آیت‌الله العظمی محسنی به لقاءالله پیوست
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۰۱    ۱۳۹۸/۵/۱۵ کد خبر: 159689 منبع: پرینت

حضرت آیت‌الله العظمی شیخ محمد آصف محسنی رییس شورای علمای شیعه افغانستان و مرجع تقلید شیعیان در سن 84 سالگی دار فانی را وداع گفت.

حضرت آیت‌الله محسنی در سال 1314 هجری شمسی در شهر قندهار دیده به جهان گشود و تحصیلات ابتدایی خود را در همین شهر به پایان رساند. وی در سنین جوانی عازم نجف اشرف شد و در محضر اساتید حوزه علمیه نجف، علوم دینی را فرا گرفت. او علاوه بر تسلطی کامل در علوم فقه و حدیث، در علم کلام بی رقیب بود.

وی بنیانگذار حوزه علمیه و دانشگاه خاتم‌النبیین در کابل افغانستان می باشد.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
محسنی
نظرات بینندگان:

>>>   انا لله و انا الیه راجعون.
روح بلند و ملکوتی عالم فرزانه، فقیه مجاهد و وارسته حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ محمد آصف محسنی(رح)به ملکوت اعلا پیوست.
این ضایعه بزرگ و جبران ناپذیر را به حوزات علمیه، ملت مسلمین افغانستان، بیت معظم له و مخصوصا برای قطب عالم امکان حضرت حجت بن الحسن المهدی(عج) تسلیت باد.
jaghori

>>>   خدایش رحمت کناد...

>>>   الهم صلی الله محمد و آل محمد/ من منحیث یک مسملمان صد مرتبه برایش میگویم و خداوند ج روح این رهبر فقید، مجاهد، دانا، فیلسوف و شخص بی تعصب را در جنت و بهشت برین داشته باشد و فکر میکنم که وفات این عالم بی نظیر یک ضایعه بزرگ است .
قالو انا الله و انا الی راجعون
با احترام
سید امید غافل
کابل

>>>   خداوند رحمتش کند

>>>   خداوند روح آن را شاد داشته باشد یک شخصیت بزرگ وپربارکشورما وجهان اسلام بود

>>>   خداروح اين عالم بزرگ را با انبيا واوليا محشور فرمايند
وراه عالمان شيعه را پر رهرو

>>>   خداوند رحمت کند و به بازماندگان ایشان صبر عنایت کند.

>>>   رحلت آیت الله محسنی یک ضایعه ای بزرگ در افغانستان و مخصوصا برای شیعیان می باشد. رحلت ایشان یک ثلمه و حفره ای بزرگ در افغانستان ایجاد کرده است که به این زودی ها قابل جبران نیست. روحش شاد و یادش گرامی باد.
ص. از ایران.

>>>   کسیکه خدمات شایان در عرصه تعلیمات اسلامی و دعوت به اخوت بین مذاهب شیعه و سنی انجام داد. این ذایعه بزرگ جبران ناپزیر خواهد بود.
روحش شاد و یادش گرامی باد.

>>>   محمد اکرام اندیشمند
از میان رهبران تنظیم های جهادی در گذشته و زنده مانده، این شخص کارنامه و میراث قابل توجه به یادگار گذاشت:
دانشگاه خاتم النبیین.
او ساعت پیش چشم از جهان بست.
انا لله و انا الیه راجعون.
آیت الله محمدآصف محسنی پس از مرگش با این دانشگاه یاد می شود و نامش به جای آنکه با شهرک و قصر، با تانک تیل و پول های ذخیره کرده در بانک های داخل و خارج و با قطار لندکروزر زرهی ، پیوند بخورد با دانشگاه خاتم النبیین گره می خورد.
محسنی برای شیعه و جامعه ی تشیع افغانستان کار بزرگی کرد.

