مدرن شدن پوشيدن لباس اروپايي نيست
مدرن شدن پوشيدن لباس اروپايي نيست ، ترويج فساد و فحشا نيست ، تقليد كوركورانه از مظاهر تمدن غرب نيست ، بلكه يك تغیير عميق ذهني برأي ساختن زير بِنَا هاي يك جامعه مدرن است 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۰۲    ۱۳۹۸/۴/۲۷ کد خبر: 159459 منبع: پرینت

در موجوديت گروه هاي افراطي ، كشور از روند تكامل باز مي ماند. گروه هاي افراطي از طريق ساختار هاي كهنه سياسي يعني ساختار هاي خيلي ها متمركز و غير مردمي ميتوانند حكومت كنند.

گروه هاي افراطي طرفدار تقسيم قدرت سياسي نيستند بلكه قدرت بايد در دست يك گروه ايدلوژيك متمركز شود.
ايدلوژيك ساختن ساختار ها سبب ميشود تا روند انكشاف سياسي با موانع مواجه شود از طرف ديگر قومي ساختن ساختار ها نيز از موانع بزرگ در رَآه انكشاف سياسي و اقتصادي محسوب ميشود.

موضوع قومي يك پديده خيلي ها منفي در روند تكامل جامعه است.ما بايد از نظر سياسي مدرن شويم ، ما بايد از همه إمكانات به شكل معقول ان كار بگيريم تا يك جامعه مدرن را به وجود اوريم .يعني سيستمي را به وجود بياوريم تا در برابر هر تغير جواب مثبت دهد ، قدرت پاسخگويي را در برابر تقاضا ها و نيازمندي هاي نسل نو داشته باشد.

مدرن شدن در ايجاد فرهنگ سياسي جديد ممد واقع ميشود. مدرن شدن تنها يك تغيیر در سيستم سياسي نيست بلكه با موضوعات اقتصادي و اجتماعي نيز ارتباط دارد كه در ان پلان هاي اقتصادي ، صنعتي شدن ، سيستم اجتماعي و ايجاد سرمايه و غيره شامل ميباشد.

مدرن شدن را با معيار هاي اينكه چند فيصد مردم صاحب كار هستند ، سطح سواد ، عواید فرد ، ، ثبات سياسي ، و رشد تكنالوژي اندازه ميگيرند.
همچنان مدرن شدن را با تغیيرات در معيار ها ، ارزش ها ، سيستم ارتباطات ، و رشد علوم مختلف ارتباط ميدهند.

بلند رفتن فعاليت هاي اقتصادي و معيار هاي زندگي بهتر ، از نشانه هاي ديگر مدرن شدن سياسي به شمار ميرود. در مجموع مدرن شدن سياسي به مفهوم دگرگوني جامعه است.
دگرگوني در طرز تفكر و فعاليت هاي أعضاي جامعه كه به معني گسترش فهم فرد ، بلند رفتن سطح سواد و گسترش ارتباطات بين مجموعه هاي مردم است که سبب تغیير نوع زندگي ميشود ، يك پديده مركب و مفصل است كه سبب ايجاد تغيرات راديكال در روند انكشاف اقتصادي ، ايجاد تغیيرات در طبيعت و محتواي سيستم سياسي و هم اوردن تغيیر در روان و زندگي مردم در جامعه است.

مدرن شدن پوشيدن لباس اروپايي نيست چناچه امان الله خان چنين تصور را داشت ، يا ترويج فساد و فحشا نيست ، يا تقليد كوركورانه از مظاهر تمدن غرب نيست بلكه يك تغییر عميق ذهني برأي ساختن زير بِنَا هاي يك جامعه مدرن است.

