"غازی" لقب دروغینی که برای امان الله خان دادند
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۴۴    ۱۳۹۸/۵/۲۷ کد خبر: 159829 منبع: پرینت

امان الله «غازى دروغين» فردى است كه ناسيوناليزم كور اوغانى در زمانش تيوريزه شد و پروژه ى فاشيستى ناقلين در شمال را روى دست گرفته و عملى كرد.

در زمان او اصطلاح زبان «اوغانى» در تقابل سنجيده شده با زبان پارسى به وسيله ى طرزى مطرح شد و سرآغاز دشمنى با زبان پارسى از همان روزگار شكل گرفت. همه ى طرح هاى مدنى او تقليد از اتا ترک بود بدون آنكه براى آن بسترهاى اجتماعى را مدنظر گرفته باشد او در آخر عمرش هم در روسپى خانه هاى ايتاليا جان داد.

انگليس ها و روس ها در آن زمان توافق كردند تا سرحد امپراتورى شان را مشخص كنند و پذيرش اعلان استقلال از سوى انگليس ها هم در همين راستا بود وگرنه شاه بچه اى چون امان الله نه با انگليس جنگيده است و نه هم درخور لقب دروغين غازى است او شاهزاده ى عياشى بيش نبود.

پشتون ها مردمان با استعداد در دادن القاب دروغين چون بابا، انا و غازى اند و تاريخ را پر از اين القاب بى مايه كرده اند. جالب آن است كه پشتون هاى افراطى امروز از امان الله تنها ميراث افراطييت پشتونى اش را افتخار مى دانند نه آن ریفروم هاى او را. افراطى هاى قبيله گرا با اخلاق دوگانه به ریفورم هاى امان الله مى بينند.

اى كاش اينها از امان الله تقليد مى كردند و زنشان را آدم مى دانستند. اينش بد است اما وقتى سرزمين هاى ديگران را به پشتون ها داد اينش خوب است. اين برخورد نشان مى دهد كه قهرمان سازى امان الله نه براى ارزش هاى مدنى زمان او بود بلکه براى ريفورم هاى برترى طلبانه او در مقابل ساير اقوام بخصوص تاجيكان بود.

نجیب سلام


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
امان الله
غازی
نظرات بینندگان:

>>>   امان الله خان نظر به تواتر روایات در توطیه قتل امیر حبیب الله خان پدرش
شریک بود.
کریمی

>>>   امان الله «غازى دورغين » فردى كه ناسيوناليزم كور اوغانى در زمانش تيوريزه شد و پروژه ى فاشيستى ناقلين در شمال را روى دست گرفته و عملى كرد، در زمان او اصطلاح زبان « اوغانى» در تقابل سنجيده شده با زبان پارسى به وسيله ى طرزى مطرح شد و سر آغاز دشمنى با زبان پارسى از همان روزگار شكل گرفت. همه ى طرح هاى مدنى او تقليد از اتا ترك بود بدون آن كه براى آن بستر هاى اجتماعى را مد نظر گرفته باشد . او در إخر عمرش هم در روسپى خانه هاى ايتاليا جان داد.
انگليس ها و روس ها در آن زمان توافق كردند تا سر حد امپراتورى شان را مشخص كنند و پذيرش اعلان استقلال از سوى انگليس ها هم در همين راستا بود و رنه شاه بچه ى چون امان الله نه با انگليس جنگيده است و نه هم درخور لقب دروغين غازى است ، او شاه زاده ى عياشى بيش نبود.
پشتون ها مردمان با استعداد در دادن القاب دروغين چون بابا ، انا و غازى اند و تاريخ را پر از اين القاب بى مايه كرده اند. جالب آن است كه پشتون هاى افراطى ، امروز از امان الله تنها ميراث افراطييت پشتونى اش را افتخار مى دانند نه آن ريفروم هاى او را، افراطى هاى قبيله گرا با اخلاق دوگانه به ريفورم هاى امان الله مى بينند. اى كاش اينها از امان الله تقليد مى كردند و زن شان را آدم مى دانستند ، اينش بد ، اما وقتى سر زمين هاى ديگران را به پشتون ها داد اينش خوب. اين برخورد نشان مى دهد كه قهرمان سازى امان الله نه براى ارزش هاى مدنى زمان او بود بل براى ريفورم هاى برترى طلبانه او در مقابل ساير اقوام به خصوص تاجيكان بود.

