امروز روز عفو و بخشایش است
امروز عرفه است، روز بخشایش و عفو و روزی که دگرباره یادآور می شود، همه از هر نژاد و زبانی در پیشگاه خداوند یکسان هستند و حال چگونه برخی با فخر قومیت و مذهب به جنگ انسانیت می روند و خون می ریزند؟ 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۱۹    ۱۳۹۸/۵/۱۹ کد خبر: 159750 منبع: پرینت

سال های سخت، ماه های دشوار و روزهایی طاقت فرسا به تکرار طی چهل سال بر این سرزمین بارید و به خود رنگ مدام گرفت اما همواره مردم امیدوار بر ناملایت های زندگی و چشم به آینده دوخته اند.

اتحاد برای مردمانی از قومیت های مختلف که قرن ها مسالمت آمیز زندگی کردند، به داد و ستد پرداختند و دوران پرشکوه را طی کرده و سرازیری را تاب آورند اما سال های بد چهاردهه گذشته تاب تحمل را از همه ربود و رهبرانی ناسازگار که با وجود دریای خون بی گناهان همچنان بر طبل تفرقه و اختلاف می کوبند.

امروز عرفه است، روز بخشایش و عفو و روزی که دگرباره یادآور می شود، همه از هر نژاد و زبانی در پیشگاه خداوند یکسان هستند و حال چگونه برخی با فخر قومیت و مذهب به جنگ انسانیت می روند و خون می ریزند؟

جنگ های بسیار و کشتارهای بیشماری از زیاده خواهی و برتری جویی ها برخاست و در حالی که کشور را ویرانه و مردم را در میانه کشتار و خون رها کرد نباید از دوران تاریک گذر کرده و به روشنایی گام برداشت؟

همانگونه که درهای بخشش به روی تمامی بندگان گشوده شده تا جایی که عرفه مصداق بارز "ایام الله" می باشد می توان کینه ها را زمین گذاشت، از خشونت ها گذر کرد و دل ها را به پروردگار سپرد و آغوش گشود به سوی هم وطن حال از هر قومیت، زبان و مذهبی.

از کرزی و حکمتیار و غنی و ملابرادر گرفته تا سیاف و دوستم و عطا و محقق و خلیلی...، از جبهه مخالف تا موافق چنان در نبرد با یکدیگر به سر می برند که نه گوشی دارند برای شنیدن فریاد و نه چشمی برای دیدن قربانیان، رهبرانی که شلیک می کنند و مردمی که جان می دهند.

تاریخ سراسر جنگ، کشتار، ویرانی، نسل کشی و... را چه آنکه افغانستان را از دست متجاوز رها کرد، رقم زد و چه آنکه با افراط گری در پی امارت بوده و چه فریب دهندگانی که نام رهبر بر خود نهادند.

گذر از دوران تاریک برای ملتی که همواره آزاده زندگی کرده و در پی آزادگی بوده در برحه ای رقم می خورد که اتحاد معنا پیدا کند.
افغانستان یعنی مردمانی با مذاهب و قومیت های مختلف و تا زمانی که اتحاد بر این کشور طلوع نکند همچنان جغرافیای خبرهای تکان دهنده و رویدادهای خونین خواهد بود.
و حال مردم با تمامی مشقت و خشونت ها در کنار یکدیگر زندگی کرده اند می توانند سرمشقی برای رهبران باشند، همان رهبرانی که طی چهل سال یا در میدان جنگ بودند و یا بر سر قدرت در جدال.

اما امروز عرفه است و روز بخشایش و عفو پروردگار.
هرگاه که تو را خواندم، پاسخم گفتی
هرچه از تو خواستم، عنايتم فرمودی
هرگاه اطاعتت کردم، قدردانی و تشکر کردی
و هر زمان که شکرت را بر جا آوردم، بر نعمتهايم افزودی
و اينها همه چيست؟

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عرفه
رهبران
نظرات بینندگان:

>>>   خداوند همه را هدایت کند
شیما

>>>   سلام جعفر هستم ٢٨ سال دارم موتور ساز حرفه ای هستم وآهنگرم هستم شب روز کار میکنم به هیجا نمیرسم خسته شدم دو تا دختر هم دارم باخانم میخوام برم کانادا پول کم دارم چیکار کمک کنیم منو الانم مشهد هستم

>>>   متفکر دوم غنی ، جمهوری اسلامی می خواهد .
قصاب کابل گلبدین ، حکومت اسلامی می خواهد .
طالبچه ها ، امارت ناب اسلامی می خواهند .
پ . ن : نفرین بر ما ملت بی خبر و غافل که تا هنوز نمی دانستیم در کشور جمهوری " کافرستان " زنده گی داشتیم .
یارب هوشیار مان کن ، تا دیگر فریب ماسک پوشان اسلام را نخوریم .
استالفی

>>>   خداوند خودش در اخرت قضاوت خواهد کرد که کی بنده برتر و بهتر اوست و کی نه و در عین زمان به تو انسان ناقص نیز حق نداده او خودش افریده، خودش زندگی داده، خودش زندگی میگیرد و در اخر قضاوت خواهد کرد.
بگذارید خدای خود را هر کس هر گونه میخواهد بپرستد.... بگذارید خود خدا در اخر قضاوت کند که کدام بنده به جا پرستید و کی به خطا رفت...

