جنایات آل سعود و چشم انداز تحریم حج
ابعاد جنایت رهبران آل سعود چنان بالا گرفته است که تعدادی از علمای دینی و زایران اهل تسنن از رفتن به حج خودداری نموده و بخاطر انسداد دریای خون و قطع جنایت خانواده آل سعود، برای "تحریم حج" فتوا صادر کردند 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۰۵    ۱۳۹۸/۴/۳۱ کد خبر: 159503 منبع: پرینت

جنایات و تجاوزات مستدام و گسترده رژیم عربستان سعودی و بذر افکار و اندیشه های وهابی و سلفی توسط خانواده آل سعود در جهان اسلام نهایت فاجعه بار میباشد.

طی نزدیک به نیم قرن اخیر، عربستان سعودی نه تنها بزرگترین صادر کننده نفت در جهان بل موازی به آن صادر کننده خون و آتش و تروریسم در جهان می‌باشد.
مدارس نام نهاد اسلامی عربستان در کشور های اسلامی به پرورشگاه بزرگ تروریسم در جهان مبدل شده است.
هکذا عربستان سعودی توانسته است، تا القاب "بانک تروریسم جهانی" را بنام خود ثبت نماید.

القاعده، طالبان و داعش از جمله مرگبارترین تولیدات کارخانه های تولیدی عربستان سعودی بوده که زندگی را برای مسلمانان جهان به جهنم مبدل ساخته است.
همین اکنون نقش عربستان در حمایت از طالبان و گشایش درب اقتدار سیاسی برای آنها اظهر من الشمس است.

در واقع خاندان آل سعود غده های سرطانی در پیکر اسلام بوده که خسارات مرگباری از خود بجا گذاشته و تن جوامع اسلامی را شدیدأ زخم آلود ساخته است.
نقش جنایتکارانه رژیم سعودی در طی چهار دهه اخیر در کنار پاکستان در بحران افغانستان و تجهیز و تمویل گروه های هراس افگن و تروریستی نهایت بزرگ و جبران ناپذیر می‌باشد.

عربستان سعودی طی دهه های اخیر نقش کلیدی و بنیادی را برای تبدیل دین اسلام به "سلاح استراتژیک" غرب بویژه آمریکا ایفا نموده است.
یکی از بزرگترین منابع مالی که چرخ آسیاب کشتار عربستان سعودی را در کشور های اسلامی به گردش می آورد عواید پول از کیسهٔ زایرین حج می باشد.
در حال حاضر عواید حج که سالانه بر«۱۲ ملیارد» دالر بالغ میگردد، پس از نفت یکی از بزرگترین و پر درآمدترین منابع مالی عربستان سعودی بشمار رفته که برحسب محاسبات پیشبینی شده این رقم تا سال ۲۰۲۲ بالغ بر «۱۵۰» ملیارد دالر افزایش خواهد یافت.

حال، ابعاد جنایت رهبران آل سعود چنان بالا گرفته است که علمای دین در جهان اسلام، بخاطر انسداد دریای خون وقطع جنایت خانواده آل سعود، برای "تحریم حج" فتوا صادر میدارند.

وبگاه «فورین پالیسی» اخیراً چشم انداز جنایت خانواده آل سعود و فتواهای علمای مشهور دین را در جهان مبنی "بر تحریم حج" تحت عنوان "محمد بن سلمان، مسلمانان را به تحریم مکه وادار می سازد" مورد کنکاش قرارداده خاطر نشان میسازد:[۱]

"تجاوزات منطقه ای شاهزاده عربستان سعودی و پامال ساختن حقوق بشر باعث شده است تاعالمان دینی و زایران اهل تسنن از رفتن به حج خودداری نمایند.
شاهزاده محمد بن سلمان تلاش نموده است تا چهره واقعی عربستان سعودی و سیاست های تهاجمی و تجاوزکارانه داخلی و خارجی آنرا که با پامال ساختن حقوق بشر دنبال میشود، با رویکرد به اصطلاح اصلاحات لیبرال پنهان نماید، اما این ترفند برای خاموش ساختن کسانی که به نقض حقوق بشر توسط دولت او توجه دارند، کافی نمی باشد."