>>>   Ghafar Hanifi
امان الله خان اصلا مسلمان نبود و یکی از بنیان گذاران فحشا و بی حیایی و بی حجابی در افغانستان بود.
ننگ باد بر کسانیکه به یک مرتد و بیناموس افتخار می کنند و این شخص بی غیرت و مرتد را بابا و قهرمان خطاب میکنند.

>>>   Bahrom Khorosoni
کشوریکه مسولش بابا و پدرکشته اش غازی حساب شود ، چه فکر میکنید که این چه نوع کشوری پر ازگند وکثافت خواهد بود.؟؟؟!!!
درهیچ قاموسی انسانی چنین چیزی موجود نیست ، تنها درقاموس" افغانیت واسلامیت ".

>>>   Baten Omid
شرم باد بر کسانیکه روز استقلال را تجلیل میکنند، اما در ولایات شان با پول کلدار داد و ستد دارند.
نه استقلال داریم نه آزادی. تجلیل استقلال را بگذارید در وقت مناسبش.

>>>   Sultani
در یک ولایت بیرق را به پول کلدار میخرند تا استقلال را تجلیل کنند.

>>>   پشتونها درطول چند صدسال حاکمیت شان درافغانستان به جز ویرانی، خونریزی، ستم براقلیت های قومی هیچ تمدنی برجای نگذاشته اند، مدل حکومت شان اینگونه بود که از بز وگوسفند هزاره ها مالیات بگیرند وآن را به اقوام خاص پشتون مفت بدهد تبخورند وعسکری نیز نکنند. این است تاریخ وافتخارات آنان.
باکول
>>>   کدام غازی؟ یک قاتل، بی دین و فراری بود.

>>>   امان الله خان چی قسم غازی است؟ آیا پای کدام سرباز انگلیس را خون کرده است که برایش غازی گفته شود؟
شاهین شمالی

>>>   حکومت به دوزداه خوب است
ه ب
از پنجشیر

>>>   هر اوغان خایین یک لقب جعلی بخود گرفته است احمد شاه قندهاری عمرش در بچه بیریشی و مفعولی گذشت نواسه های اوغانش اورا لقب بابا را دادند ِ میرویس قندهاری یک دزد رهزن و یک مورده گاو بود اورا هم لقب بابا را دادندِ تره کی مطلق مانند مرکب بود قبل از آنکه اورا روسها بیاورند بالایش لقب نابغه شرق را گذاشتند بعد امریکا غنی بیناموس را که آورد برایش لقب مغز متفکر را داد تا اوغان را فریب دهد آخر معلوم شد که اوغان ۱۰ میلیون نفوس کشور نیستند چرا هر سگ را که بالایشان حاکم سازی اورا بابا صدا میکنند این نسل بی پدر و اصل و نصب هر اوغان را لقب میدهند من میگویم یک اوغان تاریخ خود از خود بجا نگذاشت یا وطنفروش یا دیوانه و متعصب . پس هرچه اوغان گفت معکوسش را فکر کنید . اگر اوغان کسی را خوب گفت بداند که او خایین و ....ترین شخص است . همین امان الله مردار و کافر اگر این ....آدم میبود کسی پدر خودرا بخاطر قدرت میکشد ؟ اینها کجا حلالی هستند بارها برای اینها نصیحت میشود که ناموس خودرا نفروشید که بعد .... بار میاید

>>>   اوغان هیچ خوب ندارد خوب میداشت لقب جعلی بخود نمیگیرفت

>>>   بسیار عالی نوشتید.

>>>   آقای باکول: تمام اقوام کشور در اقلیت هستند اوغان اکثریت نیست برادر اگر زبان مطرح باشد زبان فارسی اکثریت است اگر قوم مطرح باشد قوم تاجیک اکثریت است اوغان یک قوم نه بکله ۷۰ قوم هستند یک قوم به قوم دیگر تن نمیدهد برادر با برادر کنار نمیاید این مرض در بین اقوام دیگر نیست. نماینده تروریستان لوگری و از قوم استانکزی ِ ریس امنیت ملی پسر کاکای نماینده طالبان از عین قوم اما مخالف یکدیگر و همچنان غنی لوگری از قوم احمدزی که قوم احمدزی دیگر قبولش ندارند. اینها زاده مادران فروخته شده هستند اینها حلالی نیستند.

