افغان‌ها از پاکستانی‌ها بیاموزند! (عکس)
 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۱۹    ۱۳۹۸/۴/۳۱ کد خبر: 159511 منبع: پرینت

فرق نمی‌کند که هویت اصلی عمران خان چیست؟ اما او را در پاکستان به لقب "خان صاحب" یعنی پشتون یا "پټان" می‌شناسند. یا به‌عبارت‌ دیگر از اقلیت‌های پاکستان است.
جای شک نیست که اردو و آی اس ای، عمران خان را به‌قدرت رساند، اما پنجابی‌ها، سندی‌ها، پشتون‌ها، بلوچ‌ها و اکثریت مردم از این شخص دور از تعصب حمایت می‌کنند.

دیروز هزاران تن پاکستانی در واشنگتن دی سی از هر قوم و از هر دیو و مذهب زیر یک بیرق و تحت یک نام جمع شده و از این شخص اقلیت‌ها استقبال کردند. در تاریخ پاکستان و در واشنگتن تا هنوز چنین کار سابقه نداشت. دلیل گردهمایی مردم نشان‌دهنده این است که عمران خان ملی می‌اندیشد و مردم پاکستان هم ملی اندیش هستند.

هزاران پنجابی با یک صدا می‌گفتند که مریم شریف و نواز شریف را حلقه آویز کن. آنها برای منافع بزرگ خود در مقابل یک خان خواهان مرگ یک هم‌تبار و رهبر خود شدند. دیروز پاکستانی‌ها در آمریکا نه‌تنها برای آمریکا و جهان قدرت خود را به نمایش گذاشتند، بلکه به کشورهای چون افغانستان نیز یک درس بزرگ بود.

آری همین عمران خان در کنار این‌که قاتل هزاران افغان بی‌گناه است و دشمن سوگند خورده مردم مظلوم افغانستان است، اما در کنار آن برای منافع بزرگ ملی خود قاتل ده‌ها تن اعضای تحریک تحفظ پشتون‌های پاکستان هم است. او به آواز برحق مردم پشتون انطرف دیورند حتی گوش نمی‌دهد و اعضای پی تی‌ایم را بی رحمانه ترور می‌کند.

اما می‌دانید که در کارهای عمران خان و مردم پاکستان یک پیام بزرگ نهفته است؟ برای ملت شدن باید از جلد قومی، مذهبی و گروهی خارج شد. اقلیت و اکثریت معیار نه، بلکه باید شایسته‌سالاری معیار باشد. دیروز متن سخنرانی عمران خان تحت عنوان شاهی و جمهوری بود و او دقیقاً همین موضوع را بیان کرد.

بدون شک که پاکستان پر از چالش‌ها است و خان یک شیطان بزرگ و دشمن سوگند خورده افغانستان است، اما باید مواردی را هم از پاکستانی‌ها آموخت. میدانم که این نوشته هم به غیرت یک‌عده مردم برمی‌خورد و بجای درک موضوع حساسیت نشان می‌دهند، اما برای بیداری مردم باید بجای بحث‌های کلیشه‌ی و شعارها به بحث‌های تلخ و آموزنده پرداخت.

فرض کنید یکی از رهبران افغانستان به خارج از کشور سفر کند، آیا انقدر محبوبیت دارد که همه اقوام از او چنین استقبال کنند؟ آیا شهروندان اقوام دیگر از رهبری که از قوم خودشان نباشد چنین استقبال خواهند کرد؟ آیا موضوع اقلیت و اکثریت میان ما هنوز هم مطرح است؟

این سؤال‌هایی است که ما منحیث یک کشور و یک ملت از خود کنیم و باید این موضوعات را به یک بحث و مناظره بزرگ ملی مبدل سازیم. تا عمران خان ابلیس نتواند افغانستان و مردم این سرزمین را ابزار قرار داده از قدرت‌های بزرگ چون آمریکا امتیاز/باج‌گیری کند.

با حرمت شفیق همدم


عمران خان پاکستان

این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عمران خان
پاکستان
نظرات بینندگان:

>>>   کاش تاریخ پنجهزار ساله مغا از پاکستان وتاریخ پنجاه ساله پاکستان از ما می بود ،
کسانیکه همه مسئولیت رابدوش قوم پشتون ها می اندازند چرا پشتون های پاکستان افراد وطندوست هستند؟ مقصدم اینست که قوم بد نیست افراد خوب یا بد است
ر

>>>   در پاکستان هیچ کس خودش رهبر نمیشود.
بلکه آی،اس،آی او را نظر به ضرورت و شرایط رهبر میسازد و به او نیز میگوید که چگونه رفتار کند و چگونه سیاست داخلی و خارجی خویش را پیش ببرد.
زمانی که او مراسم تحلیف را بجا میکرد و رییس جمهور پاکستان به او آیت قرآن را میگفت و او بیچاره در مراسم تحلیف مثل پشتو گفتن جنرال دوستم در مراسم تحلیف،این آیت را تکرار کرده نمیتوانست،خودش را خنده گرفته بود.
بعد از ختم مراسم تحلیف رییس جمهور پاکستان بالایش قهر شد و گفت که آیا کدام وقت در زندگی ات نماز خواندی؟ کدام آیت قراًن را یا داری؟
این که عمران خان چه جواب داد،براینان نمیگویم.

>>>   بلی ولی ریس جمهور ما که نام و نشانش زبان زد عام و خاص در جهان است ولی یک تعداد متعصبین جاهل علیه او حتی در سفر های خارجی اش توطیه میکنند، و شعار میدهند که در افغانستان شفافیت نیست شما کمک نه کنید. راستی باید از دیگران بیاموزیم. افغان

>>>   اما بیهوده تلاش نکنید چون متاسفانه فکر نکنم اکسریت مشتون ها قوم پرستی را کنار گزاشته و ندای حق طلبی سردهند و اشرفغنی ظالم را از دل بیرون کنند بقیه اقوام از اشرفغنی دلشان خون شده است اما اینها هنوز قوم پرستی را ملاک میشناسند.

