تمنا: آقای غنی! بیایید مناظره کنیم
 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۳۰    ۱۳۹۸/۶/۳۰ کد خبر: 160242 منبع: پرینت

به نام خداوند خردبخش بی خردبخشای

جناب آقای دکتر محمد‌اشرف غنی
کاندیدای ریاست جمهوری افغانستان
شما را از بارگاه خداوند دانا‌(ج) تندرست می‎خواهم!

من و شما که آبشخور معرفتی مشترکی در عرصه‌ی دانش داریم و از این سکوی مقدس پا به میدان سیاست گذاشته‎ایم، بارها و در آثار مختلف علمی خوانده‎ایم که از منظر معرفت‎شناسانه (Epistemological)، یکی از راه‎های تشخیص دانش درست از نادرست، مقایسه و انطباق دانسته‎های ما با واقعیت و هم‌چنین با دانسته‎های دیگران است. نیز خوانده‎ایم که از منظر روش‎شناسی (Methodologic) مناظره و در معرض اندیشه‎های دیگران قرار گرفتن، ابزاری معتبر و روشی وثیق برای سنجش میزان روایی و پایایی گمانه‎ها و مفروضات ما است. من و شما و سایر هم‎اندیشان و هم‎تباران فکری ما به نیکویی می‎دانند که در علم معاصر و مدرن هیچ تردیدی بر این بدیهیات و هیچ اهل علمی را یارای تقابل با این باور تاکنون ابطال‌ناشده‌ی عرصه‌ی دانش نیست.

اگر برای صحه‎گذاری بر این مفروضات مبرهن علمی با من همسو هستید، که امیدوارم باشید، می‎خواهم از همین دریچه وارد بحث شده و از انتخابات ریاست جمهوری پیش روی افغانستان و لزوم اهتمام من و شما برای عقلانی‎تر کردن روند «انتخاب» در آن با شما سخن بگویم و با احترام از شما دعوت کنم تا من و شما به عنوان نمایندهگان دو نسل، روایت‎های خود از حکمروایی را به «‎مناظره» بگذاریم و «برنامه‎های» خود برای توسعه‌ی کشورمان و آینده‌ی شهروندانش را در پیشگاه قضاوت مردم دانای افغانستان قرار دهیم.

جناب آقای دکتر غنی!
چنان‌چه می‎دانم و می‎دانید، سه گروه بی‎خردان، شبه خِردمندان و یا هم خردهای خام در چهل سال گذشته، فراز و فرودهای نامیمونی را بر افغانستان و مردمان آن تحمیل نموده‎اند. در پی این‌همه ناکامی و ناروایی عامدانه یا از سر نادانی، شرایط معیشت در افغانستان امروز به‎گونه‎‌ای تنگ شده ‎است که کثیری از جوانان وطن، که متأسفانه بیش‌تر آن‌ها از باسوادان و متخصصان‎اند، این کشور زیبا و مدنیت‎آفرین را سزاوار زندگی خود ندانسته و اگر توانی و نانی داشتند از کشور رخت سفر بسته‎اند و یا هم در انگیزه و تلاش برای رفتن هستند.

از منظر مطالعات توسعه و با مراجعه به الگوهای موفق دنیا می‎بینیم که هیچ کشور و هیچ جامعه‎‌ای نمی‎تواند پیش‌رفت کند، مگر این‌که شهروندان آن حس قوی ملی‎گرایی و میهن‎دوستی داشته باشند و با «ماندن» و «ساختن» و با تدبیر وآینده‎نگری چرخ توسعه‌ی کشورشان را خود بچرخانند. من و هم‎اندیشان و هم‎نسلان من مجدانه و محققانه باور داریم که «آینده یافتنی نیست، بلکه ساختنی است.» آیا شما هم در این باور با ما هم‎نظر هستید؟

جناب دکتر غنی!
آیا شما به عنوان یک رییس جمهور که شنیده‎ام پیوندی هم با کتاب و مطالعه دارید، تا کنون به این اندیشیده‎اید که علت اصلی فرار نخبهگان و جوانان از کشور چیست؟ شاید شما هم همگون خیلی‎ها بدین باور باشید که ناامنی، بیکاری، فقر، انتحار و انفجار دلایل اصلی است که در پس هر گریزی از کشور می‎باشد. اما من به عنوان یک پژوهشگر و معلم مطالعات توسعه، که در میان مردم خود زندگی هر روزه دارم، به این باور نیستم. من برعکس خیلی‎ها علت اصلی این «میهن‎گریزی» مهلک را صرفاً وجود دشمنان «میهن‎ستیزی» نمی‎دانم که تمام تلاش‌شان نابودی گذشته، امروز و فردای مردمان این سرزمین است. من به تحقیق پی برده‎ام که هیچ شهروند افغانستان از ناامنی، بیکاری و فقر (که با تأسف به دلیل مدیریت ضعیف حکومت اینک بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی روزمره ما شده است)، به قدری نمی‎هراسد که زادگاه مقدسش را ترک کند. پس می‎دانید مشکل اساسی در کجا است؟