>>>   غازی در اسلام به کسی اطلاق می شود که خود در پیشاپیش سپاه، کافر را بدست خود به هلاکت برساند. امان خان در شب به اصطلاح جنگ استقلال با مشروب غرب، مصروف عیش و عشرت با ثریا جان در حرم سرای ارگ بود. سوال در اینجاست که او حالا غازی چه است....؟
غازی عیاشی یا غازی ناقلین به سمت شمال و سرکوب دیگر اقوام توسط اوغان ها(ناقلین)
خاورزمین

>>>   درحق شاه شجاع فقید نواسه احمد شاه درانی ظلم صورت گرفته است،
، امیر دوست محمد خان که در دامنه های هندوکش پنهان شده بود، "بدون آنکه با احدی، حتی به پسرش افضل خان چیزی بگوید یکسر به نجراب رفت ودر آنجا با میرمسجدی خان کوهستانی که قبلا در برخوردی با انگلیسان جراحت برداشته بود واکنون در حال نقاهت بود، ملاقات کرد. قرار روایت "جنگنامه" امیر به مسجدی خان اطلاع داد که در نظر دارد به کابل رفته خودرا به انگلیسان تسلیم بدهد. مسجدی خان سعی کرد که او را ازین اقدام باز دارد، اما نصایح او سودمند نیافتاد وامیر از او جدا شده به اتفاق یکنفر سلطان نام سر راست به کابل آمد ودر موقعی که مکناتن در بیرون بالاحصار با یکنفر افسرانش مشغول گردش بود، امیر توسط سلطان از آمدنش به او اطلاع داد وبعد در حالی که هنوز مکناتن از بهت وحیرتی که از شنیدن این خبر به او رخ داد خارج نشده بود، امیر شخصا به او نزدیک شده شمشیرش را تسلیم داد. انگلیسان از امیر پذیرایی نمودند واو را با عایله اش که در غزنی تحت مراقبت بود، از طریق پشاور به هندوستان فرستادند وسالانه دوصد هزار روپیه کلدار برای او تنخواه مقرر کردند اومرد جاه طلب وبا جرات، اما در عین حال حیله گر ومکار وبه اصطلاح امروز یکنفر ماکیاولی کامل العیار بود که به هیچ مبداء واصول پای بندی نداشت وبرای رسیدن به مقصد خود استعمال هر وسیله را جایز می شمرد
این جبن تنها در شخص امیردوست محمد خان وجود نداشت، بلکه در زمان جنگ سوم افغان وانگلیس(1919) جنرال صالح محمد خان همراه با محمد گل مومند در نزدیکی پشاور در حالیکه لشکر افغانی رو به پیشرفت وعقب راندن دشمن بودند، با اصابت چره ای کوچک در دستش صحنه را ترک نموده وبه عقب فرار کردند، که باین فرار حدود چهارصد سرباز افغانستان غافلگیر و کشته شدند. پس چرا ما تنها شاه شجاع را به بی غیرتی وتسلیم طلبی به انگلیس مورد ملامت تاریخی قرار دهیم
اگر لقب بابا برای شاه شجاع داده نمیشود اقلا لقب کاکای ملت داده شود ویا میدان هوائی کابل بنام او مسمی گردد وکرزی صاحب بنام بابای فساد رسما لقب اعطا شود
گیلگمش

>>>   در جلال آباد بیرق را به پول کلدار پاکستان میخرند و در خوست هم
این کنید که کلدار فراوان گشته

>>>   امان الله يك احمق دو چند يون بود ، چون پشتو نميدانست ، دري حرف ميزد، تقليد از ترك ها ، مصري ها و فرانسوي و انگليسها ميكرد، احمقي بنام شاه غازي مدت هفت ماه را در عياشي غربي سپري نموده و نامش را گذشت سفر موفق سياسي، غازي صاحب تا دم مرگ هم نتوانست استقلال ساخت دست خودش و بادارش انگليس را در جهان ثابت بتواند و به همين دليل بود كه امريكا تا زمان ظاهر شاه افغانستان را به رسميت نشناخت، و حبيب الله خان پدر خود را به دسيسه انگليس در مقابل معاش نا چيز و به رسميت شناختن خط ديورند و توقف دادن كمك هاي افغانه براي مجاهدين آزادي خواه بشهادت رساند و انگليسها هم چندان به وعده هايشان وفا نكرده أسباب سقوط امان الله برابر ساخته و بجايش نادر كور را با چا ساختند.

