ترامپ فقط یک تاجر است
ترامپ یک روز همه را برای مبارزه با مخالفان (خودساخته) به میدان می آورد و یک روز دیگر بدون درنظر گرفتن دیگران، همه نقشه ها و طرح های آنان را با یک "توییت" با خاک یکسان می سازد 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۵۵    ۱۳۹۸/۶/۲۰ کد خبر: 160122 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper) از ظاهر اوضاع چنین بر می آید که مذاکرات میان آمریکا و طالبان پایان یافته و اینک آمریکا علیه طالبان دست به اقدامات نظامی شدیدتر خواهد زد و افغانستان را از لوث وجود آنان پاک خواهد نمود.
بازهم از ظواهر اوضاع چنین بر می آید که آمریکا به پاکستان اخطار داده تا دست از حمایت طالبان بردارد.
بازهم از ظواهر اوضاع چنین بر می آید که اشرف غنی دوباره یکه تاز میدان خواهد بود و مورد حمایت ترامپ قرار خواهد گرفت و یک دوره دیگر در انتخابات پیروز شده و برای پنج سال دیگر بر کرسی ریاست جمهوری تکیه خواهد زد.
بازهم از ظواهر اوضاع چنین بر می آید که رهبران طالبان در قطر زندانی شده و اجازه خروج از این کشور را ندارند.
بازهم از ظواهر اوضاع چنین بر می آید که قرار است ۵۰ جت جنگی جدید امریکا از خلیج به پایگاه بگرام و شنیدند انتقال شود تا مخالفان مسلح بیشتر سرکوب شوند.
و ده ها مورد دیگر...
اما زهی خیال باطل... که همه اینها فقط خبر است و در پس این خبرها، نقشه و طرح از پیش تعیین شده است و یک به یک در حال اجرا....!

ترامپ یک تاجر اقتصادی است، برای او صرفا منافع اقتصادی اهمیت دارد، او نه به اوضاع سیاسی دیگر کشورها ارزش قایل است و نه خیلی از سیاست سر در می آورد. ترامپ فقط یک تاجر است.
ترامپ بخوبی درک کرده است که با طاهری احمقانه چگونه دیگران را فریب دهد و جیب های آنان را به نفع خود خالی نماید.
برای ترامپ نه غنی ارزش دارد و نه عبدالله، نه پشتون مهم است و نه تاجیک، نه از اسلام سر در می آورد و نه از مسیحیت، او فقط یک تاجر است.

ترامپ به عنوان یک تاجر با همه بازی می کند و عملا به همه فهمانده است که با پول آنان را می خرد و از بغل شان ده برابر آنچه برای شان هزینه کرده باید بیرون بکشد.
او محاسبه کرده است که چقدر روی غنی خرج کند و چقدر روی طالبان و داعش، که بتواند از پهلوی آنان ده ها برابر آنچه خرج کرده پیدا کند.

ترامپ یک روز همه را برای مبارزه با مخالفان (خودساخته) به میدان می آورد و یک روز دیگر بدون درنظر گرفتن دیگران، همه نقشه ها و طرح های آنان را با یک "توییت" با خاک یکسان می سازد.

ترامپ نه تنها سیاستمداران کشور ما را فریب داده و درگیر اخبار دروغین سیاسی و نظامی و استخباراتی کرده است که پای اکثر سیاستمداران جهان را به میان آورده و پس از یک بازی چندین ماهه همه آنان را به التماس واداشته است. (اینک اکثر کشورهای ذیدخل در امور افغانستان از ترامپ خواسته اند تا لطف کند و اجازه دهد تا تمایندگان آمریکا به مذاکرات صلح بازگردند.)

جالب اینجا است که من (نادان به سیاست) در این گوشه تنهایی میتوانم بازی مسخره و تحقیر آمیز ترامپ را با سیاستمداران افغانستان و کشورهای ذیدخل در امور افغانستان ببینیم ولی به اصطلاح سیاستمداران امروزی با همه علم و تجربه و اتاق فکرهایی که تشکیل داده اند، حتی گوشه ای از این بازی و تحقیر شدن پیاپی خودشان را نمی بینند، انگار که در عالم سیاست امروز، "کور و کر" شده اند.

کمی بخود بیایید و ببینید که همه بازیچه دست یک تاجر سیاسی شده اید و پشت سر هم مغلوب بازی های وی می شوید و باز بفکر راه چاره برای خود هستید و بازهم مغلوب یک بازی دیگر...!
لطفا همه کنار بروید تا تکلیف این مردم بیچاره ما مشخص شود. اگر شما کسانیکه ادعای سیاست دارید و باعث و بانی همه این بدبختی ها شده اید، از سردمداری و قدرت طلبی های تان فاصله بگیرید و مردم را بحال خود رها سازید، یقینا این مردم بسیار بهتر از شما راه خود را پیدا کرده و آینده فرزندان خود را تامین خواهند نمود.
اما افسوس که این جرات ندارند و همچنان در پی قدرت طلبی و پول پرستی نه تنها خود را که آینده این سرزمین را به نابودی کشانده و تا محو همه چیز و هم کس از افزون طلبی های خود دست نخواهند کشید.
کاش شما به اصطلاح سیاستمداران زودتر از این دنیا بروید تا مردم خود را ه خود را بیابند.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ترامپ
تاجر
نظرات بینندگان:

