بایدن: فدرالیسم یگانه راه حل برای افغانستان است
 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۳۶    ۱۳۹۸/۶/۲۳ کد خبر: 160153 منبع: پرینت

جو بایدن نامزد حزب دموکرات امریکا و رقیب انتخاباتی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آن کشور اظهار داشت که افغانستان کشور سه پاره و درست شدنی نیست و فدرالیسم را به عنوان یگانه راه حل برای افغانستان پیشنهاد کرد.

به گزارش اسپوتنیک، جو بایدن، معاون سابق ریاست جمهوری امریکا و یک تن از رقبای ترامپ برای انتخابات امریکا در سال 2020 از حزب دموکرات آن کشور در یک مناظره انتخاباتی، با اشاره به تجربیات خود درباره افغانستان گفت "وقتی که پاکستان سه ولایت افغانستان را در شرق کشور کنترل می‌کنند. افغانستان را نمی‌توانیم درست کنیم. درست شدنی نیست."

معاون سابق ریاست جمهوری امریکا پیشنهاد کرد نیروهای امریکایی از افغانستان خارج شوند و در عوض پاکستان پایگاهی برای این سربازان در اختیار امریکا بگذارد تا واشنگتن بتواند به "جلوگیری از حملات تروریستی از افغانستان به امریکا" ادامه بدهد.
بایدن گفت نیروهای امریکایی می‌توانند با پرواز از این پایگاه‌ها "عملیات ضدتروریستی" خود را در افغانستان ادامه دهند.
این اولین بار نیست که معاون سابق ریاست جمهوری امریکا برای حل بحران‌های به‌وجود آمده پس از جنگ‌های این کشور پیشنهاد فدرالیسم را مطرح می‌کند.

بایدن زمانی که به عنوان سناتور دموکرات از ایالت دلور در کنگره امریکا فعالیت می‌کرد طرحی را برای فدرالیسم در عراق پیشنهاد کرد تا این کشور به سه ایالت فدرال و جداگانه برای سنی‌ها، شیعیان و کردها تقسیم شود.
این طرح با وجود حمایتی که از سوی دو حزب امریکا کسب کرد با مخالفت جدی در خاورمیانه روبرو شد و حتی سفارت امریکا در عراق نسبت به تبعات آن هشدار داد.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
بایدن
فدرالیزم
نظرات بینندگان:

>>>   اگر امریکائی ها درپاکستان پایگاه بسازند آن وقت خواهی دید که مولاناهای ترورست پاکستانی کاملا با آنها موافق باشند وآنرا صد در صد مطابق با اسلام بدانند چون در انصورت کمک های امریکا به پاکستان افزایش می یابد
خداوند دهرچه جهالت بوده نصیب افغانها ساخته وتشخیص جهالت وغیرت را هم از ماگرفته تا هندانیم کدتام جهالت است کدام غیرت ،برای ثبوت جهالت همینکه در شما سرک قیر رابا بولدوزر تخریب میکنند کافی است،
ر

>>>   فدرالیسم جغرافیایی نه قومی
شمال
جنوب
شرق
غرب
و مرکز

>>>   قابل توجه گل بی دین ،
تو که گفتی نیروهای امنیتی به هدف مقدس به جنگ نمیروند بلکه از روی مجبوری بیکاری داخل اردو وپولیس میشوند ،
اینکه یک خورد ظابط انتحاری های تربیه شده بادارت آی اس ای را زنده بغل میکند از روی بیکاری است ؟؟؟؟؟ یک بار هم نه چند مراتبه ،
اینکه یک فارغ ممتازصنف دوازه با وجودیکه درکانکور300 نمره اخذ میکند به آنهم او به دانشگاه نظامی رجوع میکند از بیکاری است یا علاقه ؟؟
آنگونه که تو با مغز فرتوت وپوسیده وعمیشه آرزوهای نامقدس داشتی وهمیشه هم ناکام بودی برعکس سربازان وافسران قهرمان افغانستان هستند که گوریلاهای تربیه شده پاکستانی را نابود میکنند ، کسانیکه از افغانستان هستند به اردوی ملی وپولیس خود افتخار میکنند
( صوفی کرن چلونکی )

>>>   هیچکس حق ندرد که ازراه های دور سرنوشت مارا تعین کند زیرا افغانستان ازخود صاحب داردویک کشورمستقل است
نظام فدرالی درشرایط فعلی گزینه درستی نیست

