چه کشورهایی از کدام تیم انتخاباتی حمایت می کنند؟
از ظواهر اوضاع مشخص است که هشت نامزد لیست، نه شانسی برای رای بالا دارند و نه وابستگی جدی و محکمی، بل صرفا برای خودنمایی و دیده شدن وارد کاروزار انتخابات شده اند 
تاریخ انتشار:   ۰۰:۲۹    ۱۳۹۸/۵/۱۷ کد خبر: 159713 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper) هیجده نامزد ثبت شده در لیست نامزدان ریاست جمهوری در کمیسیون انتخابات ثبت شده است اما یکتن از آنان (زلمی رسول) به نفع اشرف غنی کنار رفت و فعلا هفده تن دیگر هنوز به عنوان نامزد انتخابات مطرح هستند.
احتمال اینکه چند تن دیگر از نامزدان انتخابات به نفع دیگر رقبا کنار بروند وجود دارد.

شیدا محمد ابدالی، سید نورالله جلیلی، عنایت الله حفیظ، غلام فاروق نجرابی، محمد ابراهیم الکوزی، نور رحمان لیوال، محمد شهاب حکیمی، حکیم تورسن، نورالحق علومی، فرامرز تمنا، رحمت الله نبیل، احمد ولی مسعود، لطیف پدرام، گلبدین حکمتیار، عبدالله عبدالله، محمد حنیف اتمر، محمد اشرف غنی.

از ظواهر اوضاع مشخص است که هشت نامزد اول لیست، نه شانسی برای رای بالا دارند و نه وابستگی جدی و محکمی، بل صرفا برای خودنمایی و دیده شدن وارد کاروزار انتخابات شده اند.

و اما دیگر نامزدان این دوره از ریاست جمهوری در انتخابات آینده:
نورالحق علومی، از بازمانده های نظامی حزب دموکراتیک خلق افغانستان است.
او در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۴ عضو تیم آقای عبدالله بود و بعدا وزیر داخله افغانستان شد.
علومی وابستگی خاصی ندارد اما علایق وی به سوی روسیه و احیای حزب دموکراتیک خلق است.
او بشیر بیژن و نعیم غیور را به عنوان معاونان خود معرفی کرده‌ است.

فرامرز تمنا، تحصیل کرده از ایران و هندوستان است و با شعار " تدبیر و توسعه" به عنوان نامزد انتخابات ریاست‌ جمهوری ثبت نام کرده است. او به عنوان رییس دفتر مطالعات استراتژیک وزارت خارجه افغانستان کار کرده و استاد دانشگاه می باشد.
داکتر تمنا، بسوی ایرانی ها تمایل دارد اما مسوولان سیاسی ایران روی او حساب باز نکرده اند.
آقای تمنا، سید قیاس سعیدی را به عنوان معاون اول و محمد امین رشادت را به عنوان معاون دوم خود انتخابات کرده است. هر دو معاون آقای تمنا استاد دانشگاه در کابل هستند.

رحمت الله نبیل، تحصیل کرده و بزرگ شده پاکستان است. وی سابقه کار با موسسات خارجی در پاکستان و افغانستان دارد و در زمان ریاست جمهوری کرزی رییس امنیت ملی بوده و سپس استعفا داده است.
نبیل از جمله پشتون هایی است بیشتر به تاجیک ها تمایل نشان داده است اما برخی معتقدند که وی از جانب پاکستانی ها ماموریت دارد تا به تاجیک ها نزدیک شود. احتمال می رود وی به تیم انتخاباتی داکتر عبدالله بپیوندد.
نبیل روحیه سیاسی ندارد، به همین دلیل در مقاطع مختلف، مجری طرح های سیاسی دیگران بوده است.
او با شعار "امنیت و عدالت" وارد رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری شده است.
جنرال مرادعلی مراد رییس پیشین گارنیزیون سابق کابل معاون اول و داکتر مسعوده جلال وزیر پیشین امور زنان به عنوان معاون دوم وی معرفی شده اند.

احمد ولی مسعود، برادر احمد شاه مسعود، از فرماندهان جهادی است. وی رییس بنیاد شهید احمدشاه مسعود است و خود را پیرو برادرش می داند.
مسعود تا کنون موفق به جلب نظر هیچ کشور خارجی برای حمایت در انتخابات نشده است اما وی با اروپایی ها رابطه نزدیک دارد.
او فریده مومند را به عنوان معاون اول و عبداللطیف نظری را به عنوان معاون دوم خود انتخاب کرده است.
آقای نظری، استاد دانشگاه در کابل است. خانم مومند چند سال به عنوان وزیر تحصیلات عالی افغانستان کار کرده است.

لطیف پدرام، تحصیل کرده ایران و نماینده سابق ولایت بدخشان در مجلس نمایندگان است که با شعار "آزادی، عدالت و امنیت" به عنوان نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت نام کرده است.
او رییس حزب کنگره ملی و از سیاستمداران طرفدار حکومت فدرالی در افغانستان است.
پدرام در میان اروپایی ها هوادارانی دارد اما این سبب نشده است که از وی در طرح ایجاد حکومت فدرالی در افغانستان حمایت کنند.
پدرام با طرح اهداف بلند سیاسی، معاونان ضعیفی را برای نامزدی در انتخابات معرفی کرده است.
آقای پدرام، احسان الله حیدری را به عنوان معاون اول و محمد صادق وردک را به عنوان معاون دوم خود انتخاب کرده است.

گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی و از رهبران جهادی است.
او بعد از سقوط گروه طالبان در صف مخالفان دولت افغانستان قرار گرفت و چند سال پیش با دولت موافقنامه صلح امضا کرد و دوباره به کابل برگشت.
آقای حکمتیار، همیشه مورد توجه وهابی های عرب و سازمان استخبارات پاکستان بوده است.
در این دوره از انتخابات احتمال می رود حکمتیار به تیم اشرف غنی بپیوندد.
از حکمتیار انتظار می رفت با ادعای بالا و سابقه جهادی اش معاونان قوی تری را معرفی کند.
فضل الهادی وزین یکی از استادان دانشگاه و از قومیت ازبیک و حفیظ الرحمان نقی از قومیت تاجیک را به عنوان معاونان خود معرفی کرد.

عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی از جمله افرادی است که به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری این دوره ثبت نام کرده است.
آقای عبدالله در دو دور قبلی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان نامزد بود. او در سال ۲۰۰۹ به عنوان رقیب حامد کرزی، رییس جمهوری پیشین وارد کارزار انتخاباتی شد و توانست انتخابات را به دور دوم بکشاند. در انتخابات ۲۰۱۴ در مقابل محمد اشرف غنی به رقابت پرداخت که باز هم انتخابات به دور دوم رفت و در نهایت منجر به تشکیل حکومت وحدت ملی شد. شعار تیم آقای عبدالله "ثبات و همگرایی" اعلام شد.
عنایت‌الله بابر فرهمند معاون اول آقای عبدالله و اسدالله سعادتی به عنوان معاون دوم او معرفی شدند. آقای فرهمند، رییس پیشین دفتر جنرال عبدالرشید دوستم رهبر حزب جنبش ملی اسلامی و از قومیت ازبیک است و آقای سعادتی از افراد نزدیک به محمد کریم خلیلی رهبر حزب وحدت و از قومیت هزاره است.
آقای عبدالله نامزد حزب جمعیت اسلامی است و دو حزب جنبش ملی اسلامی و حزب وحدت نیز از او حمایت می‌کنند.
عبدالله مورد توجه اروپایی ها و هندی ها است و خانواده وی هنوز در هندوستان زندگی می کنند.

محمد حنیف اتمر مشاور پیشین امنیت ملی افغانستان است. وی با شعار "صلح و اعتدال" ثبت نام کرد و تعهد سپرد که در ظرف شش ماه تا یک سال قانون اساسی کشور را تغییر دهد.
محمد یونس قانونی رییس پیشین مجلس نمایندگان معاون اول و محمد محقق رییس "حزب وحدت مردم" معاون دوم آقای اتمر معرفی شدند. در تیم آقای اتمر، عالم ساعی، والی پیشین جوزجان، از قومیت ازبیک نیز حضور دارد.
آقای اتمر "اصلاح نظام ریاستی" را یکی از برنامه‌های خود اعلام کرد و گفت که بر اساس این اصلاحات، برای ریاست جمهوری پست معاونت سوم و در کنار ریاست جمهوری پست صدراعظم ایجاد خواهد کرد.
با وجود اختلاف جدی اتمر با معاونانش، احتمال از هم پاشیدگی تیم آقای اتمر وجود دارد. مگر اینکه سفارت آمریکا با جدیت از تیم اتمر پشتیبانی کند و اتمر منتظر حمایت جدی سفارت آمریکا می باشد با وجود اینکه انگلیسی ها از وی حمایت می کنند و ارتباط نزدیک با استخبارات پاکستان دارد. خانواده اتمر هنوز در پاکستان زندگی می کنند.

