خواننده ایرانی پیشقدم در آزادی نوجوان افغانستانی
 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۴۹    ۱۳۹۸/۶/۱۴ کد خبر: 160052 منبع: پرینت

یک جوان افغانستانی که در ایران به اعدام محکوم شده بود با کمک خواننده ایرانی و دیگر خیرین از مرگ رهایی یافت.
به گزارش فارس، این روزها خبر نجات یک جوان افغانستانی از چوبه‌دار با تلاش و پیگیری‌های «محسن چاووشی» خواننده مشهور ایرانی و دیگر خیرین بازتاب زیادی در فضای مجازی پیدا کرده است و بسیاری از کاربران افغانستانی این اقدام پسندیده چاووشی را تحسین کرده‌اند.

محسن چاوشی روز گذشته 2سنبله با انتشار یک عکس در صفحه اینستاگرام خود از آزادی «سید مصطفی» جوان افغانستانی که 9 سال پیش مرتکب یک قتل غیرعمد شده بود خبر داد.
داستان از آنجا آغاز شد که سید مصطفی ۹ سال پیش در حالی که ۱۶ سال داشت در یک درگیری که منجر به قتل یک نوجوان ایرانی شد متهم شناخته شده و راهی زندان می‌شود.

محسن چاووشی که پیش از این بارها مخاطبان خود را برای حضور در فعالیت‌های خیرخواهانه مردمی تشویق کرده، همانند دفعات پیش برای این حرکت پیشقدم شد و از مخاطبانش خواست که در حد توانشان برای رفع این مشکل دست به کار شوند.

به نوشته آی فیلم 2، آزادی سید مصطفی روایتگر خون شریکی ایرانی‌ها و افغانستانی‌ها می‌باشد و همچنین نشان دهنده این مهم است که این 2 ملت هم فرهنگ و هم زبان در دشواری‌ها همانند کوهی پشت یکدیگر می‌ایستند.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
خواننده ایرانی
افغانستانی
نظرات بینندگان:

>>>   دستش درد نکنه که یک جوان را نجات داد

>>>   زیر هژده که ندارد حق رای
پس چرا مستحق اعدام است
<هلا صدیقی>
عجب است که فقها وقضات شرعی ما به اندازه ای یک هنر مند وبقول افغانها یک سازنده عطوفت ورافت ندارند سید مصطفی قتل را در نو بالغی وزمانی که هنوز به سن قانونی وتکلیف نرسیده مرتکب شده وباز قتل هم عمد نبوده وغیرعمدی ثابت گردیده از نگاه شرعی وقانونی نبایداعدام میشد اگر چنین بود که باید میبودفعالیت های چاوشی وسایر همنوا های سید مصطفی چه اثری بردوسیه ای او مرتب نموده است به هر حال ازهمه کسانی که در نجات هر انسانی تلاش میورزند تشکر نموده سعی انهاراقابل قدر میدانیم
شسخعلی تگذاری سانچارکی

>>>   دمش گرم. كاري نيكي انجام داده . نجات يك انسان از مرگ نيكترين عمل در دين اسلام است كه از ان بالا تر عمل نيك را نميتوان در تمام دين اسلام يافت.
او يك نفر را نه بلكه دنيا را نجات داده . ما ايراني ها را خيلي دوست داريم ولي بعضا در مسايل تاريخ و فرهنگ به داشته هاي ما دست درازي ميكنند و اعصاب ما را خراب ميكنند مجبور ميشويم چيز هايي بنويسيم اما در اصل ما همزبان همفرهنگ و همتاريخ و برادر استيم. اگر ايراني ها ميخواهند با افغانها دوست باشند دست از دزدي تاريخ و دزدي مشاهير افغانستان بردارند و واقعيت هاي تاريخي و افتخارات افغانستان را بپذيرند ديگر كدام مشكل با انها نداريم.

>>>   او که گفته ایرانیها به تاریخ ما دست درازی نیکنند کلمه اشتباه و ناحق گفتی الحق و انصاف این است که اگر چه ما در ایران سیاسی نستیم ولی بلحاظ فرهنگ و تاریخ و تمدن خراسانی هستیم و اتفاقا ایرانی اصیل خود ما هم هستیم و مرکز اصلی ایران(=آریانا به زبان رومی) سالها در شهرهای خراسانی و سیستانی ما بود افتخار مشاهیر ایران برای ما هم بیشتر هست سنایی و عنصری و رودکی و ابوریحان و بوعلی و فرخی سیستانی و ناصرخسرو و ..همه و همه شیران خراسان خود را ایرانی میدانستند ایران (نیمه غربی) نباید همه افتخارات خراسان و ایران باستان و ایران زمین (سرزمین آریان ها) را به نام خود ثبت کند اگر هر تمدن است برای ما مشترک است.
شیرعلی بامیانی

>>>   ایران و خراسان تاریخ مشترک داریم ولی نه با نام افغانستان!
علی از تهران

>>>   انشاالله که ذخیره آخرت آقای چاووشی و همه ای آنهایکه در این امر خیر سهم گرفتن باشد.
چرا در این مورد در صفحات مجازی جیزی نه نوشته اند. حالا اکر بر عکس بود و این پسر اعدام میشد خدا میداند چه غوغای میبود.
بیایید در قضاوتهای ما عادل باشیم.

