امارت اسلامی و یا مشارکت در جمهوری اسلامی؟
آیا طالبان پس از امضای توافق صلح با امریکا که افغانستان را قطعاً غنیمت جنگی و جهادی می شمارند، در مذاکرات میان افغانی مشارکت در دولت و کرسی های دولتی را گدایی خواهند کرد؟ 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۲۲    ۱۳۹۸/۶/۷ کد خبر: 159960 منبع: پرینت

این پرسش پس از امضای توافق صلح میان امریکا و طالبان باقی است که طالبان در مذاکرات میان افغانی چه می خواهند؟
امارت اسلامی و یا مشارکت در جمهوری اسلامی؟

خلیلزاد با امضای این توافق به طالبان مشروعیت سیاسی داد و علی رغم موجودیت پیمان استراتژیک میان امریکا و دولت افغانستان، طالبان را از یک گروه دهشت افگن در واقع به دولت هم سطح دولت افغانستان و حتی بالاتر از آن تبدیل کرد. چونکه در این توافق، تضمین گرِ عدم حمله از خاک افغانستان به امریکا و کشورهای دیگر، طالبان شناخته شد که به معنی شناخت حاکمیت طالبان بر خاک افغانستان است و به معنی اینکه خلیلزاد طالبان را از لحاظ سیاسی به پیروزی رساند، از آن ها بصورکامل قباحت زدایی کرد و در واقع طالبان را متحد استراتژیک امریکا ساخت.

در حالی که خلیلزاد بارها در مذاکرات تاکید می کرد که امریکا با طالبان بر سر تمام مسایل از جمله آتش بس و آیندۀ سیاسی که زیربنا و نیاز مبرم صلح و ثبات افغانستان است، به توافق می رسد و بدون آن توافقی در کار نخواهد بود.

آیا طالبان پس از امضای توافق صلح با امریکا که خود را برندۀ قطعی جنگ با امریکایی ها می دانند و افغانستان را قطعاً غنیمت جنگی و جهادی می شمارند، در مذاکرات میان افغانی از افغان های که نمایندگان کابل هستند، مشارکت در دولت و کرسی های دولتی را در واقع گدایی خواهند کرد؟
عقل سلیم پاسخ این پرسش را در یک "نه" کلان از سوی طالبان می داند.

خلیلزاد از لحاظ سیاسی خنجر زهرناکی را بر پشت دولت افغانستان و پدیدۀ مدرن دولت داری و دولت سازی فرو برد و این دولت را از منظر سیاسی دست بسته به سنگر طالبان هول داد (تیله کرد). حالا یگانه راه برای دولت، راه نظامی باقی مانده است که با برتری موقعییت نظامی خود در جنگ با طالبان این باخت سیاسی را جبران کند و خنجر زهر آلود و خونین خلیل زاد را از پشت خود بیرون سازد.

اگر طالبان آنگونه که یک روز پیش مدعی شدند که با امریکایی ها بر سر عدم حمایت نظامی از دولت افغانستان پس از امضای توافق صلح به توافق رسیدند، درست باشد، خلیلزاد از نظر نظامی نیز دست دولت را در برابر طالبان بسته است. هر چند خلیلزاد این ادعای طالبان را تردید کرد و از ادامۀ حمایت نظامی دولت توسط امریکا خبر داد.

محمد اکرام اندیشمند


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
امارت اسلامی
جمهوری اسلامی
نظرات بینندگان:

>>>   غنی اگر مرد است ظرف دوماه ریشه طالبان را بکند.
در غیر آن ریشه اش را میکنند.

>>>   هموطن عزیز!تودرحکومت ملا(طالبی) ویا حکومت که تحت تاثیر ملا باشد(مثل حکومت امروزی) چانسی برای خوشبختی نداری٫به زعم ملاها همواره باید بجنگی وبکشی(غازی) تا کشته شوی (شهید).چهل سال جنگ وبدبختی هم نتیجه تشویق دوامدار انها به جنگ است.ما صرف به یک جهادواقعی ضرورت داریم (جهادملا کشی)واین یگانه راه خوشبختیست.
عاقل

>>>   آری ! فقط راه نجات = نیمچه ملارا باید کشت

>>>   نام حکومت مهم نیست فرضا امارت باشد چند سال بعد که مردم این گروه جاهل وبیسوادرا شناختند که برای حکومت کردن ساخته نشده اند انتخابات میشود وکگسی برای شان رای نمیدهدآن زمان هرکس برنده شد بدلخواه خود نام تعیین کند
مهمتر از همه اینست که ما صوبهپنجم میشویم ، همان اشغال پنهان که کرزی می گفت، غارت معادن توسط پاکستان ، بستن مکاتب وتاسیس مدارس وآموزش برای نسل های بعدی تنها دروس دینی ، صرف نظر نمودن از علوم معاصر وتکنو لوژی ، همه اینها به هدایت مولاناهای ترورست پاکستانی وجهالت ملا های ما انجام میشود

