خلیلزاد: افغانستان و پاکستان تضمین بدهند
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۲۵    ۱۳۹۸/۵/۱۲ کد خبر: 159649 منبع: پرینت

زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان می‌گوید که برقراری صلح در افغانستان نیازمند تضمین‌های معتبر افغانستان و پاکستان در مورد عدم استفاده خاک هیچ یک از طرف‌ها علیه یکدیگر است.
به گزارش بی بی سی، خلیلزاد، در صفحه توییترش از پایان سفرش به پاکستان خبر داده و گفته که در این سفر با عمران خان نخست وزیر پاکستان، شاه محمود قریشی، وزیر خارجه این کشور و ژنرال باجوه، رییس ستاد مشترک ارتش دیدار کرده است.

آقای خلیلزاد در صفحه توییترش نوشته: "در این دیدار در مورد سفر نخست وزیر پاکستان به واشنگتن و قدم‌های بعدی آن بحث کردیم. به آنان در مورد روند صلح افغانستان توضیح دادم. ما در مورد نقش پاکستان در حمایت از این روند و گام‌های مثبت دیگر گفتگو کردیم."
آقای خلیلزاد در ادامه نوشته که برای تامین صلح در افغانستان نیاز است تا هر دو کشور اطمینان بدهند که از خاک هیچ یک از طرف‌ها علیه دیگری استفاده نمی‌شود.
نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان تاکید کرده که چنین تضمین‌هایی در صدر توافق‌نامه صلح بین‌الافغانی، امکان افزایش ادغام اقتصادی منطقه و اتصال و توسعه را فراهم خواهد کرد.

حدود ده روز قبل عمران خان، نخست وزیر پاکستان، در اظهارتی در موسسه صلح وابسته به وزارت خارجه آمریکا گفته بود که طالبان باید بتوانند در انتخابات آتی افغانستان شرکت کنند و او آماده است با رهبران این گروه دیدار کند.
آقای خان گفته بود که او و ارتش این کشور درباره "عدم دخالت" در امور افغانستان هم‌عقیده هستند و پاکستان حالا فقط می‌خواهد به بازگشت صلح به افغانستان کمک کند و از اینکه "آمریکا هم با پاکستان" هم عقیده است ابراز خوشحالی کرد.

رهبران افغانستان پیوسته گفته‌اند که پاکستان از طالبان حمایت می‌کند، اسلحه در اختیارشان می‌گذارد، آموزش می‌دهد و آنها را برای حمله به افغانستان می‌فرستد.
پاکستان اما این اتهام‌ها را همواره رد کرده است.
این کشور یکی از انگشت شمار کشورهایی بود که حکومت طالبان (۱۹۹۶-۲۰۰۱) را در افغانستان به رسمیت شناخت.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
خلیلزاد
پاکستان
نظرات بینندگان:

>>>   پاکستان طفل شیطان است
توقع خیر نه از خودش متصور است ونه از پدر و مادرش

>>>   چقدر تضمین بدهند ؟چند ملیون دالر ؟؟

>>>   پاکستان پیروز شد. خواست پاکستان همین بود که دولتی در کابل تشکیل شود که همه آن یا بخشی آن به فرمان پاکستان باشد و این کار تحقق پیدا کرد.
صابری از ایران.

>>>   در زمان پرویز مشرف دولت افغانستان ادعا میکرد که طالبان از خاک پاکستان به افغانستان حمله میکنند،اما پرویز مشرف میگفت که هیچ طالب در خاک پاکستان نیست، طالبان همه در خاک خود افغانستان هستند.
اما حالا عمران خان میگوید که او کوشش میکند که طالبان با دولت افغانستان مذاکره کنند و در انتخابات سهم بگیرند.
حالا باید دولت افغانستان به ملل متحد شکایت کند که دولت پاکستان آنقدر پر رو شده اند که در داخل خاک افغانستان می آیند و به طالبان میگویند که چه باید کنند و چه نکنند؟

>>>   از تضمين امريكا براي حفاضت مردم چي رسيد؟ كه باز از پاكستان با سياست هاي منافقت جويانه، كثيف، وحشي و دروغش به ما برسد؟

>>>   خانه مورد سرقت و حمله قرار ميگيرد، صاحبخانه كمك ميجويد.
پليس ميآيد. ولي پليس به عوض توقيف دزد با او وارد معامله ميشود كه به أساس آن بودن و نبودن يكديگر را در خانه ناديده ميگيرند. اينجاست كه صاحبخانه زورش نه به دزد ميرسد و نه هم به نگهبان. پس اگر بتواند فرار كند ميگويد چقدر خوشبختم كه كشته نشدم.
بااحترام


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است