و حالا در متن یک فاجعه!
اگر قرار باشد کمی به این وضعیت فکر کنیم، آیا موجود شرور چون اشرف غنی، می‌تواند در وجدان جمعی انسان‌های این در بدر شده‌ای بنام سرزمین قابل دفاع و قابل بخشش باشد؟ 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۳۳    ۱۳۹۸/۵/۱۷ کد خبر: 159733 منبع: پرینت

اگر عقل و هوش ما درست کار کند، اگر شعور و منطق ما توان تحلیل و سنجش وضعیت فردی و جمعی که دچارش شده ایم را داشته باشد و اگر حافظه‌ای تاریخی کوتاه مدت و دراز مدت ما به فراموشی نه‌رفته باشد، مثل آفتاب روشن است که در پنج سال گذشته، مسیر را چگونه رو به سراشیبی و سقوط آمده ایم.

مثل آفتاب روشن است که اشرف غنی و حامدکرزی با دار و دسته‌شان در 2014 چگونه و با چه رذالت به رای و اراده سیاسی مردم پشت با زدند. چگونه قانون اساسی را نقض کردند و چگونه با کودتای تقلب قدرت را غضب کردند.

مثل آفتاب روشن است که چگونه جنگ از جنوب به شمال منتقل شد. پرونده واگذاری دند غوری را که به یاد داریم؟ پرونده سقوط قندز و جنایت‌های که در آن شب و روزها رقم خورد را که به یاد داریم؟ سقوط فاجعه‌بار غزنی، سقوط فاجعه‌بار میرزا اولنگ. فرو رفتن فاریاب به کام جنگ را چه؟

مثل آفتاب روشن است که بر قول اردوی 209شاهین چگونه شب‌خون زده شد. پرونده حمله به رجال برجسته و پرونده حمله به شفاخانه 400بستر چه بود و سرنخ اش به کجاها می‌رسید.

مثل آفتاب روشن است که سند همکاری‌های استخباراتی با چه افتضاح با آی‌اس‌آی پاکستان امضا شد. مثل آفتاب روشن است که پروژه‌ای شوم داعش به دنبال امضا شدن این سند، اچین ننگرهار را چگونه به جغرافیایی وحشت بدل کرد.

مثل آفتاب روشن است که حکومت‌داری و حاکمیت قانون چگونه قربانی امیال شوم و بازی‌های تمامیت‌خواهانه‌ی اشرف غنی شد. تفکیک قوا چگونه دور زده شد. به دنبال نقض مشروعیت در 2014، یک سال بعدش مشروعیت پارلمان چگونه نقض شد. مثل آفتاب روشن است که بر انتخابات پارلمانی 2018 چه رذالت و جفا به اجرا گذاشته شد.

مثل آفتاب روشن است آزادی‌های مدنی_سیاسی چگونه محدود و سرکوب شد. مثل آفتاب روشن است که نهادهای امنیتی چگونه بدل به ابزار بازی های کثیف سیاسی شدند. پرونده سرکوب جنبش روشنایی، پرونده سرکوب رستاخیز تغییر، پرونده قیصاری، پرونده علی پور را که به یاد داریم؟
مثل آفتاب روشن است که چطور و چگونه طالب از یک موترسیکل کهنه به هاموی رسید.

مثل آفتاب روشن است که نهادهای عدلی قضایی چگونه به ابزار سیاست حذف و سرکوب مخالفین غنی بدل شد. پرونده عبدالرزاق وحیدی که نباید یاد ما رفته باشد!
راستی مخکش کی بود؟ جفای سهمیه بندی شدن کانکور چگونه و با چه اهداف شوم اعمال شد؟

تاکید می‌کنم اگر عقل و هوش ما درست کار کند. اگر شعور و منطق ما توان تحلیل، سنجش وضعیت فردی و جمعی که دچارش شده ایم را داشته باشد. اگر حافظه‌ای تاریخی کوتاه مدت و دارز مدت ما به فراموشی نرفته باشد، مثل آفتاب روشن است که در پنج سال گذشته، مسیر را چگونه رو به سراشیبی و سقوط آمده ایم.