محمد اشرف غنی، رییس جمهوری کنونی از نامزدهای دیگر انتخابات سال آینده ریاست جمهوری است. اشرف غنی با شعار "دولت‌ساز" وارد کارزار انتخاباتی شده است.
آقای غنی، امرالله صالح را به عنوان معاون اول و سرور دانش را معاون دوم خود معرفی کرد. آقای صالح رییس حزب روند سبز، از ولایت پنجشیر و از قومیت تاجیک است و در گذشته از نزدیکان احمد شاه مسعود بوده است و آقای دانش معاون دوم کنونی آقای غنی، از اعضای حزب وحدت افغانستان و از قومیت هزاره است.
آقای غنی را علاوه بر معاونان او، محمد یوسف غضنفر، از بازرگانان مشهور افغانستان همراهی می‌کند. آقای غضنفر از قومیت ازبیک است.
اشرف غنی انتظار دارد تا مانند انتخابات گذشته سفارت آمریکا از وی حمایت کند اما هنوز موضع سفارت آمریکا در این مورد علنی نشده است. پسر و دختر آقای غنی در آمریکا زندگی می کنند و تابعیت آمریکایی دارند.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
انتخابات
نامزدان
نظرات بینندگان:

>>>   حداقل نصف شان از طرف ایران حمایت میشوند مثلاً عبدالله ، حکیمی ، مسعود ، تمنا و پدرام به ایران تکیه میکنند و هدف اول ایران کاهش مشروعیت دولت و نظام آینده افغانستان است تا یک شخص بجای ۵ میلیون با ۲ میلیون رئیس جمهور شود و امکان نفاق اندازی های سیاسی و قومی را کماکان داشته باشد.
و از آنجایی که آمریکا قومندان جهان و نظر به هزینه بالایش قومندان افغانستان است نیز بخود حق میدهد اتمی یا غنی ، هر کدام که بیشتر آرای مردم و نظر جوانب سیاسی افغانستان را جلب بتاند را حمایت کند تا حمایتهای ۱۸ ساله اش مثمر واقع شود.
لطیف بیژن پور

>>>   کل حزب بما لدیهم فرحون<صدق الله العظیم>هرقدر مطالعه ودانش سیاسی داشته باشید وتمام وجیزه های بزرگان گذشته وسیاست مداران را ورق بزنیدبهتر ازین ارشاد الهی نمیتوان یافت که احزاب وگروه هارا تعریف نموده است یعنی هر حزبی به داشته های خود مغرور است ومباهات دارد هرچند تعداد بیشتر این چهره ها یک ویا دوبار خودرا امتحان نموده وبخت خویش را ازموده وخودرادرمحک ازمایش قرار داده اند وبدون این که کدام تحول جزری در حرکات وسکنات شان نمایان باشد ویا اثری از خدمت گذاری ونیکی درانها نمایان باشدبازهم از مرکب جهل پاین نیامده و از واقعیت ستیزی باز نه استاده اند وهمیشه خودراباد شده وپندیده حساب میکنند

گرچه در کشور های جهان سوم وعقب مانده دموکراسی نه مفید فایده است ونه هم به ان وقعی میدهند ازین متاع گرانبها نیز استفاده ای ابزاری بعمل می اورند وانطوری که ریس غلامان خارجی کرزی بیان داشته هرکه را که دیگران خواسته اند وتعیین نموده اند او رویکار میشود همانطوری که یک دوره ای طولانی اورا خواسته بودند واز طیاره ای خارجی ها به میدان بگرام پاین شده سیزده سال وبیشتر به نفع اجانب خدمت نمودوبعد اورا روی لزوم دید وتطبیق سیاست های استعماری بعدی کنار زدندویا به حیث مهره ای اشتبنی واحتیاطی نگهداشته اند باقی هرکه راکه می اورند از ده ها سال قبل انتصاب کرده اند

تعدادشرکت کنندگان انتخابات در افغانستان هیچ گاهی واقعی نبوده امارهای نشان داده شده همه جعلی ودست کاری شده است انهم بخاطر مشروع جلوه دادن تقلب های بعدی وبعد ایتلاف ها وگرایش ها نیز واقعی وحقیقی نبوده همه دست کاری شده ومختلق است چه درینجا حتی ان ریسی انتصابی هم جایگاه نمایندگی خوب خارجی هارا نداشته ودر پیش برد کارهااز خود اراده واختیار ندارد بهر صورت اشغال گران ومتجاوزین این مهارت را دارند که دودهه هم ملت افغان وهم جهان وهم ملت های خویش را فریب داده هرنابخردی را که انجام میدهند ان را قانونی ومعقول جلوه بدهند

بیجا خواهد بود اگر تفکر شود انها نمیتوانند ویا نتوانستند مطالبی را که برای تجاوز عنوان کرده بودند بران فایق ایند واگراراده نمایندظرف دوهفته همه چیز روند عادی خودرا می پیماید طالب وداعش وحکمتیار نابود میشود وپاکستان وخلیجی ها از مداخله گری وافغان کشی باز می ایستند وتروریزم ومواد مخدر ریشه کن گردیده ودموکراسی حقیقی جای تقلب وفریب ونیرنگ را احراز می نماید ولی متاسفانه این اراده وجود نداشته برنامه های انها چیزی دیگری واستراتیجی شان به صوب دیگر در حرکت است
خوب اگر تقلبات را که کنار گذارندویک لحظه واقعی باندیشیم تعداد کسانی که برای رای دادن ثبت نام کرده اند فقط یک ملیون نفر است که ازان جمله نود وپنج هزار نفر ان به حکمتیار وپنجصدوپنجاه هزار به عبدالله ویکصد ونودوپنج هزار به غنی وپنجاه هزار به پدرام ویک هزاروپنجصد نفر به احمد ولی وهشتاد هزار به علومی وترسن که هردواز ملحدین حزب دموکراتیک اند وباقی۲۸۵۰۰رای را دیگرگودیگک ها خواهند گرفت

معلم محمد داود بیک از لیسه ای صمیم سانچارک

>>>   لطیف پدران دکترا از فرانسه دارد.

>>>   به هر صورت غنی برنده قاطع خواهد بود!
غنی یګانه شخص مورد نظر همه افغانان است!
موفق باد

>>>   Farida Amini
جهت تسکین قلب شکسته به روح شهدای امرزو درود فرستادم، برای مجروحین شفا طلب کردم، گرچه تاحال خود را قانع کردم، تا روان دردمند خود را با وارد شدن به بازی های پیچیده سیاست کشتار در کشور دردناکتر نسازم، اما فکر کنم هیچ زن و مرد افغان نیست که سیاسی نشود؛ از آغاز جنگ های داخلی تا امروز که جنگ منطقه ی در کشور جریان دارد، قربانی واقعی مردم فقیر و درد دیده ملکی است، نمیدانم ما زجر کدام گناه بزرگ خود را می بینیم؛ خونخوار ترین مردمان جهان یعنی پاکستانی های کثیف حتی خون اطفال بیگناه ما را بنوشند قناعت نمیکنند، تا یک انسان در کشور باقیست یک انتحاری پلید میفرستند، اما بدتر از این پیام های تسلیتی بعد از لحظه واقعه است که توسط دو انسان پست فطرت و وجدان مرده انعکاس داده میشود.
نفرین به طالبان خونخوار، لعنت به رهبران بی عزت ما.

>>>   Mehdi Saqib
هرات را هم ویران کردند و هراتی های ما را بیرحمانه کشتند؛ باید برای مرگ نوبت بگیریم. افغانستان برای دونالد ترامپ اسباب بازی شده و برای کشورهای همسایه تمرین رقابت های تسلیحاتی؛ رهبران بی غیرت جهادی و تکنوکرات های غربی هم وابسته و مزدور، طالبان هم وسیله خوبی برای مافیای نظام بین المللی. مردم واقعا نمیدانند که آنها را چه کسانی میکشند. این جنگ را چه کسانی باید پایان دهند؟

>>>   کاندید امریکا و اسرائیل اشرف غنی احمدزی بوده که آمریکا بدون مشوره با اسرائیل در مورد انتخابات افغانستان عملی اجرا نخواهد کرد . پشت کردن به اشرف غنی به سود آمریکا نبوده و سبب افشای راز های نهفته خواهد شد ، کس بخواهد یا نخواهد اشرف غنی احمدزی رئیس جمهور تقلبی فعلی در دوره بعدی به کمک آمریکا رئیس جمهور تقلبی بعدی خواهد بود وشد . مرگ هزارها مسلمان نزد آمریکا و اسرائیل و دست نشانده هایشان ارزشی ندارد و نخواهد داشت .
قاسم خان

>>>   راستي هم يك تعداد خودرا براي مطرح ساختن و امتيازات چند روزه كانديد نمودن اند، يك تعداد هم براي معامله در حكومت آينده . تنها تيّم ها ي غني، عبدالله و اتمر قابل بحث اند. اتمر هم در صورتيكه تيمش از هم نپاشد. اما كرزي سخن درست را گفت. هركسيراكه امريكا خواسته باشد، ريس جمهور ميشود. حكمتيار با كسي يكجا نميشود، چون او هيچوقت نميخواهد نَفَر دوم باشد. خودش ارمان رياست جمهوري را به گور خواهد برد و اما اگر غني را برنده ديد با او يكجا ميشود بخاطريكه حبيب الرحمن وزير خارجه شود. رقابت حكمتيار با جمعيت و تاجكها تا روز مرگش دوام دارد.

