طالبان: طرفهای سیاسی مواضع خود را اعلام کنند
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۵۶    ۱۳۹۸/۵/۳۱ کد خبر: 159870 منبع: پرینت

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان با اشاره به مخفی کاری در فهرست مذاکره کنندگان گفت که دولت افغانستان در روند صلح با اختلافات داخلی مواجه است و یا صلاحیت تصمیم‌گیری ندارد بنابراین طرفهای سیاسی مواضع خود را مشخص کنند.

به گزارش تسنیم، «سهیل شاهین» سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در توییتی با اشاره به ناتوانی دولت افغانستان، مقامات دولتی را به مخفی‌کاری درباره اسامی تیم مذاکره‌کننده تعیین شده برای گفت‌وگو با این گروه متهم کرد.
شاهین دلیل آنچه مخفی‌کاری دولت می‌خواند را وجود «اختلاف» در داخل دولت و یا انحصار تصمیم‌گیری در این باره توسط حلقه‌های قدرت دانست.

وی افزود: در این صورت تیم مذاکره‌کننده شامل تمام جهت‌ها نیست و از همه جریان‌های سیاسی نیز نمایندگی نخواهد کرد.
سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در نهایت نیز از جریان‌های سیاسی در افغانستان خواست تا موضع خود را در این باره مشخص کنند.

طالبان با وجود هشت دور مذاکره با آمریکا و دو دور گفت‌وگو با احزاب و چهره‌های سیاسی افغان همواره با نامشروع خواندن دولت افغانستان از دیدار رسمی و گفتگو با مقامات افغان خودداری کرده است.
ماه گذشته نیز «حامد کرزی» رئیس جمهور افغانستان گفته بود که روند صلح و مسئله انتخابات در کنترل دولت قرار ندارد.
کرزی با اظهار اینکه روند صلح در اختیار آمریکا و پاکستان قرار دارد، گفت بود که در چنین شرایطی مخالف برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این کشور است.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
طالبان
طرفهای سیاسی
نظرات بینندگان:

>>>   در اين لست يكتعداد بيسواد و اوشتوك هم ميباشد طالبان حق دارد كه شكايت كند

>>>   رییس جمهور امریکا میخواهد تجارت کند.
او میخواهد افغانستان را بفروشد و در عوض اش جزیره گرینلند را که در شمال اروپا است و مربوط دنمارک میباشد بخرد.
برای افغانستان هنوز خریدار پیدا نشده است و صدر اعظم دنمارک از فروختن گرینلند انکار میکند.
از همین خاطر رییس جمهور امریکا سفر ماه سپتامبر خود را به دنمارک لغو کرد.

>>>   خطاب به سهيل شاهين !
جناب شاهين ! تا ديروز شما ميگفتيد با دولت مذاكره نميكنيد چون دست نشانده است به همين خاطر در جلسات قبلي به شمول جلسه امارات متحده عربي با اعضاي دولت مذاكره نكرديد. چطور شد كه يك شبه از نظر خود گشتيد و از دولت گله داريد كه هيت مذاكره كننده خود را معرفي نميكند؟
ممكن است به سوالات ما اينجا پاسخ داده و مردم را در روشنايي قرار دهيد؟
ما فكر ميكنيم كدام كاسه زير نيم كاسه وسط شما و دولت و خليلزاد براي نابودي اقوام غير پشتون وجود دارد و اينكه شما يك شبه صد و هشتاد درجه دور خورده و به گله گذاري و عذر از دولت پرداخته ايد خودش ثابت ميسازد كه كدام سازش بين شما سه جهت كه هرسه از يك قوم استيد وجود دارد و در پي فريب ساير اقوام استيد. اگر چنين نيست لطفا واضح سازيد تا خاطر ما جمع شود.
عبدالمجيد

