برداشتی از گفتگوی اشرف غنی با تلویزیون طلوع
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۲۱    ۱۳۹۸/۶/۱ کد خبر: 159880 منبع: پرینت

در گفتگوی رییس‌جمهوری، غنی با طلوع‌ نکاتی‌ را که من دریافتم، بگونه‌ی فشرده بیان می‌کنم،

۱- او در این گفتگو در نقش یک شهروند عادی و حقوقی در یک رسانه‌ی آزاد و در برابر یک شهروند پرسش‌گر حضور نداشت و ابن بزرگ‌ترین کاستی و عیب این گفتگو بود. او در نقش یک دیکتاتور تمام‌عیار حضور داشت که در هر لحظه‌ی این گفتگو یا باحرکات و لحن یا با جملات تأدیبی، تنبیهی و هشدارآمیز خبرنگار پرسس‌گر را تهدید و ارعاب می‌کرد و آقای نجفی‌زاده نیز بادریغ پیش‌فرض ذهنی این تهدید را داشت و در بسا موارد و پاسخ‌های انحرافی و ناموجه آقای رییس‌جمهوری سکوت و اغماض می‌کرد که این کار او به‌دور از رسالت، تعهد و صداقت یک خبرنگار بود. خبرنگار باید خطر کند و کنجکاو باشد. وظیفه‌ی نجفی‌زاده تنها پرسیدن نبود بل پاسخ گرفتن دقیق و حساب‌شده هم بود که این کار را با دریغ و با مصلحت‌اندیشی رسانه‌یی یا شخصی نکرد و فرصت مهیا شده و غنیمت را از دست داد. او در این برنامه سدای یک ملت بود که این سدا را تا حدودی کشید اما با مصلحت‌اندیشی و ملاحظه پاسخ نگرفت.

۲- آقای غنی از پاسخ‌دادن به بسیاری از پرسش‌ها فرار کرد و دروازه‌ی برخی از پرسش‌های و دنباله‌ی پرسش‌ها را با تهدید و تنبیه تلویحی و ایجاد فضای ترس بست.

۳- بخشی از پاسخ‌های غنی به شیوه‌ی معاندانه و به مصطلح مردمی شکل پرزه‌‌رفتن گونه را داشت که دوستان و رفیفان در محافل شب‌نشینی شان برای زیرگرفتن یکدیگر از این ترفند کار می‌گیرند.

۴- آقای غنی با گفتن این جمله‌ها بگونه‌ی آشکارا آقای نجفی‌زاده را ترساند و ادای خودکامه‌گی و برتری درآورد.
- مشکل شما چیست؟
- چه می‌خواهی بگویی؟
- تو و رسانه‌ی تان به طالان شباهت دارید.
- اصول ما و شما ایطور نیست؛ شما باید اصولی را، که گفته بودیم، متوجه باشید.

۵- تالار یا از سوی مسؤولان طلوع یا از سوی حواریون رییس‌جمهوری محتاطانه مدیریت شده بود و دعوت شده‌گان سُرت شده بودند. انتظار می‌ر‌رفت از طیف‌های گوناگون اجتماعی، سیاسی و مدنی در این گفتگو حضور می‌یافتند و پرسش‌های جدی‌تری مطرح می‌شد و برای پرسش‌گران تالار فرصت بیشتری داده می‌شد.

۶- بی‌حوصلگی، حساس‌‌شدن و قهر‌شدن رییس‌جمهوری کاملا در این گفتگو مشهود بود و این خود نماد خودکامه‌گی، تکتازی و دورنمای ترس‌آور محدویت رسانه‌ها، روند پرسش‌گری و آزادی بیان بود.

۷- رییس‌جمهوری در این گفتگو در برابر بسیاری از پرسش‌ها صادق نبود و پاسخ‌های صادقانه نمی‌داد و به حاشیه‌روی و توجیه نامعقول می‌پرداخت.

۸- من مطمئنم اگر گرداننده‌ی این برنامه رزاق مأمون، مهدی، پرتو نادری، داوود ناجی یا آصف آشنا می‌بودند آقای غنی یا در این گفتگو حاضر نمی‌شد یا در میان برنامه این گفتگو را ترک می‌گفت و یا درگیری لفظی در سطح دشنام و احتمالا یک جنگ ـزرگری صورت می‌گرفت.