>>>   چهل سال ملای انگلیس در مسجد پل خشتی امامت نمود بعد چهل سال زمانی که به کشورش رسید پیام کافر بودن را فرستاد .ملت ما درس نگرفتند و حالا هم غنی را علمای دینی البته برخی از آن مقام عالم دین را دادند .وای بر ما که تمیز گهر با خر مهره ندانیم .....
از ماست که برماست امروزه حلقه دور این دلقک جمع شده کسی نابغه اش میخواند دیگری عالم و دیگری خدمتگار خلق در حالیکه همه تباهی کشور دست همین زی هاست ورنه کشور ما مهد علم ودانش ادیان بوده از زمان میترایی، زردوشتی،واسلامی،همه علم بود خرد و دانایی فقط دوصد جهل هشت سال است که زمام دست ابلهان جاسوس شرق و غرب اند که اسلام را افزار رسیدن به قدرت ساخته اند

>>>   ملیون ها افغنی پول که حکومت ماهانه بعه دفتر گلو میدهد گلو دودسته آنرا می پذیرد ومصرف میکند امابرای خوشی دیگران حکومترا غیر اسلامی میخواند
به نظر این مزذدور آی اسآی وقتی حکومت اسلامی است که خودش در راس قدرت وزیرکنترول آی اس آی باشد
ر

>>>   در بيرون مردم هاي ساده دعا و ذكات ميكنند. در داخل عرب ها عيش و نوش ميكنند و دختر ميرقصانند.

>>>   سلام به امت مسلمان جهان !
بیایید صادقانه به دور ا ز هر نوع تبعیض و تعصب ، فقط چون یک بنده راستین خدا در زیر آسمان خدا تنها مسلمان باشیم نه :
پشتون
تاجک
هزاره
عرب و ازبک و پشه یی ، فقط مومن به احکام خدا بوده و از صلیقه ها وخواهشات نفسی خو یش گذشته و خدا را ازخو د راضی سازیم و با بندگی خالصانه به کامیابی ابدی دست یابیم
و بقول شاعر بزرگوار ومومن اقبال لاهوری که فرموده است :

نه افغا نیم و نه ترک و تتاریم
چمن زادیم و از یک شاخساریم
تمیز رنگ وبو برما،حرام است
که ما، پروردهء یک نوبهاریم

به صدای ایمان و پیامبر بزرگوار که ماکه همواره مومنان را به یکتا پرستی و عدم تعصب و بنده گی خالصانه دعوت کرده است لبیک گویم، تا باشد خدای مهربان بر ما و ملت مظلوم ما رحم کند تا ما متوجه اعمال بد و نفس سرکش خود شده ا زلعنت نفاق و شقاق که همانا همچو آب به آسیاب دشمنان ما می ریزد بپرهیزیم .
که درنتیجه همه مان عید خواهیم داشت و واقعا خوش کامیاب خواهیم بود .
درفرجام عید این موقع خوشی را به همه هموطنان داغدیده و مظلوم خویش تهنیت و تبریک عرض میدارم .
بامحبت و سلام مجدد
صدیقی

>>>   ای خیل به حج رفته مگر هیچ ندیدید
بیچاره و مظلوم وطن را، که برفتید
هر لحظهء از عمر شما در پی سود است
سودی که در ان خیر بود هیج نبینید
صد گرسنه ها خواب ندارند به این خاک
از مستی سرمایهء است که رفتید
آن سود که در راه وطن خیر بود، کو؟
پس بیش بفکر خود و سرمایهء خویشید
اینجا همه را از خود و از خویش نمودید
هم فکر تصاحب شدن باغ بهشتید!

مولانا بلخی

>>>   کمر بسته به حج حاجی عجب خان/ مرا از تو عجیب اید چه پنهان
اگر خواهی ثوابی حج همین جاست/ هزاران طفل گریان به لوب نان

>>>   خداوند به همه ی مااین سعادت را بدهد که به مکه رویم

>>>   افسوس می خورم که هموطنانم باوجود فقری که درافغانستان حاکم است، پول ووقتشان را درراه حج مصرف میکنند. مصرف کشوری که یک سرزمین مقدس یادمیشود وخانهَ خدا آنجاست اما حاکمانش بجای کمک وهمکاری به انسانها،طالبان والقاعده را به رسمیت میشناسد وآنها را همایت مالی ومعنوی مکند. کسانی که دستشان به خون هزاران بی گناه مسلمان آلوده است.

متين, يك گوشه دنيا

>>>   خدایا اگر این گفته درست است که حج به کسی فرض است که همسایه ان گرسنه ودر نهایت نیاز مند نبا شد .
بناان ... هایکه به کج رفته اند چرا به جزای اعمال شان نمیرسد خدایا درمورد افغانها دربساط خود بغیر از غم ومصیبت دیگر چیزی داری یانه .