از دید من مشکل اساسی در این است که جوان با‌سواد امروز هیچ آینده‎‌ای را برای خود در این کشور متصور نیست. چون نمی‎داند که دولت چه «برنامه»‎‌ای برای امروز و فردای وی دارد. جوان امروز که در جست‌وجوی هویتی «سپید» و بالنده برای خود است، نمی‎تواند این «بودگی» را از خانواده، مکتب، پوهنتون/دانشگاه، جامعه، حکومت و نهادهای سیاسی بگیرد. علاوه بر مهاجرت به‎ خارج، جذب شدن جوانان ما در صفوف مخالفان مسلح و کسب هویتی «سیاه» نیز ریشه در چنین کاستی جان‌فرسا دارد.

با چنین باوری، اکنون متیقن شده‎ام که فقدان برنامه نزد کاندیداهای ریاست جمهوری در انتخابات پیش رو و یا عدم ارایه آن، سبب شده است که روندهای سیاسی بازهم به سمت روایت‎های کهنه و منسوخ برود و «قوم‎گرایی» متعفن بر «برنامه‎محوری» متمدنانه چیره شود. جذب چهره‎های «بی‎چاره‌ی» سیاسی در کنار رهبران تیم‎های انتخاباتی، به شمول تیم شما، می‎تواند نشانه‎‌ای از بی‎برنامگی شما و یا هم بی‌اعتنایی شما به خواسته‎های نسل جدید و جوان کشور باشد.

آقای دکتر غنی!
من از زندگی هر روزه در میان هموطنان خسته از جنگ و بی‎تدبیری، دریافته‎ام که افغان‌ها، به خصوص نسل نو، نسلی «چهره‎جو» نیستند، بلکه با درایت و آینده‎نگری در پی یافتن نخبه‌گانی هستند که «چاره»‌ای برای درمان زخم‎های ناسور این کشور و مردمان زجرکشیده‌ی آن داشته‎ باشند. از همین ‎رو بود که تیم «تدبیر و توسعه» از چهره‎های تکراری، که خود بخشی از مشکل افغانستان هستند و نه بخشی از راه حل آن، دوری جست و با اتکا بر برنامه‎های جامع و کاربردی وارد میدان رقابت گردید. نمی‎دانم که آیا شما هم مانند ما «چاره» و برنامه‎‌ای برای توسعه‌ی افغانستان و بهبود معیشت امروز و فردای شهروندان آن دارید؟ اگر دارید، پس دعوت من به مناظره را بپذیرید و در یک فرایند علمی و دموکراتیک، به مردم مسلمان و باعزت افغانستان این فرصت را بدهید تا رأی خود را برون از هر تعلق قومی، سمتی، زبانی و مذهبی، به بهترین برنامه بدهند. بیایید تا ریشه‎های دموکراسی را در این کشور قوام بخشیم تا نسل‎های بعد از من و شما هم با الهام از ما، برنامه‎محوری را بر قوم‎محوری و قلدرسالاری ترجیح بدهند.

آقای دکتر غنی!
شما مختارید که عقب‎نشینی کنید و این دعوت محترمانه را نپذیرید؛ اما رها کردن آینده‎سازان این جامعه و بی‌احترامی و بی‎اعتنایی به خواسته‎های آنان (که مهم‌ترینش دانستن برنامه‎های کاندیدان ریاست جمهوری و رأی دادن به بهترین برنامه است) یکی از بدترین کارهایی است که شما می‎توانید در حق مردم افغانستان به خصوص نسل جوان و دانای کشور روا بدارید.

اگر شما عالمانه و عاقلانه با این موضوع برخورد کنید و بپذیرید که در یک فضای کاملاً محترمانه و علمی با من به عنوان هم‎نسل معرفتی‎ و همتای انتخاباتی‎تان مناظره کنید، محور مناظره می‎تواند ترجیحاً حکومت‌داری، سیاست خارجی، امنیت، دانش و تحصیلات عالی، توسعه‌ی اقتصادی، صحت، جوانان، زنان و یا هر موضوع دیگری مرتبط با توسعه‌ی افغانستان باشد. یقیناً یکی از تلویزیون‌های مطرح کشور این برنامه‌ی تاریخی را میزبانی خواهد کرد.

به یاد داشته باشیم که دانستن و انتخاب خردمندانه‌ی فرد شایسته، حق مردم است و ما نمی‎توانیم این حق را از آن‌ها سلب کنیم.