>>>   گپ خوبی است

>>>   نظر نیک وبجایی است برای ختم بدبختی ونظام فاسد فاشیستی تک قومی

>>>   جوبایدن با پیشنهاد خاینانه و غرض آلودش زیر نام فدرالیزم ...
اول طرح او را بخوانیم :

جو بایدن، داوطلب نامزدی حزب دموکرات آمریکا در مناظره انتخاباتی حزب دموکرات با رقبای خود تلویحا راه حل فدرالیسم را برای افغانستان پیشنهاد کرد.
آقای بایدن در این مناظره با اشاره به تجربیات خود درباره افغانستان گفت "وقتی که پاکستان سه استان افغانستان را در شرق کشور کنترل می‌کنند. افغانستان را نمی‌توانیم درست کنیم. درست شدنی نیست."
معاون سابق ریاست جمهوری آمریکا پیشنهاد کرد نیروهای آمریکایی از افغانستان خارج شوند و در عوض پاکستان پایگاهی برای این سربازان در اختیار آمریکا بگذارد تا واشنگتن بتواند به "جلوگیری از حملات تروریستی از افغانستان به آمریکا" ادامه بدهد.
آقای بایدن گفت نیروهای آمریکایی می توانند با پرواز از این پایگاه‌ها "عملیات ضدتروریستی" خود را در افغانستان ادامه دهند.
این اولین بار نیست که معاون سابق ریاست جمهوری آمریکا برای حل بحران‌های به‌وجود آمده پس از جنگ‌های این کشور پیشنهاد فدرالیسم را مطرح می‌کند.
آقای بایدن زمانی که به عنوان سناتور دموکرات از ایالت دلور در کنگره آمریکا فعالیت می‌کرد طرحی را برای فدرالیسم در عراق پیشنهاد کرد تا این کشور به سه ایالت فدرال و جداگانه برای سنی‌ها، شیعیان و کردها تقسیم شود.
این طرح با وجود حمایتی که از سوی دو حزب آمریکا کسب کرد با مخالفت جدی در خاورمیانه روبرو شد و حتی سفارت آمریکا در عراق نسبت به تبعات آن هشدار داد.‌

نظر من
—————-
همه می دانیم فدرالیزم چیست . اما کشور ما نه امریکاست و نه پاکستان و نه هندوستان . کشور ما فعلن مستعمره زیاد کشور هاست .
طرح فدرالی شدن که در شرایط امروزی اوغانستان داده شده و از خارج وارد می گردد یعنی تجزیه است . اینرا همه می دانند .
این طرح می تواند غرضانه کشور ما را پارچه ، پارچه به نفع استعمارگران بسازد . چنانچه می بینیم که بویش دارد آهسته ، آهسته بلند می شود . زیر نام اینگونه فدرالیزم دیگر هیچی باقی نمی ماند تا ما باز خراسان بنامیم و یا این و آن ..
فدرالیزم وارداتی در شرایط امروز وطن مان یعنی تجزیه .
باز کاش با این تجزیه امنیت و آرامش بیاید . برعکس ما پایگاه تروریستان جهانی را در درون خاک خود رسمیت می بخشیم و یک اسراییل خطرناکیر برای نسل های بعدی به جا می گذاریم که ننگین تر از معاهده دیورند و بن در تاریخ کشور ثبت خواهد شد و یک زخم ناسور باقی خواهد ماند .
مردم افغانستان مرز دیورند را قبول کرده اند اما باز یک قسمت بزرگ خاک خود را نمی توانند برای پاکستان واگذارند ..
پاکستان کثیف بس نمی گوید .
این برداشت من از شرایط امروزی افغانستان است نه واژه فدرالیزم ..
«آن پایگاهی را که امریکا از پاکستان می خواهد برای پرواز های خود علیه به گفته خود شان تروریستان در افغانستان »، همین استان‌های اند که زیر نام فدرال برای پاکستان واگذار می گردد .
و آن پرواز ها هم علیه سرکوب ایالات شمال می باشد .
کجاست رهایی ؟ کجاست امنیت و صلح ؟
برایمان خواب خوشی دیده اند..
Angelica Babak

>>>   تجزيه و نظام فدرالی دار و درمان است

>>>   بهترین راه حل است.

>>>   گلبدین صاف و ساده دروغ میگوید و یک تعداد پیروان کور و کرش هم نعره تکبیر سر میدهند.

ما که خود شاهد زنده حوادث هستیم.
مگر گلبدین و دو ضلع مثلث پیمان جبل سراج یعنی دوستم و مزاری در قالب شورای هم آهنگی شروع کننده جنگ در آن زمستان سرد کابل نبودند؟
مگر کابل بعد حمله شورای هم آهنگی خراب نشد.