احدضیا مسعود


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مسعود
مدرن
نظرات بینندگان:

>>>   از نظر ما این برادر یادیوانه است ویاهم حافظه شان کار نه میکنند یک روز پکول کشمیری می پوشید روزی دیګری باز لباس ونکتای غربی می پوشید ګاهی از جهاد ومقاومت حرف میزنید وګاهی هم از دیموکراسی
پولهای فراوانی که دوذدی کردید حال از امان الله قهرمان انتقاد میکنید شما کجا وامانالله کجا شما ودودمان تان استقلال کشور رادرمقابل چند رووبل وچند دالر فروختیدولی امانالله غازی استقلال کشور را از حلقوم انګریز ګرفت مهربانی کنید که مفاخر کشور توهین نه کنید
بی خبر از کابل

>>>   با پکول هم می توان دزدی کرد!

>>>   کشتی ما را ضیاگل جان کتی گپ هایت ، از امو مدرن ناق که گقتی ، بد مه هم میایه ، اما خودت کوشش کو که اول به اولادک های خود توصیه کنی که از خرافات دور شونشد

>>>   شما خاندان کل وکور هم مدرن عمیق ذهنی شده اید که دین واسلام را رها نموده اید وصرف چور چپاول لندغری را پیشه مدرن خود ساخته اید اگر هر کس در در مورد مدرنیست چیزی بگوید خیر ولی شما کور باید این سخن را بر لب نیاوریدشماها بنیان گذار چور چپاول وحشی گری مدرن هستید

>>>   همچنان مدرن شدن درچور وچپاول , اعماربلند منزلها ، دزدی بیت المال ، غصب خانه ها وزمین های شخصی ، فروختن طیارات وتمام تجهیزات ، قاچاق معادن وغیره ، سینه بریدن ها ،میخ زدن درسرمردم ورقص مرده نیست و شروع ترویج فحشاء بالا شدن درمنزل سوم مکرویان برای بی عزتی یک خانم هم مدرن شدن نیست
وقومی بودن آنوقت بود که از مردم یک ولسوالی مکمل حکومت تشکیل شده بود مگر حالا چنین نیست

>>>   کشورها و ملل اروپا نه بر اساس دین و مذهب و پایهً زبان و نژاد و احساسات ناسیونالیستی بلکه بر اساس و محوریت حاکمیتهای دموکراسی و پایبندی به قوانین حقوق بشر جهان با هم متحد شده و به صلح و ثبات و پیشرفتهای اقتصادی رسیده است، ولی ملل فارس هرگز دولتی بر اساس حق حاکمیت مردم و دموکراسی و پایبند به قوانین حقوق بشر جهان نداشته و ندارد که بتواند با محوریت آن متحد شوند.امروز اگر ترکیه نمی تواند به اروپا وصل شود نه بخاطر ترک بودنش و یا مسلمان بودنش و بلکه بخاطر نبود شیوهً حاکمیت دموکراسی و عدم پایبندی حاکمانش به قوانین حقوق بشرو نبود ثبات سیاسی نتوانسته است به اروپا بپیوندد و وصل شود. بنابراین احزاب و گروههای مذهبی و ارتجاعی وبخصوص طالبان بر ضد صلح و امنیت و دموکراسی در افغانستان فعالیت کرده و به تفرقه و جنگ دامن می زند. کشورها نه براساس نژاد و یا زبان و یا دین و مذهب وغیره و بلکه بر اساس و پایهً قوانین دموکراتیک حاکم با هم متحد می شوند و کرهً خاکی را بهم وصل و متحد می سازند.