>>>   واقعا چنین است
ترامپ فقط بفکر غارت افغانستان است و برای همین دنبال ماجراجویی بیشتر است تا راحت با سرگرم کردن مردم و رهبران و انحراف اذهان جهان معادن افغانستان را غارت کند
شیما کابل

>>>   به دهه هفتاد بازگشته‌ایم:
در میان اقوام کشور، رقابت اصلی میان تاجیکان و پشتون‌ها است. از آنجاکه اشرف غنی ممثل پشتون‌هاست، او بخاطر حفظ قدرت برای پشتون‌ها و به قدرت نرسیدن تاجیکان به هر وسیله‌ای متوسل خواهد شد و شاید حتی با طالبان هم متحد شود.
این وضعیت دقیقا برعکس وضعیتی است که در دهه هفتاد اتفاق افتاد. در آن روزگار، قدرت در دست تاجیکان بود؛ حکمتیار و اقوام دیگر در حاشیه قرار داشتند و همین مسئله موجب سقوط حکومت آقای ربانی شد. امروزه دقیقا عکس آن، اتفاق افتاده است. امروزه قدرت در اختیار پشتونی به اشرف غنی و درواقع، افرادی مانند حکمتیارهای جدید قرار دارد و اقوام دیگر در حاشیه هستند.
بنابراین، همانگونه که در آن روزگار، آقای حکمتیار دست به هرکاری زد تا قدرت را از دست تاجیکان خارج کند، امروز همان نقش را تاجیکان دارند و آقای غنی را نیز می‌توان ممثل آرزوها و آمال دیرینه حکمتیار دانست. این تقابل میان این دو قوم کشور هر روز شدت بیشتری می‌گیرد و نمایان‌تر می‌شود.
اگر چنین وضعیتی را بپذیریم، برای مردم هزاره‌ها و ازبیک‌ها مهم است که طرفدار حکمتیار باشند یا ربانی و به طرفداری از کدام یک کشته شوند.
رحمت الله رضایی

>>>   کوتاه گپ!‌
اگر زنجیر فاشیزم را هم به گردن تان بیندازید و در ۱۸ سنبله آهسته هم برو هم بروید- بازهم برای تان حادثه جور می‌کنند و حاشیه می‌آفرینند تا اهمیت متن روز شهید را به حاشیه ببرند و حاشیه دلخواه خودشان را متن بسازند- متنی که شما را بتوانند در آن دشنام بدهند،‌ تحقیر کنند و توهین روا بدارند.
فاشیزم به هیچ چیزی از شما راضی نمی‌شود مگر این که از عزت و هویت و نام و نشان و فرهنگ و زبان خود بگذرید و به تقدیس آنها بپردازید.‌

اختیار با شماست!‌ تسلیم فاشیزم می‌شوید یا به عزت و هویت و نام و نشان خود می‌چسپید و با چنگ و دندان از آن دفاع می‌کنید. یکی را شرف و آزادگی و دیگری راه اسارت و بیشرفی!
صبور راحل

>>>   عبدالمنان شیوای شرق اقای رحیل من هرگز با تو و چندتا پوشالی نبوده ام... حساب چندتا فراری تو چون جداست!
بدتر از فاشیزم فراری ها و لمیدگان اب های گرم اند.
اینها را که تو نام گرفتی من خربنده هم قبول شان ندارم. چندتا شارلتان و دهن کج نمی توانند هم ردیف و هم مسیر من باشند! صبورانه در ساحل ارام بخواب و ناق قصه مفت نخوان! واقعیت همین است که هرکسی با هراس افگنی، تفنگ، اوباش گری در میدان بیاید نماینده من نیست... این کار را اگر اوغان ها به خاطر امان الله کند زشت است و اگر تاجیک ها به خاطر قهرمام ملی! شما منطق مبارزه و سیاست تان نباید این باشد! رفتار مدنی نیست و این کار از شکوه قهرمان ملی کاستن است. خلاصه از اوباش گری دفاع کردن منطقی نیست