>>>   مشاهیر افغانستان کدامند برادر؟ شماره کن بدانیم؟!

>>>   به نام خداوند زیبایی ها
خداکند که جنگ نباشد و شما افغانها روی آرامش را ببینید اما مطمئن باشید اگر این موج مهاجرت جدید شکل بگیرد دیگر در ایران جایی نخواهید داشت وخود من شخصا جلوی حضورتان در کشورم را می گیرم به چند دلیل: 1-در این سالها شما کم در حق مردم مظلوم ایران جفا نکردید وبه اسم سد سازی حق آبه های بین المللی را زیر پا گذاشتید وآب رودخانه ها را بستید ورود هیرمند را خشکاندید ومردم سیستان وبلوچستان را اواره کردید2-هرکجا رسیدید در فضای مجازی به ایرانی ها وناموس ایرانی فحش ودشنام دادید وایرانی رانژاد پرست گفتید در صورتی که خودتان از همه عالم نژاد پرستتر هستید شما اقوام افغانی نمی توانید در کنار هم زندگی کنید.پشتون از هزاره بد می گوید. هزاره از پشتون وازبک و... درصورتیکه ما در حق شما بد نکردیم به شما پناه دادیم نانمان را با شما شریک شدیم حتی در زمانه ای که غرب وآمریکا بر علیه ما تحریم دارندو شرایط برای خودمان هم سخت شده است..3-خاک افغانستان را به جایی برای ضربه زدن به امنیت ملی ایران تبدیل کردید. وبا آمریکای خونخوار دست دوستی دادید تا بتواند به کمک جاسوس هایی که از آمریکا دلار می گیرند در کشور ما خرابکاری کنید وبعد ادعا می کنید که با هم برادریم.4-در هر منازعه ای با هرکشور علیه ایران، طرف دشمن را گرفتید وایرانی را کثیف نامیدید وادعای مصادره مشاهیری بزرگ ایرانی به نام خود داشتید.
حالا خودتان قضاوت کنید ببینید که هر افغان که از ایران می آید به واسطه آموزش وبرخورد اسلامی چگونه افتخاری برای شما شده است..شما بهترین نویسندگان وشاعرانتان در ایران بالیده ورشد کرده اند.فوتبالیست های نام آور در اینجا پرورش یافته اندوحتی سینماگرانی مانند برادران محمودی که راحت وبا سرمایه ایرانی فیلم می سازند وان خانم صحرا کریمی که اول بار در ایران استعدادهایش دیده وارتقا یافتند...شما برای اولین بار در ورزش وان هم فوتسال نایب قهرمان شدید آن هم به لطف ورزشکاران افغانی که در لیگ ایرانی وافغانی باز می کنند
شما مردمانی قدر نادان ونمک نشانسی هستید واین ذهنیت امروز ایرانی ها در باره شماست.
روح الله ایرانی از سمنان

>>>   زریر عباسی :
خوشحالم که یک انسان از مرگ رهایی یافت اما امیدوارم آن فرد قاتل متنبه شود و بداند خون بیگناه را نباید ریخت و ان شاء الله همه ما توبه کنیم .
یک سخن : چرا شما برادران افغان از تاریخ شمسی یعنی : فروردین و اردیبهشت و خرداد و... استفاده نمی کنید . این نام ها هم اصیل اند هم زیبا و هم به نزدیکی ملتهای فارس زبان کمک می کنند .

>>>   خراسان سیستان آذربایجان طبرستان کردستان تاجیک و تمام مناطق ایران زمین همگی جزیی از تاریخ ایران هستند.
مگر میشود به فرض کسی از طبرستان ادعایی داشته باشد حال آنکه تمام تاریخ طبرستان متعلق به ایران است این موضوع در رابطه با تمام مناطق ایران زمین با هر قومیتی صدق میکند.
خواه حقیقت را درک کنید یا نکنید.

>>>   فارس كه اسم خود را چند سال قبل ايران گذاشته از جمله فلات و مستعمرات افغانستان است .