>>>   پدر خود را كشته بود غازي شد. اينها نام غازي و سهيد را بد ساختند. شاه امان خودش يك دزد بود در عين حال بسيار بيغرت بود فرار كرد و پول افغانستان را بغارت برد. چند وقت بعد كرزي را هم غازي مينامند چون بعد از قدرت اعصاب خرابي نموده و بادارش را دعو ميزند تا با با شده غازي ناميده شود مضحك است كه ميدان هوايي به اسم همچو نوكران دون همت ميشود و غازي همچو ترسو ها لقب ميگيرند.

>>>   توبه از ما مردم سزاوار همين مردار خود هستيم من از زمان كه مكتب بودم كه تاريخ ميخوانديم غازي أمان الله خان أزادي را در 1919 گرفت م حالا من 55 ساله هستم حالا از بد بيني از قوم گرايي نميدانم دگه به چه ألفاظ ياد كنم غازي أمان الله را به صد ألفاظ بد نامش را بد ميكنند همين طالب و داعش را خداوند بالاي شما مقرر كرده خودش ميداند كارش كثيف ترين مردم همين مردم افغانستان است كه بزرگان خود در گور نارام ساختند توبه ، توبه .

>>>   افغانستان یک کشور اقلیت هاست 23 قوم مختلف درین سرزمین زنده گی میکنند.هیچ کدام به تنهایی اکثریت شده نمیتواند تاحال کدام احصایه درست گرفته نشده مهمه جعلیاند .

>>>   خواننده های گرامی،
به جناب سلام صاحب و علاقه مندان محترم شان، من عرب نژاد کشور هستم در مبارزات بر حق کشورم اشتراک داشتم و دو بار زندانی شده، بودم.
نوشته های شما داعیه عدالت خواهی را صدمه بزرگ میزند:
۱. روش شما برخلاف آموزه های اسلام عزیز و سیرت رسول الله است.وقتی الله سبحانه وتعاله به موسی علیهم السلام امر میفرمایند که برو نزد فرعون و وی را به حق دعوت کن راسخ باش و با زبان نیک از وی یعنی فرعون دعوت کن.
۲. من افراد مومن و روشنفکران زیادی را از قوم پشتون می شناسم که سخت طرفدار عدالت در کشور اند و از حاکمان ظالم قوم خود نفرت داشته و دارند.
مگر همین پشتون ها نبودند که به سلطنت حکام ظالم پشتون خاتمه ندادند؟
روش شما به این میماند که به دوست تان بگوئید"تو خوب آدم هستی،مگر به پدرت لعنت" در این صورت تنها راه پیشنهادی شما همان جنگ است که نتیجه ای لازم را بدست آورده نمی توانید.
یادداشت: از جناب شما و طرفداران شما خواهش میکنم که نفرت را دامن نزنید و بحیث یک فرد مسوول راه بیرون رفت از مشکلات کشور را با طرح های عالمانه ارائه بفرمائید.

>>>   امان الله یک خایین ملی بود
عکس نحس او در هرجا نشان جهالت قومش است

>>>   امان الله خان غازی نه بلکه غاررری بود!
هر کره خر ازاین قوم باشد یا شهید است یا غازی
هیچ بد ندارند هر چه بد است از دیگر اقوام است
خدا بیامرز تیمور لنگ

