در باب چگونگی نشست بین الافغانی
 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۰۸    ۱۳۹۸/۶/۹ کد خبر: 159982 منبع: پرینت

من چگونگی روند نشست بین الافغانی را وابسته به نقش بازیگران افغان میدانم که آنها چطور بازی خواھند کرد؟ بخصوص دولت افغانستان چه نوع اجماعی را در برابر ائتلاف جدید طالبان بوجود خواھد آورد؟

با درنظرداشت اینکه درون طالبان ھم خیلی متلاشی است، یعنی ھمان رھبری یا گروھی که در دوحه قرار دارد با گروہ ھای داخل زاھدان، کویته و داخل افغانستان چندان در ارتباط بسیار نزدیک ھم نیست و ھمچنان با گروہ حقانی ھم رابطه ی خوبی ندارد. امیدوارم که این گروہ ھا در مجموع یک نوعی از تفاھم را در بین شان ایجاد نمایند که بعدآ دولت افغانستان بتواند یک موضعی واحدی در برابر شان داشته باشد۔ چون بدون شک که نظر ھمه ی ما ھمین است که دولت نباید با ھمین وضعیت ناگوار و ضعیفی که دارد و متاسفانہ ھر روز ضعیف تر ھم میشود در یک میز مذاکرہ ی برود که آن طرف میز بدون به اصطلاح حتی حضور خود برندہ باشد.

حیف است و جای تعجب که یک دولت جا افتادہ با گروھی خانه بدوشی طرف است که نه دفتر دارند و نه دیوان و هر روز زیر سوال قرار میگیرد و نماز جنازہ آن از سوی این گروہ بی خانمان خواندہ میشود. این واقعیت ھم وجود دارد که حکومت افغانستان ھم ضعیف است و ھم یکه تازی میکند۔ این رفتارھا میتواند در آیندہ بخصوص در نشست ھای بین الافغانی به نفع گروہ مقابل تمام شود. حکومت باید نظر مردم، سیاسیون، احزاب و جامعه مدنی را با خود داشته باشد.

حکومتی که ھم شکنندہ باشد و ھم از فرط غرور، مردم و گروہ ھای فوق را بی ارزش قلمداد کند، در چنین مرحله ی حساسی قبرش را بدستان خودش خواھد کند. حکومت باید آبروی این نظام را حفظ کند.
بر سر بام ریاست مرو از باد غرور
که عاقبت ترا این باد ز بام اندازد

ضمنآ گفته میشود که طالبان اصرار دارند انتخابات ریاست جمهوری برگزار نشود و میخواهند بعد از امضای قراردادی میان آنان و امریکا... نمایندگان قطر, روسیه, پاکستان و نماینده گان کشورهای اسلامی منحیث شاهد و تضمین کننده بپای این ورق امضا کنند و ضمانت کنند که کسی از این تخلف نمیکند. و امکان میرود که در جلسه اسلو که بعد از این توفق برگزار میشود طالبان در آنجا پیشنهاد کنند که بر علاوه تعدیل قانون اساسی, تغییر وضعیت نظام و بعضی موضوعات دیگر و همینطور برگزار نشدن انتخابات ریاست جمهوری.

این احتمال وجود دارد که امریکایان از پیشنهاد طالبان حمایت کنند. حالا برمیگردد به دولت و نمایندگان مردم افغانستان که در کنفرانس اسلو چطور میدرخشند, چطور از منافع ملی دفاع کنند, چطور از ارزش های هژده ساله و از نظام موجود و از حقوق زن و مرد دفاع کنند؟! یا عقب گرایی میکنند که میدان به نفع طالبان تمام میشود, یا ایستادگی و متانت میکنند بخاطر منافع ملی افغانستان.

احمد سعیدی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نشست صلح
بین الافغانی
نظرات بینندگان:

>>>   پاکستان می خواهد بنام طالب چند فرد فرتوت وکهنسال از پای افتاده رابالای امریکا بفروشد وجوانان را جذب گروپ وحشی داغش سازد تا بجای طالبان فعالتر برضد حکومت بجنگند ، اگر ملا استانکزی وملا برادر وملا فلانی وفلانی بیایند باز هم جنگ حریان دارد ، صرف افغانستان وامریکا ضرر میکنند نه آی اس ای وپاکستان ،

>>>   نشست از قبل بين الافغاني بود . نشست بعدي بايد بين الافغاني مع الفارسيواني مع الازبكي و ومعاهزارستاني باشد تا موضوع حل شود


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است