اعلام تدابیر جدید برای جلوگیری از تقلب در انتخابات
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۱۳    ۱۳۹۸/۵/۳۰ کد خبر: 159860 منبع: پرینت

کنفرانس مطبوعاتی در مورد معرفی معیارات جدید برای جلوگیری از تقلب در انتخابات پیشرو در مرکز رسانه های کمیسیون روز ۲۹ اسد ۱۳۹۸ برگزار شد.

نخست حوا علم نورستانی رییس کمیسیون مستقل انتخابات به نمایندگی از کارکنان این نهاد مراتب تسلیت و تأثرات خویش را در مورد حادثۀ المناک (۲۷ اسد در مراسم عروسی در ولایت کابل) و (حادثات ۲۸ اسد در ولایت ننگرهار) به خانواده های شهدا ابراز نموده برای مجروحین شفای عاجل استدعا نمود.

از سوی هم خانم نورستانی صدمین سالروز استرداد استقلال افغانستان را به ملت قهرمان کشور تبریک و تهنیت عرض کرده افزود: "امروز خواستیم به مردم شریف خویش اطمینان بدهیم که کمیسیون مستقل انتخابات انشاءالله آمادگی برگزاری انتخابات شفاف را در ۶میزان دارد. انتقالات مواد، استخدام و آموزش کارمندان جریان دارد و در حال تکمیل شدن است."

در این نشست مولانا محمد عبدالله ضمن ابراز تسلیت به خانواده های شهدا و مبارک گفتن روز استقلال علاوه کرد: "تدابیر ضد تقلب در سه لایحۀ (رای دهی، شمارش آراء، تفتیش و ابطال آراء) در نظر گرفته شده است.

آقای عبداالله به ادامۀ سخنانش گفت ۴۰۰ هزار رأی دهنده غیر واجد شرایط از فهرست رأی دهنده‌گان خارج ساخته شده و تدابیر دیگری نیز در نظر گرفته شده است مانند این که: "به هر محل رأی دهی یک دستگاه بایومتریک در نظر گرفته شده که در آن ۴۰۰ رایدهنده محل مربوطه ثبت است همچنان یک دستگاه اضافی در یک مرکز میباشد. "

او افزود: "رایدهنده باید تذکره تابعیت و ستیکر را داشته، بعداً توسط دستگاه بایومتریک شناسایی، بایومتریک انگشتانش و عکس او گرفته شده، کُد امنیتی را جهت رأی دهی به دست آورد؛ که این مراحل از آرای نیابتی جلوگیری مینماید. علاوتاً مسئولین مرکز رأی دهی نیز بایومتریک شان اخذ شده، اوراق رأی دهی بدون بایومتریک باطل بوده و اوراق که تایمر نشان بدهد قبل یا بعد از وقت رأی دهی کُد خورده باشد باطل است."

نامبرده گفت، این تدابیر جدید که در لوایح و طرزالعمل ها منتشرۀ در ویبسایت کمیسیون درج است، قبلاً وجود نداشته و نود فیصد از تقلبات جلوگیری مینماید.

قابل ذکر است، بانو ظریفی کمیشنر کمیسیون در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت، "اخذ تصاویر خانم ها هیچ مانعی شرعی ندارد، خانم ها هنگام اخذ تذکره، پاسپورت، مراسم حج و موارد دیگر عکس میگیرند و از جانب فامیل های شان ممانعت نمیشوند. پس مردم شریف کشور برای تطبیق اصل شفافیت، کمیسیون را همکاری نمایند و با خانم ها همکاری نمایند."

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
انتخابات
کمیسیون
نظرات بینندگان:

>>>   رای دهندگان ثبت نام شدند.عکس هایشان و شصت انگشت هایشان از دوران انتخابات پارلمانی در دستگاه های بیومتریک ثبت است.
باقی میماند پر کردن صندوق ها توسط اوراق رای دهی ،که خود دولت انجام میدهد و در عوض اوراق اصلی رای دهی ،صندوق ها را با این اوراق حعلی پر میکنند.
تا زمانی که شمارش آرا در محل رای دهی صورت نگیرد و نتایج رای دهی در جدول در محل رای دهی نصب و اعلان نشود و مردم توسط موبایل های خود عکس این جدول ها را نگیرند و با نتایج شمارش آرا در مرکز آن را مطابقت ندهند،نتایج رای دهی نباید پذیرفته شود.
زیرا بدون اعلان نتایج رای دهی در محلات،صد فیصد در انتخابات تقلب صورت میگیرد.
از همین حالا این موضوع را باید هم کاندیدان متوجه باشند و هم هیأت های داخلی و خارجی نظارت کنندگان انتخابات.

