بازی با برگ تبارگرایی لگام گسیخته در سیمای نو
بار دیگر شاهد گسترش جنگ های بی پایان فرسایشی و خونریزی گسترده در گستره قبایل از یکسو و رشد تاجیکیسم، ازبیکیسم و هزاره ایسم افراطی در واکنش به پشتونیسم افراطی در درون کشور از سوی دیگر هستیم 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۳۹    ۱۳۹۸/۴/۱۶ کد خبر: 159342 منبع: پرینت

با گرایش روز افزون و لغزنده پاکستان به سوی چین، امریکا و انگلیس به کمک هند در برنامه دارند تا بار دیگر پشتونیسم افراطی و لگام گسیخته را در کشور دامن بزنند تا زمینه کار گیری از ابزار فشار بر پاکستان و در عین حال ایران را فراهم نمایند. به نوبه خود روسیه هم که در بازی با کارت پشتون ید طولانی دارد، در پی بهره برداری ابزاری به سود خود است و دستگاه اطلاعاتی ان کشور از دیر باز در این راستا به پویایی و تکاپو افتاده است.

چین هم بیش از پیش می کوشد، سران قبایل و ملاهای گستره قبایل پشتون و در کل پاکستان را بخرد و در این کار بسیار موفق هم بوده است. از همین رو، از چند گاهی شاهد سخنرانی های آتشین ملاهای پاکستانی هستیم که لب به ستایش دولت کمونیستی چین می گشایند و آن کشور را بزرگترین حامی و ناجی جهان اسلام از شر کفر غرب می خوانند.

دولت پاکستان هم با کمک اعراب وهابی به دامنه یابی و گسترش افراط گرایی اسلامی در میان قبایل پشتون و بلوچ بیش از پیش در تکاپو است.
در نتیجه، بار دیگر شاهد گسترش جنگ های بی پایان فرسایشی و خونریزی گسترده در گستره قبایل از یکسو و رشد تاجیکیسم، ازبیکیسم و هزاره ایسم افراطی در واکنش به پشتونیسم افراطی در درون کشور از سوی دیگر هستیم.

همه بازی های موش و گربه با طالبان در مسکو و دوحه و برگزاری نشست قبایل پشتون در دهلی و دامن زدن به افراطی گرایی لگام‌گسیخته تباری در کشور که در راستای بازآوری طالبان بر تختگاه کابل می باشد؛ با کارگردانی واشنگتن در همین راستا سیر می کند.

حلقات و محافل معلوم الحالی هم در داخل کشور کماکان به این آتش فروزان هیمه می اندازند. کما این که مشی تبارگرایی افراطی پس از انتخابات 2004به مشی رسمی و ایدیولوژیکی ارگ مبدل شده که تا به امروز به گونه سامانمند ادامه دارد.
اما این تنها کل مشکل نیست. بازی با کارت بلوچ و کرد هم در منطقه به شدت روان است تا دیده شود، کار به کجا خواهد کشید؟

روشن نیست چه وقت از شر این تسلسل و دور باطل رهایی خواهیم یافت. تاریخ باز هم به گونه تراژیک و در عین حال به شکل مضحکه تکرار می شود. اما با دریغ و درد که باز هم رودباری از خون در گستره بودوباش قبایل مرزی روان خواهد شد و در داخل نیز تنش های تباری و زبانی به مرز بحرانی خواهد رسید که می تواند پیامدهای بس زیانباری برای کشور داشته باشد و شیرازه بی آن هم از هم گسیخته وحدت ملی ما را بیش ازپیش بدرد و از هم بگسلد و کشور را به سوی فروپاشی بلغزاند.

عزیز اریانفر


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تبارگرایی
طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   تا جای که فکر می‌کنیم شما از کله خود نی بلکه از گوشهای خود سخن میزنید گوشهای تان مانند دنبوره باز گل بدخشی است و چیزی که در گوشهای تان ترنگ نماید باز در فشانی بی مورد شروع میکند

>>>   پشتون رایکطرف وتاجک ، هزاره وازبک را طرف دیگرحساب میکنی این خودش تفرقه افگنی است که براه انداختی مردم کاه نمیخورند
پشتونیزم پشتونیزم چی میگی بخود استی

>>>   تاجیکیسم و ازبیکیسم کلمات جدید اند!
در زمان تزار خو هیچ چیز نبود!

>>>   حکومت طالبان هزار مرتبه بر حکومت غنی شرف دارد !
==================================
(چه رسد به اینکه بر سر حکومت موقتی توافق صورت گیرد) !

تعدادی از دوستان ما شکایت دارند که چرا دولت افغانستان در مذاکرات امریکا - طالبان اشتراک ندارند و یا چرا امریکایی ها در غیاب مردم افغانستان تصمیم می گیرند...

🔻 آیا دولت فعلی (غنی - عبدالله) محصول امریکایی ها نیست ؟

🔻 آیا دولت فعلی را امریکایی ها بر سر پا نگه نداشته است ؟

🔻 مردم ما در کجای آن سهم دارند ؟

+ + +

🔻 آیا رهبران همین دولت، طالبان را زنده نساختند،‌ برادر نخواندند و گسترش ندادند ؟

🔻 آیا رهران همین دولت گام موثری در جهت سرکوب و تصفیه طالبان برداشتند (بجز از بازی موش و پشک به مقصد پشتونیزه سازی کشور) ؟

🔻 آیا تعداد کشته شدگان توسط دولت کمتر از تعداد کشته شدگان توسط طالبان اند ؟

🔻 آیا مردمی که در تعیین سرنوشت خود سهمی نمی گیرند و اقدامی نمی کنند، نباید سرنوشت آنها را دیگران بسازند ؟

+ + +

🔹 فقط رهبران همین دولت و شرکای سفره او از تغییر آن سوگوار خواهند بود، نه مردم عادی کشور...

🔹 شاید یکی از خوب ترین و ماندگار ترین کار طالبان این باشد که مذاکره با این دولت سر تا پا فاسد را تا کنون نپذیرفته اند...


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است