و حالا در متن یک فاجعه، در یک شب اندوهگین و ماتم زده اگر قرار باشد کمی به این وضعیت فکر کنیم، آیا موجود شرور چون اشرف غنی، می‌تواند در وجدان جمعی انسان‌های این در بدر شده‌ای بنام سرزمین قابل دفاع و قابل بخشش باشد؟

آصف آشنا


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
غنی
فاجعه
نظرات بینندگان:

>>>   من شریر تر، فاسد تر، عوام فریب تر، بی‌ وجدان تر و .....تر انسان از این اشرف غنی مزدور و جاسوس سی‌‌ای ا ندیده ام.

>>>   درود بر سایت افغان پیپر و تشکر از زحمات مسئولانه.
یقیناً در آزادی و با روشنگری و شفافیت و احساس و پذیرش مسئولیت، کشور افغانستان به صلح و ثبات پایدار خواهد رسید و بدنبال آن اقتصاد نیز رونق خواهد یافت وگرنه در خفقان و سانسور، یعنی در تاریکی فقط راهزنی و دزدی و اختلاس و غارت و فساد دولتی رشد می کند.
پیروز باد مردم افغانستان

>>>   رای خود را به هیچیک از کاندیداهای پشتون اوغان این دور انتخاباتی ندهم. من یک تاجیکم. رای من یا به احمدولی مسعود یا به لطیف پدرام خواهد بود. حرام است رای خود را به غنی و اتمر و عبدالله بریزم.

>>>   به همه رای دهید به جز غنی
غنی نباید به دور دوم برسد
آمار که از حالا حذف شد
ملت همت کنید و کمپاین نه به غنی را راه بیندازید
آمریکا و اروپا مجبورند با ریس جمهور منتخب شما ملت کار کنند
طالبان در مقابل آزاده آهنین شما ملت کار و توان ایستادگی را ندارند
بیایید با کمپاین نه نی NO به غنی آینده خود و ملت خود را رقم بزنید

>>>   درست گفتی مثل آفتاب روشن است . مردم همه میدانند .
راه حل وراه برون رفت چیست ؟
یک هم وطن دور ازوطن .

>>>   به همه مانند افتاب روشن است که بی شعور بی منطق و یک انسان سفله مانند شما پیدا نمی‌شود شما ‌همفکران شما فاقد عقل هستید ‌کسی به نظر انسان برای تان نگاه نمیکند و مانند حیوانات دوپا ولی فاقد شعور هستید همین غنی بود که وطن را از شر شغال و روبا خلاص کرد ودزد چپاولگر را تقریباً نابود کرد و بخاطر بکلی از بین بردن شان بار دوم نیز ریس جمهور ملی دولت جمهوری اسلامی افغانستان شود

>>>   خدا لعنت کند انکلیس ها را مرزهای این کشور ما را طوری جور کردند که تا ابد اختلاف و تفرقه باشد ‌.هیچ قومی در آرامش نباشد

>>>   غني و كرزي هردويش طالب برامد. مقاومت را بازي دادند و حكومت جور كرده شان را به طالب تسليم ميكنند. مقاومت گران بيدار شويد هنوز دير نشده .

>>>   Ariaie
حرفى كه ما هميشه تاكيد كرده ايم. فرزندان تان را فداى اجنداى ناپاك قبيله نسازيد. اين جنگ ميهنى نيست. جنگ ميهنى مقاومت بود وممكن باز تكرار شود. خون خود را در راه تحكيم و يا اختلاف نظر قبيله نريزانيد
فريب شعار هاى ناسيونالستى مكاران قدرت و مزدوران فرا قومى انها را نخوريد. اگر فردا جاى انها در قدرت معلوم شود با طالب مشكل نخواهند داشت.

>>>   اقای اشنا!
همچنان مثل افتاب روشن است که اگر غنی یک چوکیگک کوچک نثارتان کند٫مثل صالح وصدهای دیگر به مداح غنی مبدل خواهیدشد.
عاقل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است