>>>   محترم نجیب سلام/ وهمه خواهران وبرادران عزیز وطندارم //تاریخ یک درس است ؛یک پند و بشیر ونذیر است نکات تلخ ونکات شیرین دارد؛شاید نکات شیرینش درتاریخ کشور ما کمتر باشد ولی درهر صورت پند وعبرت اموزی ازتاریخ درسرنوشت ملتها تاثیر حیاتی وارزشمندی دارد.اینکه ما درگوشه ای بنشینیم وزانوی غم دربغل بگیریم وسر درجیب تفکر وخیال فروبریم برای امروز کشور ما مفکوره وپلان کارساز نیست.بله تمام گپ وگفت شما حقیقتی تلخ است که درمواردی هم باید تمام جوانب وشرایط کشور را در دوره های مختلف تاریخ افغانستان درنظر گرفت وملاحظه کرد،اماهمه چیز گذشته نیست .دربیشتر نظرات وطندارانم فقط به یک بخش تاریخ یعنی گذشته توجه میشود امان الله خان ها حبیب الله کلکانی ها مرده ورفته اند وتنها یاخیانت ویا خدمات انهابه یادگار مانده کرزی ها واشرف غنی ها هم میروند ولی وطن ما افغانستان ما همیشه میماند وپا برجاست. اما دوبخش دیگر زمان یعنی حال واینده اصلا درنظر گرفته نمیشود وانگار زمان در کشور مابر روی اینده بسته شده وقفل گردیده.ایا برای حال واینده نباید تصامیم وبرنامه ریزی هایی مشخص شود..؟؟کشور ما متشکل از قومیتهای زیادی است که همه باید دست بدست هم بدهیم وبا پروگرام و وحدت ملی برای نجات کشور خود بکوشیم.اینکه تفرقه وتشتت وچند دستی وچند صدایی داشته باشیم تاکنون برایمان نفعی نداشته وباعث گردیده دشمنان ما خوشحال واستکبار جهانی بسر کردگی امریکا وصهیونیزم جهانی از این اب گل الود ماهی صید کنند وشده این حال وروز ما .باید برای استقلال واقعی گامهای زیاد اما محکم برداشت.وحدت ویکپارچگی ؛احترام به حقوق همدیگر ؛وحدت مذاهب اسلام وادیان و اگاهسازی مردم شاید گامهایی است که مارا به مقصود که همانا استقلال واقعی وطن است میرساند.بیایید با دوست داشتن یکدیگر واگاهسازی مردم خود به حقایق امروز جهان وروشنگری دست یابیم .اگر تفرقه باشد جدایی باشد سیاست بازان دالر بگیر ضد ملت؛چوکی پرستان اپورتونیست(فرصت طلب)شیادان سیاسی غرب زده نکتایی پوش اطو کشیده عطر وادکلن زده ما را هر روز بیشتر به زیرچتر وابستگی قدرتهای شیطانی میبرند.دانشجویان وعلمای راستین اسلام (سنی وشیعه)و وطنپرستان ومجاهدین راه خدا باید به روشن کردن ذهن مردم واگاهسازی انان همت کنند تا حکومتی انقلابی وبدور از وابستگی اجانب ومجلسی برگرفته از عصاره ملت تشکیل شود تا فقر وجهل وبیکاری و وابستگی به قدرتهای جهانی از کشور مازدوده شود.برادران وخواهران وطندار وحدت رمز پیروزی واستقلال وطن ماست//
داکتر عبدالرب اچکزی

>>>   نظر به گفتار دختر امان الله خان ، پدرش خانم هاي خوبصورت را خوش داشت و از همين خاطر مادر شان حسادت ميكرد، (سكس در ارگ ) جز از مصروفيت هاي ارگ نشينان بوده و است.

>>>   شمایان که خلاف اسقلال و امان الله خان مرحوم هستید این اختلاف شما بیشتر باعث بیداری و هوشیاری بیشتر پشتونها میشود تا میتوانید به امان الله وافغانستان توهین و‌دشنام بنویسید.

