تاکید دولت بر انتخابات و جهان بر سرگیری مذاکرات
 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۲۶    ۱۳۹۸/۶/۲۱ کد خبر: 160139 منبع: پرینت

دولت افغانستان بر انتخابات تاکید دارد و کشور های جها ن با از سرگیری مذاکرات...
ترامپ رییس جمهور امریکا در یک اقدام غیر مترقبه مذاکرات امریکا را با طالب ها را به دلیل کشته شدن یک سرباز در یک حادثه انتحاری توسط طالب ها متوقف ساخت.
به گزارش ایندیپندنت، شماری از کارشناسان دلیل این تصمیم رییس جمهور آمریکا را نه انفجار روز پنچ‌شنبه، بلکه فشارهای سیاسیون و مقامات کنونی ایالات متحده می‌دانند. آنها می‌گویند که ترامپ، دلیل قانع‌کننده‌ای برای دیدار با رهبران طالبان و امضای توافقنامه با این گروه را نداشته و ندارد.

ندیم جهانگیر، کارشناس مسایل سیاسی می‌گوید: «ترامپ و خلیلزاد، دروغ‌های زیادی به مردم دنیا و به ویژه مردم افغانستان در مورد صلح گفته‌اند و اکنون زیر فشار سیاسیون آمریکا، قرار گرفته‌اند که چرا با گروهی مذاکره دارند که هر روز آدم می‌کشند. ترامپ، حمله روز پنچ‌شنبه، شهرکابل را بهانه قرار داد و این روند را متوقف ساخت تا نظریات و دیدگاهای مردم‌اش را دقیق بشنود و تصمیم بگیرد».

اما کشور های روسیه، چین، المان و سازمان ملل متحد خواهان از سر گیری مذاکرات با طالب ها اند.
تدامیچی ما موتو نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل اظهار داشت «جنگ از طریق گفتگو های فرا ه گیر حل شده میتواند.
پس مهم است گفتگو های رو در رو میان طالب ها و جمهوری افغانستان به زود ترین فرصت ممکن اماده گردد».
واسیلی نبنز یا نماینده ویژه روسیه در سازمان ملل گفت «ما از توقف مذاکرات بین ایالات متحده و طالبان ابراز تاسف میکنیم، زیرا نتیجه مثبت این مذاکرات راه را برای پیشرفت به سمت آشتی ملی و دستیابی به توافقنامه جامع صلح در افغانستان، باز میکند.»
وی افزود: «روسیه امیدوار است که وضعیت بوجود آمده منجر به تاخیر مذاکرات صلح بین امریکا و طالبان نگردد و از طرفین میخواهد هر چه زودتر به میز مذاکره بازگردند.»
به گفته آقای نبنزیا، روسیه آماده است با سایر کشورهای کلیدی منطقه توافق بین واشنگتن و طالبان را ضمانت کند.
لی جویی نماینده همیشگی چین در سازمان ملل گفت« از ایالات متحده امریکا و طالب ها میخواهیم. این مذاکرات را ادامه دهند وتوافقنامه را نهایی سا زند»
کریستوف هاسگن نماینده دایمی کشور المان در سازمان ملل گفت« باوجود برهم خوردن مذاکرات میان طالب ها و امریکا ما وضعیت امروز را با گذشته مقایسه نمایم . سال گذشته هیچ نشانه از روند صلح نبود. اما امروز یک روند واقعی صلح وجود دارد.»
اما نماینده افغانستان در سازمان ملل گفت « با وجود همه تهدیدات امنیتی خواستار انتخابات در افغانستان میباشیم»

وضعیت امنیتی در کشور:
از یازده روز بدینطرف شاهراه بغلان – پروان بروی ترافیک مسدود است.
منبع خبر ی از قول یک مسافر گفت: در امتداد این جاده سه ایست بازرسی توسط طالب ها افراز گردیده . الی اکنون نیروهای امنیتی هیچ اقدامی در زمینه ننموده اند.
گزارشی از مسوولین امنیتی شاهراه وجود دارد که انها( نیروهای ویژه امنیتی) منتظر هدایت از مرکز میباشند به همین خاطر الی اکنون هیچ اقدام ننموده اند.
طبق یک خبر دیگر 26 تن از نیرو های امنیتی در پلخمری به شهادت رسیده اند.
صرف توجه مسوولین امنیتی در پس گیری ولسوالی های کران ومنجان و تسلط بر معادن لاجورد بوده است.
در خور دقت دانسته میشود که کشور های جهان پیوسته به ازسر گیری مذاکرات نظر میدهند ولی دولت افغانستان تاکید جدی بر امر انتخابات دارد. انتخابات یک رکن اساسی از روش های دیموکراتیک در جهان محسوب میگردد.

