ترکمنستان: خط لوله گاز «تاپی» در افغانستان آغاز شد
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۳۲    ۱۳۹۸/۵/۲۲ کد خبر: 159770 منبع: پرینت

مشاور وزیر خارجه ترکمنستان از آغاز کار ساخت خط لوله انتقال گاز موسوم به «تاپی» در خاک افغانستان خبر داد.
«سردار دردیف» مشاور وزیر خارجه ترکمنستان در مجمع اقتصادی خزر گفت: ساخت خط لوله گاز تاپی در ترکمنستان شروع شده و اکنون احداث آن در افغانستان نیز آغاز شده است.
به گزارش تسنیم، دردیف افزود: پس از پایان احداث تاپی، بواسطه این خط لوله حدود 12 هزار شغل ایجاد خواهد شد که از نظر اقتصادی و اجتماعی کمک بزرگی به افغانستان می‌شود.

طول کل این خط لوله 1814 کیلومتر خواهد بود که 214 کیلومتر آن در ترکمنستان، 774 کیلومتر آن در افغانستان و 826 کیلومتر دیگر در پاکستان و هند احداث خواهد شد.
چهار سال پیش مقامات چهار کشور به توافق رسیدند و قرار شد که ترکمنستان 85 درصد از هزینه پروژه تاپی را به عهده بگیرد و کشورهای افغانستان، پاکستان و هند تنها 15 درصد از هزینه آن را بپردازند.

از سوی دیگر، طالبان نیز با انتشار بیانیه‌ای از ساخت خط لوله انتقال گاز در افغانستان اعلام حمایت کرده است.
سخنگوی این گروه تاکید کرده که طالبان برای کمک به روند اجرایی این پروژه آمادگی دارد زیرا این گروه از روند بازسازی و توسعه افغانستان حمایت می‌کند.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تاپی
گاز
ترکمنستان
نظرات بینندگان:

>>>   برای تسریع در کار این پروژه باید هم زمان در هرچهار کشور کار ساخت این پروژه شروع شود.
این کار مثل ساخت کار یک تونل است که از هردو طرف حفر تونل شروع میشود و بعداً در یک نقطه متقاطع حفر کنندگان تونل باهم روبرو میشوند و تونل تکمیل میشود.
اما فکر میکنم که کشور ایران که بزرگترین دارنده منابع گاز طبیعی در جهان است،درین راه سنگ اندازی خواهد کرد تا امکان صدور گاز خودش به پاکستان و هندوستان فراهم شود.
اما کشور ایران بخاطر پروژه اتمی خویش تحت تعزیرات اقتصادی قرار دارد و نمیتواند از پروژه های اقتصادی مستفید شود.

>>>   غیرت
جنجال هند و پاکستان تازه آغاز شده

>>>   کار نیک است باید به هر وسیله حمایت شود واز طرف همه افغان ها.

>>>   نظر دهنده اول ، بزرگترین دارنده گاز طبیعی جهان کشور روسیه است نه ایران ، بقیه اطلاعاتت هم همینقدر غلط یا از روی ایران ستیزی است ایران خودش برای مردم شمال ایران از ترکمنستان گاز وارد میکند کمی اطلاعاتت را زیاد کن بعد تهمت بزن برو تحقیق کن ببین ایران از ترکمنستان گاز وارد میکند یا نه ؟ اگر بود حداقل کمی بابت تهمتهایی که میزنی خجالت بکش ایران گاز دارد اما گاز وارد میکند ضمنا خط آهن هرات را ایران با وجود تحریمها که تو تعزیرات مینامی میسازد دلیل اصلی فاصله بین مردم ایران و افغانستان افراد مغرضی مثل تو هستند که مدام تهمت میزنند

>>>   اين پروژه طالب سازي به همين خاطر است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است