>>>   امان الله را در کتاب های تاریخ قوم و خویشش که خود در راس حکومت اهل یحیی بودند زیاد مثل پوقانه بالا پوف کرده اند۰
کار های امان الله جنبه های مثبت و منفی زیاد داشتند، ولی پوشیده نیست که در حقیقت زیادترین اشتباهات را امان الله در همان شروع که کشور میتوانست همکام با دنیای مترقی شود انجام داد۰ او با شتاب بیش از حد که حتی از شتاب تره کی خلقی ها هم پیشی میگرفت و با شرایط جامعه و مردم هیچ سازگاری نداشتند همه امکانات را برهم زد و نسبت به خلقی پرچمی ها هم بیشتر اشتباه کرد. در واقع او کشور را یا اقلن امادگی مردم کشور برای پیشرفت را چنان صدمه زد که همه امید ها چندین دهه دیگر به عقب افتاد، و بلاخره خودش با صندوق های مملو از دارائی بیت المال کشور، همه چیز را رها و به غرب فرار کرد.
بسیاری اصلاحات امان الله اصلاحات خوشبینانه و عجولانه بودند، و مثل فرمانها و اصلاحات تره کی و امین بسیار آرمانی و سطحی بودند، و از نگاه غیر عملی بودن با شرایط زمان و مکان با هم شبیه بودند.
در ضمن امان الله و ترزی او از تره کی و امین هم بد تر شئونیست تر و قومپرست تر بودند. نظام نامه ناقلین امان الله و کوچ دادن انتخابی پشون ها بشمال و به مرکز کشور را مطالعه کنید. امان الله مفکوره سوسیال ناسیونالیزم هیتلری که همانا مفکوره فاشیستی برتری قومی هیتلری های آلمان بود را داشت.

>>>   ما شاهد لقب دروغین اشخاص زیادی استیم

>>>   ای تاجیکان ای تاجیکان من غازی دیرینه ام
من منتظر نام یک شاه تاجیک سبزینه ام
من ندیدم در تاریخ بدون سامان
انهم ۱۰۰۰ سال قبل دور از حفظه مردمان

اګر شاه غازی نبود
غلام بچه های تاریخ بود؟

>>>   قاتل پدر غازی و خود پدر شهید.

>>>   امان الله در وقت فرار
از قول مرحوم عبدالهادی داوی مدتی وزیر تجارت شاه امان الله ؛
«۱» امان الله قبل از فرار از کابل با لباس فاخر وعصا در دست خریطه های طلا و پول نقد رامیشمرد،که داوی وارد آنجا شد،عبدالهادی داوی که شاه را مشغول شمردن و بسته (بندی کیسه ها دید با کنایه گفت؛ «اعلیحضرتا همانطور که بی حساب برایتان آمده بی حساب هم ببرید»۰
شاه امان الله درشب ۱۳جنوری ۱۹۲۹میلادی خلع خودش از سلطنت اعلام وزمام امور را به برادر بزرگش عنایت الله داده خودش فردائی همان روز ساعت ۹صبح با گرفتن ده ملیون ( روپیه ) پول نقد،اسعار خارجی « روسی و انگلیسی» وخریطه های پُر از طلا وغیره اشیائی بها دار همراه با محمود طرزی،صدیق چرخی،یعقوب وزیردربار،عبدالاحد وزیر داخله وشش تن محافظین از گارد شاهی سوار به پنج عراده موتر بطرف قندهار فرار کرد،تعدادی زیادی اراکین دولتی امانی به شاه نو «عنایت الله »بیعت کردند۰
روزنامه تایمز مورخ ۲۴اپریل ۱۹۲۹میلادی خود نوشت؛ امان الله نقداً با خود مبلغ سی هزار پوند استرلنگ طلائی باخود دارد،این مبلغ بر علاوه حسابات پولی او در بانکهای اروپائی است که موصوف دروقت سفر خارجی اش درسالی ۱۹۲۸میلادی باز کرده است۰
بروز جمعه ۱۷جنوری ۱۹۲۹ میلادی عنایت الله«شاهٔ سه روزه»به ساعت یک بعد از ظهر توسط دو طیاره انگلیسی باخانواده،اقاربش ،عبدالعزیز و احمد علی به پشاور پرواز کردند ،معاش شش ماهه گارد شاهی که متشکل از افراد قبیله خودش بود پرداخته و مقداری باقیمانده پول و جواهرات بیت المال رابا خود برد۰

>>>   اصل غازي مير مسجدي خان است . ميربچه خان كوهدامني غازي است ولي چون تاجك بودند غازي شاه امان شد. جهاد را مسعود كرد ميدان هوايي بنام كرزي شد همين قصه ادامه دارد .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است