راز پشت پرده خاموشی شبکه‌های مخابراتی در بلخ
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۳۶    ۱۳۹۸/۵/۷ کد خبر: 159594 منبع: پرینت

احتمال می‌رود که شبکه‌های مخابراتی در ولایات شمال به ویژه در بلخ تا پس از انتخابات به همین گونه غیر فعال بماند. تهدیداتی، که صورت گرفته است، از هر نشانه‌ی مشخص یا نامشخصی که باشد، در شرایط کنونی به سود حکومت مرکزی و تکت انتخاباتی دولت‌ساز می‌باشد و این احتمال بعید نیست که دسته‌ی انتخاباتی یادشده، که در رأس حکومت کنونی نیز قرار دارد، به دلایل زیر از روند غیرفعال‌بودن این شبکه‌ها استقبال کند.

۱- سانسور، خاموشی و کم‌کاری رسانه‌های اجتماعی در شمال و ولایت بلخ به دلیل نبود انترنت سریع و ناتوان. مسلمن که رسانه‌های اجتماعی در شمال بیشتر شان منتقد شدید حکومت و دسته‌ی انتخاباتی دولت‌ساز و حکومت کنونی می‌باشند و از قدرت تبلیغی و رسانه‌یی نیرومندی برخوردارند. بنابراین با توجه به نکات بالا غیر فعال بودن این شبکه‌ها در وضعیت کنونی به سود حکومت مرکزی و دسته‌ی دولت‌ساز است. اگر چنین نمی‌بود تا کنون حکومت مرکزی در زمینه واکنش جدی و عملی نشان می‌داد.

۲- قطع ارتباط تلفنی در ولسوالی‌ها و حومه‌های شهر و ایجاد زمینه‌های ناامنی و تقلب در انتخابات پیش رو به سود دسته‌ی حاکم و یا دست کم ایجاد موانع و اختلال در روند رای‌دهی برای دسته‌های رقیب انتخاباتی در این نواحی که بیشترینه ساکنان این مناطق از حامیان و رای‌دهنده‌گان دسته‌های رقیب اند.

۳- تقویت و فروش سیم‌کارت‌های شبکه‌ی مخابراتی سلام که یک شبکه‌ی دولتی است و فراهم‌شدن هزینه‌های هنگفتی پولی در خزانه‌ی دولت از این بابت و در نهایت استفاده از این درآمدهای پولی به سود دسته‌ی انتخاباتی حاکم و برنامه‌ها و مصارف انتخاباتی و کمپاینی.

۴- ایجاد جو آشفته و رعب‌آمیز روانی در بلخ و ولایات شمال و درگیرنگه‌داشتن مردم و شهروندان بلخی در محور چالش موجود.

۵- آوردن فشار بر مخالفان سیاسی‌ حکومت مرکزی در ولایت بلخ و نشان‌دادن غیر مستقیم قدرت و نفوذ حکومت در امور مدیریتیِ این ولا.

پ.ن: هیچ احتمالی بعید نیست که دست‌های سیاسی پشت پرده و عناصر نفوذی و مهره‌های حکومتی در صفوف طالبان و یا تبانی و همسویی منفعت‌محور طرفین در تهدید‌های تلفنی اخیر شبکه‌های مخابراتی خصوصی در بلخ دخیل باشند و این برنامه و زمینه را از پیش طراحی کرده باشند.
ضمنا شمار سیم‌کارت‌های توزیع‌شده‌ی بدون راجستر این شبکه‌ها در بازار کم نیست و ممکن است از این سیم‌کارت‌ها از نشانه‌های آشکار و ناآشکار تماس‌های تهدید‌آمیز در هر زمانی صورت بگیرد.

باور بامیک


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
بلخ
شبکه های مخابراتی
نظرات بینندگان:

>>>   همه میدانند که ریس شبکه تلویزیونی یک را به چه دلیل سر پرست وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی تعین و مقرر کرده است و از روزیکه انرا سر پرست وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی تعین کرده اخبار تلویزیون یک اکثرا اخبار را بنفع تیم تابوت ساز غنی پخش میکند و بی جهت نخواهد بود که در مورد خاموشی شبه های مخابراتی ولایت بلخ دست اقای فهیم هاشمی سر پرست جدید التقرر و تعین شده اشرف غنی قابل درک است .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است