>>>   محترم بیژن پور//در مورد نظر شما باید گفت؛راهبرد انقلاب اسلامی ایران جلوگیری وممانعت از هڙمونی امریکا ودیگر قدرتهای استعماری ومبارزه با تفکرات انحرافی وهابیسم سعودی در افغانستان واسیای میانه است.واوج دشمنی وفشارهای سیاسی واقتصادی امریکا ودست پرورده هایش را امروزه در خلیج فارس ایران وتحریم هاکه از طرف امریکا وانگل یس وباکمک وهابی ها و رژیم اشغالگر قدس است میبینیم.من در بین این کاندیداها فردی که در طراز انقلاب اسلامی باشد که انقلاب اسلامی ایران بخواهد از ان حمایه نمایدنمیبینم .اکثر این کاندیداها نگاهشان به سفارتخانه های خارجی وچشمداشت به حمایه امریکا واروپا وپاکستان وهند است که با استراتڙی ایران که رسیدن یبه استقلال وحذف وابستگی به اجانب است همخوانی ندارد .هرچند سیاست خارجی ودستگاه دیپلماسی دولت کنونی جمهوری اسلامی زیاد با ارمانهای انقلاب اسلامی تناسب ندارد ودر طرازمفکوره انقلاب اسلامی ورهبر انقلابی ان نیست ونیم نگاه غربگرایانه دارد.//
داکتر عبدالرب اچک زی

>>>   کسانیکهمیدانند که کامیاب نمیشوند وصرف بخاطر شهرت باعث اینقدر مصارف گزاف دولتی میشونذ اگر از ده فیصد رای کمتر میگیرند مصارف حکومت دوچند از نزد شان استحصال شود ودر اینده اجازه کاندید شدن نداشته باشند
ر

>>>   کسانیکه فامیل شان درپاکستان است درحقیقت پلاکستانی هستند اگر فرشته هم باشند نباید برای شان رای داد

>>>   همو خلقی ها پرچمی ها مردم خوب بودند فساد نمیکردند اماحالا مجاهلین آنان را هم گمراه ساخته اند

>>>   حمایت کشور های بیگانه چی مفهوم میدهد؟
کشور های بیگانه به اینها پول میدهد و در بدل آن،اینها وطن شانرا با همه دار و ندار آن به کشور های بیگانه میفروشند و در خدمت آنها قرار میگیرند. اما رای را از مردم فقیر افغانستان میگیرند. در سابق به این نوع انسانها جاسوسان بیگانه خطاب میکردند.

>>>   در دور قبلی از اشرف غنی مردم معلومات کافی نداشتند به حرفهای دروغین و عوام فریبان ان باور کرده بودند و فکر میکردند که نسبت بدیگران شاید غنی بهتر در خدمت مردم و کشور ما باشد اما در زمان بیشتر از پینجسال گذشته که هنوز از قدرت غیر قانونی اش دستبردار نشده زورگویانه و ظالمان قدرت را در دست دارد برای مردمان کشور مانظر به عملکرد غیر قانونی اش ثابت گردید که اشرف غنی شخص معتصب قومگرا از خود راضی گپ ناشنو عوام فریب دروغگوی طرفدار مفسدین و خیانتکاران دزدان دارایی های عامه و نفاق افگن بین اقوام کشور بیکاره در کار دولتداری چیزی بیش نبوده و نیست به همین اساس چانس برنده شدن در انتخابات پیشرو را اگر ورت گیرد ندارد جز انجام تقلب گسترده جعلکاری و دزدی از ارای مردم بنفع غنی توسط کمیشنران کمیسون انتخابات که از جانب غنی تطمیع مالی گردیده اند و متقلبین گذشته را درین پروسه مانند نور محمد نور و ضیاالحق امرخیل وغیره را ذیدخل در انتخابات کرده است و استفاده از پول بیت المال بنفع خودش و مصرف پول توسط غظنفر یک تن تجار معامله گر که زمین های اطرف میدان هوایی کابل را در بدل فی جریب بمبلغ ده هزار افغانی مادل صدو بیست دالر برایش تحت فرمان داده در حالیکه کسانی دیگر هر جریب انرا بیشتر از یکصد هزار افغانی معادل بلاتر از دوهزار افغانی خریدار بودند اما اشرف غنی خلاف قانون و بدون داوطلبی مزایده کنندگان انرا به غظنفر داده و اکنون دوشا دوش غنی در پیکار های انتخاباتی اش سهم گرفته و مصرف پول میکند پس ازین که اگر غنی با جعل و تقلب بازهم بکرسی ریاست جمهوری تکیه زند چه جایداد های بیت المال را غظنفر از جانب غنی با فرمان های غیر قانوی بدست خواهد اورد .

>>>   اگر واقعیت گفته شود تیم های انتخاباتی که بخاطر ریاست جمهوری در انتخابات آینده خود را کاندید نموده اند همه تقریبآ بی برنامه وفا قد مبارزات سیاسی اند این گروپهای انتخاباتی همه بالای غنی میتازند و تا به امروز هم هیچ دستوردی درست نداشته اند اختلافات در بین شان از حد و اندازه زیاد است و هیچ کدام تیم انتخاباتی بالای معاونان و. اعضای دیگر خود اعتبار ندارند و. فقط و.در فکر گرفتن قدرت زیادتر اند ،پس نمیشود بالای این تیم های انتخاباتی حساب کرد و. باز هم همه قدرت را غنی بدست خواهد آورد برعلاوه اینکه همه از او. به بدی یاد میکند اما تیم انتخاباتی اش قسمآ منظم و ومنسجم است و امید است او. به قدرت نرسد
عبدالله ریحان

>>>   درود بر سایت افغان پیپر و تشکر از زحمات مسئولانه.
یقیناً در آزادی و با روشنگری و شفافیت و احساس و پذیرش مسئولیت، کشور افغانستان به صلح و ثبات پایدار خواهد رسید و بدنبال آن اقتصاد نیز رونق خواهد یافت وگرنه در خفقان و سانسور، یعنی در تاریکی فقط راهزنی و دزدی و اختلاس و غارت و فساد دولتی رشد می کند.
پیروز باد مردم افغانستان

>>>   بنگلادیش از تیم تورسن حمایت مالی ونظامی میکند

>>>   با آقای عبد العرب اچکزای موافقم .

>>>   محترم اچکزی// اولاً تمام مردم دنیا بشمول شما مردم ایران، میدانند که هژمونی و غیره مانند استقلال و خودکفایی و ... ، واژه های انتزاعی و آرمانی است و بس، و آمریکا سردمدار و صالح علم ، پیشرفت ، تکنولوژی و اداره کننده جهان فعلی است و اگر از آزادی دفاع میکند و یا حتی به دلخواه خود تنظیم میکند، باز هم نتایج آن نظر به دیگر گزینه ها خوبتر و محبوب تر بوده و هست؛ که نصف کشورهای رو به پیشرفت اقمار آمریکا شده اند.
ثانیاً ایران و آرمان انقلابش به نامش های قهرمانانه و حذف چهار صفر رسیده و از یکطرف بدنبال واسطه های درجه ۳ و ۴ گفتگو با آمریکا میگردد و از طرف دیگر تیل و کود کیمیای و اسلحه های تحریم شده خود را مفت و رایگان به اشرار درجه ۳ و ۴ جمعیت و طالبان ساختگی خودش میدهد که ولو کمی از آن را در فراه و تخار و هرات و هر جایی توانستند آتش بازی راه بیاندازند تا بلکه امریکا مجبور به دادن حق بیشتری به طالبان تندرو شود و ایران آسانتر از تکنوکراتهای افغانی بتوانند از راه دین و روابط قبلی طالبان را به ضد منافع آمریکا دوباره تحریک کند. ولی غافل از اینکه ثقل طالبان و پول پرستی اشرار جمعیتی هم در نهایت در کنترل آمریکاست و ایران فقط چهره خود را نزد مردم افغانستان و حتی جواسیس خود میسازد و بس.
آسیای مرکزی و تاجیکستان هم استفاده ابزاری ایران را فهمیده و خلاصه سزای ایران زنده بگور کردن های ترامپ است و بس.
لطیف بیژن پور

>>>   نظر دهنده اولی چه بد میکند

>>>   رای خود را به هیچیک از کاندیداهای پشتون اوغان این دور انتخاباتی ندهم. من یک تاجیکم. رای من یا به احمدولی مسعود یا به لطیف پدرام خواهد بود. حرام است رای خود را به غنی و اتمر و عبدالله بریزم.