>>>   کلمه مدرن برخاسته از کلمه مد(مود) است.
در بحث عامیانه زیاد تر مود به نوعیت اجناسی که مطابق رمان باشد ویا نوعیت لباس و آرایش و حرکات و برخورد انسانها در جامعه و در بعضی موارد حتی گفتار انسانها نیز مطابق رمان و عصر و مود بررسی میشود.
آقای مسعود پیشرفت های سیاسی و اقتصادی و اجتماعی جامعه را به مود و یا مدرن بودن ارتباط میدهد و هیچ ارتباطی ندارد.
همچنان درجه عواید یک شخص را به مدرن بودن ارتباط میدهد که هیچ ارتباطی ندارد.
مود و مدرن بودن در غرب خصوصاً در عرصه لباس جنبه تجارتی نیز دارد.
شرکت های بزرگ مود با ساختن فلم ها و پوشاندن افراد مهم جامعه در عرصه های مختلف،برای لباس های طراحی شده خویش خریدار پیدا میکنند و آن را بفروش میرسانند.
این نمایش مد و فیشن تنها به خانم های جوان خاتمه نمیشود،بلکه تمام افراد جامعه را از اطفال گرفته تا بزرگ سالان و از جوانان گرفته تا افراد مسن و از افراد عادی گرفته تا افراد مشهور در بر میگیرد.
در یک کلمه مدرن بودن به شرایط اقتصادی و سیاسی یک جامعه هیچ ارتباط ندارد.

>>>   مسعود صاحب!
شما صرف دوامتیازبزرگ دارید.برادرمسعود(رح)وداماد استادشهید.متباقی هیچ.۱-این نوشته از خودشمانیست.۲-لباس پوشیدن بسیارمهم است اگرکسی باپیراهن تمبان ٫لنگی یا پکول احماقت به دفتریا یک محفل رسمی میرود واقعا بیکلتوراست اماشمامسکین اینرانمیدانید.۳-مگر توخودت یکی ازرهبران همین افراطیها نیستی؟خیالم حالی تومترقی شدی وما افراطی.۴- ازهمه زیادتردگرگونی درطرزفکرخودت ضروراست.
عاقل

>>>   اقای مسعود !حتما برایت جالب است که ازنظرمن پرافتخارترین لحظه زندگیت کدامست.عکست رابا باپوتین دیدم٫هردو پیک های جانانه بدست داشتید.واقعا حسادت کردم.مه میگم نوش بادار نوش.اما شاید جهادناحق مردم افغانستان رابرباددادید.
بشارت

>>>   اقای مسعود !توقع زیاد ازشماندارم٫ولی صرف همینقدربایدبدانیدکه اگرکسی دریک محفل عروسی دردره پنجشیرکه که باگلیم وقالین٫توشک وبالشت مزین شده با پیراهن تمبان شرکت میکندواقعا عیبی ندارد ولی درسایر محافا مخصوصا محافل رسمی ودفاتر اشتراک با پیراهن تمبان واقعابیکلتوریست.
دهلوی

>>>   نماینده خاص رئیس حمهور درامورحکومت داری خوب ، توهم فکر میکنی نابغه هستی واز همه بیشتر می فهمی ؟؟
درطول این سی سال پنشیریها ناکامترین سیاسیون وموفق ترین اختلاسگران وغاصبان بودند ، دونفر پنشیری سرشناس را نام ببر ید که دریک راه روان باشند وده مرتبه جبهه تبدیل نکرده باشند؟؟؟
وای بحال مردم ساده هرات غور بادغیس تخار که بنام تاجک به اینها رای داده اند ،
ر

>>>   اقای مسعود !وقت مدرن شدن پوشیدن لباس اروپایی نیست٫پس چرا جناب عالی لباس اروپایی به تن دارند؟به عکس تان دقت کنید.
تخاری

>>>   پیشهناد من این است که با یادآوری از زحمات و دستاورد های دوران مسولیت تان نوشته های تان را بیشتر تقویت نمایید. اگر قبل از نوشتن بیتشر بیاندیشید و به صدای وجدان تان گوش بدهید ، اول با خود و سپس با دیگران رفتار منصافه خواهد داشت . چطور ؟ نظر شما چیست ؟

>>>   مدرن شدن پوشيدن لباس اروپايي نيست? ؟ پس پکول را رویکار می کنی؟ خدا ترا هدایت کند!

