پیشروی طالبان در سایه درگیری های سیاسی
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۲۲    ۱۳۹۸/۵/۳ کد خبر: 159553 منبع: پرینت

در حالی که سیاستمداران حاکم در درون حاکمیت و سیاستمداران منتقد در بیرون حاکمیت مشغول توطئه های بین الافغانی علیه خود اند و با این روش برای مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری آمادگی می گیرند، طالبان به سرعت نفوذ و سلطۀ خود را در مناطق مختلف شمال افغانستان گسترش می دهند و بر نیروهای مسلح دولت ضربه وارد می کنند.

طالبان صبح امرزو با حمله بر ولسوالی اشکمش ولایت تخار 16 سرباز را کشتندو چهار تن را زخمی کردند.
طالبان هفتۀ قبل پس از تصرف معدن لاجورد بدخشان، ولسوالی کران و منجان این ولایت را بصورت کامل تصرف کردند و خود را در دروازۀ ولسوالی پریان ولایت پنجشیر و در پشت سر ولسوالی فرخار ولایت تخار رساندند.
طالبان در این هفته بر قریه های مهم کوهستانی ولسوالی خوست ولایت بغلان در عقب منطقۀ خاواک ولایت پنجشیر دست یافتند. این در حالی است که ولسوالی خوست ولایت بغلان و ولسوالی های فرنگ و گذرگاه نور این ولایت قبلا به عنوان یک ولسوالی در تمام سال های جهاد و مقاومت پایگاه احمدشاه مسعود بود و 98 در صد رای دهندگان این ولسوالی ها بیشتر از 46 هزا ر رای دهنده، رای خود را در سه انتخابات ریاست جمهوری به صندوق محمدیونس قانونی در 2004 و صندوق دکترعبدالله در 2009 و 2014 ریختند. اما حالا این ولسوالی ها به عنوان پایگاه جهاد و مقاومت شهید احمدشاه مسعود در معرض تهدید جدی طالبان قرار دارد.

چرا؟
اگر از پا سخ اشرف غنی به عنوان رییس جمهور در برابر این چرا گذشت، پاسخ شریکان متعلق به جهاد و مقاومت احمدشاه مسعود و استاد ربانی در حکومت او به این چرا چیست؟
چرا تخار، بغلان، بدخشان، تا سمنگان، بلخ، باغیس، غور و .... که هزاران فرزندان خود را تحت فرماندهی احمدشاه مسعود و استاد ربانی در دوران جهاد و مقاومت قربانی دادند و ملیون مردم این حوزه رای شان را به صندوق مدعیان وارث جهاد و مقاومت آن ها ریختند، حالا در معرض تهدید طالبان قرار گرفته اند؟

محمد اکرام اندیشمند


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سیاسی
طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   سوالی که حتی برای مردم کشورهای دیگر مطرح است این است که دولت افغانستان چرا ظرف این چند سال انقدر با طالبان مدارا کرد ؟ طالبان یک گروه است نابودی یک گروه به سختی بیرون راندن شوروی نیست چنان با طالبان مدارا شد که همه دنیا طالبان را به رسمیت شناختند نظر شخصی من طالبان باید نابود شود مخصوصا که به جنایاتش شدت بخشیده اما اگر واقعا دولتهای افغانستان و آمریکا قصد نابودی طالبان را ندارند و میخواهند طالبان را به قدرت سیاسی در افغانستان برسانند حداقل خلع سلاح طالبان را دنبال کنند توحش طالبان فقط باعث نابودی مردم بیگناه افغانستان و شهروندان عادی افغانستان میشود تصویری دیدم از توحش جدید طالبان دختری که مادرش را از دست داده بود گناه این بچه چی بود که باید مادرش را از دست بدهد هیچ انسانی این توحش را نمیپذیرد طالبان باید نابود میشد دولتهای افآانستان و آمریکا دست دست کردند و انقدر وقت تلف کردند که طالبان قدرتمندتر شد حالا اصرار دارند طالبان وارد پروسه سیاسی شود اگر هم این را میخواهند به شرط اینکه طالبان دست از توحش و ترور بردارد و سلاحش را زمین بگذارد خوب است اما اگر قرار باشد طالبان باز هم به ترورهایش ادامه دهد باز هم بمب گذاری کند و مزدم بیگناه را قربانی کند دیگر مذاکرلت صلح و پروسه سیاسی بی معناست .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است