عید ایثار، طاعت و بندگی خداوند مبارکباد
عید سعید قربان، عید ایثار، طاعت و بندگی خداوند بی همتا را که از بزرگترین اعیاد اسلامی به شمار می رود، به تمامی مسلمانان جهان به خصوص به همزبانان و هموطنان عزیز افغانستانی تبریک و تهنیت عرض می کنیم 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۵۸    ۱۳۹۸/۵/۲۰ کد خبر: 159758 منبع: پرینت

اعضای شبکه اطلاع رسانی افغانستان( afghanpaper )، فرا رسیدن عید سعید قربان، عید ایثار، طاعت و بندگی خداوند بی همتا را که از بزرگترین اعیاد اسلامی به شمار می رود، به تمامی مسلمانان جهان به خصوص به همزبانان و هموطنان عزیز افغانستانی تبریک و تهنیت عرض می کنیم.

امید که این روز دعای حاجیان مخلص در سرزمین وحی شامل حال همه ما شود و انشاءالله مملکت ما از جنگ و خونریزی فاصله گیرد، تا دوباره ملت ما روی خوشی و آرامش را به خود ببینند، همانگونه که گذشتگان این مرز و بوم با صلح و صمیمیت در کنار هم می زیستند.

هرچند در این عید بزرگ بسیاری از هموطنان عزادار عزیزان از دست رفته خویش در انفجارهای اخیر هستند، اما عید سعید قربان در میان مردم مسلمان افغانستان از جایگاه ویژه ای برخوردار است، بگونه ای که مردم چندین روز قبل از فرا رسیدن عید قربان، خودشان را برای استقبال و برگزاری هر چه باشکوه تر این عید سعید، آماده می کنند.

یکی از جلوه های به یاد ماندنی این روز، برگزاری نماز عید قربان است که نشان همبستگی و اتحاد ملت می باشد و مردم افغانستان نیز همانند سایر مسلمانان با حضور در مساجد و اماکن مذهبی نماز عید قربان را با تشکیل صف های به هم فشرده، برگزاری می کنند.

از آنجایی که عید فرصتی برای تجدید دوستی ها و رفع کدورت ها است، مردم عزیز بعد از بجا آوردن نماز عید، ابتدا به خانه افرادی می‌روند که اعضای خانواده خود را از دست داده‌اند و برای صاحبان عزا آرزوی صبر می‌کنند.

سپس برای دید و بازدید به همراه خانواده خود به خانه‏ خویشان و دوستان البته ابتدا بزرگان قوم می‌روند و سنت زیبای صله رحم را به نیکوترین وجه به انجام می رسانند. سپس به مزار اموات خود می‌روند و برای آمرزش آنها دعا می‏ کنند.

یکی از بهترین رسوم ما در اعیاد اسلامی استفاده از فرصت ها برای رفع ناراحتی های به وجود آمده بین اعضای قوم می باشد که معمولا روزهای عید با کمک بزرگان خانواده سعی می شود به مسایل محل اختلاف رسیدگی شود و کسانی که با هم قهر می باشند، آشتی نمایند.

از قدیم رسم بر این بوده که افراد متمکن و حتی افرادی که از نظر مالی بی بضاعت هستند سعی می کنند که سنت موکد قربانی را بجا آورند. هرچند به نظر می‏ رسد در سال‌های اخیر گرانی و فقر در کشور باعث شده تا مردم توجه کمتری به انجام قربانی داشته باشند.

مردم افغانستان در روز عید قربان بهترين و زيباترين لباس‌ها را بر تن كرده، منازل خود را تزيين و بهترين شيريني و ميوه فصل را تهيه و در انتظار مهمان هستند. بزرگ خانواده در اين روز به تمامي كودكان عيدي مي‌دهد و جواناني كه قبل از عيد ازدواج كرده‌ اند، براي همسر خود لباس و يا هديه ی مناسب تهيه و در صورت توانمندي در منزل همسر گوسفند قرباني مي‌كنند.

دختر و پسرهایی که نامزد هستند، چند روز قبل از عید، فامیل پسر برای دختر عیدی می برند که به نام "طبق عید" نامیده می شود. در این طبق برای دختر لباس های زیبا ، خشکبار و شیرینی عید برای دختر هدیه داده می شود. روز عید نیز فامیل دختر برای پسر عیدی می دهند و فامیل پسر هم در صورت توانمندی، گوسفند در خانه ی دختر قربانی می کنند .

از آنجایی که دولت همزمان با عید سه روز را تعطیل رسمی اعلام می کند، در مناطق شهري و روستايي علاوه بر بازديدهاي معمول، انواع بازي های محلي مانند بزكشي، توپ بازي، بادبادک بازي و غيره معمول مي‌باشد.