>>>   دعامیکنم خداونداتمام بنده گانت راتوفیق بده که طواف خانه ات رااجرانمایدکه من هم شامل آن بنده گانت باشم.
وکسانی که بخاطرخودنمائی یاازراه های غیراسلامی طواف خانه ات رامیکندبه راه راست هدایت بفرماچونکه همه قدرتها وهمه وهمه ازآن تواست...

>>>   هرچیزی که آن را نام میگذارید، میتوانید نام بگذارید. اما به نظر من روز عرفه عبارت از همان روزی است که فردایش ماتم گوسفندان شروع میشود.

>>>   رادیو فردا لطفاً و خواهشاً کمبودهای فکری و اندیشه ایی و یا پرسنلی خود را با سانسور نظرات دیگران پر نکنید، این چه اخلاق و شیوه ایی هست که باید شش بار نظر گذاشت تا آخر سر درج کنید؟ و بعضی وقتها اصلاً درج نمی شود و یا موقعی که مقاله از صفحهً سایت محو شد نظر را درج می کنید. یک خرده انصاف را رعایت کنید، یا نظر خواهی نکنید و یا تمامی نظرات را درج کنید و می توانید بنویسید مسئولیتش به عهدهً نظر دهنده گان هست .به نظر من تا رسانه هایی سانسورچی مانند رادیو فردا هست این رژیم دزد آدمکش و دیکتاتورهای حاکم هم هست.آقا جان نظر من غلط هست ؟ شاید از نظر شما نظر بنده غلط باشد ولی اجازه بدهید دیگران جواب من را بدهند تا من هم قانع شده و خودم را اصلاح کنم. با شیوهً دیکتاتوری و سانسور که حقایق روشن و جامعه و اشتباهات اصلاح نمی شود. آقایانی که مردم را با حرفها و کلمات پوچ و دهن پر کن و بی ربط مانند اینکه مردم آگاه نیستند، مردم فرهنگ ندارند و و و، خود را مشغول و مطرح می سازید، آخر این مردم در این بازار مکاره و سانسور و خفقان داخل و نان به نرخ روز خوری چگونه آگاه و با فرهنگ شده و سرنوشت خود و کشورش را بدست گیرد؟ کاربران محترم شما بگوئید من هم یاد بگیرم، خوب؟ ممنون از راهنمایی شما هموطنان

>>>   وطندار
روزانه ملیون ها گاو و گوسفند و مرغ و امثالهم در دنیا سر بریده میسوند و در قصابی های سراسر عالم به فروش میرسندو فقط آنهاییکه پول دارند و توان خرید دارند میخرند و نوش جان میکنند و غریبان فقط نگاه میکنند.
سال یک مرتبه در سال مسلمانان قربانی میکنند و از برکت آن یک تعداد زیاد غربا هم گوشت میخورند مگر بعضی ها لیهوده حس گوسفند نوازی شان بیدار میشود و گوسفند وار نعره میکنند نمیدانم که چرا؟

>>>   Sarwary
آمریکا بسیار هوشیار است یا ما بسیار نادان هستیم ؟

ببینید؛ ۳تا دانشجوی افغان-آمریکایی و ۳تا هم‌دوره...
اولی را زلمی‌خلیلزاد نامند که نماینده‌ی تام‌الاختیار آمریکا برای صلح این ماتمکده است؛
دومی را عباس استانکزی گویند که نماینده‌ی ترور و وحشت و جنگ و کشتار و خونریزی است؛
سومی را اشرف‌غنی نام است که کرسی‌نشین ارگ می‌باشد.

یعنی سرنوشت ما به دست همین ۳تا اندیوال، همدوره و تحصیل‌کرده‌ی آمریکا است؛ اونوقت ما از تاریخ پنجهزار ساله‌ی خود میلافیم و غرق جشن‌و‌پایکوبی یکصدسالگی استقلال خویش هستیم🤔

>>>   این حس گوسفند دوستی نیست بلکه حس خداستیزی است که اگر از من پرسان کنی میگویم یهود های اسرائیلی که چند سالی است به طور خوب فارسی را یاد گرفتند به قصد کینه ورزی و دشمنی با مسلمانان در این صفحه ها داخل میشوند و بر ضد اعتقادات اسلامی پیام مینویسند.این رسم معمولشان است من فلم هایی دیده ام که چطور به آنها آموزش شبهه اندازی برای فارسی زبانان داده میشود.

>>>   هردویش .هم آمریکا هوشیار است وهم ما نادان 😔😔😔😔😔😔

>>>   ملای ما گفت شخص که قربانی کرده درروز اخرت گوسفند قربانی شده را سوار شده ازپل صراط(ازموی باریکتروازتیغ تیزتز) عبور میکند٫امامن متیقین هستم که گوسفند قربانی کننده راسواروباشاخش کونش راپاره خواهدکرد.
دهلوی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است