>>>   مسیح ارزگانی
مجاهدت‌ها و یادگارهای آیت الله
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بی‌گمان ماندگارترین و تأثیرگذارترین میراث و یادگار مرحوم محسنی، مجاهدت‌های علمی، تحقیقی، مطالعاتی و آکادمیک وی بود که در قالبِ بیش از یک صد اثرِ فاخر و فخیم به یادگار مانده است. بعون الله در پُست پسین به شرح و بسط این موضوع خواهیم پرداخت. اینک به تعدادی از مجاهدت‌ها، دستاوردها و یادگارهای آن زنده‌یاد در سایر عرصه‌ها و سپهرها، اشاره میکنیم:
1) رسمیّت مذهب تشیّع در قانون اساسی افغانستان و تصویب قانون احوال شخصیۀ اهل تشیّع. هرچند این دستاورد، محصول پویش و کوششِ جمعی بود؛ اما بی‌گمان آیت الله محسنی، کاروان‌سالارِ آن جمع و جماعت به شمار می‌آمد؛
2) تأسیس، فعّال‌سازی و مدیریتِ حوزۀ علمیه‌ی بزرگ خاتم النبیین در پایتخت کشور؛
3) بنیانگذاری دانشگاه خاتم النبیین؛
4) تأسیس، فعال سازی و مدیریتِ شبکۀ تلوزیونی تمدّن؛
5) تدریسِ نحله‌های مختلف علوم اسلامی (فقه، اصول، کلام، رجال، فلسفه و تفسیر) در حوزه‌های علمیه‌ی نجف، قم، کابل و قندهار و تربیتِ شاگردان دانا و توانا که اینک در عرصه‌های مختلف کشور مشغول خدمت‌اند؛
6) محسنی با آن حلاوت لهجه و صراحتِ بیان و سحر کلام و دانشِ فراوان، سخنورِ قهّار و واعظ زبردستی بود که نقش وی را در تریبون سخن و خطابه، فرازتر و فربه‌تر از کرسی تدریس نشان می‌دهد؛
7) سهم‌گیری تأثیرگذار و الهام‌بخش در جهادِ مقدس و پیکار رهایی‌بخش مردم افغانستان بر ضد تجاوز و اشغالگری شوروی سابق؛
8) تأسیس و رهبری مدبّرانه و کاریزماتیکِ حزب جهادی و مکتبی‌ای حرکت اسلامی افغانستان که تا زمان زعامت ایشان، از مقتدرترین و خوش‌نام‌ترین سازمان‌های جهادی کشور بود.
9) ... (ادامه دارد و حکایت هم‌چنان باقیست).

>>>   انا لله و انا الیه راجعون
حضرت آیت‌الله شیخ محمد آصف محسنی، فقیه زبردست، فیلسوف نکته سنج، متون شناس متبحر، مفسر توانمند، رهبر بزرگ جهادی و رییس شورای علمای شیعه افغانستان بعد از نیم قرن تلاش و مجاهدت در جوار حق آرام گرفت.
ضمن تسلیت به خانواده و بازماندگان ایشان و نیز جامعه علمی کشور، برای ایشان علو درجات و غفران بی کران الهی را از خداوند رحمان و حکیم خواستارم.
Farooq Ansari

>>>   بیش از نیم قرن پژوهش، تدریس، تالیف، فقاهت، تبلیغ، خدمت، عزت، گذشت، رهبری و مجاهدت، از حضرت آیت‌الله‌العظمی محسنی(رضوان‌الله‌تعالی‌علیه)، شخصیتی بی‌بدیل و ارزشمند در این جهان ناپاینده ساخته بود.
ازاین‌سبب است که پیامبر رحمت‌للعالمین(ص) فرمودند: اذا مات العالم الفقیه ثلم فی الاسلام ثلمة لایسدها شیء!

ازاین‌که دیگر درکنار و حضور مبارک‌شان قرار نداریم، شدیدا محزون و منجودیم!
اینجانب این مصیبت عظیم را به مردم مومن و مجاهد افغانستان، علما، حوزه‌های علمیه، بویژه بیت معظم آیت‌الله محسنی تسلیت می‌گویم و از پروردگار مهربان استدعا داریم تا به علو درجات معظم‌له بیفزاید و برای بازماندگان و مجاهدین صبر جمیل و اجر جزیل عنایت فرماید.
سیدمحمدهادی هادی