نویسنده بُعد تجاوزات رژیم آل سعود را مورد تحلیل قرار داده اذعان میدارد: "افزایش تلفات شهروندان غیرنظامی که توسط بمب های عربستان سعودی در یمن کشته شده اند و قتل وحشتناک جمال خاشقجی در سفارت سعودی در استانبول و رویکرد تهاجمی ریاض به بحران ایران برخی از کشور های سنی مذهب متحد سعودی را وادار ساخته است، تا به حمایت بی نظیر شان نسبت به عربستان سعودی تجدید نظر نمایند."

این وبگاه در بخشی دیگری این چشم انداز چنین گزارش میدهد: "در اواخر ماه آپریل، برجسته ترین روحانی مسلمان سنی مذهب لیبی، مفتی صادق الغاریانی، از همه مسلمانان جهان خواست که حج را تحریم نمایند. او تا آنجا پیش رفت که ادعا کند که هرکسی که برای بار دوم به زیارت حج میرود، "عمل گناه را به جای یک عمل ثواب انجام می دهد."

بر قول نویسنده، استدلال در مورد طرح تحریم این است که تقویت اقتصاد عربستان سعودی ازطریق زیارت حج، باعث افزایش خرید جنگ افزار گردیده که در نتیجه عربستان سعودی را قادر ساخته است تا بطور مستقیم به یمن حمله نموده و به طرز غیر مستقیم به سوریه، لیبی، تونس، سودان و الجزایر به حملات و تجاوزات ادامه می دهد. الغاریانی افزود که سرمایه گذاری در حج به حاکمان عربستان سعودی کمک می کند تا جنایات علیه مسلمانان را انجام دهند".

بر قول نویسندهٔ این مقاله، صادق الغاریانی نخستین دانشمند برجسته مسلمان برای حمایت از ممنوعیت حج نیست. یوسف القرضاوی، همچنین یک روحانی سنی و منتقد عربستان سعودی، در اوگست سال گذشته، فتوای ممنوعیت زیارت حج را اعلام کرد و گفت: «خداوند، مسلمانانی را که شکم گرسنه ها را سیر میکنند، بیماران را درمان می کنند و بی خانمان ها را پناه میدهند بهتر از کسانی می بینند که پول شان را در راه حج به مصرف میرسانند."

نویسنده بر موقعیت و جایگاه مذهبی عربستان سعودی تمرکز نموده بیان میدارد: "نفوذ عربستان سعودی صرفاً با ظرفیت های سیاسی و نظامی آن نه، بلکه با روابط تاریخی اش با اسلام نیز مرتبط است وجود مکه و مدینه، دو مقدس ترین محل اسلامی و جایگاه کعبه و محل آرامگاه حضرت محمد (ص)، باعث شده است تا نفوذ عربستان سعودی بسیار فراتر از عربستان و در جهان اسلام جولان نماید."

بیش از ۲/۳ میلیون مسلمان از تمام فرقه های مذهبی در طی زمان حج فرضی و بسیاری دیگر در طول سال به مکه پا میگذارند. آرزوی که اکثر مسلمانان جهان در سر می‌ پرورانند.

نویسنده عرصهٔ هژمونی رهبران آل سعود را مورد نگرش قرار داده اظهار میدارد: "در واکنش به پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، عربستان سعودی میلیون ها دلار صرف صادرات نام تجاری خود از اسلام از طریق تأمین مساجد در سراسر جهان کرده است که بسیاری از آنها با افراط گرایی اسلامی در غرب مرتبط بوده اند. همانطور که ادعامی کند که رهبر جهان اسلام است.

عربستان سعودی سال ها است که برای تبدیل شدن به یک هژمون منطقه ای در خاور میانه تلاش می کند که ادعای قدرتمندی او در سال های اخیر تنها توسط ایران به چالش کشیده شده و مورد تهدید قرار گرفته است.
عربستان سعودی، به عنوان یکی از بزرگترین صادرکنندگان نفت درجهان با ایجاد روابط نزدیک و تنگاتنگ با ایالات متحده، چندین دهه است که مورد حمایت نیرومند بسیاری از کشورهای همسایه خود قرار دارد.

