مقصر اصلي در سهميه بندي كانكور كيست؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۱۴    ۱۳۹۸/۴/۲۱ کد خبر: 159403 منبع: پرینت

١- مقدمه عدالت اجتماعي، ظرفيت سازي، نهادسازي و توانمند سازي است. اگر ظرفيت سازي و نهادسازي مي كرديم كار ما به جدال بر سر سهميه نمي رسيد. دولتي كه در ١٨ سال گذشته، كمتر توانست دانشگاه بسازد، استاد پرورش دهد و استخدام كند و همه بار تحصيلات عالي را به بخش خصوصي واگذار كرد مقصر اصلي اين وضعيت است. چه در زمان طولاني و ١٣ ساله كرزي و چه در حكومت كنوني، توجهي به نهادسازي در سطح مركز و ولايات براي تحصيلات عالي نشد.

٢- استاداني كه از سرمايه اين مردم بورسيه رفتند، تا مقاطع بالاي علمي درس خواندند. شماري از آنها به دليل مشكل بودن درس در كشورهاي خارج رشته بورسيه خود را تغيير دادند و با سند ماستري يا دكترا در يك رشته آسان برگشتند. شماري هم پناهنده شدند و برنگشتند. عده اي هم به كرسي هاي اجرايي دولت چسبيدند و از دانشگاه بيرون شدند و فراموش كردند كه آنان براي تربيت و پرورش محصلان، به خارج رفته بودند. اين شد كه مراكز دانشگاهي دولتي از كادرهاي علمي خالي شد و ظرفيت جذب انها پايين آمد.

٣- ساختار سخت و سنگي پيرسالاران دانشگاه هاي دولتي كه هيچ تغييري را در كادر علمي اجازه نمي دهند و با نگاه محافظه كارانه بوروكراتيك،بافت مبتني بر منافع همين قشر كهنه و كم سواد مسلط بر دانشگاه ها را حفظ مي كنند.

شجاع محسنی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کانکور
دانشگاه
نظرات بینندگان:

>>>   سهمیه بندی دانایی
بر اثر تلاش های یکی از دوستان توانستم به دیتابیس نبستا کامل نتایج کانکور ولایت نورستان دست پیدا کنم. دیتا بیس ولایت های کابل و غزنی نیز از منبع دیگری به دستم رسید.
شما نتایج سهمیه بندی کانکور را خودتان مطالعه کنید. تعداد زیادی از کسانی که خود قربانی تبعیض بودند تلاش کردند که آن را انکار کرده و حتا آنرا نوعی "امتیاز" قلمداد کنند. خجالت می کشم که نامی از انها بگیرم یا در این جا منشن کنم. من حرفی نمی گویم و تحلیل نمی کنم. خودتان قضاوت کنید که با این وضعیت سرمایه اندک ما برای آموزش جوانان کشور و ساختن آینده چه خواهد شد.
به قسمت های مهمی از نتایج سهمیه بندی کانکور در ولایت نورستان توجه کنید.
برای مقایسه یک عکس از نتایج ولایت عزنی می گذارم که نمره شان در حدود 200 است تقریبا همه رشته های تعلیم و تربیه قبول شده اند.
همچنین یک تصویر از نتایج ولایت کابل که نمره شان در حدود 250 است را برای مقایسه اضافه کردم.
Taqi Amini

>>>   مقصراصلی سهمیه بندی کانکور حوانان با دانش زحمت کش پرتلاش وبا استعداد برادران عزیز هزاره ماست ،
اینها با تعقیب کورس ها وسعی وتلاشدر دروس مکتب وذکاوت عالی خداداد همیشه برنده هستند ودیگران که کند ذهن وبی علاقه بع درس وتعلیم هستند عق میمانند ، این کار باعث تضعیف وحدت ملی وضایع شدن حقوق دیگران میشد بنا باید سهمیه بندی شود
نشود که روزی از دست این جوانان هزاره گی ما ایران هم کانکورش را سهمیه بندی کند چون این جوانان درهمه عرصه ها برنده اصلی هستند اگر در ورزش است اگر در هنر است اگر درتکنالوژی است پیش تاز همه هستند
من حسرت می خورم کاش خداوند مکرا هم هزاره خلق میکرد
شما ها همیشه باعث افتخار وسربلندی این کشور خواهید بود
روزیکه تعصب جهالت قلدری ازین دیاره رخت سفر ببندد شما ها هستید که باید برای ابادی این وطن کاری کنید
ر

>>>   مقصر اصلی اخوانیزم وعربیزم است که وسیله استعمار پنجاب و امپریالیزم جهانی است!
خلقی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است