>>>   پاسخ نظر دهنده اول
شما یک پشتون هستی و مفاخر کشور در نظر تو مفاخر پشتونی است در حالیکه مفاخر ما مفاخر خراسان بزرگ است مفاخر ما ابوریحان بیرونی خوارزمی ابن سینا سنایی غزنوی رودکی فردوسی مولوی بلخی ظهیر فاریابی ابونصر فارابی و زکریای رازی و سعدی و حافظ و هاتف و صدها بزرگان و نامداران و دانشمندان است که نامشان به همه جهان مشهور است نه اینکه اشخاص قومی منسوب قوم خاص پشتون باشد
بله فرض مثال خلیل الله خلیلی با این که افغان بود اما او مفاخر قومی بود چون صدها بیت شعر زیبا به زبان پارسی دارد و محبوبیت فراقومی دارد اما خوشحال ختکخان یک شخص قومی بود که فقط به پشتون پیوند دارد.
شب زنده دار

>>>   این نکتائی که پوشیده اروپائی نیست ؟؟
تنهابا انمتقال 52 ملیون دالر در زمان معاونیت اول کرزی مدرن نمیشوی وقتی مدرن میشوی که 100 ملیون دیگر هم انتقال بدهی !

>>>   مسعودیان افراطی ترین افراد بودند که در سالهای 1354 در آغوش گرم آی ایس آِی لمیدند و به امر آن سازمان لعنتی این ها علیه مردم و کشور به حملات خود آغاز کردند. مکتب و معلم را در قدم نخست نشانه گرفتند. مردم پنجشیر و همه کشور کارنامه های سیاه این گروهک تروریستی را خوب بیاد دارند، این ضیا مسعود و امثال اینها فکر میکنند مردم فراموش کردند و اینک اکت دیموکرات ها را میکنند. توبه

>>>   به شب زنده دار
مفاخر تان رقص پایکوبی دوذدی غارت تملق چاپلوسی است شما سلظان محمود غزنوی را هم ترک بود از خود می دانید همه شاعران بیرون از جخرافیای افغانستان را از خودمیدانید وایران انرا از خودمیدانند اول بینی هم صاف کنید باز دعوده کنید بچه سقاو حبیبالله استالفی حمید خراسانی ودها دوذد دیګر ازشما است هیچ کس حق دعوه را نه دارد
بی خبر از کابل

>>>   جواب بی خبر از کابل!:
اول تمام توهین هایی که کردی نثار خودت میشود
شما اوغان ها خودتان همیشه توهین و تهمت بالای اقوام دیگر میکنید و فقط قوم خود را میپرستید
تقلبکار کیست؟ نوکر انگلیس کیست؟ حزب فاشبست کیست؟ داعش و طالب کیست؟ همه میدانند
نام وطن ما طبق اسناد تاریخی خراسان است شما با جعل و تقلب نام وطن را به قوم خودتان منسوب ساختید تا هرچقدر بالای سایر اقوام ظلم و ستم کردید مخفی باشد در حالیکه هیچ گاه اکسریت نبودید و خود اقلیت میباشید همیشه با کمک چاپلوسی قدرت های خارجی ریاست و چوکی قدرت را صاحب شدید
اما غارتکار کیست آیا تا همین امروز بسیاری از زمین های تاجیکان و هزاره ها را به کوچی پاکستانی ندادید پس معلوم است غاصب کیست شما همچون اسراییل که سرزمین فلسطین را غصب کرده است سرزمین خراسان ما را غصب کردید خودتان و اجدادتان آخرین قوم داخل شده به خراسان بودید که بجای تشکر از میزبان انواع ظلم و ستم را روا داشتید.
اگر کوچکترین وجدان داشته باشید خود میدانید تقلب انتحار و انفجار و کشتار و قتل و غارت و اختطاف ها توسط اشخاص منسوب به کدام قوم است.
البته خطاب من فقط به قوم پرستهای پشتو است و افراد پشتن که با ما فارسیزبان ها برادرانه زندکی میکنند برادر میدانم.

>>>   نظر دوم بی خبر از کابل را تائئد میکنم، موفق باشند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است