>>>   عبدالمنان شیوای شرق جناب شرق شما دیگر ان شیوای ازاد وان برهنه پا ی ابله دست وارث شهدای ازادخواه ینیستید شما جنایتی را مرتکب شدید که استخوان شهدای ازاده تان را در گورستان میلرزاند ای کاش شما هم فراری میبودید چون یک راه مردی فرار است نه چنین ارزان خود را میفروختید برای ما رفتن تان در کنار قاتلان همرزمان جوانان رستاخیز در کنار قاتلان سربازان ما که در سنگر ها مانند خودت صادقانه از تمامیت ارضی دفاع نمودند. ولی از عقب برای تمویل برادر طالب ارگ نابود شدند خودت از فامیلی نیستی که اینقدر ارزان فروشی کنی نمی دانم که توجه شما از ین رفتن در کنار ارگ وانهم خود را حق ومخالف امروز ومتحد دیروز تان را خیلی ظالمانه وناسپاسانه توهیین نموده چه است ولی من میگویم این فاشیزم اینقدر هم بیخبر نیست که شما وامسال شما چون صالح را وقت بدهد وشما برای عدالت خواهی کاری نمایید صالح با ارگ وفاشیزم میانه وپیوندی دارد ولی شما وخانواده شما این لکه را نداشته است وهمیشه برای ازادی جان داده اند وقربانی من مانند دیگران همرای تان بحث در عالم ناشناسی ندارم من شناخته وبا خبر از احوال تان نوشته ام از شما خواهش میکنم عادت قدیم تان را فراموش نکنید برده باری های قدیم تان را فراموش نکنید با دوستان قدیم تان چنین نا عیارانه برخورد ننموده وجای برایباز گشت بمانید چون بعد گرتن رای تان هرکدام تان به بهانه های از میان برداشته میشوید فاشیزم تا زمانی که نفر مورد استفاده داشته باشد استفاده میکند وقتی کمی احساس ترس کرد خیلی زشت نابودش میکند من هم از همان فراری ها هستم ولی مانند بعضی ها درکنار فاشیزم با جیب خالی بدون موتر زره رفیق ودوست وهمروز دیروزخود را با زبان توهیین واز دست نمی دهم امیدوارم که مانند جناب رحیل که تا امروز هم درزمان سنگر سنگر را گرفت وهم در زمان عمل قربانی داد وامروز هم از ناگزیری در غربت رنج میکشد وصدای شما وهزاران شما را به گوش جهانان میرساند ولی خیلی با ناسپاسی از دوستان بی مروت چنین جواب میگیرد مرا هم در دادگاه صحرایی خود. چون حکم ندهید این پست مرا هم ارشیف نماید چندان زمان نمانده
زمان پاسخ میدهد خدانگهدارت
حبیب کوهستانی

>>>   11 سپتامبر، و دروغ بزرگ مبارزه با تروریسم!

متن سخنرانی جورج دبلیوبوش رئیس جمهور سابق امریکا در 20 سپتامبر2001 در مقابل کنگره امریکا:
"دشمن ما شبکه ای افراطی از تروریست‌ها و هر دولتی است که از آن‌ها حمایت می‌کند. جنگ ما علیه ترور با القاعده آغاز می‌شود، اما در همانجا پایان نمی‌پذیرد. این جنگ تا زمانی که تمامی گروه‌های تروریستی دارای بُرد جهانی، متوقف نشوند و شکست نخورند پایان نخواهد گرفت. .....(تروریست‌ها را) از جایی بجایی خواهیم شان راند تا زمانی که هیچ پناهگاه و یا آسایشگاهی برای شان وجود نداشته باشد؛ و ما کشورهایی را که به تروریسم کمک می‌کنند و یا پناهگاه امن برای شان فراهم می‌آورند، تخریب خواهیم کرد. هرکشوردرهر منطقه، اکنون باید تصمیم بگیرد که آیا با ما است، یا با تروریست‌ها. از امروزبه بعد هر کشوری که به تروریست‌ها پناه دهد یا از آن حمایت کند از سوی ایالات متحده امریکا یک رژیم متخاصم تلقی خواهد شد."

دونالدترامپ رئیس جمهور کنونی امریکا پس از منتفی دانستن گفتگو با طالبان گفته است که "حملات نیروهای امریکایی بر شورشیان به شدیدترین مرحله در یک دهه اخیر رسیده است. درجریان چهار روز اخیر (پس از منتفی دانستن گفتگو با طالبان)، ما شدیدتر از هر زمان دیگردرده سال اخیر دشمن را کوبیده ایم"!!
هم‌چنین مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده امریکا نیز گفته است که «ما در فقط ۱۰ روز بیش از هزار طالب را کشته ایم»!!

*کارنامه مبارزه با تروریزم و راستگویی رهبران امریکا در مبارزه با طالبان و داعش و تروریزم درطی دو دهه گذشته روشن‌تر از آن است که در مورد آن توضیح و تبصره ای بیان شود. بهترین راه چاره آنست که ما به خود "باور" داشته باشیم و به یکدیگر "اعتماد" نماییم و بیش از این غلام زرخرید و برده حلقه بگوش نباشیم! تجربه ده‌های گذشته و سرنوشت دیکتاتورهای سقوط داده شده در منطقه که روزی مورد حمایت امریکا و قدرت‌های بیرونی بود، اما همین حامیان دیروز شان برای منافع خود تروریست‌ها را بر آنان ترجیح دادند؛ نشان داد که عزت و اقتدار و مشروعیت همه چیز در جلب اعتماد مردم است.