با وجود شواهد مستند درباره نقش خانواده سلطنتی در "قتل طراحی شده جمال خاشقجی" دولت ترامپ همدستی خانواده سعودی در این قتل را نادیده انگاشت. کاخ سفید و وزارت امور خارجه ایالات متحده ممکن است تا از این جنایت چشمپوشی نمایند، امامسلمانان جهان این جنایت را فراموش نخواهند کرد."

نویسنده بر رفتار فاجعه بار خاندان آل سعود مکث نموده اذعان میدارد: "در سراسر خاورمیانه و در دیگر کشورهای مسلمان اکثریت، مردم در مورد کشته شدن جمال خاشقجی و همچنین افزایش تلفات در یمن سخت نگران اند. انتظار می رود تاسال۲۰۲۰ آمار تلفات به میزان «۲۳۰ هزار» نفر از طریق حملات هوایی غیر منتظره توسط ایتلاف عربستان سعودی، هنگام بمباران بیمارستان ها، مراسم تشییع جنازه، بمباران اتوبوس های مدرسه کودکان و مراسم عروسی و در آنچه که توسط سازمان ملل متحد "بدترین بحران انسانی نامیده شده است، ارتقا نماید."

نویسنده بازتاب تجاوز عربستان سعودی را در یمن مورد ارزیابی قرارداده مینویسد: "رویکرد مخرب عربستان سعودی در جنگ یمن، این کشور را درمیان ایتلاف خودش منزوی ساخته است. حتی دولت آمریكا ناراحتی خود را نسبت به تجاوز عربستان سعودی در یمن نشان داده است.
برقول نویسنده، تداوم جنایات عربستان سعودی، بطور مداوم در جهان محکوم شده و جهانیان خواستار ممنوعیت تجارت سلاح با آن کشور گردیده اند. هردو مجلس نمایندگان و مجلس سنای آمریکا اخیراً به معاملات تسلیحاتی دونالد ترامپ با عربستان سعودی اعتراض کرده اند.

آلمان از ماه اکتبر گذشته تجارت سلاح را با کشور عربستان سعودی ممنوع کرده است. علاوه بر این لیست، سوییس و ایتالیا نیز به سمت ممنوعیت تجارت اسلحه با عربستان سعودی حرکت کرد و یک دادگاه بریتانیا اخیرا تصریح کرده است که تجارت سلاح با عربستان سعودی غیر قانونی است. اما الغاریانی یک قدم جلوتر گذاشت و از همه مسلمانان و گردشگران جهان خواست تا حج را تحریم نمایند.

این بود شمه ای از جنایات کلیدداران کعبه که در همدستی با آمریکا و اسراییل دین اسلام را بازیچه ساخته و سیمای آنرا با خون و آتش آذین بخشیده اند.

با احترامات بیکران
عارف عرفان
لندن،جولای ۲۰۱۹

منابع:
[1]Foreign Policy ,Mohammed bin Salman Is Making Muslims Boycott Mecca,2july 2019


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حج
سعودی
نظرات بینندگان:

>>>   در زمان ظاهر شاه که کاروان های حج زیادتر از راه زمینی توسط موتر های سرویس از راه ایران و عراق به عربستان میرفتند،هرکاروان از خود یک راهنمای حج داشت که برای مردم مراسم حج را تشریح میکرد.
معمولاً قبل از مراسم حج،حاجی ها به مدینه میرفتند تا زیارت مقبره پیغمبر را کنند.
بعداً آنها بخاطر طواف به مکه رفتند.
رهنمای حج از یکی از حاجی ها پرسید که اینجا چی است؟
یکی از حاجی ها جواب داد:
صاحب،قبر حضرت خداوند نیست؟
چون بیچاره در مدینه شنیده بود که مدینه قبر حضرت پیغمبر است،فکر کرده است که مکه حتماً قبر حضرت خداوند است.
یک تعداد حاجی ها که خود را با کاغذ تشناب پاک نمی کردند،زیرا میگفتند که در کاغذ نام الله و پیغمبر نوشته میشود و با کاغذ پاک کردن گناه دارد و از همین خاطر برای پاک کردن و خشک کردن خویش از کلوخ استفاده میکردند.
اما چون کلوخ های مکه و مدینه تبرکی بود،بنأ پاک کردن با کلوخ های مکه و مدینه را نیز گناه میشمردند،از همین خاطر وقت رفتن به حج،همراه خود یک خریطه کلوخ برای پاک کردن خود میبردند.
رهنمای حجاج از یکی از حاجی ها که ریش خود را زرد رنگ کرده بود و در نزدیکی معبه بند تنبان اش در دست اش و خود را با کلوخ خشک میکرد،پرسید:
حاجی صایب له کوم شار نه راغلی یی؟
حاجی جواب داد: له خوست نه راغلی یم.