>>>   پاکستان در افغانستان کشت کرد کشت قوم پرستی ونژادپرستی پرستی
وجهاد واز مردم ما علیه خود ما استفاده کرد
و الان دارد کشت خود را درو می‌کند
رهبران پاکستان و ملاهای پاکستان همه وهمه دستشان در یک کاسه هست واز نام اسلام وجهاد در افغانستان استفاده میکنن
وهیچ پاکستان ی علیه کشورش جهاد نمیکند حتی اگر همه شرابخوار باشن واکس کنن برایشان منافع ملی مهم است وازامریکا باج میگیرن
حتی پایگاه به آنها میدن حریم هوای خود را در زمان جنگ آمریکا در افغانستان علیه طالبان به آمریکا واگذار کردن وهمه اکمالات آنها از پاکستان وارد کشور شد وانوقت طالبان پاکستان را دوست خطاب میکنن
بلکه طالبان به جای جهاد در افغانستان باید در پاکستان جهاد کنن
چون آمریکا از خاک پاکستان حمله کرد در افغانستان
حتی ایران اجازه نداد به آمریکا از خاکش استفاده کند اما پاکستان کلا زمین وهوایش را به آمریکا داد
حالا طالبان از پاکستان میان در افغانستان جهاد میکنن
تنها کشوری که طالب را به قدرت رساند پاکستان بود
و تنها کشوری که باعث نابودی طالب شد پاکستان بود
پاکستان دشمن شماست طالبان احمق نه مردم افغانستان
و شما اینقد در زمان حکومتتان ظلم کردین که مردم همه علیه شما بود وبا آمریکا متحد شدن علت شکست شما ظلم کردن شمابه مردم بود
و خود خواهی شما
جمشیدی هرات

>>>   ما به سوي ملت شدن روان بوديم ولي اشرف غني كه دور از سواد و علم و فرهنگ بود و يكباره از زير خيمه گوچي گري به تاج و تخت رسيد همه چيز را از چشم يك كوچي باديه نشين ميديد و نسبت بغض دروني اش به ساير اقوام كشور را به سمت قوم پرستي سوق داد كه اينده ان خيلي خطرناك است. عقده ها زياد شده و روزي در اتش ان همه كشور خواهد سوخت.

>>>   فراموش نكنيم كه أكثريت ملاهاي انطرف ديورند كه فتوي قتل مردم افغانستان را صادر ميكنند و جنرالهايكه جنگ و ويراني افغانستان را رهبري ميكنند، پشتون استند. اما پشتونهاي خوب و با شرف و عزت هم در آنطرف ديورند زندگي ميكنند. بنأ دشمني هاي قومي، مذهبي، لساني، سمتي وغيره ناجايز است. خاكفروش، دينفروش، قاتل ، جاسوس و معامله گر ميتواند از هر قوم و قبيله باشد. وظيفه ما تفريق دوست از دشمن است، نه به أساس كارت قومي.

>>>   اوغانها که در اوغانستان همیشه به قدرت رسیده اند از تعدا ارقام نفوس جعلی شان نیست از غلامی شان به هرکشور خارجی هست از زمان احمد شاه قندهاری گرفته تا غنی همه جاسوس غلام و نوکر هرکشور خارجی شده بالای مردم خودرا تحمیل نموده اند دوم اقوام اوغان متشکل از ۷۰ قوم هستند که یک قوم تابع قوم دیگر نیستند برادر به ضد برادر است یعنی اگر نفوس شماری دقیق صورد گیرد اوغانها کمترین تعداد نفوس کشور را تشکیل میدهد مثال واضع اش انتخابات مجلس نماینده گان بود که هیچ اوغان اکثریت آرا را از خود نتوانستند با وصف آنکه اکثریت نماینده گان اشخاص هستند که توسط غنی به وظیفه های قوم گرایی گماشته شده اند . همین وطنفروشان اوغان باعث شده است که هرکشور خارجی مارا به تمسخر گیرد . شما یک وطنفروش از اقوام دیگر را مثال بدهید که به اندازه اوغان خیانت کرده باشد ؟ امروز ما شاهد شرمسار ترین الفاظ باداران خود میشویم چیست که غلامان درست را امریکایی ها انتخاب نکردند نجیب هم غلام بود اما کمی به نفع وطن خود فکر میکرد خرزی و احمق زی هردو غلامان هستند که توسط پاکستانی ها به امریکا سفارش داده شدند . چرا غنی دو هفته قبل به اسلام آباد رفت و راجع به انتخابات همرای پاکستانی ها صحبت کرد صحبت فاشیزم صحبت شد بشریت است غنی بازهم میخواست پاکستانی هارا احمق بسازد تا باز اورا به امریکا سفارش دهند اما پاکستانی ها غنی را بخاطر تشویق پشتونهای پاکستان علیه نظام پاکستان خوش ندارند پشتونهای پاکستان که اقلیت بی سواد نادان جاعل و احمق پاکستان را تشکیل میدهند را همین غنی فاشیست کوچی علیه نظام پاکستان تشویق نمود . علیه نظام که یک کشور پرقدرت دارد اما ما محتاج اب و نان خارجی ها خداوند مارا به همین خاطر زده است همیشه یک دیوانه احمق نصیب ما میشود غنی فاشیست مانند داود کل عمل میکند یعنی دیوانه طفلانه و عجولانه . اگر این کشور به غلامی ِ تعصب قوم گرایی آباد میشد در ۳۰۰ سال گذشته میشد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است