شکور اخلاقی

>>>   طالب یک فرد نیست
طالب یک تفکر است، یک باور است و یک سیستم است
شاید روزی برسد که هیچ طالب مسلح درافغانستان باقی نماند اما تا زمانی‌که این تفکر در ذهنیت ها وجود داشته باشد ممکن است پدیده‌‌ای به نام طالب و یا هرنام و هر پرچم دیگری باهمان تفکر و جهان بینی از این جا و آن جا قارچ وار سر بدر کند،
ساختار قبیله‌یی و شمار قابل توجهی از روستاهای افغانستان خاستگاه اصلی این تفکر و محل مناسب برای جمع‌آوری سرباز و هیزم سوخت است
اگر قرار باشد با این سیستم فکری مقابله شودتفنگ تنها ابزار نیست، بهترین ابزار روشنگری است هرچند این فرآیند یک مقدار طولانی و زمان‌گیر خواهد بود .
یحیا جواهری

>>>   یک مشکل جدید که فعلن به وجود آمده این است که
کاندید ها باید بروند و تجارت بیاموزند فرصت کم و پول هم در دسترس نیست

>>>   تعدادی از فعالان سیاسی و کاربران فضای مجازی در افغانستان برکناری جان بولتون و توئیت‌های ترامپ را دستمایه مطایبه و شوخی قرار داده‌اند.
اما تا جایی که به افغانستان مربوط می‌شود، برکناری بولتون به معنای خروج یکی از جدی‌ترین حامیان نظام حکومتی افغانستان از صحنه سیاست آمریکا است. در ساختار رهبری حکومت آمریکا، بولتون سرسخت‌ترین مخالف معاهده صلح با طالبان و خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان بود.
بولتون نقش مهمی در مخالفت با معاهده صلح قطر و کنسل‌شدن دیدار محرمانه ترامپ با سران طالبان در کمپ دیوید بازی کرد.
در حقیقت، در نبود جان بولتون است که باید نگران توئیت بعدی دونالد ترامپ راجع به افغانستان و خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان باشیم.
فرید خروش

>>>   اصولن اقای خلیل زاد در ساعات اولیه اعلام دونالد ترامپ مبنی بر لغو نتایج مذاکرات و فسخ گفتگوها با طالبان, می بایست , استعفا میداد.
در فرهنگ.بیروکراسی غرب کم ترین عدم اعتماد مقام های بلند ازکارکرد مقام های دون پایه تر جا در جا به استعفا ان شخص منجر میشود.ِ
خلیل زاد باید برود , اینکه تا هنوز نرفته است , واقعن جالب است.
نظر موج

>>>   یازده سپتامبر، تجربه ناکام مبارزه با تروریزم.
خشکاندن ریشه های تروریزم نیاز به سازوکارجامع و همسویی جدی و صادقانه دارد. در مبارزه با تروریزم نباید برخورد ابزاری و تاکتیکی صورت می گرفت. همان کشورهای که حامی تروریزم بودند، هم چنان متحد استراتژیک باقی ماندند.
در مبارزه با تروریزم، تروریست بیشتر از منافع مردم، مورد اعتماد قدرت های مبارزه با تروریزم قرار گرفتند.
چالش دیگر سوء تدبیر رهبران سیاسی بود که نتوانستند از فرصت پیش آمده در جهت همسویی برای ثبات و امنیت و توسعه کشور بهره برداری نمایند. این رهبران به گونه ای دیگر در چرخه باطل قرار گرفتند که فقط دشمنان صلح و ثبات کشور از آن بهره برداری نمودند.
در شرایط کنونی تجارب بسیار ارزشمندی هرچند با خون بهایی سنگین بدست آمده است. مسئولیت ما است که از این تجارب برای پایان بخشیدن به جنگ و خشونت و تعامل با جهان و منطقه برای استقرار ثبات و امنیت استفاده نماییم. بجای خود زنی، به تقویت دیدگاه ها و روش های مشترک بپردازیم. بجای خط کشی های توهم آمیز داخلی به تقویت مواضع مشترک همت نماییم.
شکور اخلاقی

>>>   شب گذشته در حالی که ذهنم درگیر مسایل قومی از ناحیه بحث و جدل‌های برخاسته از هژدهم سنبله بود، کتابی را مطالعه داشتم که اتفاقاً به بحث نژاد پرستی در امریکا پرداخته بود. در این بخش، به پژوهش‌های انجام شده در مورد انواع و اشکال نژادپرستی و ماهیت این پدیده اشاره شده بود که من این نکته را در آن جالب یافتم:«انکار نژادپرستی یکی از راهبردهای شناخته شده نخبگان نژاد پرست است.»
در افغانستان هرچند ما خوش‌بختانه نژادپرستی شدید نداریم اما قوم‌پرستی شدید داریم که اخیرا رو به رشد بوده است. در افغانستان نیز نخبگان قوم‌پرست،آگاهانه و سازماندهی شده قوم‌پرستی را انکار می‌کنند که این یک راهبرد است.
من از هر زاویه که مشکلات افغانستان را ریشه‌یابی می‌کنم، ریشه آن را در قوم‌پرستی پیدا می‌کنم. تا زمانی که این موضوع دقیق ریشه‌یابی نشود و در یک گفتمان باز و عقلانی حل و فصل نشود، جنگ و بی‌ثباتی در انواع آن ادامه خواهد داشت. راهبردِ انکار موجب دوام و تشدید قوم‌پرستی می‌گردد.
نورالله وليزاده