>>>   سیدمحمدباقر حسینی انا لله و انا الیه راجعون خداوند علو درجات نصیبش گرداند
تسلیت عرض میکنم
این مصیبت عظمی را طاقت فرسا میدانم ولی دربرابر کار خدا شکیبایی میکنیم آیت الله العظمی محسنی که رهبر قلوب مردم بود در چنین شرایط بی بدیل بود، تا مدت‌ها بگذرد جایگاهش خالی است، شخصیت بی بدیل کشور راهت پر رهرو باد

>>>   رحمت ودرود خداوند براو وبهشت اعلی جایگاهش باد
علی علی زاده

>>>   شیعیان افغانستان در یک سال هم آیت الله محقق کابلی را از دست دادند و هم آیت الله محسنی را ان شاءالله که این ثلمه ها جبران شود و موجب ضعف پیروان مکتب اهل بیت نگردد.

>>>   خدا ایشان را رحمت کند از علمای شیعه بود
روح ایشان با امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام محشور باد.
امینی

>>>   انا لله و انا الیه راجعون
رحلت این مجاهد عالم را بر هموطنان شیعیان تسلیت و غم شریکی مبگویم و برای خانواده آن بزرگوار طلب آرامش و صبر از درگاه الهی مسئلت دارم ان شا الله تعدادی جوانان مومن ما به حوزه علمیه بروند و جای خالی این علما را با آموزش فقه و کلام و منطق اهلبیت علیهم السلام و آموزش علوم قرآن و تفسیر پر کنند.
محمد رضا رحیمی هرات

>>>   در حدیث شریفی از امام بزرگوار هفتم حصرت موسی کاظم علیه السلام رسیده است ایشان میفرمایند هنگامی که عالمی فقیه از دنیا برود در اسلام رخنه ای ایجاد میشود که هیچ چیز جای آن را پر کرده نمیتواند.
البته این است خدا این عالم را روحش را با امام حسن(ع) و امام حسین(ع) و ائمه هدی محشور داشته باشد متاسفانه این سال جاری برای ما شیعیان اهل افغانستان سال تاسف و تسلیت بود و دو عالم بزرگ از دیار خراسان از میان ما رفت آیت الله محقق کابلی و آیت الله محمد عاصف محسنی قندهاری ان شا الله بر جوانان مومن سادات و عوام وطن فرض و تکلیف است که برای جبران این واقعه برای فراگرفتن علوم قرآن و فقه اهلبیت علیهم السلام به حوزه علمیه روان شوند اگر همت ایشان بلند بود به قم و مشهد و نجف هجرت کنند و یا در غیر این حالت حداقل به حوزه علمیه هرات یا کابل روان شوند تا ان شا الله در سال هایی آینده جای این علما و علمای دیگر که بدست داعش و طالب و فاشیستها مظلومانه به شهادت رسیدند گرفته شود.
شیخ رضا احمدی _کابل

>>>   به گزارش خبرگزار اسپونتیک روسیه : آیت الله العظمی سیستانی، مرجع عالیقدر شیعیان و زعیم شیعیان عراق با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند: فقدان عالم جلیل‌القدر جناب آیت‌الله حاج شیخ محمدآصف محسنی(طاب ثراه) که از علمای شاخص و اندیشمندان مخلص و مبارزان راه استقلال و وحدت ملت شریف افغانستان بودند خسارتی بزرگ است.
این جانب این وارده را به مردم عزیز افغانستان به ویژه علما، فضلا و طلاب حوزه‌های علمیه و به بستگان محترم و خمه علاقمندان آن فقید سعید تسلیت عرص نموده و از خداوند متعال برای ایشان علو درجات و برای بازماندگان شان صبر جمیل و اجر جزیل مسالت می‌دارم.

عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی دولت افغانستان تصریح کرد که آیت‌الله شیخ آصف محسنی، از بزرگان جهان اسلام بود که همواره در راستای نهادینه‌ شدن قرائت متعادل و مبتنی بر عدل و برابری از متون اسلامی تلاش ورزید.

