مدیران این نشست‌ها افغانستانی نیستند
آمریکایی‌ها دنبال منافع خود هستند و فکر خروج را دارند. معنای سازش با طالبان در بردارنده‌ی این پیام و زنگ خطری به مردم است که خواست‌های طالبان را بپذیرید و برای سوختن و ساختن با طالبان آماده شوید 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۱۸    ۱۳۹۸/۴/۲۰ کد خبر: 159387 منبع: پرینت

آنچه در دوحه جریان داشت خلاف چیزی بود که عنوان می‌شد. مذاکرات میان‌افغانی تناقض‌گویی بیش نیست. مدیران این نشست‌ها اصلا افغانستانی نیستند. با آنکه ظاهرا جو مسلط نشست‌ها را نمایندگان طالبان به دست دارند، اما خواست‌ها و شرایطی را که آنان برای مصالحه برای اعضای نشست و طرفین مصالحه پیشکش می‌کنند، شرایط و خواست‌های خود شان نیست و از جای دیگر طرح و پیشکش می‌شود.

در حقیقت طرفین اصلی مصالحه و نشست‌های چندین بار دوحه از یکسو آمریکایی‌ها به نمایندگی خلیلزاد و از سوی دیگر پاکستانی‌ها به نمایندگی طالبان هستند. بقیه اعضای نشست بله‌گویانی هستند که در این نشست‌ها حضور نمادین دارند.

قطعه‌نامه‌ی اخیر نشست دوحه نشان داد که جز طالبان، اشتراک‌کنندگان دیگر این نشست هیچ سهمی در نگارش و فرمایش ماده‌ها و بندهای آن نداشتند و همه خواست‌ها و شرایط مندرجه‌ی این قطعنامه، یکجانبه از سوی طالبان مطرح شده بود.

سخنان اخیر سفیر ایالات متحده در کابل نیز مبنی بر این‌که مردم و سیاسیان افغانستان باید با طالبان بسازند، خود بیان‌گر این است که آمریکایی‌ها دنبال منافع خود هستند و فکر خروج از این کشور را دارند. معنای سازش با طالبان در بردارنده‌ی این پیام و زنگ خطری به مردم و حکومت افغانستان است که خواست‌های طالبان را بپذیرید و برای سوختن و ساختن با طالبان آماده شوید.

این گفتگوها و در سرانجام مصالحه زمانی به کام مردم و حکومت افغانستان خواهد بود که طالبان قانون اساسی کشور و دست‌آوردهای هیجده سال اخیر در پیوند به حقوق بشر، آزادی بیان و رسانه‌ها و حقوق زن را بپذیرند و از طریق مشارکت در انتخابات و معیارهای حقوق شهروندی و مدنی در زیر چتر حکومت کنونی بیایند و به این شیوه در ساختار قدرت سهیم شوند؛ در غیر این صورت تشکیل حکومت موقت و چهارچوبی حقوقیی، که آنان برای زنان و حکومت‌داری قایل اند یک بحران تازه و یک فاجعه‌ی جبران‌ناپذیر دبگر خواهد بود.

از سوی دیگر اگر خروج نیروهای آمریکایی از کشور مشروط و در یک چهارچوب زمانی طویل‌المدت نباشد، به این معنا خواهد بود که آمریکایی‌ها تنها در محور منافع خود و کشور شان می‌اندیشند و سر خود را از این جنگ فرسایشی و پرهزینه می‌کشند و بعد ما می‌مانیم و جهنم سرنوشتی که برای مان رقم زده می‌شود.

باور بامیک


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نشست
افغان
نظرات بینندگان:

>>>   جنگ و صلح در افغانستان بازی آمریکا و کشورهای غربی و دولت اشرف غنی است. آنان سرنوشت مردم ما را به بازی گرفته اند و خود شان به این مسائل صلح و مجالسی که برپا می کنند سرگرم نموده و ملت ما را دارند بازی می دهند که به امید صلح هیچ حرکتی انجام ندهند و آنان به راحتی به کارهای شان برسند. طالب می کشد، اشرف غنی حمایتن می کند آمریکا بر دهل صلح می کوید. با این جلسات فورمالیتهآمریکایی طالبان از زندان تروریسم بیرون آمد و در جهان چهره معقولی به خود پیدا کرد و مانند سایر احزاب سیاسی رسمیت جهانی پیدا نمود و زندانیانش از زندان های افغانستان آزاد گردید اما جنگ و کشتار و انتحاری وتخریب بیش از پیش ادامه دارد. کسی که خودش مایه فتنه و جنگ و کشتار است ممکن نیست صلح و امنیت به وجود بیاورد. مردم بسیار بیچاره است که به قولها و گفته های آمریکا اعتماد می کند. آمریکا دشمن ملت ما و تمام مسلمانان است و دشمن همیشه برای نابودی ما نقشه می کشد. از ابتدا از زمانی که جهاد در افغانستان شروع شد به نقشه های آمریکا بود و با شگردهای مرموزانه احزاب سیاسی و جهادی افغانستان در قبضه خود قرار دادند و در بین شان اختلاف ایجاد کردن تا همدیگر را بکشند. سپس طالبان را به وجود آوردند و آنان را با همکگاری پاکستان وارد خاک افغانستان نمودند و چون قبلا وضعیت افغانستان را توسط احزاب و گروه های جهادی به حالتی رسانده بودن که مردم از زندگی بیزار شده بودن و با این زمینه سازی روان شناختی کاری کرد که مردم با دلخواه خود طالبان را بپذیرند. با وجود آمدن طالبان این بار نقشه دیگیر خود را عملی کردند و آن اینکه طالبان را وادار کردن که هنجارشکنی کنند و وضعیت را بدتر از زمان طالبان به نفع آمریکاتغییر دهند. این بار آمریکا زمینه به گونه ای آماده کرد که مردم افغانستان رضایت به حضور نظامی آمریکا واشغال افغانستان توسط آمریکادادند و وقتی آمریکا وارد کشور شد حتی برخی از بزرگان شادمانی می کردند. و این بار با ایجاد دولت ناکار آمد غنی و فساد اداری و نا امنی روز افزون دوباره ملت را به گونه ای مدیریت کرده اند که تسلیم نقشه بعدی آمریکا شوند و به آمدن هر نظام آلوده تر و بدنام تر دیگر تند بدهند و هیچ حرکتیاز خود انجام ندهند. خلاصه اینکه ملت ما کاملا اراده خود را از دست داده و در دام رنگارنگ آمریکا افتاده و نمی تواند خود را از این دام بیرون آورد.

>>>   اینکه شما تا هنوز ندانسته هستید مربوط به خود تان می‌شود ولی اینرا که گفته اید مدیران گفتگو کسانی دیگر است و مردم را برای زنده گی تحت حکومت طالبان آماده میسازد این سخن کودکانه و در ضمن احمقانه چیزی دیگری نیست مردم باید برای زنده گی برای یک حکومت اسلامی و تحت شرایت اسلامی باید آماده باشند بعضی اشخاص بی دین که دیمکراسی گفته کار های غیر اسلامی را شروع وبه فحشا رجوع کردند در قدم اول انها باید برای شش ما به مساجد رفته در باره اسلام معلومات خود را حاصل نمایند تا فرق بین پاکی و نجاست را بدانند ولی افرادی مانند شما که بی دین شده اند باید افغانستان را ترک نمایند چون افغانستان جایی بی دین ها نیست

>>>   ما در يك برهه تاريخي بسيار حساس قرار گرفته ايم. مذاكرات صلح به يك مثلث قومي بدل شده يعني هرسه ضلع اين مثلث گويندگان يك زبان اند. دولت اشرف غني جمع زلمي خليلزاد جمع طالبان. هرسه از يك قوم و يك زبان. اين ميتواند براي ساير اقوام كشور خطرناك باشد.
بنابرين بر رهبران تاجك ازبك هزاره خصوصا جبهه مقاومت است تا ايتلاف محكمي براي مذاكرات صلح ايجاد و تصامميم و طرح هاي خود را باهم شريك و هيت مذاكره كننده خود را با اگاهي كامل و برنامه كامل با خطوط قرمز داشته و به مذاكرات صلح معرفي نمايند تا از حق تلفي در حق مردم شان جلوگيري شود، در غير ان اين رهبران تاريخ سياه را بر خود رقم زده و باعث نابودي قوم خود ميگردند.
تاجك دوست

>>>   طالبان اگر کسی را در زمان حکومت شان مجازات میکردن .جنایت کاران زور گویان بودند.ني خدارا ميشناختن وني مردم از دست شان روز داشت .کسانی را پوزشان را بخاک ميماليدن.درزمانی خر سواری های شان مردم از دست شان به تنگ آمده بودند نی ناموسی مردم از دست شان ارامش داشت .ونی سرمایه مردم هر کوچه یک ریس جمهور داشت.همین که طالبان آمد.خ.... بيغرت ها فرار نمودن.بعد از مدت دوباره با ايزنه هایشان وارد افغانستان شدن به دزدی وغارت شان ادا مه دادن .
صفرمحمد کيلنر


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است