>>>   لیستی از کارهای اشرف غنی برای دفاع از "جمهوریت" در ۵ سال گذشته:

۱. نادیده گرفتن جنبش تبسم
۲. سرکوب جنبش روشنایی
۳. گوسفندی سازی انتخابات پارلمانی
۴. سهمیه بندی کنکور
۵. حذف بودجه آب‌گردانهای هزاره‌جات
۶. دو بار سقوط قندوز
۷. تبعید و حصر خانگی معاون اول حکومت و کمین به جانش در فاریاب
۸. سرکوب مقاومت مردمی علیپور
۹. جواب ندادن به تماسهای درخواست کمک سربازان محاصره تا ۲۴ ساعت بعد از محاصره، از جمله در قضیه محمد سیاه در #جلریز در یک ساعتی کابل
۱۰. آزادی چندین هزار زندانی طالبان
۱۱. تبدیل ARG - ارگ و وزارتخانه‌ها و پارلمان به سکس مندوی، حتی در برابر خانواده سربازان شهید شده در جنگ
۱۲. لیلام زمین به نرخ کچالو برای الکوزی جان
۱۳. انحصار اختیار وزارتخانه‌ها در کمیسیون تدارکات ملی
۱۴. دادن قراردادهای بدون مناقصه به شرکتهای خانه خسور
۱۵. جلوگیری از عملیات ارتش برای پاکسازی طالبان بعد از سقوط جاغوری
۱۶. اداره بیشتر از نصف وزارتخانه‌ها با سرپرست
۱۷. ارتقا و ترفیع امرخیل
۱۸. مخ‌کشیسم و رساندن درصد حضور مردم #هزاره در ادارات دولتی به نزدیک صفر
۱۹. محاکمه عبدالرازق وحیدی
۲۰. فرستادن هلیکوپترهای ارتش برای نجات داعش از محاصره طالبان در شمال
۲۱. معاش میلیونی در ماه دادن به حکمتیار
۲۲. تامین امنیت فوق العاده برای تروریستان در مسیرهای هزاره‌جات شامل دره غوربند، میدان و قره‌باغ و...
۲۳. اختصاص ۲ میلیارد افغانی برای کوچی‌ها در عین تامین امنیت برایشان به منظور لشکرکشی هر ساله به هزاره‌جات
۲۴. امضای معاهده با طالبان برای ایجاد منطقه خودمختار برای‌شان در دند غوری بغلان، درست در قلب گشود و سر راه شمال به جنوب کشور
۲۵. سرکوب جنبش رستاخیز با فرستادن انتحاری در مراسم تشییع جنازه شعید ایزدیار و...
۲۶. اختصاص ندادن ۳۵ میلیون دالر واقعی برای انجام پروژه لین برق توتاپ از مسیر اصلی بامیان، و در عوض قول تکمیل ۵.۴ میلیارد دالر پروژه خیالی برای هزاره‌جات به شرط برنده شدن
۲۷. انحلال معاونت دوم ریاست اجراییه برخلاف موافقتنامه تشکیل دولت دو سره
۲۸. زندانی کردن قومندانهای ضد طالب مثل علیپور، قیصاری و... و تقاعد پیش از وقت ژنرالان ضد طالب مثل ژنرال مراد و کشته شدن مشکوک ژنرال رازق و اندرابی و...
۲۹. توقف پروژه میدان هوایی دایکندی
۳۰. و...

بقیه کارها در دفاع جمهوریت را شما در کامنت بگویید تا اضافه کنم.
صابر جعفری

>>>   Azim AB
سخن گوی تازه تعیین شده طالبان میگوید:
ترامپ باید از طالبان معذرت خواسته و حرف خود را پس بگیرد.

>>>   ترامپ فقط یک تاجر است!مانند سقو!