>>>   کشور ما یک کشور کثیرالمله هست که هر گوشه اش با آن سوی مرز احساس پیوند قومی و لسانی و هم خانوادگی دارند این تهمت ها بسیار زشت و اشتباه است اتفاقا چند وقت پیش در مجلس ایران هم اتفاق زشتی افتاد و یک نماینده اهل سنت تربت جام به یک نماینده شهر مشهد تهمت زد و اجداد او را افغانستانی نامید خوب معمول است که قبل از ترسیم مرزها توسط انکلیس مرزهای بین مسلمانان پیوستگی داشت و رفت و شد بین مردم هم قوم و هم زبان جریان داشت.
اگر قرار باشد به این تهمت ها دامن زده شود به مردم هر گوشه این سرزمین خراسانی اتهام ایرانی تاجکستانی اوزبکستانی پشتونستانی و بلوچستانی وارد میشود این گونه سخن خطاست بقول مولوی بلخی میگوید:
ما برای وصل کردن آمدیم
نی برای فصل کردن آمدیم

امروز دشمنان اسلام ملل دیگر آمریکا و اروپا اتحادیه تشکیل میدهند و براساس منافع مشترک عمل میکنند اگر ما در مسایل خود منافع و حقوق مردم هم زبان و اقوام هم خانواده منطقه را درنظر نداشته باشیم خطاست امروز کردها میان ۴ کشور پشتون میان ۲ کشور بلوچ میان ۳ کشور ازبک و ترکمن میان دو کشور و مردم فارسی میان ۴ الی ۵ کشور محصور شده اند در اروپا هم همچین پدیده ها دیده میشود اما هیچ گاه این گپهای مسخره مورد توجه نیست ما کشورهای عقبمانده شدیم که تفرقه کردیم و انها با اتحاد توسعه و پیشرفت کردند لطفا کمی تعقل نمایید.
احمدی_بلخ

>>>   لطیف بیژن پور اولا دلبسته به دنیای کفر و استکبار جهانی نباش خداوند آنها را خوب مهلت میدهن اما آخر شوکت آن ها را درهم خواهد شکست بسیار نمرودیان و فرعونیان که خداوند هلاک ساخت و ریشه آنها را سوختانید اگر کمی صبر داشته باشی خواهی دید همین آمریکا و اسرائل هم به زباله دانی تاریخ خواهد رفت
بعد از او این ها که گفتی علیه ایران بیشتر تهمت و دروغ است ایران از طالبها حمایت جدی نداشته است بلکه فقط در حد مذاکرات ارتباط دارد دیگر این که برایت بگویم جان برادر مطمبن باش ترامپ خودش زودتر از هر اتفاق نابود خواهد شد این سر و صدا ها نشانه ضعف است ایران امروز پهباد های آمریکا هدف قرار میدهد و آمریکا جرات مقابله ندارد و مجبور به دروغ میشود و بعد با انتشار فلم رهگیری ناوهایش رسوا میشود آمریکا امروز در منطقه از سوریه تا عراق و یمن به هیچ کدام از اهداف خود نرسید و خودش میداند تنها عامل ناکامی اش ایران است.
نکته آخر اینکه ایران را هیچ حاجت نیاز به مذاکره با آمریکا و اروپا نیست و این نکته را خوب و دقیق رهبر ایران از اول میدانست اما این تجربه توسط عده ای مسئولین نادان و ساده لوح ایران پیش رفت تا این که امروز بسیاری مردم ایران هوشیار شده اند که آمریکا و نوکران و جاسوسانش جز شر و فساد برای ایران نمیخواهند رهبر ایران این نکته را از آیات قرآنی خوب فهمیده است که دشمن استکبار همیشه بد عهد و دروغ گو است وهیچ وقت برای مسلمین کوچکترین خیرخواهی و نفع نداشته است و جز زیر بار توکل و تکیه الله جلیل نباید رفت پذیزش ولایت و سرپرستی و دوستی یهود و نصاری پذیرش طاغوت و شرک و دل بریدن از ریسمان الهی است خداوند میفرماید اگر تعداد شما کم هم باشد اما خالصانه به نیروی الهی وصل شوید و مقاومت کنید قطعا پیروز خواهید شد این نمونه در جنگهای حزب الله لبنان و انصارالله یمن و حشدشعبی عراق و سوریه فاطمیون و زینبیون و مقاومت فلسطین و سپاه ایران در رهبری کل جنگهای منطقوی با استکبار تجربه شده است و نتیجه بخش بوده است.
ارتش عربی ده ها کشور عربی در چند روز در مقابل اسرائل بسیاری سرزمین های خود را از دست داد اما در مقابل حزب الله لبنان با تعداد یک صدم حتی یک وجب خاک به اسرائل نداد امروز دهها کشور عربی تا کنون نمیتواند با ملت مظلوم یمن مقابله کند و آن را شکست دهد چون به نیروی الهی وصل شد و دلش را از کفار برید و به خدا توکل کرد.
ملت ایران شاید سالهای اقتصادی با کمی سختی پیشرو داشته باشد اما در سالهای بعد تر طعم شیرین استقلال کاملتر و قدرت و قوت بیشتر را خواهد چشید راهی که جاپان رفت ایران میرود تا اقتصاد داخلی را شکفته سازد
بقول فردوسی عزیز شاعر ایرانی قرن ۴
همه سربه سر تن به کشتن دهیم
دریغ است میهن به دشمن دهیم

چو ایران مباشد تن من مباد
بدین بوم و بر زنده یک تن مباد

خدایا بر ایران فرودآر نام آوری
درفش سه رنگش سرافرازی دهاد

تمام کسانش ز بن ایرانیند
همه آریایی و پارسی و ماد

ز دم ریشه در خاک ایران زدند
همیشه زعشقش به تن، خانه زاد

خدایا به آخر به سر سایه کن
به پندارو گفتارو کردار، شاد

>>>   شورای دزدان شمالی از کی حمایت میکنند ؟؟

>>>   ۳۰۰ سال است که اوغان مارا به این و آن فروخت خاک و ناموس خودرا هم فروختند بگذار که یک تاجیک یا اوزبیک و یا هزاره شود تا شاهد تغییر نظام فاشیستی بعد از ۳۰۰ سال بدبختی باشیم.

>>>   رای من ازپدرام است ، نه از این اوغان های تمامیتخواه و انحصارگر، ونه از این غلام بچه های هویتفروش و و چاپلوس.