>>>   اقای عبالحمید مثلیکه سخنان همین به اصطلاح سخنگوی هیت مذاکره کننده طالبان را نشنیده اید اگر یکبار بشنوید که در سخنانش چه تناقص گویی الفاظ بی معنی پف و باد میگردد دیگر نه سخنانش را خواهید شنید و نه چنین تقاضای را از وی خواهید کرد اینها یک گروه مزدور و گوش بفرمان بادار شان هستند این گروه مزدور طالبان نه از خود صلاحیت و سلامت دارند و نه خود اراده هستند اینها گودی های کوککی ای اس ای پاکستان هستند هر انچه برای شان دستور داده شود انرا باز گو و عملی میکنند ای اس ای با گروگان گیری از فامیل های انها کاملا اینها را در دست دارد و منحیث یک برده و غلام از انها بنفع پاکستان استفاده میکنند مانندی که از کلبدین حکمتیار استفاده میکردند و هنوز در گرو شان قرار دارد در زمان اشغال کشور ما توسط نظامیان و استخبارات پاکستان بزیر نام امارت طالبان همه کار پاکستانی ها بود تا طالبان .

>>>   در ترکیب هیأت افرادی چینش شده که از هیچ کسی نمایندگی نمی کند فقط از خود شان نماینگی می کنند.

>>>   بس است ای تعبیض پرستان وقومگرایان فارسی زبان وپشتو زبان ،در هر موضوع بحث قوم واقوام و تبعیض را کنار بگزارید. و خواهان وحدت باشید همه روزه صد ها انسان بیگناه کشته میشود وشما قومگرایان فقط در فکر لسان پرستی وبرتری لسان در برابر یکدیگر هستید به انگلیسی سخن گوید اما انسان باشید به هزارهگی صحبت کنید مگر انسان باشید به زرگری لسان کوچه وبازار طفلکان صحبت کنید مگر انسان باشید ،از خداوند متعال دعا واستجا میکنم که اولآ شما قومگرایان فارسی زبان وپشتو زبان را اصلاع نماید و اگر اصلاع نمیشوید برای همیشه از افغانستان نیست ونابود تان کند تا افغانستان آرام شود
عبدالله ریحان

>>>   برادر ما عبدالمجيد سوال خوبي را مطرح كرده اند. واقعا تشويش ساير اقوام از همين جهت است كه مذاكرات صلح در دست يك مثلث قومي قرار گرفته كه هر سه ضلع ان پشتونها است. صلح ارزوي همه است ولي اگر واقعا صلح ميخواهند بايد اين مثلث تك قومي صلح به مربع پشتون تاجك ازبك هزاره تبديل شود و در راس هرضلع ان مربع رهبران واقعي اقوام مذكور از قبيل ملا هبت ، استاد عطا يا رباني ، استاد محقق يا خليلي و جنرال دوستم كه رهبران اصلي اين چهار قوم اند قرار گرفته برادر وار روي ميز مذاكره بخاطر صلح بنشينند و صلح كنند تا صلح ابدي و دايمي و بدون تشويش براي هيچ قومي بوده باشد تا يك افغانستان ازاد اباد سربلند اسلامي و مترقي داشته در فضاي صلح اخوت برادري و همدلي و همپذيري زندگي كنيم كه ارزوي هر فرد اين كشور مانم زده است.
در غير ان صلح تك قومي معني ندارد و ساير اقوام ان را يك دسيسه عليه قوم خود ميپندارند و از همين جهت مردم تشويش دارند.
باييد واقعيت پذير باشيم تا به نتيجه مطلوب برسيم.

>>>   طرف هاي سياسي شما را قبول ندارند شنگ خود را معلوم كرده اند دوستم و احمد مسعود اماده مبارزه عليه شما اند. شما باييد قدرت را با دوستم و احمد مسعود تقسيم كنيد ورنه همان اش است و همان كاسه .
پشت مردم هاي ايلايي نگرديد با دوستم محقق خليلي احمد مسعود و صلاح الدين رباني مذاكره كنيد گپ حل است. هرقدر با مردم ايلايي و بي ربط مذاكره كنيد راه صلح پيچيده تر ميشود و نتيجه بدست نمياييد. حريف شما همين ها اند كه پدران شان را ترور كرده ايد. و هزاران سرباز شان را كشته ايد و هزاران سرباز تان را كشته اند. حكومت شان را سقوط داده ايد و حكومت تان را سقوط داده اند. صلح اينجاست جاي ديگر جستجو نكنيد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است