>>>   من چه بنویسم؟ فاشیست های اوغان را به چشم خود ببینید که وقتی تفنگ داشته باشند، وقتی قدرت به دست شان بیاید، وقتی امکانش را داشته باشند، در حق تاجیکان چه میکنند؟ طالبان را ببینید، نیروی به اصطلاح خاص این دولت فاسد فاشیستی پوشالی را ببینید که در حق تاجیکان چه میکنند؟
خدا شاهد است، وقتی آن ویدیوی لت و کوب شدن جوان تاجیک را دیدم ، درد آن لگد ها و آن قنداغ تفنگ و آن کوبیده شدن را در تنم احساس کردم. فکر کردم خودم را می زنند. در آن خیابان، در دست آن وحشیان، من بودم که لت و کوب شدم. باور کنید که خیلی درد کشیدم.
من فاشیزم را می شناسم . فاشیست های پشتون را از سالهای سال است که خوب و اساسی و از ریشه و بنیاد می شناسم. میدانم ، برایم روشن است که اگر یکبار باز قدرت و حاکمیت و اقتدار شان محکم شود، چنان روزگاری را به مردم ما نشان دهند که در هیچ کتابی نخوانده باشید و در هیچ فلمی ندیده باشید و از هیچ کسی نشنیده باشید. افسوس که حماقت کلانکاران تاجیک و دیگران باعث شیرک شدن فاشیست های پشتون شده است. از ماست که برماست. متاسفم.
ر راوی

>>>   میدانید اشرف غنی در کمپ دیوید چگونه یک معامله ننگین را با طالبان امضا میکرد؟

بعد از اینکه اسماعیل یون مطمئن شد که اشرف غنی احمدزی در انتخابات ریاست جمهوری دیگر شانس برنده شدن ندارد از اشرف غنی خواست که با طالبان کنار بیاید.
از نظر اسماعیل یون طالبان پشتون اند. اگر قرارداد صلح با آنها امضا شود بازهم قدرت در دست پشتون ها قرار می گیرد، در غیر اینصورت اگر انتخابات شود باخت غنی حتمی است.
اشرف غنی احمدزی با توجه به این اظهارات یون و ترس از شکست در انتخابات ریاست جمهوری با طالبان رابطه پنهانی برقرار کرد.
معامله ای که در کمپ دیوید بوساطت ترامپ با طالبان امضا میشد به مفهوم تسلیمی بی قید و شرط غنی احمدزی به طالبان بود.
آمریکایی ها نتایج این قرار داد را به آینده افغانستان و بخصوص خود آمریکا زیانبار دیدند فورا تغیر دیدگاه کردند و امضا قرارداد تسلیمی را لغو کردند.

پ.ن: یک سلام به امرالله صالح 😉
رادمنش

>>>   اغای جان بولتون مشاور امینت ملی امریکا از وظیفه اش برکنار شد:
دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، خبر داد که جان بولتون را از سمت مشاور امنیت ملی خود برکنار کرده است.
وی در توئیتر خود نوشت که به جان بولتون اطلاع داده است که «خدمات او دیگر برای کاخ سفید لازم نیست».
آقای ترامپ نوشت: «من و سایرین در دولت با پیشنهادات او قویا مخالف بودیم و از همین رو از او خواستم که استعفا دهد. این استعفا امروز صبح به من تحویل داده شد. از جان بولتون برای خدماتش تشکر می‌کنم و یک مشاور امنیت ملی تازه را هفته آینده معرفی خواهم کرد».
جان بولتون از تاریخ نهم آوریل سال ۲۰۱۸ به عنوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید کار خود را شروع کرد.
جان بولتون از حزب جمهوری‌خواه، یکی از سرسخت‌ترین چهره‌های ایالات متحده در ضدیت با نظام حاکم بر ایران است. او این سرسختی را در زمانی که نماینده کشورش در سازمان ملل متحد بود، به وضوح نشان داد.
یکی از خبر گزاری های امریکا نوشته که با توجه به اینکه متحدان دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا برای یک نشست مهم برای آینده افغانستان در اوایل این ماه آماده می‌شدند ولی جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا در فهرست دعوت شدگان نبود.
این روزنامه نوشته در مورد دیگر آقای بولتون درخواست یک کپی از پیش‌نویس موافقت‌نامه میان آمریکا و طالبان را کرده بود. ولی زلمی خلیلزاد نماینده آمریکا برای صلح افغانستان درخواست او را رد کرده و گفته بود که آقای بولتون می‌تواند متن موافقت‌نامه را در حضور یکی ازمقام‌های ارشد آمریکایی بخواند ولی نسخه موافقت‌نامه در اختیارش قرار نگیرد.
(مانند رهبران افغانستان زلمی خلیل زاد موافقتنامه را به انها نشان داد ولی کاپی انرادر اخیتارشان قرار نداد.).
یکی از مقام‌های آمریکایی به واشنگتن‌پست گفته که این برخورد آقای بولتون را عصبانی کرد ولی یک مقام دیگر این موضوع را کم اهمیت خوانده و گفته که در نهایت این پیش‌نویس به شورای امنیت ملی آمریکا فرستاده شد.
یک مقام ارشد آمریکایی که نخواسته نامش گرفته شود، به واشنگتن پست گفته که جان بولتون که از مدت‌ها برای حضور گسترده نظامی آمریکا در سراسر جهان تلاش می‌کند، شدیدا مخالف توافق صلحی است که به طولانی‌ترین جنگ تاریخ آمریکا قراراست نقطه پایان بگذارد.
به گفته این مقام آمریکایی مخالفت آقای بولتن با تلاش‌های دپیلماتیک برای پایان جنگ افغانستان باعث خشم دونالد ترامپ شده و موجب شد تا متحدان آقای ترامپ او را از فهرست مذاکرات حساس درباره توافق صلح با طالبان کنار بگذارند
یا اینکه اغای ترامپ میخواهد به بن کشیدن مذاکرات طالب ها وامریکایی ها را بدوش وی بی اندازد شاید هم فکتور های متعددی دیگر در بر کناری وی نقش داشته باشد.
با عرض حرمت
ادریس اریب