>>>   مراسم حج پیش از اسلانمم ودر دوران جاهلیت هم مروج بود مانند سنگ زدن هفت بار دویدن .و.

>>>   عایدی که از بابت این سیاحت ها نصیب مفسدین عرب های ترورست میشود در قمار شراب قصرها خریداری درخارج عربستان ، روسپی خانه های امریکا اروپاوسایر امورات مفسده بمصرف میرسد
ر

>>>   درحالیکه اعراب ترورست محافظت از اسلام رابه افغانها واگذارکرده اند از کمک های این اعراب با آن همه پول های باد اورده ببیند :
دربین یک خریطه حدود پنج کیلو شکر در روی خزیطه نوشته است :
( قرض حسنه برای مردم افغانستان)
اما برای ملاقات چند دقیقه ئی با یک رقاصه هالیودی پنجصد هزار دالر می پردازند
ر

>>>   ان کعبه ساخته ای ابراهیم خلیل است
واینکعبه<قلب>ساخته ای رب الجلیل است
دل بدست اور که حج اکبر است
از هزاران کعبه یک دل بهتر است
با اینهمه حج فریضه ای الهی ویکی ازپنج بنای مسلمانی میباشد وخداوند بالای کسانی که اسطاعت وتوانای رفتن به زیارت بیت الله الحرام را دارند در عمر یک بار فرض گردانیده وبران حکمت های متعدد از جمله اگاهی از امور سیاسی مسلمین باخبر گردیدن از احوال مسلمین وضمنا تجارت وکار وبار اقتصادی و...ولی چون وسایل اطلاعات ومیدیابسیار گردیده بعض از فلسفه های حج هم کم رنگ شده وصرف جنبه های تعبدی ان باقی مانده اما وقتی بودیجه ای حجاج به جیب نتنیاهو وترامپ میریزد وبه وسیله ای این پولها مسلمین به قتل میرسندویا مامورین سعودی وال سعود مستقیم وغیر مستقیم به تخریب بلاد مسلمین وقتل وازار مسلمانها می پردازد مقاطعه ای زیارت بیت الله الحرام به جای خود باید مسلمانها همه روابط سیاسی واقتصادی ودپلوماتیک خودرا با این مامورین سیا وموساد قطع نموده اب به اسیاب دشمن نریزندودرین گناه بزرگ که قتل نفس وبربادی وتباهی مسلمین است شریک نشوند
شیخ علی بلخابی

>>>   همه میداننددر امارات تعداد زیاد از برادران خوست بسر میبرند وقتی میخواهند به خانه م بروند اقربا شان فکر میکنند امارات هم در سعودی است موتر هارا گل پوش نموده می ایند که حاجی صاحب ازدبی امده است از مزاح که بگذریم یک زمان رفتن به سعودی ثواب وادای فریضه ای الهی محسوب میشود وبعضا هم وقتی رفتن به سعودی تاید رژیم طرفدار صهیونیزم وتقویه ای بنیاد مالی ترامپ ونتنیاهو باشد رفتن به مراکز جدیدالتاسیس فحشا وددیکوهاگناه عظیم است بهتر است ان پولهای را که به ضد اسلام ومسلمین به مصرف میرسانندبه غربا ومستحقین بدهند وان حج بدل محسوب گردیده حج فرضی از گردن انها ساقط میگردد واین نوع حج را حج بدل میگویند در فقه اسلامی موجود است
قاضی مولوی داملا اخند میمنگی

>>>   حج را باید تحریم کرد و کربلا را باید تحریم کرد، پول آن را به مردم که مرض سرطان را از ناداری به پرستامول تداوی میکنند تقسیم کنند در غیر از آن در رفتن به حج هیچ ثواب نمی بینم که همیسایه های ما از گرسنگی و تنگدستی میمرند.افغان