روح پاک نیرویی جلیل همکار خوب و خندانم بر گفته های گلبدین خنده میکند.

دروغ شاخدار شنیده بودم مگر دروغ های این پیره مرد بد بخت هم دم داشت و هم شاخ و هم یال.

>>>   پيرامون هويت ها و لقب هاى افغانها

برگردان اول بفارسى کتاب سید جمال الدین حسينی سه لقبه. نام کتاب به عربى: "تتمة البیان فی تاریخ الافغان"
نویسنده: سید جمال الدین حسينی مشهور با سه لقب "اسدآبادی"٬ "الکابلى" و "الافغانى"
تاريخ نگارش:
چاب اول کتاب: 1901 مصر
نام کتاب به فارسى: "بيانات واپسين تاريخ افغان"
مترجم: محمدامین خوگيانى پسر اسرائيل خان خوگيانى
نام کتاب: "حیات سید جمال الدین افغانی" زبان فارسى این کتاب در سه قسمت است:
نویسنده : محمدامین خوگيانى 1900-1985 پسر اسرائيل خان خوگيانى
نام کتاب به فارسى: سوانح سید علی ترمذی جد اعلایَ سید جمال الدین
نویسنده محمدامین خوگيانى
تاریخ افغان به قلم سید جمال الدین افغان به عربی نوشته شده و بعداً در سال 1901 پنج سال بعد از مرگ او علي يوسف الكريدلي, صاحب و محرر جريدة العلم العثماني در استانبول ترکیه آنرا طور هدیه برای امیر عبدالرحمان خان پادشاه افغانستان چاپ نمود و بعداً آنرا محمدامین خان خوگيانى مدیر جریده انیس به فارسی ترجمه نمود
چاپ کتاب به فارسى کابل افغانستان 1940
تتمة البیان فی تاریخ الافغان
محمدامین خان خوگيانى پسر اسرائيل خان خوگيانى بود
که از سوى امان اله خان موظف شد وظيفه آموزش خوگيانى را بدوش گيرد. پدر اش اسراييل خان جان خود را براى استقلال سرزمين عليه انگليس ازدست داد. پدر کلان امان اله خان امنيت زندگى يکى از منورين پشتون را بدست گرفته نتوانست.
محمدامین خان خوگيانى در "فصل اول در وجه تسميهٔ افغان" در برگ 62 کتاب مى نگارد: آغاز نقل قول
فصل اول در وجه تسميهٔ افغان!
فارسى زبانها اين قوم را به لفظ "افغان" مى شناسند و وجه تسميهٔ اين اسم را چنين نگاشته اند. هنگاميکه بخت نصر ملت موصوف را زير فشار اسارت گرفت از درد و اندو زياد آه و فغان مى کردند. بجهت همين فرياد و فغان بفارسى ايشان را افغان مى گفتند و از همان آوان به همين نام ناميده شده اند.[٢]
پاورقى برگ 62 از سوى مترجم
[١]تشريعات اين موضوع ....
[٢]نقل قول تاريخ فرشته ...
در برگ 63
و رأى مؤرخين ديگر بر اين قرارگرفته که نام نوادهء شاوول پدرکلان افغانها "افغان" بوده اولاده او نيز بنام همين پدرکلان خويش مى شوند.
عوام فارس ايشان را "اوغان" مى گويند که قريب لفظ افغان تلفظ ميشود و اهالى هند ايشان را پتهان خطاب کرده اند.
برخى از قبائل افغان که در قندهار و غزنين زيست دارند خود را به اسم پشتون (پښتون) و يا پشتانه (پښتانه) معرفى مى نمايند. و اهالى خوست و كرم و باجور خود را پختون و پختانه مى شناسانند.[١]
اکنون به دقت نظر از تفاوت اين الفاظ معلوم مى گردد که تمام اين آسامى از يک اصل پيدا شده اند لفظ "افغان" ٬"اوغان"و پتهان" همه محرف پختانه (پښتانه) مى باشند. پشتانه (پښتانه) و پاشتانه (پاښتانه)غالباً امکان دارد که از کلمه "باشتان" گرفته شده باشد که نام قريه ايست در نيشاپور [٢] يا هر دو از بست مأخوذ اند که نام شهر يست از شهرهاى خراسان [٣]
پاورقى برگ 63
در برگ 64