>>>   حالا که قصه طالب مالب مفت شد حکومت باید گلک این مناپک را تحت فشار قرارداذده وجیره اش را قطع کند ، این مناپک برای اینکه خودرا نزد طالبان سفید کرده باشد در روزهای که صلخ طالبان گرم شده بودمکرر حکومت را فیر اسلامی وکشور را اشغال شده می گفت،
این بی دین چول خکومت را حلال میداند اما روش حکومت را غیر اسلامی می خواند درحالیکه اصلا خودش مسلمان نیست
ر

>>>   سخنگوی آی اس آی درقطر سهیل شاهین چندی پیش گفت: مردم افغانستان انمشالله بزودی اخبار خوشی خواهد شنید،
براستیکه اخبار خوش شنیدیم وآن تغیر موضع ترامپ بود که گفت: منبعد مابا ترورست های آدم کش مذاکره نمیکنیم ، این خبر برای زن ومرد خوش بود

>>>   شیوای شرق؟ امرالله صالح؟ ملا قربان؟ برای سفیدکردن روی سیاه امرخیل ها؟
صادقانه باید اعتراف کرد که ین فداکاری و سرسپردگی نخبگان و دیگر اندیشان و خردورزان تاجیک باعث حیرت جمعی گردیده و حتی روح فردوسی بزرگ را نیز می آزارد. از دانش و مرتضوی گله نمیتوا کرد. چون آن بیچارگان هیچ وقت لافی از غنامندی فرهنگی و قدامت تاریخی و افتخارات باستانی جمشید و یماو رستم و درفش کاویانی..... نزده اند. ا

>>>   انسان امروز در میان جنگ و جنگل عقاید و منافع عده‌ای قلیلی سرگردان شده و به شدت نیاز به دستگیری دارد
ضیا صدر

>>>   شرم و ننگ بردولت اشرف غنی باد که با یک توییت ترامپ به هم می ریزد.

>>>   خواب است وخیال اگر بپنداریم اوضاع واحوال تصمیم گیرندگان امریکای اشفته ونامنظم است مگر درانجا مانند ما قبیله گراهای متعصب حکومت میرانند ویا سربراه هاشان رادیگران نصب کرده اند؟!!! انها یک ابر قدرت بزرگ که در دنیا حد اقل همین حالا حرف اول را میزنند واستعمارگر وجهانخوار اند وبه زعم خودشان سرنوشت جهان را در اختیار دارند این خواب ها وخیالها اگر واقعیت دارد ویا بلند پروازی است لا اقل درمورد کشور ویرانه ای ما صدق میکند تا هنوز به روایتی نزدیک به سه هزار خارجی که بیشترینه شان امریکای اندکشته شده ویا در هنگام مذاکرات میان خلیل زاد وطالب ها بیش از ۵۰ حمله ای انتحاری صورت گرفته ونزدیک به یک هزار افغان به قتل رسیده مگر به همین ده نفر اخیر وبه<الس بریتواورتز>سرباز کشته شده ای اخیر امریکای دل دونالد ترامپ سوخته وبقیه انسان نبودند؟!!! این همه بهانه های واهی وبی مورد است بر عکس انطور که فکر میشوداداره ای کشور بزرگ وپهناور ومقتدر امریکا توسط یک شخص اداره وکنترول نمیشود اگر کمیته ای سیصد وچهار صد هم واقعیت نداشته باشد یک نیرو وقدرت منسجم دیگر پشت سر این اداره قرار دارد وریموت کنترول بدست انهاست تا جهان را کنترول نمایند ویا خلیل زاد تنها مذاکره کننده ای امریکا نبود تا قضیه را به نفع خویش وتبارش بچرخاند بلکه درین مذاکرات گروپ مقتدروجود داشت و... اینها در اخرین تحلیل شمشیر طالب را بجان ملت افغان تیز تر ساخته وغنی را قهرمان نمودند وحد اقل برای پنج سال دیگر این دیوانه ای بی افسار را بر گرده های ملت عزیز ما سوار مینمایند وخلیل زاد هم یک مامور است طبق فرمایشات انهاعمل میکند درین میان بسیار چیز ها را بدست اورده وچیزی را از دست نداده است وامریکا هم نه برای ماندن خود وامدن خویش از کسی کسب اجازه نموده بودند ونه در رفتن شان ویا دیر ماندن خود از کسی اذن میخواهند انها مست ومدهوش ودر مسایل جزءی مانند افغانستان بی تفاوت عمل مینمایند وهمانطوری که جناب دونالد فرمودند اگر ده ملیون افغان هم به یکبارگی کشته شود که میشود وخواهد شد خم به ابرو نمی اورندچون وسیله نزد انها هدف را توجیه مینمایدبخاطر رسیدن به اهداف از قبل تعیین شده ملیونها لیتر خون انسان به پشیزی نزدشان ارزش نداردوقتی شیر در جنگل به هیچ حیوانی رحم نمیکند واتش خشک وتر را میسوزد وسیل هر خس وخاشاک را باخود میبرداینها نیز همین طور فکر میکنند ومسایل سیاسی ونقشه وبرنامه ای انها بلند تر ازان است که وحیدمژده که خود طالب است وعتیق الله بریالی وصمدک ها از عهده ای تحلیل وتجزیه ای ان برایند
قاضی فضل الله سابق مشاور ارشد وزارت معارف