۹- آقای غنی در برابر پرسش‌هایی، که مربوط به آمریکایی‌ها و پاکستانی‌ها می‌شد، محتاط بود و هوای طالبان را نیز داشت.

۱۰- ناراحتی آقای غنی سبب می‌شد تا خبرنگار برخی از پرسش‌های جدی و دنباله‌ی آن‌ها را نپرسد، از صراحت ببانش بکاهد و بگذرد.

۱۱- آقای غنی نگذاشت که پرسش اصلی در باره‌ی تصویرهایی‌، که برایش پیش‌کش شد، مطرح گردد.

۱۲- تنها گپ خوب و پیام روشن آقای غنی در این گفتگو خط سرخ جمهوریت و انتخابات در برابر طالبان بود.

باور بامیک


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
غنی
طلوع
نظرات بینندگان:

>>>   از غنی توقع اینکه مانند یک انسان سالم قواعد دیالوگ را مراعات کند بیجا است.
بعد شکست در انتخابات این آدم یا سکته میکند یا راهی علی آباد میشود

>>>   شاید مردم افغانستان هم مصاحبه را دیده یا شنیده باشند که اشرف غنی بعد از ۳ یا ۴ ماه در این برهه مهم زمانی نیز در اشتراک به پرده تلویزیون مبادرت ورزید و پاسخهای مختصر و مشخص خود را با باورمندی بسیار بیشتر ارائه داد که خبرنگار و منفی گراها را به این یقین رساند که در کار خود حاکم ، موفق و آگاه است.
و جملاتی از این نوشته فریبنده و اتهام مانند شما را ذیلاً لیست میکنم تا افغانهای که مصاحبه را دیده باشند فوراً متوجه سطح اعتبار نویسنده های این نشریه میشوند؛
۱- ... شما باید اصولی را که "گفته بودیم" "متوجه باشید"
۲- شما میخواهید چی بگویید نه "بگویی"
۳- نجفی زاده مصلحت اندیشی "شخصی" و "آصف آشنا" یا "پرتو نادری" یا ...میبود و باید پرسشهای "جدی تری" میپرسید اشرف غنی احتمالاً "دشنام" میداد
۴- "تصویرهایی"
۵- "توجیه نامعقول"
۶- حساس شدن و "قهر شدن"
۷- "حواریون"
۸- "سرت"
۹- "ادای" خودکامگی و برتری
۱۰- "پرزه رفتن گونه"
۱۱- تهدید و تنبیه "تلویحی"
۱۲- سکوت و "اغماض"
و ...
غنی بیشتر از آنکه یک پشتون و هوادار طالبان لوده باشد یک تکنوکرات آمریکایی است و افغانستان ناچار است تا طالب و اشرار خود را در خود هضم کند تا ثبات آمده بتواند. که غنی میخواهد آمریکا همکار افغانستان بماند و مثل عراق مجبور نشود که برای مدتی داعش را اینجا انتقال دهد.
آصف بامیک

>>>   سلام خدمت هموطنان عزیز عرض شود که گفتگو های صلح وقت کشی خاک زدن به چشم مردم است فعلا وقت انتخابات است نفرت مردم افغاان از اشرف غنی زیاد شده امریکا میخواهد اشرف غنی را دوباره در قدرت نگهدارند فعلا اشرف غنی فیلم بازی میکند مردم را یک بار دیگر بازی دهید.مردم به این آگاهی رسیده اند که هدف اشرف غنی طالبان یک چیز است قتل عام مردم و عقب نگهداشتن مملکت است .اشرف غنی قول فروختن قطعی افغانستان را به پاکستان داده .نمونه ان آن به همه مردم آشکار است قتل تدریجی مردم شریف بیگناه هر روزه در جریان است تا نسل افغانستان نبود شود کار پاکستان را آسانتر کند .این آرمان را نوکران پاکستان به گور خواهد بورد .مردم افغانستان از خواب غفلت بیدار شوید متحد شوید همه اقوام در برابر توطئه خطرناک .زنده باد آزاد افغانستان.