اگر این انتخابات عاری از تقلب، دست برد به صندوق های رای و خریداری رای مردم، اعمال نفوذ افراد زور مند و صاحب قدرت باشد.بهترین گزینه انتخابات است.
اما تجارب در سال 2014 نشان داد که انتحابات باتقلب، جفا بحق مردم، حتی خیانت، باهزینه هنگفت کشور های خارجی با وساطت جان کری نماینده امریکا ناموفقانه به پایان رسید.
اما در شرایط فعلی مردم خسته از جنگ تشنه یک صلح سراسری و ارامش میباشند که این صلح اگر نسبی هم باشد باید تحقق بپذیرد.

با عرض حرمت
ادریس اریب


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حکومت
مذاکرات
نظرات بینندگان:

>>>   دولت بخاطری تاکید به انتخابات دارد که تمام راه ها و شیوه های تقلب را برنامه ریزی نموده تا بازهم سلطان متقلبین یعنی غنی احمدزی کوچی این عبدالرحمن ثانی بازهم بوسیله تقلب بالای گرده مردم مظلوم سوار گردد.
کابلی

>>>   عبدالله عبدالله متخصص تقسیم چوکی ها ،
در طی سی سال هیچ حرفی که درمورد انکشاف یا پلان سازی یا راه وروش انکشاف تجارت زراعت صحت وغیره وغیره باشد نشنیدم بجز یک حرف ( تقسیم چوکی ها ) شاید شب و روز تقسیم چوکی خواب می بیند،
ر

>>>   این جنگ طالب با امریکا نیست از تصادفات است که یک امریکایی در حمله انتحاری کشته میشود. این جنگ طالب صرف با ملت است آنهم با غیر پشتون ها برای گرفتن مناطق حاصلخیز شان است تا مردم بومی آن متواری شده و منطقه عاری از سکنه شود و غنیمت بدست طالب. طالب باید همرای ملت مذاکره کند حتی نه با اجیران خریده شده که خود را رهبر نام نهاده اند اینها همه تاجران اند و بس، ملت باید طرف اصلی ومقابل طلب قرارگیرد و قناعت حاصل کنند. کشورهائیکه تلاش دارند دوباره مذاکره انجام شود میخواهند به اهداف خود برسند نه آنکه ملت را میخواهند حمایه کنند و خونریزی را پایان دهند چون در جریان یازده ماه مذاکره صدای این چندکشور بلند نشد که اول باید آتش بس موقت انجام شود تا ختم مذاکرات که این یک اصل در مذاکرات جنگی است باید اجرامیشد که نشد. صدا هائی است که دولت با طالب مذاکره کند ، کدام دولت همان دولتی که به نطامیان خود اجازه نمیدهد که بالای طالبان شلیک کنند و جان خودرا نجات دهند ، دولتی که طالب را از زندانها رها کرد که تا دوباره به میدان های جنگ برگردند، دولت جطور میتواند با برادر خود مذاکره کند اینها مشکل ندارند اینها هردو با ملت مشکل دارند که باید حل شود. حکومتی را دوباره به قدرت نماینده ملت نیست اگرمیبود در این هژده سال کاری برای ملت انجام میداد برعکس طالب فراری را دوباره به قدرت رسانیدن که کرزی و غنی مساوی دست دارند مثل شوم در این مدت زمان تا توانستند مقاومت را ضعیف ساختن و طالب را دوباره احیا کردند که مارا دوباره نقطه هژده سال قبل عقب بردندو حالا کرزی غنی را دو دشنام میدهد. خوب بازیگران ماهری اند راه فریب مرد را خوب میدانند.
خارکش


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است