>>>   محترم برادر لطیف بیزن پور//بیایید یک مرور وگذری بکنیم از حال وروز کشورهایی که امریکا را ارباب وبادار کلان پنداشته اند وبه ان اعتماد کرد.لیبی وعراق ومغرب وحتی خود کشور مارا نمونه بگویم رهبران این کشورها کجایند؟؟دوتایشان زیرخاک ویکی شان در سعودی است.هرسه این کشورها ذخایر تیل داشتند وثروتشان را به پای امریکاریختند ودر اخر دیدید که چه بلایی به سرشان امد.همین امریکایی که شما انرا تطهیر کردید بیشترین بدبختی را بسر کشور ما اورد.
شما فکر میکنید با دستگاههای استخباراتی منطقه بشمول پاکستان isi وسعودی وکشورهای کوچک خلیج فارس وحتا ترکیه اگر بخواهند طالبان را حذف کنند کاری دارد؟؟نی مثل اب خوردن است.میگویید هژمونی امریکا وتحمیل سلطه گری او بر منطقه انتزاعی است میگویید خودکفایی و استقلال انتزاعی است.ولی اگر کمی بیندیشید پی خواهید برد که چراجمهوری اسلامی ایران چهل سال است تیتر یک اخبار فاکس نیوز و nbcوbbcواولین گپ وگفت روسای جمهور امریکا بخصوص اوباما وترامپ است؟؟چرا روزانه مایک پمپئووزیر خارجه ترامپ تا دهان باز میکند اول از ایران میگوید اینهمه فشار وتحریم از خاطر چیست؟؟؟وقتی امریکا حتا دارو بخصوص داروهای حیاتی رابرای ایرات تحریم کرده سلاح که جای خود دارد وباهمه این تحریمها گلوبال هاوک هواپیمای فوق مدرن جاسوسی امریکا را به ارزش۲۲۲ میلیون دالررا ساقط میکند پس خودکفایی یک امر انتزاعی نیست ویک امر حقیقی است.
بیایید منطقی فکر کنیم.استقلال یک امر حقیقی وملموس است اما باشرط اینکه دنبالش باشیم وچشم وگوش بسته نباشیم امروز در کشور ما قدرتهای استعمارگر بسر کردگی امریکا برای ما رییس جمهور انتخاب میکنند وانچه تصامیم انها باشد اجرا میشوداین یعنی مستعمره بودن وزیر یوغ امریکا بودن.شاید در داخل ایران افراد غربگرایی باشند که با پذیرش سلطه گری امریکا موافق باشند چون غربزده وشاید نفوذی باشند ولی همانگونه که گفتم گفتمان انقلاب اسلامی که چهل سال است در برابر دشمنان انقلابش مقاومت کرده هرگز سلطه امریکا را نپذیرفته ومقاومت را دنبال کرده اند.مطالعه وبررسی اوضاع خاورمیانه نشان میدهد اگر همت وتلاش وباور ایرانیها نبود الان در عراق وسوریه داعش حکومت میکرد وچنانکه دیدیم این ایران بود که یک اجماع ایجاد کرد وبا تشکیل محور مقاومت داعش را نابود کرد.داعشی که به گفته ترامپ در نطقهای انتخاباتی توسط خود امریکا وهیلاری کلینتون بوجود امده بود.استقلال یعنی این که ابر قدرت های جهان نتوانند نگاه چپ بکنند.
ایران هجدهمین اقتصاد جهان را داردانهم با تحریمهای چهل ساله وکمترین بدهی خارجی ولی امریکایی که شما شیفته وطرفدار ان هستید درحال فروپاشی وسراشیبی سقوط است.امریکا بیشترین بدهی را دربین کشورهای جهان داردو فعلا با دوشیدن گاوهای شیر ده اعراب وهابی امورات خود را میگذراند.جنگ ونزاع امریکا وایران بر سرهمین استقلال خواهی ایران است;برسر برسمیت نشناختن رژیم اشغالگر قدس که زن وبجه فلسطینیان را بخاک وخون کشیده؛ازخاطرحمایه ایران از مردم مستضعف دربند استعنار از جمله افغانستان ماست.ایران برای ازادی همه ملل بخصوص مسلمانان و وحدت انان هزینه پرداخت میکند.از طالبان گفتید.متاسفانه عدم شفافیت در دستگاه دیپلماسی خارجی ایران که گفتم تفکر غربگرایانه دارد؛بحث مذاکره با طالبان است که شاید برای خود ایرانیها هم جای سوال باشد ولی باید ایرانیها موضوع گپ وگفت با طالبان را باید روشن میکردند .
این موضوع هرگز با ازادگی وازادیخواهی وانساندوستی ودفاع از مردم مظلوم جهان بخصوص وطنداران ما سوال برانگیز است ودروغ وپروپاگاند دشمنان وباور ابلهان که ایران به طالبان سلاح میدهد هرگز حقیقت ندارد ولی کاش ایران شفاف سازی میکرد تا دشمنان وبدخواهان سوء استفاده نکنند.در مورد حذف چهار صفر بهرحال هرکشوری برای خود یکسری برنامه دارد که جزو سیاستهای ان کشور است وهنوز اجرایی نشده وگپی زده شده.ودولت فعلی ایران یکسال دیگر ختم میشود وشاید رییس جمهور بعدی نظرش عوض شد//
داکتر عبدالرب اچکزی

>>>   بس که میران شبستان به خراسان یابم
ملک کیخسرو روز است خراسان چه عجب
که شبیخونگه پیران به خراسان یابم
من مرید دم پیران خراسانم از آنک
شهسواران را جولان به خراسان یابم آ
سمان نیز مرید است چو من ز آن گه صبح چاک این ازرق خلقان به خراسان یابم
چند جویم به کهستان که نماند اهل دلی
آنچه جویم به کهستان به خراسان یابم
حجرهٔ دل را کز کعبهٔ وحدت اثر است
در به فردوس و کلیدان به خراسان یابم
بختیان نفس من که جرس‌دار شوند
از دهان جرس افغان به خراسان یابم
نزد من کعبهٔ کعبه‌است خراسان که ز شوق کعبه را مجمره گردان به خراسان یابم
به ردای طلب احرام همی گیرم از آنک
عرفات کرم آسان به خراسان یابم
گرچه احرامگه جان ز عراق است مرا
لیک میقاتگه جان به خراسان یابم
بهر قربان چنین کعبه عجب نیست که من
عید را صورت قربان به خراسان یابم
بامدادان کنم از دیده گلاب افشانی
کاتشین آینه عریان به خراسان یابم
آسمان شیشهٔ نارنج نماید ز گلاب
کز دمش بوی گلستان به خراسان یابم
چون دم اهل جنان کان به جنان شاید یافت لذت اهل خراسان به خراسان یابم
آنچه گوئی به یمن بوی دل و رنگ وفاست
به خراسان طلبم کان به خراسان یابم صبح خیزان به یمن کز پی من خوان فکنند
شمهٔ لذت آن خوان به خراسان یابم
از خراسان مدد خون به یمن بینم لیک
از یمن تحفهٔ ایمان به خراسان یابم
غم ترکان عجم کان همه ترک ختن‌اند
نخورم چون دل شادان به به خراسان یابم
عشق خشکان عرب کان خنکان یمنند
نو کنم چون دم ایشان به خراسان یابم
گر خراسان پسر عالم سام است، منم
که ز عالم سر و سامان به خراسان یابم
گاو عنبر فکن از طوس به دست آرم لیک
بحر اخضر نه به عمان به خراسان یابم
به خراسان شوم انصاف ستانم ز فلک
کان ستم پیشه پشیمان به خراسان یابم
بر سر خوان جهان خرمگسانند طفیل
پر طاووس مگس ران به خراسان یابم
بازئی می‌کند این زال که طفلان نکنند
زال را توبه ز دستان به خراسان یابم
شکل در شکل نماید به من اوراق فلک
شکل‌ها را همه برهان به خراسان یابم
دل چو سی‌پاره پریشان شد از این هفت ورق جمع اجزای پریشان به خراسان یابم
اختران بینم زنبور صفت کافر سرخ
شاه زنبور مسلمان به خراسان یابم در بیابان سماوات همه غولانند
دفع غولان بیابان به خراسان یابم
این سویدای دل من که حمیرا صفت است صافی از تهمت صفوان به خراسان یابم

>>> گر ز شروان بدر انداخت مرا دست و بال خیروان بلکه شرف وان به خراسان یابم
ترک اوطان ز پی قصد خراسان گفتم
عوض سلوت اوطان به خراسان یابم
منم آن، موم که دل سوختم از فرقت شهد وصلت مهر سلیمان به خراسان یابم
گم شد آن گنج جوانی که بسی کم کم داشت از پی گم شده تاوان به خراسان یابم
گر بهین عمر من آمیزش شروان گم کرد
عمر گم بودهٔ شروان به خراسان یابم یافت
درد دل دارم از ایام و بتر آنکه مرا
نگذارند که درمان به خراسان یابم
هست پستان کرم خشک و من از انجم دل
فتح باب از پی پستان به خراسان یابم
مصحف عهد سراپای همه البقره است
حرف والناس ز پایان به خراسان یابم
آه صبح است مگر نحل که بر شه ره غار عورش افکنده و عریان به خراسان یابم

>>>   فشردهٔ سخنرانی احمدولی مسعود در نخستین همایش انتخاباتی وفاق ملی؛

خدا آن ملتی را سروری داد که تقدیرش بدست خویش بنوشت.

مردمی که مرا می‌شناسند، نیک میدانند که نی دلبستهٔ چوکی و مقام استم و نه اهل معامله ، پیشنهادات مکرر دولتی در مقام معاونیت اول، وزارت خارجه، عضویت کابینه را نپذیرفتم. اما وقتی بیچارگی مردم و بی عزتی حکومتیان را می بینم، نتوانستم تحمل نمایم و در همچو شرایط سخت و بحرانی وارد این کارزار شدم. اگر خدا خواست موفق شدیم، بدون یک روز تعلل ۵ سال تمام در خدمت مردم خواهم بود، و اگر خواست خدا نبود بقول برادرم شهید احمدشاه مسعود راهم حق است برسم نرسم خدا اجرش را بدهد در هر دو صورت پیروز استم.
پس از اعلان کاندیداتوری، به مزارش رفتم، یک دعایی به حقش کردم و یک دعا هم در حق خود که خدایا اگر وسیلۀ خیر برای مردم میشوم، کمکم کن، اما اگر وسیلۀ شر و بدی شوم توقفم ده که ضررم به کسی نرسد.
مصرع شعر خدا آن ملتی را سروری داد که تقدیرش بدست خویش بنوشت، دقیقآ مصداق و دلیل روشن کاندیدا شدنم میباشد، چون تا هنوز این تقدیر و سرنوشت بردست خودمان نیست. صلح، جنگ، انتخابات و هیچ میدان دگیر متعلق به ما نیست.
یک و نیم دهه قبل در اولین نسخۀ طرح آجندای ملی به خط درشت نوشتم: “دیده شود که رهبران ما می‌توانند از حضور جامعۀ جهانی برای افغانستان استفادۀ بهینه نمایند تا یک دولت و زعامت ملی بوجود آید، در غیر آن وقتی سیاست جهان تغییر کند، در میدان میمانیم”.