>>>   کارهای ترامپ اصلا قابل پیش بینی نبوده ونیستفقط بفکر منافع خودش است یاران ابوذر

>>>   کازی فظل الله!
پکر میکریم تنها رشوت خوری وخیانت را می پهمید نام خدا در ادبیات هم خوب هستی چشم نشوین

>>>   ترامپ تاجر و یا هر منشاء و مسلکی که داشته باشد، منتخب آزاد مردم آمریکاست و این را هم باید بدانیم که اگر یک روز آمریکا چشم و دست خوداز افغانستان ببرد و بکشد، افغانستان به حمام خون طالبان و متحدین وحشیش درخواهد آمد و مبدل خواهد شد. قدر عافیت کسی داند که به مصیبتی گرفتار آید.درود بر آمریکا و ترامپ

>>>   اگر راست بگو ئیم تاجر همیشه فریب کار و قسم‌خور و سود خور است.اما با ید‌گفت کسانی که‌خود را سیاست‌مدار این‌کشور بیچاره و غریب میدانند.
اول رهبر باید پاک و وطن پرست باشد نه در گفتار بلکه در عمل.ام‌ما میدانیم که رهبران کشور غریب میلیونر و عشق به مقام‌و حفظ نگهداری پول هاییکه از راه های نا مشروع هستند.
متاسفانه کسی نیست که ازین رهبران عالیقدر پرسان کند این دارائی که تو داری از کجا کردی معاش ماه وار شما چند است. پس این ها کدام فرق با آرامم ندارد .برای ز ندگی انسان و آن افغان باشد ارزش ندارد.برای جناب ها همچنین است. روزانه به صد ها جوان شهید می شود اما آنها کمپاین میکنند.پول های شان زیاد شود.

>>>   خو وقتیکه اینطور است چرا بیشترین عسکر و خورد ضابط در لشکر اشرف غنی را شما تاجکان تشکیل میتین و بر علیه طالب برای خشتک چه کسی میجنگین؟
ملا حاتم

>>>   رهبر امریکا تاجر املاک است اما رهبران افغانستان تاجـر قومی هستند،

>>>   از همین حالا بهتان گفته باشم فارسی زبان و تاجیکان باید به وحدت و اجماع برسند و فقط یک نماینده کاندیدا باشد تا رای ها متفرق نشود در عیر این صورت قبیله فاشیست راه تقلب را برای خود هموار میبیند و اسوده خاطر در رای ها بازی میکند.
خلیل حبیبی

>>>   Atmar
در ختم جنگ دوهم جهانی نیروهای استعماری فرانسه و انگلیس در ویتنام بخاطر حفظ قاچاق مواد مخدره از سایگون به اروپا و آمریکا از وحشی ترین و بیسواد ترین افراد در ویتنام استفاده کردند. سیاست امروزی غرب در افغانستان ادامه سیاست های کثیف و عوام فریبانه شوم شان میباشد که با استفاده از همچو افراد دزد و قانون شکن بخاطر قاچاق مواد مخدره جنگ را ادامه داده و مردم را در اضطرار نگاه میکنند. همانطوری که مر دم قهرمان ویتنام پوز آمریکا و انگلیس را در خاک مالیدن مردم افغانستان هم از سیاست‌های رذیلانه غرب در دست چند دزد دست نشانده شان به سطوح آمده و پوز غرب و دزدان شان را به زمین خواهند مالید. اینها خواب بد خود را دیده اند به همین لحاظ در پروسه های صلح ملی دست اندازی می نمایند.

>>>   سلام به مردم فهیم افغان. ترامپ یک تاجر هست و جز منافع مادی هیچی نمیداند. شاید الان عده‌ای ترامپ را ناجی آمریکا بدانند ولی سال های بعد مشخص می‌شود که او چه خراب کاری هایی کرده است.
امیر از مشهد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است