با احترام و با امید به افغانستانی آباد، آزاد و توسعه‌یافته
دکتر فرامرز تمنا


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تمنا
غنی
نظرات بینندگان:

>>>   یک منبع موثق که به نسبت حسایت موضوع نخواست که نامش ذکر شود گفت: غنی به مناظره حاظر است بشرطیکه سوال وپرسش دینی درمیان نباشد

>>>   جناب تمنا باید با حکیم تور سن مناظره کند

>>>   تمنا ....خود را با شاخ بز جنگ ندهيد، نشود كه از خانم سابقه تان استفاده نموده و مناظره را برايت بميدان جنگ مبدل سازد، بدون آنهم تا برچسپ و مهر خاص در جاي مخصوصت نداشته باشي رئيس نميشويد،

>>>   اینقدر آقای داکتر غنی گفته غین اورا مالیدی

>>>   غنی گریز را به میراث برده است

>>>   اگر خودش از سواد کافی برای مناظره برخوردار نیست سرور و یا هم امرالله را روان کند شاید یک بینی خمیری بکنند.
آزاده

>>>   فاشیزم قومی غنی، جهل مرکب طالب و مداریگری جاهلانه کرزی به رهبری امریکا و پاکستان افغانستان را به این بحران مزمن گرفتار ساخته است. برای نجات باید این مثلث شوم نابود گردد.

>>>   به یقین گفته میتوانم که اشرف غنی نه تاب مناظره را دارد و نه توان انرا همانطوریکه در مقابل داکتر عبدالله از مناظره رو در رو فرار کرد و حاضر به مناظره نشد در مقابل داکتر فرامرز تمنا خاموش میماند و در داخل ارگ خود را ونهان میکند کسیکه ساختگی نام دوم منفکر جهان را بخود مانده باشد در مقابل مردمان دانا و فهمیده ناگزیر است فرار کند چون در چناته اش چیزی وجود ندارد مفزش خالی جز چیغ کشیدن . توهین کردن و دروغ گفتن فریب دادن مردم جعل و تقلب چیزی دیگری را نمیداند تا برخ رقبایش بکشد .

>>>   آقای تمنا!باادبیات که استادغنی رابه مناظره دعوت کرده اید، فکرمیکنم که جناب شان نخواهد فهمید که شما ازوی چه خواسته اید؟ لازم بودکه به ادبیات خودش که نفرین وتوهین است ازوی دعوت میکردید، لذاموصوف به مقصد شماپی نبرده ازاین روحاضربه مناظره باشما نخواهدشد.
بااحترام
یک نفرازکابل

>>>   اقای فرامرز تمنا فکر میکنم شما درین نامه خود گستاخی کرده که داکتر اشرف غنی را همتای علمی خود میدانید داکتر اشرف غنی به صدها و هزارها مانند شماها رابه جامعه و جهان تقدیم کرده است شما میتوانید یکی ازهمان هزارها رابه مناظره دعوت کنید سطح علمی شما به مراتب پائین از ان است که داکتر اشرف غنی شخصیت دوم جهانی رابه مناظره دعوت کنی
جیسور از کانادا