>>>   نويسنده با اين چرند نويسي اسلام را به استهزا گرفته شايد نويسنده مسلمان نباشد ولي افسوس به حال ان مسلمانانيكه با وي همراه شده و حج را تحريم ميكنند و نميدانند كه حج يكي از بنا هاي پنجگانه اسلام است . هركسي كه حج را تحريم كند در حقيقت خود را از دين و اخرت تحريم كرده است.
حج اخرين چانس براي بخشايش در دنيا براي يك مسلمان است حالا مربوط تو مسلمان است كه از ان استفاده ميكني يا نه ولي تحريم نمودن ان شما را به غضب خداوند ج دچار خواهد نمود و خسير الدنيا والاخره خواهد ساخت.
ما همه ميدانيم كه عرب ها در عياشي غرق اند ولي اين باعث شده نميتواند كه ما فرض الهي و يكي از پايه هاي دين خود را تحريم كنيم.
ايا درست است كه حج را به خاطر عرب هاي عياش تحريم كنيم ، نماز را به خاطر طالب هاي قاتل تحريم كنيم ، روزه را به خاطر يك گروه ظالم و خدا ناترس ديگر تحريم كنيم و همينطور پيش بريم ؟
نخير راه حل اين نيست.

>>>   دراسلام حرف زدن وفکر نمودن تابو است ،ورنه چرا یک محل راکه زمانی دران بت ها نگهداری میشد خانه خداوهند نام بگذارند ،آیا خداوند به خانه نیاز دارد آنهم در زمین ؟

>>>   عامر از ایران هستم و احترام خود را نثار مفتی شریف لیبی و همچنین جناب شریف قرضاوی نثار میکنم, و از یکی از نویسنده های محترم که تحریم حج را از جانب خداوند محکوم کرده بود عرض می نمایم که دوست عزیز اگر کسی که عمرش را به گناه آلوده و حق الناس بر گردن دارد و یا از مال حرام و ایتام ثروتی کسب کرده باشد چگونه میتواند با رفتن به حج و یا کربلا و مشهد و نجف بخشیده شود , من به عنوان یک مسلمان شیعه نمیتوانم اینگونه خدائی را که تمام گناهان را با سفر حج و یا زیارت پیامبر و امامان , علی و حسن و حسین تا آخر را نمیتوانم پرستش کنم . چرا که هر صاحب ثروت و مال بخشیده شده و رستگار میشوند اما مسلمانان فقیر و کم درآمد راهی جهنم خواهند شد.
و حتما این مقاله و نوشته را به دفتر مراجع شیعه در ایران و عراق و حتی دفتر رهبر ایران و روزنامه ها میفرستم و منتظر اقدامشان میمانم و نتیجه را در رسانه های ایران پخش میکنم .
با تشکر از عارف عرفان , نویسنده این صفحه

>>>   بیش از ۴۰ فیصد جمعیت عربستان سعودی در فقر محض بسر میبرند پول نفت فقط به جیب خاندان آل سعود و آل وهاب سرازیر میشود هر کدامشان صد ها اولاد را با بهترین غذاها و نوشیدنی و تفریحات و لذتها حمایت و پشتیبانی میکنند
همه این ها از پول مسلمانان بدبخت است که برایشان تروریست ارمغان آورده اند
من هم موافق هستم اصل حج باید برگزار شود اما هرچه زودتر مسلمانان باید فکری کنند و حرمین را از چنگ آل سعود رها سازند خوب است منطقه مکه و مدینه یک منطقه و سرزمین آزاد برای تمام مسلمانها شود همچون واتیکان اداره شود چون قلب هر مسلمان در انجا هست آل سعود از احساسات و اعتقادات پاک مسلمانان سو استفاده میکند و پول هنگفتی را مصروف افراطی گری و تروریزم و کشتار مسلمانان در سوریه عراق یمن لیبیا لبنان مصر سودان الجزایر بحرین و نیجریا و افغانستان و سومالی کرده است امروز بیشتر کشور های اسلامی از آلسعود زخم دیده است رژیم خونخوار سعودی با تعجب تمام یک ژورنالیست را اوطور قطعه قطعه کرد که هر کشوری دیگر این جنایت را مرتکب شده بود داد حقوق بشر از سازمان های بین المللی بالا میرفت اما اکنون در قالب رشوه های میلیاردی به ترامپ دنیا روزه سکوت گرفت و زبان حقوق بشر طلبان خفه شد کار به جایی رسیده است که ترامپ آشکارا میگوید عربستان گاو شیری ما است که باید خوب آن را بدوشیم از طرف دیگر این عرب های از خدا بی خبر اکنون تمام مقدسات را فراموش کرده و با بی شرمی میخواهد قبله اول مسلمین قدس شریف را به یهود تحفه دهد و معامله قرن را بر ضد ملت مظلوم فلسطین و به نفع اسراییل عملی سازد این عمل موجب شد در رادیو تلویزیون اسراییلی از بن سلمان تجلیل شود و حتی او را پسر عموی قوم یهود خواندند. امروز باید مسلمانان خوب هوشیار شوند و هرچه زودتر راهی بیابند تا حرمین شریفین از چنگال این خاندان جنایتکار آزاد شود.
محمدحنیف رضوی