وی پیوسته در راستای اخوت اسلامی، همزیستی مسالمت‌آمیز و رواداری مذهبی میان مذاهب و فرقه‌های اسلامی تلاش کرد و در این راه و رسم، آثار گران‌بها و سخنرانی‌های پرباری برجا گذاشته است. چنین شخصیت خیراندیش، مصلح و روحانی نیک‌نام و خوش‌کلام برای همیشه در میان ملت افغانستان خالی خواهد بود.

جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در پیامی ارتحال ملکوتی آیت الله محسنی(ره) رئیس شورای علمای شیعه افغانستان و منادی بزرگ اخوت اسلامی را به دولت و ملت افغانستان، علمای بلاد و بیت مکرم این عالم ربانی تسلیت گفت و برای ایشان از درگاه خداوند بزرگ شادی روح و علوّ درجات مسئلت کرد.

>>>   منحیث یک‌مسلمان اهل سنت از بلخ به برادران شیعه خود از مردم سادات و هزاره و شیعیان تاجکان و قزلباش وفات جناب محسنی را تسلیت میگویم و با ایشان احساس ام شریکی دارم و امید دارم امت اسلامی هر روز به وحدت نزدیک تر شود و علمای شیعه و سنی با تقویت روابط با بنیادگرایی و افراطی گری و تروریزم کور بنام اسلام و مسلمان مبارزه کنند تا در سرزمین های اسلام هیچ گاه شاهد نشویم جان مسلمان ها بخاطر خشک مغزی داعش و طالب و بوکوحرام و القاعده و.. گرفته شود.
حاجی خلیل

>>>   وفات آیت اللله محسنی برای جامعه تشیع افغانستان بسیار غم انگیز بود خداوند روحش را قرین رحمت فرماید.
محمدعلی حیدری_دایکندي

>>>   من منحیث یک شهروند شبعه کشور بیش از آن که از وفات شیخ آصف محسنی ناراحت شدم از فقدان علما و فقهای شیعه در کشور ناراحت استم این سال بسیار تاسفبار بود چند وقت پیش آیت الله محقق کابلی (ره) به رحمت خدا رفت و اکنون هم آیت الله محسنی قندهاری(ره) لازم است که چند تن از روحانیون ما به درجه اجتهاد فقهی نایل شوند تا در افغانستان علمای شبعه کمبود نشود متاسفانه در سال قبل هم تعداد زیادی علما و روحانیون هرات و کابل توسط جنایتکاران تروریزم به شهادت رسیدند. دشمن سعی دارد علمای ما را از بین ببرد تا مکتب اهلبیت علیهم السلام در میان شبعیان ایشان فراموش شود اما به لطف خدا چراغ نور الهی هرگز خاموش نمیشود شورای علما از میان جوانان سادات و غیر سادات جوانان را به علوم دینی پذیرش کنند تا فقیه آل محمد(ص) به تعداد کافی موجود شود.
اسماعیل کابلی

>>>   حضرت آیت الله خامنه‌ای در پیامی درگذشت عالم مجاهد مرحوم آیةالله آقای حاج شیخ محمد آصف‌محسنی را تسلیت گفتند.
متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسمه تعالی
درگذشت عالم مجاهد مرحوم آیةالله آقای حاج شیخ محمد آصف‌محسنی رحمةالله‌علیه را به عموم ارادتمندان ایشان در افغانستان و ایران و به خاندان مکرم ایشان تسلیت عرض میکنم. دهها سال مجاهدت فی سبیل الله در میدانهای سیاسی و فرهنگی و علمی و اجتماعی در کشور اسلامی افغانستان و همراه با مردم شجاع و غیور آن سامان، کارنامه‌ی افتخارآمیز این روحانی بلندپایه را نشان میدهد و برکات مستمر و ماندگار آن، میراث ارزشمند معنوی آن بزرگوار است.
رحمت و رضوان الهی را برای آن مرحوم مسألت میکنم.
سیّد علی خامنه‌ای
۱۶ مرداد ۱۳۹۸

>>>   از طرف مردم ولایت مدار شهرستان گناباد این ضایعه عظیم را تسلیت گفته برای ان مرحوم غفران ورحمت الهی خواهانیم -
اهالی شهرستان گناباد-ایران


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است