>>>   کمیسیون باید به یک مورد تقلب که در انتخابات پارلمانی گسترده بود و حکومت با همد ستی کارمندان کمیسیون انتخاباتی در مراکز که میدانست کدام کاندید ها رای بیشتر و بیشترین را دارد دستگاه های بایومتریک را به نحوی غیر فعال کرده و رای دهندگان را بایومتریک نکردند. این موضوع خیلی جدی و حساس است من شخصاٌ در مرکزی رای دادم اما بدون بایومتریک و گفتن امر شده که بدون بایومتریک هم رای قابل قبول است که بعداٌ تصمیم گرفتن رای بدون بایومتریک باطل حساب شد . اگر چنین حوادثی رخ دهد تقلب خیلی ماهرانه و سازماندهی شده بوده که نتیجه را دیگرگون می سازد و من متیقین هستم که در پهلوی سایر شیوه های تقلب غیر فعال سازی این دستگاه ها نیز یکی از شیوه های موثر تقلب است خواهد بود.

>>>   بانو ظریفی یک قطعه عکس خود را در چهار اره های کاب لنصب کند تا زنان او را بشناسد و از او تقلید کنند. در این کشور بی صاحب هر کسی صاحب نظر می شود.

>>>   خطاب به تمام كانديدان محترم و كميسيون مستقل انتخابات !
اصلاحاتي كه درينجا از طرف كميسيون انتخابات تشريح شده ميتواند تقلب از طرف مردم را كاهش دهد ، ولي برعكس ميتواند تقلب توسط خود كميسيون انتخابات را اسانتر سازد، مطالعات دقيق و پژوهش هاي بنيادي در ادوار مختلف انتخابات در افغانستان حاكي از تقلب گسترده توسط خود كميسيون انتخابات است.
پژوهش ها نشان ميدهد كه انواع مختلف تقلب در جريان دور دوم انتخابات بين عبدالله و غني توسط خود كميسيون انتخابات صورت گرفته از تدريس غلط و عمدي در تريننگ ها شروع تا باطل سازي اراي يكي از طرفين در داخل هنگر هاي كميسيون و حتي جاري سازي سيلاب به داخل تهكاوي انبار صندوق هاي راي و بعدا باطل سازي ان راي ها در بعضي ولايات مشخص به ضرر يك كانديد مشخص كه راي اكثريت قاطع را در ان ولايات داشته. اين پژوهش كه در دسترس بنده قرار دارد بسيار واضح و اشكار و مستدلل و حرفوي تهيه شده كه از نظر علمي مورد تاييد تمامي كارشناسان مبارزات سياسي ميتواند قرار گيرد.
به طور خلاصه باييد گفت بر كانديدان است تا فشار لازم را بالاي كميسيون انتخابات وارد كنند تا كميسيون مذكور پروسيجري را ايجاد كند كه از تقلب توسط خود كميسيون جلوگيري نماييد در غير ان انتخابات سالمي وجود نخواهد داشت .
با احترام
داكتر جاهد
كارشناس بين المللي انتخابات
و مبارزات سياسي

>>>   تا كه اوراق در محل هاي راي گيري حساب و نهايي نشود تقلب وجود دارد. باييد نحوه كار ماشين هاي راي گيري براي ناظرين كانديد ها طي يك سيمينار قبل از انتخابات تدريس شود تا از تقلب توسط اعضاي كميسيون جلوگيري شود در غير ان انتخابات پر از تقلب خواهد بود چون تقلب توسط مردم صورت نميگيرد بلكه توسط خود كميسيون انتخابات صورت ميگيرد. هـيچ كس تا حال نتوانسته اضافه تر از يك بار در يك روز راي بدهد چون انگشت شان رنگ ميشود. ولي در جاهاي كه خود كميسيون خواسته صندوق ها پر شده .

>>>   فيفا و تيفا را از نظارت بيرون ساخته اند اين خودش نشان ميدهد كه تقلب در راه است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است