>>>   ايران امروزي يا فارس از جمله مستعمرات اريانا بود و اين را فارس نميتواند انكار كند. با تعغير نام نميتوان تاريخ مملو از شكست خود را تعغيير داد. افغانستان از زمان جمشيد بزرگ شهنشاه بلخ تا كنشكاي بزرگ و سلطان محمود غزنوي و ابومسلم خراساني و تبمور لنگ و احمد شاه ابدالي و محمود افغان و غيره در همه ادوار تاريخي بالاي فارس كه فعلا ايران نامگذاري شده حكومت كرده. محمود افغان دختر شاه اصفهان را نكاح كرد و بدين لحاظ شاه اصفهان را بخشيد و اعدام نكرد. بعدا در جريان حمله اتحاد جماهير شوروي ايران از ترس شوروي مرز هاي خود را بروي افغانها باز كرد و افغانها را تشويق به جنگ كرد وقتي افغانها اتحاد جماهير شوروي را از پا در اوردند و به روسيه تبديل كردند ايران شروع به بيرون راندن و ازيت مهاجرين افغان نمود. حالا شما قضاوت كنيد كه اين بود دوستي ايران؟
فعلا هم تمام مشاهير افغانستان را از مولانا شروع تا ابو علي سينا و زردشت و فردوسي غزنوي و غيره را و حتي ملا نصرالدين را ايراني ميخوانند. در حاليكه تمام ايران را بگردي يك نفر بنام نصرالدين انجا نميابي و ايران ملا هم ندارد ملا را حجت المسمين ميگويند ولي ملا نصرالدين را ايراني ميگويند همينطور بهلول دانا برادر سلطان محمود غزنوي را از خود ميدانند ولي سلطان محمود غزنوي را دشنام ميدهند.

>>>   قابل توجه ايراني!
شما ده هزار سال مستعمره اريانا و خراسان و باختر و افغانستان بوديد اسم اصلي تان فارس است با تعغير نام فارس به ايران و كاپي نام ايران از شهنامه فردوسي غزنوي نميتوانيد تاريخ ننگين و شكست هاي تان در مقابل اريانا را پنهان كنيد. تنها جمشيد كبير و سلسله او دو هزار سال سر تان از بلخ حكمروايي كرد و فعلا هم اثار او به اسم تخت جمشيد و جام جم در كشور تان وجود دارد. زردشت از بلخ بلند شد و كل تان را پيرو خود ساخت هنوز زردشتي در كشور تان وجود دارد . وغيره وغيره ..... اخرينش محمود افغان بود كه همين چند سال قبل بالاي تان حكمروايي كرد هنوز هم امده و به تاريخ ما دست درازي ميكنيد؟

>>>   شما افغانی ها با این همه ادا و ادعا و آشفته گویی و پریشان احوالی نوبر عالمید

>>>   محترمی که آخرین کمنتها را نوشته کرده ای و آنهم در سه نوبه ! تا فقط تکرار کنی که ایران مستعمره افغانستان بوده !!! تکرار مکرر اراجیف شما ،سندی بالای حرف شما نمیشود .اول برو نوشته کردن صحیح به زبان پارسی را یاد بگیر تا انقدر پر غلط نوشته نکنی بعد بیا بالای ملک دیگران و مشاهیر گپ بزن.تو با این قسم ببسوادیت ،مالک هیچ چیز نیستی جز بی ابرویی بالای فرهنگ خراسان ! دوران جاهلیت و اختلاف افکنی بین مردم ایران و افغانستان به سر امده و امثال تو که حقیقتا از اریانای بزرگ میترسی و از ان متنفری،دستت برای مردم رو شده است .تو خودت سوی قبله انتحاریت برو و ایران و خراسان را به حال خود بگذار . اینهای که گپ زدی در مغز انتحاری تو نمیگنجد.هههههه

>>>   كاملا مشخصه تعداد زيادي از كامنت هاي ضدايراني را يك نفر مي نويسد و حرف خود را مدام با جملات ديگري تكرار ميكند ، در همه اظهار نظرها وقتي صحبت از ايران ميشود يك نفر ناراحت پيدا ميشود كه اين كار رو انجام ميدهد و البته هميشه افراد ناراحتي وجود دارند كه چنين رويه اي رو پيش بگيرند ،
يك خواننده ايراني يك كار خير كه وظيفه انساني هر كسي در هر جاي دنيا در مقابل همنوع هست رو انجام داده ولي مي بينيم مسير صحبت ها به سمت و سويي رفته كه بجاي انكه الگويي بشود براي همه و اظهار نظرها حول محور يادگيري و كمپين سازي و راهكارهايي جهت تكرار اين عمل خداپسندانه شود ولي متاسفانه چنين نشده و محيطي جهت عقده گشايي و اظهارات سطحي و سخيف شده كه يه عده بخواهند تسويه حساب هاي شخصي خودشان را در مجازي انجام دهند . متاسفم واقعا