دریغا که در این همه مدت ۱۸ سال، اکثر این رهبران بجای یک کار بزرگ ملی، از حضور جامعۀ جهانی به نفع شخصی، رسیدن به مقام، ساختار سازی غلط، تقلب، قوم گرایی، وابستگی، غصب جایدادها و دزدیدن صدها میلیون دالر پول کمکی جامعۀ جهانی برای خود استفاده کردند.
پس از ۱۸ سال آنچه بعنوان میراث باقیست، فساد، فساد، فساد. فساد سیاسی، فساد اخلاقی، فساد ساختاری، فساد انتخاباتی، حتی دین و صلح را نیز با فساد خویش آلوده ساختند.
روشن ترین مثال امروز این فساد های کلان، راه اندازی کمپاین های انتخاباتی تیم های دولتی با صدها میلیون دالر میباشد. قانون، سقف مصارف انتخابات را در حدود 50 میلیون افغانی تعیین نموده است، اما یک تیم دولتی به قیمت 2 میلیون دالر معادل 160 میلیون افغانی فقط با یک چینل تلویزیون قرارداد کمپاین بسته است.
دولتمردانی که باعث این همه فساد اند، وجدان خود و ارزش های ابتدایی را لگدمال نموده اند، چگونه میتوانند وجدان جمعی، ارزش های بزرگ و منافع ملی را حفاظت نمایند؟ چگونه به خود حق میدهند دو باره چشم به قدرت بدوزند؟
حکومتی که در هر عرصهٔ حکومتداری و زندگی مردم ناکام و پر از فساد است، چگونه توقع دارند از مردم رای بگیرند. و آنانیکه به این کانون فساد رای میدهند، پیش وجدان خود، مردم، تاریخ و خدا شرمنده و شریک ظلم اند.
با عبرت از چهاردهه ناکامی بخصوص ۱۸ سال اخیر، مردم ما حکومات ایدئولوژیک چپ، راست، قومی، وابسته، همه را با گوشت و پوست تجربه کرده اند، حالا راهی نداریم جز وفاق ملی. وفاق همه اقوام ساکن افغانستان با همدیگر بگونۀ علمی و عملی، برسمیت شناختن ارزش های یکدگر، حل معمای قدرت و گشودن مسایل ملی.
در این راستا، ضرورت تغییر نظام سیاسی متمرکز به ایجاد فضای مشارکت متوازن اقوام، داشتن نهاد ریاست جمهوری، صدارت، مقننه و قضائیه با صلاحیت های تعریف شده در مرکز و والی های نیمه انتخابی با بلند بردن صلاحیت های شورای های ولایات، در مجموع افقی نمودن قدرت در نظام سیاسی افغانستان در آغاز کار برای ما یک اصل است.

رسیدن به صلح پایدار، اساسی ترین مفهوم وفاق ملی را ارایه میکند؛

متاسفانه در مدت ۱۸ سال از صلح گاو شیری ساختند. صلح قومی، صلح تجارتی، صلح سیاسی و صلح استخباراتی و نیابتی مانند امروز که هریکی پی مطلب خود میگردد. این نگاه با این پروژه های صلح، افغانستان را هرگز به صلح نمیرساند.
احمدشاه مسعود هر جائی که صدای صلح بلند میشد میشتافت. خودم را عضو هیأتی گماشت که در زمان مقاومت با هیأت آقای عباس استانکزی در سویس ملاقات کردیم. هیأت های صلح بریاست قانونی صاحب در چند نوبت به کشور های مختلف سفر کرد.
شهید مسعود خودش همهٔ خطرات را با جان خرید، با سه نفر، داود داود شهید، شمس الدین خان لکن خیل و محمد گل درایور به میدان شهر رفت. همه دم و دستگاه حکومتی را در کابل گذاشت و به تنهائی در آنجا با شورای رهبری طالبان ملاقات کرد.
استاد ربانی شهید در همین مسیر به شهادت رسید.
اگر صلح با همان طالبان دیروزی با همان تفکرات است، بهتر است چهره های مقاومت دیروز طرف دیگر صلح باشند. هیأت صلح قطعآ باید افغانستان شمول و ملی باشد. در پهلوی سایر نمایندگان، به تعداد هیأت طالبان، هیأت مقاومت نماینده معرفی نماید.
اگر صلح برای امروز و دنیای امروز است، باید صلح با نسل جوان این سرزمین که دنیای شان، زنده گی شان، صلح شان و ارزش های شان با تفکر طالبانی قطعاً متفاوت است صورت گیرد. اینکه طالبان دیروز با همان موقف قبلی با چهره های نزدیک و ناکام دیروز حکومتی به توافق برسند، به معنی صلح نیست، بلکه یک تعامل سیاسی برای منافع دوطرف میباشد.
ما به هیچ صورت به وحشت طالبانی تسلیم نخواهیم شد. مقاومت انتخاب ما نیست، اما اگر مجبور شویم، مقاومت تکلیف و وجیبۀ ما میشود و در این راه صدها هزار جوان نسل مقاومت با آگاهی امروز و شرایط بهتر از دیروز آمادۀ مقاومت میشوند.
وفاق داخلی، تفاهم منطقه و توافق فرامنطقه پایه های اصلی صلح میباشند. در منشور وفاق ملی، برنامهٔ مدون برای صلح داریم.

انتخابات، فرصتی است برای تغییر،

اما انتخابات شفاف، عادلانه دیموکراتیک، 5 سال قبل چشم پوشی از تقلب یک اشتباه بزرگ تاریخی بود، اگر این اتفاق بد نیافتاده بود، امروز به این بحران پیشروی مواجه نمیبودیم و کسی با این رسوایی جرأت مهندسی انتخابات را نمیکرد و مردم به این پیمانه بی اعتماد و دلسرد نمیبودند. حتا توافقنامه که حاصل رأی ملیون ها شهروند ما بود با حقه بازی یکطرف و صبر استراتیژیک! جانب دیگر به باد فنا رفت.
چندی قبل در نشست انتخاب کمیشنران با حضور همهٔ کاندیدان در ارگ، خطاب به آقای اشرف غنی گفتم، اکنون با حضور تلویزیون ملی حکومتی کمیشنران جدید تعیین شدند، اما مشکل اصلی مداخلهٔ حکومت شما تا هنوز باقیست، اگر دوباره به مهندسی انتخابات رفتید، اگر هیچ یک از کاندیداهای محترم امروز با ما نباشند، به تنهایی از حق مردم خود دفاع خواهم کرد. امروز خوشبختانه نسل آگاه داریم که اجازۀ بازی با سرنوشت خود را به دوست و دشمن نمیدهند.
در آخرین اقدام، یک سند ۱۵ مادهٔ شفاف سازی انتخابات را به مسوولین داخلی و خارجی انتخابات تحویل داده ایم که در آن کمترین تقاضای ما ایجاد یک کمیسیون مشترک نظارتی بر انتخابات میباشد تا قسمآ مطمئن از شفافیت انتخابات شویم. دیگر اشتباه قبلی را تکرار نمیکنیم، با صبر استراتیژیک هیچگاهی تقلب را مشروعیت نمیدهیم و بار سنگین 5 سال حکومت استبداد و تقلب را بالای مردم خود روادار نیستیم.
با آغاز این کمپاین، ولایت به ولایت، ده به ده برای تشویق و سهم گیری مردم به انتخابات میرویم، اما اگر در وضعیت شفافیت انتخابات تغییر مطمئن نیآمد، یکجا با همه نیروهای ضد تقلب و ضد استبداد، همراه با مردم و برای مردم خود گزینه های بعدی را تصمیم خواهیم گرفت، این قول و پیمان ماست.
الهی تو آن‌کن که پایان کار
تو‌ خوشنود باشی و ما رستگار
ژوندی دی وی افغانستان
ژوندی دی وی ملی وفاق

>>>   اشرف غنی احمد زی بصورت واقعی برنده نیست ولی ازیکطرف درتقلب تجربه کافی دارد ازطرف دیگر قدرت,پول صلاحیت مقرری امکانات دولتی ,پشتیبانی امریکایی را دارد پول بیت المال را به ملاهها ,ودیگران توذیع میکند.مقرری هارا ازخود میکند والی ها,قومندانان وبلایات,ریی سان امنیت ولایات ,روسای معارف,مستوفی ها قومندانان قول اردوها علوی ثارنوال,رییس ستره محکمه,گمرکات,قرار دادی ها,تدارکات ,مالیه ,دانشگاهاها,مدیرهای مکاتب وغیررییس زنان همه را ازخود تعین کرده رای برایش صندوق هارا باتقلب پر میکنند به شیوه کودتایی براریکه قدرت تکیه میزنداگر کسی برایش رای هم ندهد صندوق هایش بزور پر میشود.اگر ازمقام کنار میرفت بعد خودرا کاندید میکرد چند نفری هم به دنبالش نمیرفت .اکنون مشت ودروش برابر نیست .کودتا عوامفریبانه انتخابات گفته میشود.
عبید.