الف و نونكه در زبان فارسى براى جمع زياد ميشود به مفرد آن افزوده اند [١] باحتمال اينكه در مواضع فوق الذكز اقامت نموده باشند ويس أزان كه ازان جا كوچيده اند همان نام را باخود به جاى ديگرى برده و تا حال اسم مذكور جارى و پائدار مانده است.
پښتو
حرف "واو" در كلمه پښتو نام زبان ملت افغان است علامة نسبت است مانند حرف يا، كه در لغت عرب براى نسبت زياد ميشود و در حالت جمع حذف ميگردد[١] اين هم احتمال دارد كه كلمة پښتو را از لفظ بشيت گرفته باشند و بشيت، نام قريه ايست از قريه جات فلسطين و اين توجيه وقتى درست مى افتد که ايشان از نژاد بنى اسراٸيل به حساب آينده چون مسله نژاد ايشان در سامى بودن مسلم آيد.
برگردان دوم بفارسى کتاب سید جمال الدین حسينی سه لقبه
مهندس داودعطایی قندهاری
چاب اول کتاب: 1901 مصر
نام کتاب به فارسى: "بيانات واپسين تاريخ افغان"
فارسها اين مردم را افغان ناميده‌اند؛ به اين علت كه هنگامی‌که آنان در زمانهای قديم توسط بخت‌النصر اسير شده بودند بسيار آه و ناله و فرياد و شيون می‌کردند. از اينرو نام "افغان" كه در زبان فارسی معنای ناله و فرياد می‌دهد آز آن زمانها (يعنی از زمان بخت النصر شاهنشاه بابل باستان؛ حدود سه هزار سال قبل) بر آنان اطلاق می‌شده است.
همچنين گفته می‌شود كه "افغان" نام يكی از نوادگان "شاؤول"[۱] جد افغانها؛ بوده از اينرو آنان به نام جد اول خودشان خوانده شده‌اند.
عوام فارسی به زبان عاميانه اين مردم را "اوغان" می‌نامند كه مشابه نام "پتان" است كه از طرف هندوان بر آنان اطلاق می‌شده. اما بعضی از طوايف افغانی مثل ساكنين قندهار و غزنی خود را پشتون و يا پشتانه می‌خوانند. و بعضی هم مثل ساكنين نواحی خوست؛ كورم و باجور خود را پختون و پختانه ناميده‌اند.
از دقت در همخوانی و همگونی اين الفاظ در می‌يابيم كه همهٔ اين كلمات دارای ريشهٔ واحدی هستند كه عبارت از همان كلمه افغان (اوغان و يا پتان) است. گفته می‌شود كه اصل اين كلمه از ريشهٔ "پختان" و "پشتان" است كه بطور صحيح از كلمه باشتان (باشتين) اخذ شده كه نام قريهٔ از قرات نيشابور است. و يا ممكنست از كلمهٔ "بشت" نام يكی از شهرهای خراسان قديم اخذ شده باشد. و با حروف الف و نون كه علامت جمع در زبان فارسی است تركيب شده است. احتمال ميرود كه افغانها در اصل در اين شهر سكونت داشته‌اند و بعد آنجا را ترك كرده به نواحی ديگر منتشر شده‌اند. از طرفی حرف واو در كلمات پشتو و يا پختو مثل يای عربی علامت نسبت مكانی است. كه در اين حالت گويا علامت جمع (ون) به هدف اختصار حذف شده است.
و همچنين احتمال می‌رود كه اصل اين كلمات از كلمه (بشيت) گرفته شده باشد. كه نام يكی از قصبات يا شهرهای فلسطين است. اين احتمال از آنجا مطرح شده كه گفته می‌شود كه افغانها اصلاً از جمله اسباط بنی‌اسرائيل بوده‌اند. كه دراين مورد در فصل بعد بيشتر بحث خواهيم كرد. سه لقبه ترجمه پشتو کتاب سید جمال الدین حسينی سه لقبه بعد توسط "فرهنگستان پشتو" در کویته، پاکستان در سال 1979 منتشر شد.
همين پشتونان زبان فارسى را "پارسى " ناميده اند و مى نامند.

>>>   جنابى كه فرمودى افغانستان صاحب دارد !
كدام صاحب ؟ اگر منظورت غنى گگ است كه خود بچه غلام خانه زاد و حلقه به گوش امريكا است . اگر منظورت طالبان است كه ما هر چه ميكشيم از گوسفند مغزى و غول بازى هاى طالبان است و از انحصار طلبى هاى اوغان.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است