>>>   پشتبانی و حمایت از غنی یعنی شرط بستن بالای خر در مسابفه اسپ دوانی.
بعد از ختم گفتگو به فیسبوگ چلونگی ها دستور داده شده تا فضا ناگوار و سرخمی غنی را اداره کنند!

>>>   داکتر صاحب‌ غنی میداند که همرایی کی به کدام زبان صحبت نماید همرای حیوانات و ‌حیوانیت باید به زبان ایشان جواب داد نمی‌شود که از زبان نرم و از علم و ادب سخن گفت غنی یک شخصیت با علم است و با هر شخص و هر مردم به همان زبان خود شان سخن میزند.

>>>   من منحیث نبعه افغانستان و یک انسان مکتب رفته غنی را قبلن و بعد از مثاحبه فرمایشی شناخته و میدانم که ادم متعصب مریض قوم گرا و تشنه قدرت است . ما از پشت پرده برنامه های تلویزیونها اگاهی داریم که همچو مثاحبه های فرمایشی از تنفر مردم از غنی راه بجایی نخواهد برد .اگر طلوع شهامت دارد کسی را در مقابل غنی قرار میداد تا از درد ملت از غنی میپرسید و انقدر مجبورش میساخت تا جواب بدهد .در کجای قانون اساسی امده که قاتل مردم بیگناه را بدون محاکمه هزار نفر طالب بی دین را رها کردی شیر خان را کشتی فاروق وردک را مشاور ساختی جنرال ظاهر خانه نشین امرخیل مشاور به هزارها مثال دیگر است .
افغانستانی

>>>   تورسن: اگر پیروز شوم مقام های حکومت کنونی را اعدام می کنم

>>>   این یک واقعیت مبرهن است که اشرف غنی شخص خود کامه و قومگرا زور گوی ولی ترسو در برابر خارجی ها بوده واست و ضمننا عوام فریب دروغگو درین مصاحبهسوال جواب بیشتر از پیش دکتاتوری اقای غنی و خود کامگی و دروغگویی و بی باوری انرا در برابر تعهداتش بملت و کشور برای عام و خاص بر ملا کرد و بیشتر رسواشد هرچه بود این مصاحبه چهره خشن و دور از اخلاق یک ریس جمهور را در چهره غنی احمدزی نشان داد و عدم باور مندی انرا به ازادی بیان و ازادی رسانه ها و در کل چهره خشن انرا بیشتر از پیش وانمود کرد که اشرف غنی نه به ازادی بیان و نه به ازادی رسانه ها ونه انتقعاد پذیر است ونه به قانونی که خود انرا توشیح کرده پابند است فقط دکتاتورانه و ظالمانه در پی حکومت تگ قومی خودش است و دیگر اقوام بزرگ و خورد را برده و غلام خود شان میداند در حالیکه قوم پشتون (افغان) ۳۲-۳۳ فیصد نفوس کشور را تشکیل میدهد ولی قدرت دولت را مختص بخود شان میدانند و بس .

>>>   غ۵ سال قبل هم برای مردم وعده چرب و نرم داده بود

>>>   افلاطون میگوید.کسانی که خودشان را از سیاست به دورنگه می دارند توسط احمق ها اداره می شوند.

>>>   ریس جمهور است دیگه نمی شود که یک خبرنگار او را به دست مسخره بگیرد باید اوتوریته ریاست خوده حفظ کند
غوری

>>>   ژونالیست های طلوع (که دیگر رسانه ها نیز از آنها تقلید میکند)فقط یک روش را آموخته اند، که مخاطب خود را نمی گذارند، تا آخر جواب سوال مطرح شده را بدهد، همواره داخل صحبت های طرف می پَرند، جملات طرف را در نصف قطع می کنند، خوش دارند بیشتر خود شان حرف بزنند، تا مخاطب شان.
در دنیای غرب به کلی عرف معکوس است. ژورنالیست یک سوال کوتاه از مخاطب خود میکند، بعد خاموش است تا مخاطبش جواب خود را ارائه کند، هرگز بین سخنان طرف نمی پَرَد یا سخنانش را ناتمام قطع نمیکند.
اصولِ را که غنی به آن اشاره کرد، همین بود، که ژورنالیست او را بگذارد، تا سخنانش را تا اخیر بگوید.