>>>   فهرست طولانی جنایت اشرف غنی احمدزی
نتایج وعده های داکتر اشرف غنی که پنج سال قبل در قسمت تأمین امنیت به مردم داده بود .بخشی اعظم این جنایت توسط دولت تروریستی اشرف غنی وستون پنجم در بالاترین ارکان دولت انجام شده است:
۱. دوبار سقوط مرکز ولایت کندوز، (۴۰۰) کشته و زخمی
۲. فاجعه شاه‌شهید کابل (۴۰۰) زخمی و کشته
۳. فاجعه کشتار دسته جمعی سربازان در جلریز (۶۰) کشته و زخمی
۴. قتل عام سربازان در ولایت زابل (۷۰) کشته و زخمی
۵. قتل عام دانشجویان پلیس در کمپنی، بالاتر از (۱۰۰) کشته و زخمی
۶. فاجعه ریاست ۱۰ رجال برجسته (۷۰) کشته و زخمی
۷. کشتار دانشجویان دانشگاه امریکایی (۴۵) کشته و زخمی
۸. کشتار دسته جمعی جوانان جنبش‌روشنایی (۹۰ کشته ۳۰۰زخمی).
۹. فاجعه زیارت سخی (۵۵) کشته و زخمی
۱۰. فاجعه مسجد باقرالعلوم، بالاتر از (۱۰۰) کشته و زخمی
۱۱. فاجعه شفاخانه سردار داود خان(۶۰) کشته و زخمی
۱۲. کشتار دسته جمعی سربازان در مقر قول‌اردوی ۲۰۹ شاهین(۴۰۰) کشته و زخمی
۱۳. کشتار دسته جمعی سربازان در شاه ولی‌کوت (۸۰) کشته و زخمی
۱۴. فاجعه چهار راهی زنبق(۱۲۴۰) کشته و زخمی
۱۵. گلوله‌باری پی پی اس ارگ بر مظاهره کنندگان جنبش رستاخیز (۴۰) کشته و زخمی
۱۶. کشتار مردم هلمند در کابل بانک (۶۸) کشته و زخمی
۱۷. فاجعه کشتار کارکنان وزارت معادن(۲۰) کشته و زخمی
۱۸. فاجعه جوار مسجد جامع هرات(۶۰) کشته و زخمی
۱۹. کشتار نمازگزاران مسجد بکرآباد هرات (۴۵) کشته و زخمی
۲۰. قتل ‌عام مردم ملکی میرزاولنگ (۷۵) کشته و زخمی
۲۱. کشتار نماز گزاران مسجد امام زمان در قلعه نجارهای کابل، بالاتر از(۱۰۰) کشته و زخمی
۲۲. حمله بر قمندانی‌امنیه ولایت پکتیا(۶۰) کشته و زخمی
۲۳. قتل عام سربازان در شیب‌کوه ولایت فراه(۸۰) کشته و زخمی
۲۴. قتل عام سربازان ولسوالی اندر ولایت غزنی(۴۵) کشته و زخمی
۲۵. کشتار سربازان قرارگاه اردوی ملی در میوند قندهار(۶۰) کشته و زخمی
۲۶. کشتار نمازگزاران مسجد امام زمان دشت برچی، بالاتر از (۱۰۰) کشته و زخمی
۲۷. فاجعه سقوط شهر فراه ( .... ) کشته و زخمی
۲۸. فاجعه مرکز تبیان، بیش‌از(۱۰۰) کشته و زخمی
۲۹. فاجعه هتل انتر کانتنینتل(۹۸) کشته و زخمی
۳۰. انفجار خونین در مقابل شفاخانه جمهوریت کابل(۲۰۰) کشته و زخمی
۳۱. انفجار در مقابل استادیوم ورزشی شهر لشکرگاه، بیش‌از(۱۰۰) کشته و زخمی
۳۲. فاجعه مرکز توزیع شناسنامه ها، دشت‌برچی (۱۳۰) کشته و زخمی
۳۲. فاجعه شش‌درک کابل (۳۵) کشته و زخمی به شمول خبرنگاران
۳۴. کشتار نمازگزاران در مسجد امام زمان گردیز (۴۸) کشته و زخمی
۳۵. قتل‌عام شدن سربازان در چنارتوی ارزگان (۷۰) کشته و زخمی
۳۶. قتل‌عام سربازان در اجرستان غزنی(۷۶) کشته و زخمی
۳۷. سقوط و آتش‌زدن شهر غزنی(۱۳۵۴) کشته و زخمی
۳۸. قتل عام سربازان در کمپ چینایی (۶۰) کشته و زخمی
۳۹. کشتار سربازان در نمازخانه سربازان ولایت خوست(۴۰) کشته و زخمی.
۴۰. قتل عام کودکان دانش آموز در مرکز آموزشی موعود(۱۲۰) کشته و زخمی
۴۱. انفجار در میان تظاهر کنندگان ننگرهار(۲۰۰) کشته و زخمی
۴۲. انفجار در میان کمپاین کنندگان یک کاندید در ننگرهار(۳۰۰) کشته و زخمی
۴۳. کشتار مردم ارزگان خاص، حدود(۱۰۰) کشته و زخمی
۴۴. حمله کوچی ها و طالبان بر ولسوالی‌های جاغوری و مالستان(... ) کشته و زخمی
۴۵. قتل عام سربازان در کندک پلیس‌سرحدی در پشت‌کوه فراه (۸۸) کشته و زخمی
۴۶. انفجار درمحفل تجلیل میلاد پیامبر اکرم، هتل اورانوس(۱۵۰) کشته و زخمی.
۴۷. قتل عام مردم ملکی منطقه کاسی غور (۳۰) کشته
۴۸. قتل عام سربازان در منطقه آبکمری بادغیس (۳۵) کشته.
۴۹.جنایت سازماندهی ترور جنرال رازق توسط شبکه تروریستی غنی

>>>   داوود عرفان
اوضاع سیاسی کشور آشفته است. وضعیت چونان کلاف سردرگمی است که هیچ کس نمی داند که سرنخ کجاست. آنهایی که با قاطعیت در مورد آینده اظهار نظر می کنند، کمتر از همه می دانند. مدیریت کشور دیروقتی است که از دست ما خارج شده است. اگر از لاف و پوف های معمول وطنی بگذریم؛ اوضاع کشمیر وضعیت ما را مشخص خواهد ساخت و شورشیان ازبکستانی در شمال! برای کشوری که لاف تاریخ پنج هزارساله می زند، کشورهای کوچکی چون ازبکستان نسخه می پیچند! آنهایی که می دانند سکوت کرده اند و آنانی که نمی دانند، شیپور در دست گرفته اند. این وضعیت ناامیدکننده است اما هنوز سوسوی نوری ز دورها پیداست. هنوز می توان به گروه کوچک روشنفکری کشور دل بست. زمان آن رسیده که وضعیت را مدیریت کنند باید برخیزند فردا دیر است!

>>>   آمریکا ازهر شخصی حمایت کند او رئیس جمهور خواهد شد والباقی اشخاص وقت وهزینه خودراصرف و تلف میکنند

>>>   هر کسی رییس جمهور شود مهم نیست . مهم این است که اگر با ایران مناسبات عمیق ایجاد نکند هرگز شرایط تغییر نخواهد کرد

>>>   داکترعبدالله را در این 5 سال قدرتش، آزموده اید. او درآینده هم نمیتواند، نمایندگی واقعی ازمردم خود بکند . درافغانستان پرازخون وآتش، سیاستمدارعقیم نه تنها برای جامعه مفید نیست بلکه این عقامت پرده ستبری برجنایات فاشیزم قببلوی ومذهبی می اندازد. داکترعبدالله این سیاستمدارعقیم، دراین 5 سال ماهیت خودرا برملا ساخته است.

>>>   Nadir Saikal
مشت نمونه خروار است!
تكت هاي انتخاباتيكه به درد مردم افغانستان نميخورند، هر چه زودتر از صحنه سياسي كشور بيرون شوند.به اصطلاح عاميانه "چهار طرف شان قبله ".

