نقش زنان در انتخابات
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۳۶    ۱۳۹۸/۴/۱۵ کد خبر: 159321 منبع: پرینت

سابقه ی حضور گسترده زنان در فعالیتهای سیاسی اجتماعی افغانستان به دو دهه ی اخیر بر می گردد. تجربه ای که در مقایسه با دیگر کشورهای جهان از قدمت بسیار کمی برخوردار است.

هر چند در تاریخ افغانستان، نشانه هایی از مشارکت زنان در سیاست وجود دارد اما این حضور حداقلی زنان آموزش یافته، هرگز به معنای حضور حداکثری زنان از تمام اقشار افغانستان نبوده است.

حق رأی زنان و مشارکت سیاسی آنان در کشورهای جهان، پدیده ای جدید است که قدمت آن از یکصد و سی سال بیشتر تجاوز نمی کند. این در حالی است که زنان در کشورهای پیشرفته در شرایط و بستر طبیعی جامعه، طی سال‌ها مبارزات مدنی سیاسی توانسته اند به طورآگاهانه به حقوق مدنی سیاسی خود دست یابند. بر این اساس، مشارکت شان نیز نسبتاً آگاهانه، هدفمند و مؤثر بوده است.

بر اساس آمار اداره ملی احصاییه افغانستان، ۵۲ درصد جمعیت کشور را زنان تشکیل می دهند. همچنان بر اساس آمار اعلام شده در خصوص انتخابات دو دهه ی اخیر، فیصدی مشارکت زنان بین ۳۷ درصد تا ۴۱ درصد در نوسان بوده است.

با توجه به تجربه ی اندک زنان در سیاست عملی افغانستان، همچنان موانع فرهنگی نشأت گرفته از فرهنگ سنتی مردسالار، سطح پایین آگاهی و چالش های امنیتی و انتخاباتی، می توان گفت: در دو دهه ی اخیر، زنان در تمام انتخابات به لحاظ کمی، مشارکت گسترده ای داشته اند. اما گذشت زمان و سیر طبیعی تکاملی حضور سیاسی اجتماعی زنان و فهم آنها از حقوق و جایگاه واقعی شان در جامعه، متضمن مشارکت آگاهانه و معنادار زنان در انتخابات (چه به حیث انتخاب کننده و چه به حیث انتخاب شونده) خواهد بود.

دکتر ذکیه عادلی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عادلی
زنان
نظرات بینندگان:

>>>   ذکیه و زنان در این کشور برای گرم کردن تنور انتخابات بسیار لازم و ضروری است. زن بلا است خدا هیچ جامعه ای را بی بلا نکند. ذکینه جان در طو لتاریخ آمریکا یک زن رئیس جمهور شد به اعتراف خود آمریکایی ها این زن در دوران ریاست جمهوری هود اوضاع کشور آمریاکا را پریشان تر از موهای خودش کرد. این قدر مردسالاری را محکوم نکینید زن زن است و هرگز مرد نمی شود.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است