به هر حال اینها سنت های خوب و خوشی بوده که از سالیان دور در کشور رواج داشته است و از آنجایی که امروز عید است و می خواهیم حتی برای یک روز هم که شده از سیاست و جنگ و دولتداری سخن نگوییم، به همین کلام بسنده می نماییم و آرزوی عیدی سرشار از سلامت و سعادت برای همه هموطنانمان در سراسر جهان داریم.

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عید قربان
مبارک
نظرات بینندگان:

>>>   امسال در کشمیر مردم تصمیم گرفتند که بز و گوسفند قربانی نکنند و هفت هفت نفر در یک گاو شریک شوند و تنها گاو قربانی کنند و بخاطر اعتراض به لشکر کشی هندو ها به کشمیر،سر گاو های قربانی شده را در دهن خانه هایشان بگذارند ،تا سربازان هندی بترسند و داخل خانه های آنها نشوند و خانه هایشان را تلاشی نکنند.

>>>   Sarwary
آمریکا بسیار هوشیار است یا ما بسیار نادان هستیم ؟

ببینید؛ ۳تا دانشجوی افغان-آمریکایی و ۳تا هم‌دوره...
اولی را زلمی‌خلیلزاد نامند که نماینده‌ی تام‌الاختیار آمریکا برای صلح این ماتمکده است؛
دومی را عباس استانکزی گویند که نماینده‌ی ترور و وحشت و جنگ و کشتار و خونریزی است؛
سومی را اشرف‌غنی نام است که کرسی‌نشین ارگ می‌باشد.

یعنی سرنوشت ما به دست همین ۳تا اندیوال، همدوره و تحصیل‌کرده‌ی آمریکا است؛ اونوقت ما از تاریخ پنجهزار ساله‌ی خود میلافیم و غرق جشن‌و‌پایکوبی یکصدسالگی استقلال خویش هستیم🤔

>>>   Sitez
چگونه برایت عید قربان را تبریک گویم خواهرم.

زندگی لعنتی همه‌ی بارش را بدوش زنان جوانی آویزان کرده که هم‌سران جوان خود ‌را در جنگ و در راه میهن «قربانی» کرده‌اند. این زنان بزرگ‌ترین قربانی خدا و میهن را ادا کرده‌اند، اما به بدترین سرنوشت دچار شده‌اند.
نخست، جوان‌بودن، گناه کبیره‌ی آن‌هاست. از چهاردیوار کلبه‌های خود نباید برون شوند چون چشمان تشنه‌ی مردان بی‌ضمیر بر پیکر جوان این‌هاست.
دوم، زیبایی، گناه دیگر این زنان پُردرد است که باید کیفرش را به جامعه‌ی کثیف ما بپردازند. به گفته‌ی افلاطون: «جامعه‌ای‌که ضمیرش کثیف شد، زشت‌ترین است.»
سوم، مادربودن، گناه کلان دیگری‌است. این زنان جوان و زیبا باید تا اخیر عمر زجرِ مواظبت کودکان یتیم را به تنهایی بکشند.
چهارم، تنهایی، سبب می‌شود که تا اخیر عمر به عکس هم‌سر شهیدش نگاه کند. و اگر عاشق کسی شود، مردان «غیرت‌مند» سنگ‌سار و یا در بهترین حالت تیربارانش می‌کنند. این جامعه‌ی کثیف! گزینه‌ی دیگر این‌است که برادر هم‌سرش که روزگاری هم‌ردیف برادرش بوده، جایگزین تنهایی او شود و به عقد نکاح درآید و همراش هم‌خوابه‌گی کند و یا این‌که با تنهایی تا اخیر عمر، هر روز بمیرد.
پنجم، برخی فرماندهان هم‌سر شهیدش به فکر زن دوم، شاید سوم و چهارم هستند. برای جنرالان شکم‌پُندیده که از میان بیوه‌های شهدا سربازگیری می‌کنند، این زنان جوان بهترین گزینه هستند. پس چگونه آن‌جا برای حمایت مراجعه کند.

یگانه چیزی‌که سراغ این زنان جوان می‌آید «دیپریشن» و افسردگی شدید می‌باشد. شاید خودکشی راه رسیدن به «رهایی» باشد.
چگونه برایت عید قربان را تبریک گویم خواهرم. تو عشق زندگی، زیبایی، جوانی و فرزندانت را قربان کرده‌ای و شاید از «قربانی» متنفر باشی.