با فروپاشي تكت انتخاباتي آقاي أتمر براي كرسي رياست جمهوري امسال بايد اظهار داشت كه انتخابات امسال از جمله ريشخند ترين انتخابات خواهد بود و اينوع فروپاشي در تيّم آقاي غني هم بعيد ديده نميشود، زيرا آقاي امرالله صالح به هيچوجه با دخل بازي و دروغ هاي آقاي غني سازش نخواهد نمود. امواج ناآرامي هاي سرتاسري، بيكاري ، فقر ، انتحار و انفجار روزانه طالبان و كشتار مردم بيگناه، زمينه آنرا فراهم نموده است كه تكت انتخاباتي آقاي غني به زودي از هم جدا و پاشان شوند . بايد بوضاحت گفت كه پنج سال قبل آقاي غني به اساس تقلب گسترده به مسند كرسي رياست جمهوري رسيد و اينك به اساس دروغ و عوام فريبي ميخواهد به اين مقام ادامه بدهد. به هر حال نسل تازه نفس افغانستان از همه مسايل سياسي كشور باخبر و آگاه اند و اينبار هيچگاه تقلب و فساد را قبول نخواهند نمود. همچنان بايد گفت كه با اضمحلال تكت هاي انتخاباتي يكتعداد مانند آقاي أتمر ، آقاي غني و آقاي حكمتيار ، آب از آب تكان نمي خورد و ماركيت هاي اقتصادي جهان پا برجا بوده و هيچگاه سقوط نخواهد نمود.

>>>   یارمحمد باقری
چرا رقابتها ی انتخاباتی سرد است؟
اگرچه عواملی چون: تضمین شفافیت وسلامت انتخابات توسط نهادهای ذیصلاح داخلی وخارجی ، دوقطبی شدن فعالیتهای اجتماعی وسیاسی جامعه وتزریق پول های پاک وناپاک ازداخل وخارج درگذشته شور وشوق مبارزات انتخاباتی را به وجود می آوردند اما هم اکنون این روند بسیارسرد ودور ازانتظارجریان دارد. وعواملی که گفته می شود مولد این وضعیت است علاوه برنقص درموارد یاد شده ، تفاوت دید گاهها ی اعضای رهبری تیم ها ومداخلات استخبارات بیگانه است. تیم صلح واعتدال که برخی ازچهره های موثر وپرمدعا ی جهاد ومقاومت را با خود داشت وپیش بینی می شد که بتواند درکنار چند تیم دیگر تنوررقابتهای سیاسی را بسیارداغ بسازد، به دلیل تفاوت دید گاهها ی رهبران خود دچارمشکل شده است. وجای تاسف است که دمکراسی نوپای کشور ما درآغاز راه با چالشهای سهمگین این چنین مواجه گردیده است. امید وارم درمدتی که برای پیکارهای انتخاباتی باقیمانده است بتوانیم با حضور پرشور تیم ها درمیدان کارزارهای سیاسی ومسالمت آمیز، شاهد یک حماسه حضور ملی درششم میزان سال روان درکشور مان باشیم وطبیعی است که حکومتی برآمده ازیک رقابت سالم وبا مشارکت تعداد پرشمارازنیروهای سیاسی درفردای انتخابات می تواند هم مشروعیت داشته باشد و هم کارهای مهم وتعیین کننده را برای مردم انجام دهد. وصلح وامنیت وسازندگی وثبات را به ارمغان آورد.
به امید فردای بهتربرای کشورمان افغانستان.

>>>   Assadullah Sherzai
حالا که در آستانه ی بر گُذاری انتخابات ریاست جمهوری کشور قرار داریم و مأشاالله تعداد کاندیدان هم کمتر از رأی دهندگان نیست، بر مردم شریف و آگاه افغانستان ضرور است تا دقت بفرمایند که انتخاب زعیم کشور ، به معنیٰ تعین سرنوشت آینده ی خود و مملکت خود است، پس چه بهتر که در پروسه ی این امر ملی صرف نظر از سمت و قوم و زبان، شخصیتی را به زعامت کشور بگُماریم که خودش و اولادش درد و رنج ملت را کشیده ، شبی با شکم گُرسنه خوابیده و زمانی هم در صف کرباس پوشان برهنه پا سپری کرده باشد و از دامان فقر با زحمت و تنگدستی به مدارج تحصیلی صعود کرده باشد و استعداد مدیریت کشور ویران و زعامت ملت فقیر و ناتوان و جنگزده ی مثل افغانستان را در تدبیر و طرح برنامه و فهم تحقُقُ اهداف ملی در ضمیر و توانش سُراغ کرده بتوانیم ، دستش بخون ملت و تاراج دارایی های عامه ملؤس نبوده ، در گذشته و حال جیره خوار هیچ کشوری ویا هیچ سازمانی نباشد، در راستایی انجام خدمات عامه ، رفاه اجتماعی و تحکیم وحدت ملی،حفظ و حرأست استقلال سیاسی، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشور مُتعهد و صادق باشد ، ارزش های ملی و فرهنگی را ارج گذاشته پاسدار قانون اساسی مملکت بوده شخص مُتدین و فاقد هر نوع اندیشه ی تعصُب و دورنگی باشد ؛
بدون تردید با همچو صفات و مُشخصات خوبترین و موفق ترین کاندید پُست ریاست جمهوری را با استفاده از حق رأی خود بر گُزیده ایم و در برابر حق مادر وطن دَین ایمانی و رسالت وجدانی خود را صادقانه انجام داده از بار گران مسوؤلیت ملی تبرئه خواهیم شد؛
در غیر اینصورت اگر پُشت مُهره های سوخته و تکراری که عاشق ثروت و قدرت اند . بچرخیم و بچسپیم ، از یک جانب منتظر و شاهد تداوم جنگها، تشدید نفاق و تعصُب در بین توده ها، بربادی بیشتر افغانستان ویران خواهیم بود و از سوی دیگر تابوت مرگ خود را خود به شانه های ناتوان خود تا قبرستان نابودی حمل خواهیم کرد.
حالا خود مختارید که بکدام سمت قدم رنجه می‌فرمائید.

>>>   Nadir Saikal
ريس جمهور غني براي تامين قدرت سياسي اش بهانه جويي ميكند و از آوردن صلح شانه خالي مينمايد . وي در صحبت ديروزي اش بعد از اداي نماز عيد اظهار داشت كه دولت اش رو به پايان است و تواني أنرا ندارد كه همچون يك تصميم بزرگ براي آوردن صلح با طالبان بگيرد. اين سخنان را آقاي ريس جمهور در حالي بيان ميدارد كه در هفته گذشته آقاي خليل زاد نماينده ويژه امريكا كاپي نهائي تفاهمنامه صلح أمريكا را با طالبان به رهبران دولت وحدت ملي براي كسب توجه و ملاحظه شان فرستاد. واضحا" تفاهم نامه به منافع دوام قدرت سياسي آقاي غني نميباشد و جناب شان پافشاري به برگزاري انتخاباتي دارد كه قبلا" بطور كل توسط ارگ نشينان و تيّم اش مهندسي شده است. بايد بوضاحت گفت كه آقاي غني در انتخابات ٢٠١٤ به اساس يك تقلب گسترده بقدرت رسيد و اكنون هم به اساس همان تقلب و فساد در صدد آن است كه بر مسند قدرت باقي بماند. ناگفته نبايد گذاشت كه در صحبت پيام عيدي ديروز ، آقاي غني را دوستان كمپاين انتخاباتي اش همرايي مينمود كه كاملا" مخالف به پروسه انتخابات ميباشد. وي نبايد ارگ رياست جمهوري را براي كمپاين انتخاباتي اش استفاده نمايد.

>>>   کشورها و ملل جهان را نه دین و مذهب و بلکه اعتقد و التزام و پایبندی به قوانین حقوق بشر جهان و دموکراسی به صلح و ثبات و پیشرفت رسانده است، کسانی که اقدام به تبلیغات دینی و مذهبی و توسعهً آن می کنند، در اصل آب به اسیاب رقابتهای دینی و مذهبی ریخته و با فتنه و تفرقه، به جنگهای دینی و مذهبی دامن می زنند و کشورها را نا امن می کنند.اگر ملل جهان و کشورها را با معیار و شاخص و اعتقادات دین و مذهب مرزبندی کنند، هرگز صلحی در جهان نبوده و نخواهد بود.همانگونه که خمینی و خامنه ایی و طالبان و دیگر متحدین متعصب و مذهبی متعصب کشور مای مسلمان را در جنگ و رقابتهای دینی مذهبی و فقرو بدبختی و عقبماندگی نگهداشته و به خاک و خون کشانده است.

>>>   شورای دزدان و کیسه بران هوتخیل و خر کوچی های اطراف آن از کی حمایت خواهند کرد؟

>>>   من ایرانی هستم دوستان فارسی دان و فارسی زبان شما میراث دار تمدن ایران زمینید منظور از ایران زمین ایران بزرگ است و شما هم باشنده ی آن هستید پس به دکتر پدرام یا بهتر از او رای دهید باید از دست جلادان طالب رهایی یابید و پیشرفت کنید خاک پای شما ایرانی دوستدار شما


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است