>>>   توقع صداقت از غني هيچوقت نميرود. واما آقاي نجفيزاده در گرو ارگ است. تعداد زيادي از اعضاي فاميل او در ارگ مقامهاي بلند دارند.

>>>   گفتار ها ی غنی در این مصاحبه بسیار عالی و واقعی بود بحیث یگ شخص عادی که قابل تقدیر بود نوع نشتن نامه نگار و بعضی سوالات اش لچکانه بود
بصیر نظری

>>>   دعوت شده گان این برنامه کاملاٌ طرفداران غنی بود وگرنه سوالات که باید می شد صورت می گرفت. همه جوابات با کلمات بازی کردن بود و ماهیت که یک ریس جمهور جواب بگوید نداشت. مشکل شما چیست ؟ آیا همین خود در مقابل سوال یک ژورنالست جوابی است که با منطق برابر باشد. این مشکل مردم است نه مشکل ژورنالست غنی جان.

در یکی از جوابات خود به توصیف خود پرداخت و خود را بسیار با حوصله معرفی کرد وثبوتش را هزاران دشنام مردم که برایش نثار می شود یاد کرد. دشنام های که در مدیا نشر می شود شاید بشنود اماهزاران دشنام که مردم کم سواد و بیسواد نثار می کند و نشر نمیشود اصلاٌ برایت نمی رسد آنگاه می بینی که چقدر هواخواه داری؟

>>>   برداشت ما ديگر چيز است. غني اصلا كوچي است ميخواهد غژدي بازي كند

>>>   آفرین ریس جمهور با حوصله مندی که ازخود نشان داد، و ازطرف طلوع و این بچه گک با جراب های سرخ و دهن کلان و سکلیده ، به این میماند که از تیم های حریف مناظره دارد. آزادی بیان را بعضی کسان بادیده درایی تعریف میکنند. اگر عبدالله میبود باز میگفت کسی دیگر پیدا نمی شود؟ او جوان جراب سرخ و دهن کلان و حرف های کلانتر از آن مثل خوب ریس صاحب هههههههههها اینه در ازادی بیان هم این اطفال شاشیدند.

>>>   ....به طلوع و طلو برستان این طلوع چینل امریکا و یهود است لعنت به کسانیکه به این رسانه مزخرف و بی دین مینیشیند او از برنامه های غیر انسانی و اسلامی اش لزت میبرد.
فهیم از کارته نو

>>>   اصل مشکل در این مصاحبه این بود که او بچه خبر نگار بی تربیه بود . هیچ روز نداشت . اشرف عکس حوصله کرد و جواب هایش خوب بود . وقتی که پرسید مشکل ات چیست او بچه ترسید . اگر تو سوالاتی می پرسی که سوال همه ملت است پس چرا می ترسی می گفتی که مشکل چی است . رئیس جمهور در همه سوالات منتظر پارت دوم سوالات بود اما او بچه چون لهن بی تربیتانه داشت از ترس سوالات فرعی را جرات پرسیدن نمی کرد و سوال را نیمه رها می کرد . که این مشکل اصلی این مصاحبه بود . و اشرف عنی هم سر او را خلاص نکرد و توزیح اضافه نداد. و جالب این که این بچه با جوراب های مدل گوره خری خود بسیار ترسو ادم بود . اصلا در شان رییس جمهور نبود تا به این اسفند دودی بی تربیه توزیح بدهد و سر او را خلاص کند . سوالات را کسی دیگر برایش نوشته بود قدرت تحلیل نداشت تا سوالات جزعی کند تا به جواب برسد .

>>>   شما می دانید که بوی جوراب های مدل گوره خر این بچه همه فضا را گرفته بود و همین دلیلش بود که رییس جمهور بی حوصله شده بود . و علت که هر دفعه پرسید که شما چی مشکل دارید هم همین بود منظور رییس جمهور این بود که شما چی مشکل دارید این همه بوی بد جوراب هایت فضا را پر کرده . جوان هستی چی مشکل داری جوراب هایت را بشوی . تو اسفند دودی و بوگندو آمده ای از من سوال می کنی .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است