طالبان ارزشگرا نیستند
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۳۴    ۱۳۹۸/۶/۶ کد خبر: 159935 منبع: پرینت

یک احتمالی که در مورد مذاکرات صلح نادیده گرفته می‌شود«معامله‌گر بودن رهبران طالبان» است. بسیاری‌ها در تحلیل‌های خود در مورد صلح فرض را براین می‌گیرند که رهبران طالبان بسیار ارزش‌گرا هستند و آن‌چه را که ارزش‌های طالبانی خوانده می‌شود، و در 18 سال اخیر برای این گروه بدست آمده، به معامله نمی‌گیرند.

این پیش‌فرض به کدام پایه مستحکم استوار نیست. در چهره‌ نمایندگان طالبان در قطر، حرص و آز و قدرت‌طلبی موج می‌زند. این‌ها قرینه‌هایی است که می‌تواند به معامله‌گری آنان نیز شهادت دهد.

اگر مذاکرات مخفی و مرموز خلیل‌زاد با طالبان در دوحه براساس یک معامله «پولی» با نمایندگان طالبان صورت گیرد، این احتمال وجود دارد که طالبان از مواضع قبلی خود کوتاه بیایند و توافق صلح امضا شود. در این صورت، کاری که خلیل‌زاد کرده، شبیه کلوخ را به آب گذاشتن و عبور کردن است.

چنین توافقی شاید باعث شود که در شرایط کلی کنونی کدام تغییر بزرگی نیاید، اما صلحِ مبتنی بر چنین توافقی با دوام نخواهد بود. طالبانی که در سطوح عملیاتی در جبهات جنگ حضور دارند، با افشا شدن معامله، به جنگ برخواهند گشت.

نورالله وليزاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ارزش
طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   طالبان صد در صد صلح كردني استند چون پروژه طالب در سال ١٣٧٣ بخاطر سقوط دولت اسلامي مجاهدين افغانستان بود. در تاريخ افغانستان صرف يكبار مردم افغانستان توانستند خشم خود را به پاكستان نشان داده و طي يك مظاهرات عمومي سفارت پاكستان را در كابل اتش بزنند كه ان در سال ١٣٧٥ در زمان حكومت مجاهدين بود. پاكستان به كمك عربستان و امارات متحده عربي و بادار اصلي شان كوشش نهايي خود را نمود تا دولت اسلامي افغانستان را توسط گلبدين حكمتيار سقوط دهد ولي موفق نشد بعدا پاكستان و عربستان جنرال دوستم را در ان زمان به پاكستان و عربستان دعوت نمودند تا با حكمتيار و صبغت الله مجددي و حزب وحدت شهيد مزاري يكجا شده دولت اسلامي را سقوط دهند طي ان سفر جنرال دوستم و معاونش سيد منصور نادري فعلا رهبر حزب پيوند ملي حاجي هم شدند. بنابرين گلبدين و دوستم و مزاري و صبغت الله و نادري يكجا شده شوراي هماهنگي را بخاطر سقوط دولت اسلامي ايجاد كردند. اين شورا از نظر نظامي خيلي قوي بود ولي نظر به درايت و تكتيك هاي جنگي كه وزير دفاع وقت دولت اسلامي اقاي مسعود داشت شوراي هماهنگي را هم شكست داد. بعدا پاكستان در فكر ايجاد يك گروه با ايديولوژي افراطي برامد تا بتواند دولت اسلامي را از نظر افراطيت ديني به چالش بكشد همان بود كه گروه طالبان را بوجود اوردند تا عليه دولت اسلامي مجاهدين بغاوت نمايند و اين بغاوت خود را از نظر ديني توجيه نموده و شعار دهند كه دولت اسلامي چرا به زنان وظيفه داده و تبليغات انچنان وسيع بود كه حتي با دروغ هاي زيادي در روزنامه هاي چاپ پاكستان دولت اسلامي مجاهدين را شر و فساد ناميدند و حتي روزنامه هاي رنگه به اسم ضرب مومن با عكس هاي گوناگون و رنگه در شش صفحه عليه دولت مجاهدين بوجود اورده و به تبليغات وسيع پرداختند و در اين روزنامه ها اكثرا تصاوير خانه هاي مفشن و گرانبها و قصر ها را به اسم خانه احمد شاه مسعود و خانه برهان الدين رباني نشر ميكردند و ان بزرگان جهاد افغانستان را مفسد معرفي ميكردند تا احساسات ملا ها و طالب هاي كم سواد را بر انگيزند و نيروي جنگي طالب را تقويه كنند كه دنباله ان جنگ تا امروز ادامه دارد.
فعلا كه دولت اسلامي سقوط داده شده و تمامي مجاهدين دولت اسلامي در پي يك پلان طولاني مدت از قبل طرح شده دي دي ار و خانه نشين ساخته شده هم رباني و هم مسعود به شهادت رسيده اند پاكستان و عربستان و بادار اصلي شان دليلي براي ادامه فعاليت گروه طالبان نميبيند بنابرين ميخواهند طالبان را شامل حكومت ساخته و شريك قدرت نماييند و طالبان هم مجبور استند اطاعت كنند اگر اطاعت نكنند تيم داكتر عبدالله سر قدرت خواهد امد و نوبت از بين رفتن طالبان خواهد رسيد. اين را به طالبان گوشزد كرده اند كه اگر صلح نكنيد نيرو هاي مقاومت را سر قدرت مياوريم تا در ظرف دو ماه نابود تان كنند. بنابرين طالبان در دو راهي قرار دارند و نظر به وضعيت صلح به نفع شان خواهد بود.
عبدالمجيد پنجشيري

>>>   یک موضوع راکه شاید بعضی ندانند این است که:
طالبان صد مرتبه مفسد تر از جنگ سالارها هستند ، اینها چنان دریانوش هستند که به هیچ چیز قانع نمیشوند ، شروپساد خوب بود که امرکائی ها بالای سرشان بودوکمی شرم میکردند اما طالبان را پاکستانی ها هم به فساد تشویق میکنند ودرینمورد حدیث وآیت عهم برای شان میسازند تا از باز پرس آن دنیا هم تشویش نکنند
گیلگمش

>>>   طالبان ارزش تاريخي و اقتصادي بت باميان را كه نفهميدند هيچ چيز را نميفهمند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است