>>>   دوست گرامی اندیشمند صاحب!
این برچسپ های ناچسپ را بیهوده در ذیل نام هر رژیم می اورند جمهوری اسلامی را که در راس ان کرزی نماینده ای خاص امریکا واقای غنی که ادای نماز را یاد ندارد ونماینده تر واجنت تر از کرزی میباشد ویا عبدالله که دشمنی خود با اسلام ومسلمان را به اثبات رسانیده اند باشند پس باید گفت انا لله وانا الیه راجعون وامارت اسلامی را که بنیان گذار ان نصیرالله بابر وبی نظیر بتووخارجی ها باشد وهیات مذاکره کننده ای انهم استانکزی خلقی مشهور ومعروف وقت وزمانش باز دومرتبه باید گفت انا لله وانا الیه راجعون این درست به ان میماند که عده ای خود را خدمت گذار حرمین میخوانندودر راس امور زیارتگاه خانه ای خدا قرار داده اند ولی روابط تنگاتنگ با صهیونیزم وامپریالیزم دارند واز انها فرمان می برندبایک تفاوت که انها گاهی دعوی نکرده اند که رژیم شان اسلامی است ازین رو میشود که یک غیر مسلمان خدمت گذار حرمین باشدویاکارهای زیارت حج رااداره نمایدمانند پیلوتهای غیر مسلمان حجاج را به زیارت خانه ای خدا انتقال دهداما اینهای که دعوی دار جمهوری اسلامی وامارت اسلامی اندبه خود واسلام وملت مسلمان افغان توهین مینمایند یک بار دیگر باید گفت انا لله وانا الیه راجعون
نیم جان از نیم روز

>>>   لعنت به تعصب و قومگرايي كه افغانستان از ان خلاصي ندارد. غني و خليلزاد و طالبها بخاطر پشتون سر قدرت بماند همه افغانستان را فريب دادند و حتي خود امريكا را فريب دادند. نتيجه اين نوع معامله گري خونين معلوم ميشود.

>>>   هموطنان عزیز. صلح و ثبات در کشور با حرفهای تحریک آمیز و احساساتی و تعصبات خشک و خالی و تحریف و تهمت بدست نمی آید. بخدا سگ یک سرباز آمریکایی که به آزادی و حقوق بشر احترام گذاشته و پایبند می باشد، هزار مرتبه بهتر از پند و اندرز مغرضانهً اینگونه افراد مغز فندقی می باشد. یک سال هزینهً نظامی آمریکا در افغانستان برابر با کل معادن و منابع و مخازن افغانستان هست ولی وقتی بعضی تنگ چشمان صلح و آزادی و دموکراسی حالیشان نیست، لاجرم فقط به حرفهای راهزنانه و تروریستی و مذهبی و ضد استکباری و تحریک آمیز و کوچه بازاری روی آورده و می آورند. با این روش در افغانسان صلح و ثبات بدست نیامده و نخواهد آمد. از ماست که بر ماست

>>>   Mutaref
اشرف غنی در برابر توافق‌نامه صلح امریکا با طالبان واکنش منفی نشان داده و آماده نشده است با زلمی خلیل‌زاد درین مورد گفت‌وگو کند.
خلیل‌زاد هم اکنون با داکتر عبدالله عبدالله پشت در‌های بسته ملاقات دارد و نتایج آن تا ساعات بعد روشن خواهد شد.
نکته: پیش از سفر خلیل‌زاد به کابل در یک یاداشت کوتاه از به چالش کشیدن توافق‌ صلح توسط تیم اشرف غنی تذکر داده بودیم.

>>>   افغانستانی ها باید متحد شوند و انتخابات را ترجیح دهند تا دولت مشروع
و حقوقی و قانونی به وجود آید . این از روی رسم دپلوماتیک و اساسات سازمان
ملل یک مانع برای رفع مشروعیت طالبانی است و رژیم بی کفایت و بد نام ترامپ را تنبیه می کند.
م. ش. ف بدخشان

>>>   زهیر فارابی :
تنها راه نجات کشور افغانستان این است که با شش کشور دیگر یعنی : ایران و پاکستان و تاجیکستان و جمهوری آذربایجان و عراق و بحرین متحد شده و دست به تاسیس یک کنفدراسیون با نام کنفدراسیون ایران بزرگ یا کنفدراسیون نوروز یا کنفدراسیون کشورهای اریایی یا هر نام دیگری بزنند و با استفاده از نیروی نظامی مشترک طالبان را شدیدا سرکوب کنند .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است