داده شده که زمینه‌‎سازی کنند برای انتخابات و به نفع تیم‌های مشخص کار کنند.... یک ولایت را می‌شود بگویم، ولایت دایکندی است؛ همین طور در ولایت دیگر هم هدایت داده شده که باید به نفع تیم مشخص کار صورت بگیرد. یکی از ولایت‌ها، باز هم تأکید می‌کنم، ولایت پکتیا است. برایش [والی] هدایت داده شده .... که باید ۳۵۰هزار رأی بدست بیاید و به والی از تکت مشخص پیام داده شده که باید ۳۵۰ هزار رأی جمع کند.»

موضوع دیگری که تیفا از آن نگران است، اختصاص بیشتر محل‌های رأی‌دهی در مناطقی که میزان رأی کمتری دارند، می‌باشد: «در پل علم در لیسۀ عمر فاروق در انتخابات پارلمانی ۱۳۹۷ در ۱۳محل رأی‌دهی به تعداد ۱۱۸۱رأی استفاده شده، اما در این دور در انتخابات ریاست‌جمهوری به ۳۷ محل افزایش داده شده‌است و تعداد رآی که در نظر گرفته شده ۱۳۶۰۰ برگه اختصاص داده شده به مرکز لیسه عمر فاروق.»

با این همه، قرار است انتخابات ریاست‌جمهوری، به روز شنبه (شش میزان) برگزار شود. پیکارهای انتخاباتی نامزدان شب گذشته پایان یافتند.
پیکارهای انتخاباتی نامزدان، برای در حدود دو ماه (شش اسد – سوم میزان) ادامه داشتند و نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری، در این مدت برنامه‌های شان را با مردم شریک ساختند.
اما شماری از شهروندان کشور، می‌گویند که نامزدان برنامه‌های درستی ندارند و نیز شماری از این نامزدان، از امکانات دولتی سو استفاده کرده‌اند.

نظر محمد، باشندۀ کابل گفت: «کشور فعلأ در وضعیت نیست که مردم قناعت کند. این‌ها [نامزدان] تمام شان شعار می‌دهند.»
بربنیاد آمارها، نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری، در مدت دوماه، در حدود ۱۲۰ گردهمایی را در کابل و ۲۷ولایت دیگر برگزار کردند.

یوسف رشید، رییس اجرایی نهاد فیفا می‌گوید که شماری از نامزدان درپیکارهای انتخاباتی شان خلاف قانون عمل کرده‌اند: «از کودکان برای حضور در پیکارهای انتخاباتی استفاده شد، مقام‌های حکومتی نیز در برخی از گردهمایی‌های نامزدان انتخاباتی شرکت داشتند.»
در همین حال، کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی می‌گوید که بیش از صد شکایت از نامزدان انتخابات در این نهاد ثبت شده‌اند.
یونس ظغرا، کمیشنر کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی اظهار داشت: «۱۰۴شکایت در دفتر مرکزی و دفترهای ولایتی مان ثبت شده.»
کمیسیون رسیده‌گی به شکایت‌های انتخاباتی، بیشتر از هشتاد تن را به علت پیکارهای خلاف قانون به نامزدان جریمه و یا از حق رأی محروم کرده‌است.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تیفا
انتخابات
نظرات بینندگان:

>>>   امر خیل گوسفندی مصروف است تا چگونه گوسفندان را چاق کنند برای غنی یهودی

>>>   پرداخت بیش از ۸۳ میلیون افغانی برای تأمین امنیت حکمتیار، مشاورین رییس‌جمهور و معاون اداره امور
اداره امور ریاست‌جمهوری به‌تاریخ ۵ جدی ۱۳۹۵ به مقام ریاست جمهوری پیشنهاد می‌کند که برای تأمین امنیت گلبدین حکمتیار، رهبر جهادی ازدیاد ۹۰ بست افسری، برای تأمین امنیت معاون اداره امور در امور اداره و تنظیم امور ریاست‌ها و ادارات مستقل بودجوی ۱۰ بست افسری، برای تأمین امنیت دفتر این معاونت ۲۰ بست افسری جدید و برای تأمین امنیت مشاورین ارشد ریاست‌جمهوری ۱۰۰ بست افسری جدید در چوکات ریاست محافظت و امنیت رجال برجسته دولتی را منظور کند. اداره امور در متن پیشناد نوشته که «چون دفاع بودجه سال مالی ۱۳۹۶ ریاست عمومی اداره امور در ماه سنبله ۱۳۹۵ به انجام رسیده است، از این‌رو تمویل و تجهیز بست‌های ایزادشده که جمعاً مبلغ ۸۳ میلیون و ۶۸۹ هزار و ۹۶۰ افغانی می‌شود، در بودجه سالی مالی ۱۳۹۶ موجود نمی‌باشد.» رییس‌جمهور غنی به‌تاریخ ۱۱ جدی ۱۳۹۶ پرداخت این مقدار پول برای تأمین امنیت این افراد را از کود ۹۱ منظور می‌کند
v

>>>   اگر کمونست فساد کرد اینطور فساد میکند:
نیروهای پولیس چین در جریان عملیات تلاشی خانه شهردار پیشین شهر گانژوو چین، مبلغ زیاد پول نقد و همچنان 13.5 تُن خشت طلا را در زیرزمینی مخفی، کشف کرده اند.
این مرد 57 ساله علاوه بر شهرداری شهر گانژوو، منشی حزب کمونیست چین نیز بوده است.
براساس آمار غیررسمی، در جریان این عملیات تلاشی، علاوه بر خشت‌های طلا، پول نقد به مبلغ 268 میلیارد (حدود 37 میلیارد دالر) کشف شده است.
همچنان نیروهای مبارزه با اختلاس چین، یک منزل دیگر این مقام پیشین بلندپایه چین با مساحت چندین هزار متر مربع را کشف کرده اند، که وی آنرا از چشم همه پنهان نگه داشته بود
( ر )

>>>   به این میگویند شاه دزد
نی که غنی هم خوده دزد میگوید

>>>   غنی با با خیلی در مستقبل سنجی برای خود خیلی زیرکانه برنامه ریزی کرده گوسفند چاق کن و گوسفند چران های زیادی یک سال قبل برای روز مبادای خود که همین انتخابات بود جابجا کرده مگر آمرخیل گوسفند چاقکن و گوسفند چرانهای دور وبر غنی بابا مرده باشند که نامزد دیگری در انتخابات برنده شود . اگر یک چشم گریه و دیگر چشم تان خنده بدون شک وتردید بابا غنی برنده انتخابات است
زنده باد آمرخیل گوسفند چاقکن و رفیق های شان .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است