>>>   در روز عرفه که حاجی ها به کوه عرفات بخاطر دعا میروند ،باید دعا کنند که :
ای خدای بزرگ: در هنگام پایین شدن مرا طاقت و توان بده تا به آهستگی و درست پایین شوم و نیافتم و لول نخورم و جایی من افگار نشود و پیش دوست و دشمن بی آب نشوم.
از صد نفر،دعای نود و نه نفر قبول میشود و به درستی پایین میشوند.
پشت دعاهایی که خدا یا در افغانستان آرامی را بیار،نگردید که قابل قبول نیست.
زیرا از چهل سال بدینسو،فقط همین دعای آرامی را میکنید و خداوند شنیده،شنیده خسته شده است.
حتماً کدام علتی است که قبول نمیشود.

>>>   بی بی سی: ممکن آخرین عید اشرف غنی در ارگ باشد!
#مسلم_شیرزاد

>>>   ادفر اویانی
چرا نبینیم هیچگاهی استاد عطا محمد؛ آقای قانونی و ... همه رهبران «جمعیت»ی و مسعود ها و مسعود جوان را با دکتر پدرام؟
چرا نبینیم آقایان خلیلی و محقق را با آقای بهزاد و با آشنا و ... با دکتر پدرام؟
ما می بینیم که این پدیده بیخودی-خودکشی، بسا زشت و کشنده ماست و جانگیر.
پس، چرا نابودش نمی کنیم؟
چرا نمی آموزیم؟

بیاییم بیاموزیم، ای همشهریی گرامی!
ما با چشمان باز خویش می بینیم که در برون از تاریکستان در زنجیر ستم تباریی ما:
یکی از اینها به پایبوسی ی کرملین رود؛ دیگری در بستر چرچل هاست.
یکی دست خامنه ی ها را می بوسد؛ دیگری به شیخ ها-مفتی های وهابی سر فرو دارد.
یکی با هندو همکاسه است و دیگری با چینایی همبستر.

مگر، در درون ستمسرای ما، هر دو با هم اند و همدوش و همپیمان برای تحمیل خود بر میلیون های بومی، می کفانند و می کشند و میسوزانند و ... تبهکاری دارند.
بیاییم بیاموزیم و با هم باشیم در برابر ستم دیر پای تکتازی های فاشیستی!

>>>   Ariaie
حرفى كه ما هميشه تاكيد كرده ايم. فرزندان تان را فداى اجنداى ناپاك قبيله نسازيد. اين جنگ ميهنى نيست. جنگ ميهنى مقاومت بود وممكن باز تكرار شود. خون خود را در راه تحكيم و يا اختلاف نظر قبيله نريزانيد
فريب شعار هاى ناسيونالستى مكاران قدرت و مزدوران فرا قومى انها را نخوريد. اگر فردا جاى انها در قدرت معلوم شود با طالب مشكل نخواهند داشت.

>>>   اقای سروری!صدفیصددقیق.امریکا هوشیار وما نادان.
کسیکه درقرن۲۱ نمیداند سربریدن یک حیوان بی زبان وبیگناه٫ریختاندن خونش٫ کباب کردن گوشتش وزهرجان کردن ان گناه است نه ثواب٫خودش قابل ذبح کردن است.
عاقل

>>>   بی نهایت جالب. مضمون نویسنده درتایید قربانی ازترس ملاهای ...ولی انتخاب عکس برای این موضوع نمایانگر احساس عالی وانسانی نویسنده در ضدیت بااین عمل قبیح وضدانسانی.
بشارت

>>>   Ariaie
از اينكه يك پاى تان در خانه است پاى ديگر تان در شفاخانه و از اينكه يك پاى تان در كابل است و پاى ديگر تان در دهلى نو و إسلام آباد أصلاً نبايد تعجب كرد!
اگر در ١٨ سال گذشته اين كشور سيستم اموزش و پرورش درست ميداشت اين وضعيت تغير ميكرد و نسل نو خط مقاوم در برابر اين نا هنجارى ها ميبود!
لطفاً انسان باشيد و قبل از هر عمل و حركت كمى فكر كنيد و ان وجدان مرده تان را بيدار كنيد كه تاييد ميكند يانه!
اگر شهردارى چنين محل و امكانات را در نظر نگرفته برويد عقب ديوار شهردار محله تان بريزيد تا وجدان مرده و عقل ناقص ان بيدار شود!

>>>   ماره از همي عيدي كه شهر را پشقل بوي كند بيخي تيررررر!!!!

>>>   ملای ما گفت شخص که قربانی کرده درروز اخرت گوسفند قربانی شده را سوار شده ازپل صراط(ازموی باریکتروازتیغ تیزتز) عبور میکند٫امامن متیقین هستم که گوسفند قربانی کننده راسواروباشاخش کونش راپاره خواهدکرد.
دهلوی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است