>>>   آقای تمنا..من طرفدار هیچ یک از کاندیدا نمی باشم.چون در تیم عبدالله از خودش گرفته همه دزد رهزن چپاول گر است..خودم تاجک هستم.از نظر شخصیت تخیلی همه شما را چی به مناظر همراه غنی.غنی واقعا تحصیل کرده.است.نمی شود .کی همراه دریشی خود را لشم کرده.زن آرایش کرده.در پرده تلویزیون خود نشان بده.یک مرد کی چندین سال همراه زن اول خود را رها کرده.در پوهنتون همراه یک دختر عاشقی کرده.همه سخنان شما دروغ است.من هیچ کدام شما و زن های شما را نمی شناسند.اما واقیعت جامعه است.چند پول پیدا کردی.در حکومت کرزی .آمده کاندید کردید.خود را.شما اصلا درد وطن ما را دوا کرده نمیتوانید..مابه آدم های مثل شما و عبدالله کی خود را آرایش کرده.نشان میدهد.هیچ خدمت به مردم ما کرده.نمتوانید.اول شما را مردم یک ری ندهد.چون زندگی فامیلی خوب ندارید.جوان های ما را بی راه نکنید.کم بی سر نوشت هستند.کی دیگه از شما چی یاد بگیرند.من چیزی در شما نمی بینم.همین قدر بگذارد.زندگی فامیلی مردم خراب نشود.چون من دختر را دیدم.کی به برادر خود می گفت فرامرز را ببن عمل کند.لطفا خانه های مردم را خراب نکنید..نمیشود.ثروت و یک پوهنتون کی جور کردی.در افغانستان هر لاشخور آمده.کاندید خود را کرده.گلبدین قتل عام کرده.من شاهد کشتار او هستم.امروز مثل تو چشم خود را پت کرده.امده می گوید .من ریس جمهور انتخاب کنید.به لحاظ خدا شرم کنید.زن کی عشق عاشقی در پوهنتنون همراه یک مرد زن دار کند.من خو اعتبار ندارم.چون بدرد خانه نمی خورد... شخصیت غنی بالا تر از تو است.زندگی فامیلی اش عالی است. از لحاظ تحصیل بالا است.عبدالله مناظر کرده.نمی تواند.ما مردم غریب هستیم.عبدالله هیچ برنامه ندارد.فقد باز همو دزد های کلان جمع شده.مردم احمق نادان باز دور شأن جمع شده.این دفعه استخوان مرده های مردم را شاید.بفروش برساند.در مناظر کی در تلویزیون طلوع عبدالله همراه غنی داشت.چرا طلوع پت می کند.جنگ بین نفر های غنی و لندغرها صورت گرفته بود
.نفر های عبدالله پلان داشتند..غنی کنسل کرد.عبدالله از نام دین و اسلام ایت قرآن این را بشرماند.این پول خود را اگر مرد است.از کجا کرده..همراه یک جوره کالا از کوه پاین شد.حال ببن.نصف دولت شریک بود.غیر از تیم دادن.چی خدمت به مردم بیچاره کرد.کدام فابریکه را جور کرد.دست یتیم و بیوه زن را گرفت.قتل عام کی در این پنج سال صورت گرفت.این اتمر استانکزی شامل بودند.حال خوب آدم شدند.هزاره قتل شد.محقق نبود.می گفت اتمر داعش است.بتز کون پاک اتمر نشد.فرامز شما را چند دختر کی مثل خانم نورستانی واری کی چشم اش بالای مرد های زن دار می گردد.رای بدهد.دیگه امید نداشته باشد.ما کشور مسلمان فقیر هستیم.هر وقت زن افغان بی حجابی زیاد شود.بلا نازل می شود..هیچ یک این ماندانا بدرد وطن ما نمی خورد.لطفا از اینکه باز کلک شما قطع شود.بخدا کس در قصه شما مردم باشد.هیچ رای ندهید.از غنی گرفته تا فرامرز همراه سنگ بر فرق شأن بزنید.نکنید.چهار سال دیگه مردم را در بدر می کند.این ها در غم دزدی خود هستند.همه جاسوس هستند.ت....

>>>   داکتر صاحب تمنا ! این چهره های (بی چاره ) سیاسی که شما از آنها یاد کرده ایید اینها اصلاٌ روسپیان سیاسی اند که نه شرف دارند و نه وجدان نه تعهد دارند و نه وفا و عزت . فقط در پی استخوان سرگردان اند. اگر در وضعیعت سیاسی کشور همین چهره ها بازیگر میدان نمیبود هر گز کشور دچار این همه نا رسایی ها نمی شد. این بی چاره های سیاسی به قول شما اما به قول مردم این روسپیان سیاسی فضای سیاست را متعفن ساخته و باور های مردم عادی و کم سواد ما را نیز دیگرگون ساخته است.

>>>   حالا هر کدو وکریله گپ از مناظره میزند باز نشود که کلمه را سرچپه بخوانید و غار موش برای تان پیدا نخواهد شد که پنهان شوید

>>>   بهتراست تمام شما با مردم مناظره کنین

>>>   افسوس به حال شما

>>>   درود جناب تمنا جوان ترین نامزد ریس جمهور آینده افغانستان، فکر کنم که جناب غنی با جنابعالی مناظره کرد و با چندین جیغ داد و فریاد، و همه بهش کف می زنن و شما رو مات کند و آنون میدونن که این داد وفریاد های او همه رو به کف زدن وار می‌دارد و همه بهش بخاطر داد زدن ایشون کف می زند مردم که سواد کافی ندارد که کجای حرف چه رو تایید و چه رو رد کنن فقط با کف زدن اکتفاء می کنن مانن بوغ زدن ماشین می ماند، به یه بوغ هم فحش می‌دهی هم تشکر میکنی و ممنون میگی.

>>>   آقای تمنا تعجب بنده از آن است که ابتدای نامه تعریف و تمجید و تحسین بیجا از اشرفغنی نموده اید در حالیکه من در کارنامه غنی جز جرم و جنایت نمیبینم
چاپلوسی از یک فرد فاشیست با سادگی و ساده لوحی جور در میاید نه با سیاست و تدبیر جور نمی آید


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است