>>>   مسئولیت ایجاد صلح و ثبات سیاسی کشور افغانستان وظیفهً حاکمان و به عهدهً ماست، پس با انحراف افکار عمومی صلح را از بیگانه تمنا نکنیم. کسانی که بر علیه آمریکا و صلح و امنیت شعار می دهند، در اصل طالبان و متحدان ضد آمریکایی طالبان و تروریستها را نمایندگی و حمایت می کنند.تروریستها و حامیان آن هرجا که کم می آوردند به آمریکا می زنند و ضعف و بی مدیریتی و بیعملیهای خود را به خارج ربط و نسبت می دهند.

>>>   ای کاش روزی مکه و مدینه آزاد شود و برای کل مسلمانان شود امور جهان اسلام دست یک طایفه آدم کش خدا نشناس آل سعود نباشد.

>>>   سعودی ها فکر می نمایند که حج ارث پدری شان می باشد و با همه ملت مانند غلام و بعضا حیوان برخورد می نمایند . باید حساب اسلام عزیز را از رهبران وحشی سعودی جدا نمود.
عبدالحی

>>>   خودرا گنه کار ننماید راجع به حج وخانه متبرکه نمی فهمید ننویسید که خدای نکرده مثل اصحاب فیل ازبین نروید.
هراتی

>>>   جنایات آل سعود وجنايات نبيره آل شاول افغانه در پيشينه نگارى زمان استعمارى انگريز نام و نشان جاودانه گرفته است.
اما يک تفاوت وجود دارد: حاکمان آل افغانه خون ملت خود به باداران استعمارى و خون آشام خود مثلا امريکا مى پردازد و آل سعود خون ملت باغ عدن را و نفت مردم عربستان را !
اوغنى جاسوسک و چاپولسک امريکه وسعوديه!
به من افتخار است که يار و ياور ايران ام اولين کشور بزرگ با جهان پهلوانان هندو ايران وتوران که مردم ستمديدگان هر طايفه را از اژدهارهاى عصر نجات داد: چه جمشيد و اسپنديار چه کوروش بزرگ و دارا چه بهرام گوروچه يعقوب ليث صفـار چه خراسانى مردمان ستمديده را از حاکمان خون آشام آزاد ساختند: يهود ان از ستم نبوکد نصر دوم (بخت نصر) حاکم بابل٬ايرانيان و تورانيان از خلافتهاى اعراب ارمنيهاى عيسوى را از چنگ خلافت عثمانى.
ايران بزرگ در هر زمان اصليت و صلابت هندوايرانى وتورانى بودن خود را فراموش نکرده است.فقط نام معنوى فغان است که بي زاد است!
"افغان" جدا از ايران است ولى ستان از ايران است
افغان حاکمان مال پنجاه کشوران استعمار است
همان پنجاه کشوران ناتو دشمنان ايران است
زنده و جاويد باد نام نامى تو ايران
افتخار شجاعت و مبارزه ضد امپراليستى از آن ايران است
ايران بزرگ و جاويد و جاويدان
دشمنان هندوايران و توران سرنگون باد
افغان ستان يک حکايت بود
از فغان اش همه
زن و مرد٬ پير و بُرنا
در شکايت اند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است