>>>   قابل توجه ان کس که از تاریخ هیچ نمی داند وبا حرفهایی که نوشته مرغ پخته را به خنده وامیدارد.آخه مرد حسابی به قول ایرانی ها یه چیزی بگو که بگنجد!بدبخت مادرمرده اگر کمک های ایران نبود که هنوز زنان ودخترانتان زیر کیر سربازان شوروی بودند همانطور که الان زیر کیر آمریکایی ها هستند تا یادم نرفته بگویم یک آمریکایی کتابی نوشته در باره شما مردم بزرگ اوغان ودر آنجا از دخترها وزنهای شما تعریف می کند.به کوری چشم شما افغانی های نمک نشناس هرروز قویتر می شویم ووقتی به بمب اتم دست پیدا کنیم دیگر زرزر نمی کنی اگر چه همین الان هم کشور بدبخت شما زیر لگام آمریکایی هاست بدبخت بجای این رویا بافی ها برو آمریکایی را از کشورت بیرون کن..کمی هم کمتر دنبال مواد مخدر باش تا توهم نزنی

>>>   در جواب آن برادر افغان که ما ایرانی ها را نواختند؛
هوالجمیل
براستی که گاهی وقتها چقدر راحت تاریخ را تحریف می کنیم. برادر افغان می دانم که این روزها به دلیل خون ریزی ها وکشتار وعدم امنیت در کشورت دل خون هستی اما به خدا این وسط ما هیچکاره ایم...ملت افغان زمانی شکست را پذیرا شد وبه این روز افتاد که به محض حمله کمونیست ها به سوی کشورهای همسایه گریخت مطمئن باش اگر ایران هم زمان تجاوز عراق مانند افغانها می گریخت یا سازش می کرد الان وضعیتی بدتر از شما داشت.
شما دوبار بیگانگان را به کشور مقدس و زیبای خود راه دادید؛ یک بار زمانی که هموطنان کمونیست وخائن شما جلوی نیروهای شوروی فرش قرمز پهن کردند ویک بار هم (همین 18 سال پیش) به بهانه واهی راندن طالبان از کشور ودفاع از مردم افغانستان، آمریکایی ها وغربی ها را به کشور پهناور خود راه دادید وسنگ بنای نامردمی توسط شیطان بزرگ، آمریکا گذاشته و شد آنچه نمی باید می شد!مبادا فریب دروغهای رسانه های غربی ودشمنان را بخورید. به شما اطمنیان می دهم که دست طالبان وآمریکایی ها در یک کاسه است وارگ نشینان هم تنها عروسک های این خیمه شب بازی هستند.
بخدا که همین الان هم اگر آمریکا وغرب وایادی عرب
و پاکستانی بگذارند با حضور جوانان با استعداد وبا هوش افغان می توانید حرف اول را در منطقه وجهان بزنید. وچه افتخاری بالاتر برای من ایرانی که مردم کشور دوست وهمسایه که هم نژاد وهم خون و هم کیش هستیم در جهان یکه وبی همتا باشند.من در شهرقدیمی یزد زندگی می کنم و بهترین دوستانم از برادران افغان هستند.
پس برادر جان بی جهت کشور ایران را ملامت نکن تا زمانی که در کشور عزیزتان چند دستگی وقوم پرستی باشد به جایی نخواهید رسید. در این روز های عزیزماه محرم از خداوند می خواهم ملت افغان را به سوی راه وآیین آزادی خواهی، که بزرگ سردار نینوا، پرچمدارش بود رهنمون شود و باز شاهد باشیم که چگونه یک ملت آزاده وسرافراز زیر بیرقی واحد از زیر خاکستر شوم جنگ به روزهای شکوه وعظمت خود بازمی گردد... والسلام

زنده و پاینده باد افغانستان بزرگ
ودرود بر مردمان نجیب ودوست داشتنی این مرزوبوم


مهران سماوات (از شهر یزد)

>>>   ايران بزرگ. شامل : خراسان بزرگ ، بلوچستان بزرگ ، تپورستان باستان، اقليم پارس ، ري (شايد كاسپين ويا اراك جم) آذربايجان بزرگ ، ارمنيا ، آسوتيا ، هوجستان ، كوردستان بزرگ ، بس راه و انبار (بصره ، اراك عرب )
ايران ما قسمت كوچكي از آيران بزرگ هست
بي اطلاع ها و مغرضين كمي دقت كنن پشتونستان در ذيل خراسان بزرگ هست و پشتون هاي قومي آريايي و توراني هستند كه به مرور وارد سرزمين هاي ايراني شدند .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است